Omgaan met borderline?

17-06-2012 15:10 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriend van me reageert af en toe op manieren dat ik denk 'wat moet ik hier mee?'. Ik weet dat hij borderline heeft, maar wil niet alles daar op afschuiven, simpelweg omdat ik ook niet weet of het daar aan ligt. Vraagje is eigenlijk of er iemand is die dit gedrag van iemand met borderline herkent, en me kan helpen hier mee om te gaan. Want eigenlijk wil ik hem -ondanks het gedoe- niet kwijt.

De situatie: paar jaar geleden voor het laatst intensief contact gehad. Op het moment dat het er op aankwam, was hij er niet. Afspraken werden zonder reden afgezegd. Toen bij mij de maat vol was, heb ik gezegd: tabee, je bekijkt het maar, vriendschap moet wel van twee kanten komen.

Nu weer in contact gekomen met elkaar, waarbij ik meteen te horen kreeg: 'je reactie toen was wel een beetje hard he?'. Uitgelegd dat je niet meerdere keren een uur vantevoren afspraken met vrienden afzegt zonder reden, of met een reden die je al een week zag aankomen/wist. Nul reactie daarop.

Afgelopen vrijdag zouden we afspreken samen. Ik mijn planning op ingericht, omdat we niet bij elkaar in de buurt wonen. Naja, geen probleem, dat doe ik graag. Avond vantevoren voelden we ons allebei niet zo heel lekker, dus gezegd: we wachten af hoe het morgen is. Met mij ging het de dag erna best weer goed. Krijg ik een appje: gaat niet door vanavond. Meer niet. Dus ik even hem met rust gelaten, daarna gevraagd of het wel oke ging, en waarom niet. Sindsdien níks meer gehoord.

Ik maak me zorgen, en baal tegelijkertijd van dit gedrag. Komt dit nou door de borderline, en is dit iets wat er bij hoort? Of moet ik wéér het stemmetje in m'n achterhoofd volgen dat zegt 'zo ga je niet met mensen om he, dat weet je.'

De momenten die we hebben samen zijn écht erg fijn, vandaar dat ik niet zomaar wil opgeven, en hem ook een eerlijke kans wil geven.
Wat is sindsdien. Drie dagen, drie weken, drie maanden?

Verder vind ik je wat moeizaam klinken in de omgang maar dat zal komen omdat ik me meer met die persoon uit dit verhaal identificeer. Hij heeft afgezegd en kennelijk daarna met andere dingen bezig. En hoezo 'afgezegd zonder reden' is een issue?

Iemand kan niet, klaar. Geldt het bij jou alleen als het in jouw ogen valide genoeg is?

Aan de andere kant: als je al maanden met iemand probeert af te spreken, (voorbeeld, ik weet niet wat de tijdsspanne was waarna je afhaakte) zou ik op een gegeven moment ook wel een keer dat aankaarten. Maar als iemand dan uitlegt dat het aan andere dingen ligt dan aan mij, maak ik me daar niet druk om. Dan komen er wel weer 'betere periodes'.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Wat je beschrijft is ook wat ik ervaar met een goede vriendin die borderline heeft. Je kunt alleen maar vriendschap met zoiemand onderhouden wanneer je sterk in je schoenen staat. Ik heb wel eens begrepen dat mensen met borderline nooit lange vriendschappen onderhouden, omdat de meeste mensen hun gedragingen niet trekken.
Herken het niet maar zou er eerlijk gezegd wel moeite mee hebben. Voor mij is vriendschap toch tweerichtingsverkeer. En soms komt het meer van de ene en soms meer van de andere kant. Een vriendschap waarbij alleen ik investeer zou ik op den duur niet volhouden denk ik. Bovendien vind ik het ook te makkelijk om elke rottige streek maar af te wentelen op borderline. Het is denk ik moeilijk om op een gegeven te moment te zien wanneer iemand vanuit zijn of haar ziekte handelt en wanneer het hem of haar goed uitkomt.

En Shahla wat dit betreft ‘’En hoezo 'afgezegd zonder reden' is een issue? Iemand kan niet, klaar. Geldt het bij jou alleen als het in jouw ogen valide genoeg is?’’. Als je een afspraak maakt met iemand (dus niet gewoon belt en vraagt ‘hé zullen we vanavond dit of dat doen’, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je die afspraak nakomt óf afzegt met een goede reden. Iets afspreken en vervolgens ‘iemand kan niet, klaar’ lijkt me niet helemaal de koninklijke weg.
Ik heb werkelijk waar geen verstand van borderline, maar als je het hebt, betekent dit dan ook dat je niet meer "normaal" kunt communiceren met (in dit geval) een goede vriendin?
Daarom vertel ik mensen liever niet dat ik borderline heb, alles wat je doet word daar op afgeschoven.

Hoeveel mensen zeggen niet wel eens een afspraak af hebben die allemaal borderline?:
Ik vind het chronisch afzeggen van afspraken niet echt een borderline-iets. Tenzij het een gevolg is van impulsiviteit of een moodswing oid; dat hij op dat moment opeens zoiets heeft van 'daag, geen zin, voel me kut'. Maar dat dat elke keer gebeurt vind ik niet normaal, denk dan eerder aan gewoon lullig/egoistisch gedrag, niet zozeer borderline. Ook dat jij 'zo hard was' toen de vriendschap misliep geeft bij mij meer aan dat hij vooral aan zichzelf denkt en zich niet in jou verplaatst.
Bedankt voor jullie reacties, erg fijn!

@hvslies: dat begrijp ik heel goed. Daarom wil ik het ook niet direct op de borderline afschuiven, maar vroeg ik me wel af of het hiermee te maken kan hebben. Ik heb niet direct de borderline de schuld gegeven en zal nooit 'die borderliner' oid zeggen over mensen met borderline. Het is maar een deel van wie je bent.

@Shahla: het ging om een afspraak die al drie weken stond, en tot aan vrijdag nog gewoon door leek te gaan, om dan te whatsappen 'het gaat niet door' vind ik wat te kort door de bocht. Zo ga je niet met je vrienden om. Tenminste, zo ga ik niet met mijn vrienden om, en zo wil ik ook niet dat ze met mij omgaan.

Inmiddels nog niks gehoord, en ik denk hard na over hoe ik hiermee verder wil. Borderline of niet, kan me wat dit betreft niet schelen. Ik vind het niet fijn als je zo met me omgaat...
anoniem_133013 wijzigde dit bericht op 17-06-2012 20:11
Reden: beetje veel spelfouten...
% gewijzigd
quote:Happy07 schreef op 17 juni 2012 @ 16:28:

En Shahla wat dit betreft ‘’En hoezo 'afgezegd zonder reden' is een issue? Iemand kan niet, klaar. Geldt het bij jou alleen als het in jouw ogen valide genoeg is?’’. Als je een afspraak maakt met iemand (dus niet gewoon belt en vraagt ‘hé zullen we vanavond dit of dat doen’, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je die afspraak nakomt óf afzegt met een goede reden. Iets afspreken en vervolgens ‘iemand kan niet, klaar’ lijkt me niet helemaal de koninklijke weg.

Dus jij gaat dan bepalen wanneer 'een reden' goed genoeg is om af te zeggen? Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben.

Als ik afspreek en er komt wat tussen en ik zeg af, dan moet dat voldoende zijn. Dan moet er niet eerst iemand overleden zijn of dat ik een ongelukje heb gehad vlak van tevoren of zo.
quote:engelchen schreef op 17 juni 2012 @ 20:09:

@Shahla: het ging om een afspraak die al drie weken stond, en tot aan vrijdag nog gewoon door leek te gaan, om dan te whatsappen 'het gaat niet door' vind ik wat te kort door de bocht. Zo ga je niet met je vrienden om. Tenminste, zo ga ik niet met mijn vrienden om, en zo wil ik ook niet dat ze met mij omgaan.

Hij had indien mogelijk eventueel iets eerder kunnen afzeggen, tot zover kan ik met je meegaan maar iemand kan altijd, ook vlak van tevoren om wat voor reden dan ook ineens niet meer kunnen.

'Het gaat niet door' zóu afdoende moeten zijn.

Nou zeggen de meeste mensen er wel bij waarom niet maar kennelijk hij niet of niet iedereen. Is dat nou zo erg? Ik vind van niet want het resultaat is hetzelfde. Het gaat niet door op dat moment, meer zou je eigenlijk ook niet hoeven te weten.
quote:engelchen schreef op 17 juni 2012 @ 20:09:

Inmiddels nog niks gehoord, en ik denk hard na over hoe ik hiermee verder wil. Borderline of niet, kan me wat dit betreft niet schelen. Ik vind het niet fijn als je zo met me omgaat...Als dit voor jou een issue is en hij is zoals hij is en het weegt niet op tegen alle goede dingen is het beste om ermee te stoppen.
Ook sinds kort iemand ontmoet die zelf aangeeft veel te herkennen in borderline. Ze is in therapie ivm haar verleden. Nou heb ik zelf ook een verleden en snap ik dat ze dat doet. Ik heb me dus in borderline verdiept en ze vertoont ook dit soort acties, vaak niet reageren en als ik haar zie er niet op terug komen. Ik heb me dus verdiept in borderline en aan de kenmerken te lezen had ik t vroeger ook, maar niet reageren of gewoonweg bot zijn is gewoon asociaal. Ik vind dat persoonlijk niet echt goed te praten. Ik zou ook ADD hebben etc.. Onzin het leven is gewoon hard in deze neppe oppervlakkige maatschappij. Check de film surrogate das nu ook alleen dan alleen met kleren en haar etc.... Logisch dat mensen allerlei klachten ervaren als hun innerlijke zelf lijnrecht tegenover de buitenwereld staat en zelfs je ouders in de pas lopen.

Voorbeeld: ik heb een klote jeugd gehad daarom heb ik jou in elkaar geslagen of gepest etc.., ik begrijp het wel maar accepteer het niet. Het is zoals t is helaas. Je gaat ze denk ik ook niet helpen door alles maar te pikken. Volgens wat ik gelezen heb hebben borderliners moeite met grenzen, laat dan merken waar jou grenzen zijn en als ze dat niet bevalt is dat hun probleem, hoe kun je ze anders grenzen aanleren als jij ze niet trekt. Ik heb echt klote dingen meegemaakt maar ik ben nooit in een slachtofferrol gaan zitten,

kan er daarom misschien ook wat makkelijker afstand van nemen. Het heeft bij mij in totaal 6 weken geduurd denk ik, dat ik er echt teveel mee bezig was en me eigen leven er onder ging leiden (was ook verliefd geworden, veel persoonlijke dingen met haar gedeeld en ze leek oprecht geinteresseerd in mij). Je moet helaas hierin denk ik wat rationeel zijn, deze mensen zien niet in dat ze het zichzelf zo moeilijk maken door dit gedrag. Je creert je eigen realiteit, je trekt dat aan wat je uitstraalt.

Maar als het een goede vriend is waarom heb je dan jaren geen contact meer gehad? Niet lullig bedoeld maar het kon hem zo te lezen niet veel boeien waar jij mee bezig was. Heb ook vrienden die ik af en toe spreek, 2x per jaar ofzo, maar dat is dan als vanouds met respect en interesse. Kijk gewoon uit met de energie die je in een ander steekt, dat heb ik nou ook geleerd met dit meisje, ben er ook van slag van geraakt en heb veel te veel zitten denken en slecht geslapen etc... Als er contact is heel intensief maar aan de andere kant besta je ineens niet meer, hoe echt is dan het intensieve contact geweest? Snap de frustratie maar soms kan je mensen het beste helpen door ze los te laten of ze de deur te wijzen helaas.
quote:anoniemus schreef op 19 juni 2012 @ 20:45:

Als er contact is heel intensief maar aan de andere kant besta je ineens niet meer, hoe echt is dan het intensieve contact geweest?

Dat was heus wel echt.

Maar daarna nemen andere dingen uit diens leven die persoon weer in beslag en dan kan het zijn dat je een poos niets hoort door omstandigheden. Dat betekent echt niet dat die contacten niets waard waren.
quote:shahla schreef op 21 juni 2012 @ 15:33:

[...]

Dat was heus wel echt.

Maar daarna nemen andere dingen uit diens leven die persoon weer in beslag en dan kan het zijn dat je een poos niets hoort door omstandigheden. Dat betekent echt niet dat die contacten niets waard waren.Oke dat was misschien wat kort door de bocht, maar wat betekenen woorden als ze niet manifesteren in daden? Ik ben echt niet moeilijk maar als jij verteld dat je met dingen zit luister ik naar je en voel met je mee. Als ik er dan later op terug kom (moeilijke dag die ze heeft gehad en waar we over gesproken hebben) of ik heb een keer wat en je krijgt gewoon geen antwoord ben je van mij gewoon een egoist of een slachtoffer, met beide heb ik niet zoveel, een sms van kan nu ff niet is voldoende maar niks?!? Bij ons was t ondertussen zo dat ze ook zij dat ze me vertrouwde. Ik ben daar gevoelig voor en dat kost me echt energie, ga haar nu niet negeren maar neem wel afstand.
Begrijp het wel maar dat wil niet zeggen dat ik er mee van doen wil hebben. Ben voor haar ook altijd te bereiken heb ik tig maal gezegd maar ik ben geen wegwerpartikel zo ga ik ook niet met haar om. Je moet mensen behandelen zoals je zelf ook behandelt wilt worden, zo zou ik mensen nooit behandelen maar goed.
quote:anoniemus schreef op 21 juni 2012 @ 20:20:

[...]

Oke dat was misschien wat kort door de bocht, maar wat betekenen woorden als ze niet manifesteren in daden?

Iets is gauw gezegd maar het daarna nakomen is wel eens lastiger. Vooral als er psychische zaken spelen.

Het gaat er echter om dat het heus wél gemeend is. Alleen kan die persoon vanuit onvermogen dat niet goed omzetten in daden.

Je andere voorbeelden zijn een ander verhaal.
Borderline of niet, met iemand die zo vaak zonder reden afzegt zou ik geen vriendschap willen hebben. Sowieso geen vriendschap met borderliners voor mij. Ik ken een vrouw met borderline. Man man man, wat een vermoeiend persoon!

Dit voorbeeld vind ik toch wel ietsje anders. Jij wist al dat hij zich niet helemaal lekker voelde, dan is 'gaat niet door vanavond' wel heel kort, maar wel voldoende.

Zelf had ik geschreven 'gaat niet door vanavond, voel me niet fit, jammer, maar volgende keer beter!'.
quote:geheimtaal schreef op 23 juni 2012 @ 16:38:

Ik ken een vrouw met borderline. Man man man, wat een vermoeiend persoon!

Ja, en zo zijn ze echt ook allemáál.

Heel vermoeiend en verder ook helemaal niet leuk, 0,0.
Nou ze zijn natuurlijk niet allemaal gelijk. Maar die vrouw die ik ken is inderdaad een vermoeiend persoon. Altijd twijfelen over de kleinste dingen, zo onzeker als maar kan en altijd de aandacht wilen met haar problemen.

Nou heeft ze borderline en kan ze er wellicht niks aan doen, maar het is nou niet een leuk persoon om mee om te gaan.

Als ik een vriend had die zulke dingen deed als de vriend uit de TO was ik er na een aantal ker wel klaar mee.

Misschien jij niet Shahla, maar we zijn niet allemaal hetzelfde.
Ik heb 2 borderline vriendinnen, en vind het gedrag wat t.o. beschrijft zeker niet typisch borderline.

Mijn vriendinnen zijn juist heel voorzichtig met afzeggen, omdat ze heel bang zijn mensen kwijt te raken (verlatingsangst).

Een vriendschap met iemand die aan de lopende band afzegt zou ik ook niet hoeven hoor!
quote:geheimtaal schreef op 23 juni 2012 @ 17:14:

Altijd twijfelen over de kleinste dingen, zo onzeker als maar kan en altijd de aandacht wilen met haar problemen.

Ik ken zoveel vrouwen die zo zijn, en die hebben toch echt geen diagnose borderline!

Mensen worden zo snel afgerekend op hun labeltjes, kan me voorstellen dat dat heel frustrerend moet zijn. Het is eigenlijk gewoon een vorm van discriminatie.

Borderliners (wat trouwens een hele vage term is) zijn allemaal heel verschillende mensen. Toevallig hebben ze dit labeltje opgeplakt gekregen, wat een soort afvalbak van de psychiatrie is.

Wel heel zuur dan als je constant met alle borderliners over 1 kam wordt geschoren...
@anoniemus: Jaren (2) geen contact gehad, omdat ik toen gek werd van hetzelfde gedrag. Ik was bezig met mijn scriptie, hij gaf aan me daarin te willen helpen (motivatie, maar ook heel praktisch/inhoudelijk). Op het moment dat het toen nodig was, en ik daarin bevestiging van hem kreeg dat hij zou helpen, zegde hij consequent afspraken af zonder reden. Dan ben ik er klaar mee. Dus heb ik dat toen ook expliciet gezegd, helemaal omdat er geen verklaring kwam.

En het is ook wel wat je zegt, het leek/lijkt hem niet te boeien waar ik mee bezig ben. Andersom mag ik nooit té dichtbij hem komen. Hij vertelt zelf veel, maar als ik vragen heb ofzo, worden die altijd ontweken. Terwijl mijn psyche meer dan eens open en bloot op tafel ligt! Voelt steeds minder eerlijk..

@geheimtaal: Ik snap wat je zegt. Ik wist inderdaad dat hij zich niet lekker voelde, dus ik begrijp het ook prima hoor dat hij afzegt. Maar om dan daarna helemaal niks meer te laten horen, is wat anders. Zelfs nu heb ik nog niks gehoord. Ik weet écht wel dat hij niet zo happy is, dus veel hoef je niet te zeggen. Maar drie weken later mag je toch wel iéts meer laten weten? Jouw 'volgende keer beter' had ik ook compleet geaccepteerd hoor. Alleen lijk ik bij hem al te weten dat die volgende keer dan ook weer door mij geïnitieerd zou moeten worden.

Ik geloof dat ik de conclusie aan het trekken ben dat ik er ook klaar mee ben. Want het gebeurt anders nog een keer zo. Zonde van m'n energie.
@ange_ou_demon: Juist om te voorkomen dat ik té snel de conclusie zou trekken 'het ligt aan de borderline' wilde ik deze vraag heel open en onbevooroordeeld stellen.

Of het nou aan de borderline ligt of niet, zal waarschijnlijk niemand me kunnen vertellen. Hoeft ook niet. Want ik besef inmiddels wel dat ik geen zin heb in een dergelijke eenzijdige vriendschap.
Gelijk heb je; borderline of niet, deze man is gewoon geen goede vriend.....
Ik heb een vriend met hetzelfde gedrag..

Als we afspreken is het gezellig en leuk en zegt ie "tot snel!!" en vervolgens moet het eerstvolgende initiatief weer van mijn kant komen.. Heb vaak echt het idee dat ie compleet vergeet dat ik besta.

Hij heeft overigens ADHD.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven