couscous

17-06-2012 22:03 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Allen,

Heeft iemand een goed recept voor couscous? Ik was op Pinkpop en daar heb ik couscous gegeten met een soort yoghurtsaus en groente er doorheen. Ik ben sindsdien helemaal fan en wil het liefst iedere dag couscous eten... iemand nog tips voor wat ik kan proberen in de keuken??

Groetjes uiltje
Noordafrikaans kookboek kopen ?

Of googelen op Marokkaans, Tunesisch, Egyptisch etc.

Couscous maak ik door 250 gram water met een klein beetje roomboter aan de kook te brengen. Van het vuur af, 250 gram couscous er doorheen roeren en dan een paar minuten laten wellen. Af en toe zachtjes doorroeren met een vork, dan wordt het mooi luchtig.

Yoghurtsaus maak ik door een liter volle yoghurt uit te laten lekken in een theedoek, en een geraspte komkommer uit te laten lekken in een vergiet.

De volgende dag het laatste vocht uit de komkommer drukken met een doek, en de komkommer door de uitgelekte yoghurt roeren. Theelepel zout en twee uitgeperste teentjes knoflook er doorheen roeren en je hebt een heerlijke yoghurtsaus.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Dit is een heerlijke couscous salade:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=88076
Klinkt lekker TO!

Heb verder geen idee hoe je zoiets maakt, maar ik zag dit topic toevallig en wilde wat vragen aan Snoesje.

Waarom laat je de yoghurt uitlekken? Is het anders te dik?

En wat doe je met het overgebleven komkommerschaafsel?

Krijg er honger van.
Lekker couscous salade maken met munt, peterselie, komkommer, paprika, tomaat, lente uitjes, rozijntjes en zachte geitenkaas! Echt fris en super makkelijk!
met heel veel koriander, rozijnen, kip, courgette, knoflook, aubergine, ui, tomaten, kruidnagelen, kaneel, gember, zout en komijn.

en op het laatst een beetje olijfolie en citroensap
quote:Waarom laat je de yoghurt uitlekken? Is het anders te dik?Dan word hij zachter, romiger.
Wauw, dat klinkt alleemaal heerlijk mensen!!! super bedankt!!! heb ik weer wat te koken en om manlief mee te verrassen aankomende week.. :D
Ik heb een topic op de etenpijler met de naam, nouschi in "De Jordanese keuken of Marokkaanse keuke..." . Daar staat een heerlijke couscous recept. Echt de moeite waard.

Ik heb ook nog een klein Marokkaans kookboekje, als ik van de week tijd heb en het is niet een mega groot recept dan schrijf ik het wel even over.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Couscous salade van m'n kinderen:

Couscous

Munt

Koriander

Geroosterde paprika stukjes

Tomaten blokjes

Feta kaas

Gewelde gedroogde abrikozen in blokjes
Dank je Missy.
quote:molly74 schreef op 17 juni 2012 @ 22:11:

Klinkt lekker TO!

Heb verder geen idee hoe je zoiets maakt, maar ik zag dit topic toevallig en wilde wat vragen aan Snoesje.

Waarom laat je de yoghurt uitlekken? Is het anders te dik?

De wei lekt eruit, dan houd je hangop over, lekker dik en romig.

En wat doe je met het overgebleven komkommerschaafsel?

Het lekwater gooi je weg, en het komkommerschaafsel roer je door de hangop. Zo krijg je een lekker stevige saus.

Krijg er honger van.
Oh, maar goed dat je dat komkommer-deel nog even aanhaalt. Ik had het verkeerde weggegooid.

Dank je Snoesje.
[quote]snoesje666 schreef op 17 juni 2012 @ 22:07:

Noordafrikaans kookboek kopen ?

Of googelen op Marokkaans, Tunesisch, Egyptisch etc.

Couscous maak ik door 250 gram water met een klein beetje roomboter aan de kook te brengen. Van het vuur af, 250 gram couscous er doorheen roeren en dan een paar minuten laten wellen. Af en toe zachtjes doorroeren met een vork, dan wordt het mooi luchtig.

Yoghurtsaus maak ik door een liter volle yoghurt uit te laten lekken in een theedoek, en een geraspte komkommer uit te laten lekken in een vergiet.

De volgende dag het laatste vocht uit de komkommer drukken met een doek, en de komkommer door de uitgelekte yoghurt roeren. Theelepel zout en twee uitgeperste teentjes knoflook er doorheen roeren en je hebt een heerlijke yoghurtsaus.[/quote]

Ik doe dit met griekse yoghurt, heerlijk en makkelijk. Uitgelekte yoghurt is wel veel authentieker, ik voel me tenminste altijd zeer culinair als mijn yoghurt staat uit te lekker voor de hangop
Ik maal er altijd een salade van met koriander,munt,rode peper knoflook en citroensap en doe er door qua groente en kaas/vlees wat ik toevallig in huis heb.
*vraagt zich ineens af of het niet praktischer is om die komkommer in de sapcentrifuge te gooien*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven