dilemma

25-06-2012 21:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
gewist omwille van herkenbaarheid
Ik zou zeggen, als de vriendschap je lief is: je er overheen zetten en gaan.
Advies...stuur dit bericht aan je vriendin.

Jij bent door omstandigheden niet zo'n fijne vriendin geweest en je zou dat iig uit kunnen leggen.

Misschien heeft ze er begrip voor en is het een opening tot een gesprek (face to face)
Misschien gewoon zeggen hoe je je voelt. Dan snapt zij het ook beter.

Persoonlijk zou ik het namelijk mijn vriendin niet in dank afnemen als ze niet op kraamvisite komt en dan ook nog mijn trouwerij afzegt...
Tsja, de wereld draait gewoon door, ook als jij niet lekker in je vel zit. Ik zou in ieder geval m'n gezicht laten zien. En als dat echt niet lukt een goed gesprek met haar hebben.
Ga in ieder geval naar de ceremonie. Kijk vanuit daar verder wat je wilt. Vaak is het opzien tegen zo'n gelegenheid veel erger dan het daadwerkelijke gaan.
Ik vind het best egoistisch. Ik zou het geen 'excuus' vinden als mijn vriendin dat zou doen bij mij. Ja ontslag is vervelend maar dat wil niet zeggen dat je een ander zijn geluk dan niet moet gunnen. Komop zeg. Ga gewoon, wens haar veel geluk dan kun je daarna weer thuis gaan zitten balen.
De trouw? Sinds wanneer heet dat zo?
Ik vind dat je heel veel aan jezelf denkt. Ik zou niet gaan want o een goede vriendin vind ik je niet. dus is het ook maar goed als je haar niet meer onder ogen durft te komen.Sorry dat ik het zeg,maar dit vind ik echt aan de hand van je verhaal.
Sinds november heb je haar dus niet meer gezien, je bent niet op kraamvisite geweest en hebt ook niet verteld dat je depressief bent. Kun je dit wel een vriendin noemen dan? Als je niet naar de bruiloft gaat lijkt het me zeker einde verhaal.
quote:anjapanja schreef op 25 juni 2012 @ 21:22:

Ik vind het best egoistisch. Ik zou het geen 'excuus' vinden als mijn vriendin dat zou doen bij mij. Ja ontslag is vervelend maar dat wil niet zeggen dat je een ander zijn geluk dan niet moet gunnen. Komop zeg. Ga gewoon, wens haar veel geluk dan kun je daarna weer thuis gaan zitten balen.

Precies.

En kind twee heb je nog steeds niet gezien?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
heb je psychologische hulp?
Vind je best egoistisch overkomen. Ja het gaat nu minder goed met jou, maar dat betekend toch niet dat je niet blij kan zijn voor haar? Dat je niet naar de bruiloft zou gaan omdat je niet lekker in je vel zit terwijl je mij daar nooit eerder iets over gezegd heb zou voor mij zeker geen geldige reden zijn. Meer een reden om de vriendschap dan maar helemaal te breken, omdat je ook al erg lange tijd geen interesse meer in mij toont. Weer niet of het zo is, maar zo komt het wel op mij over.
Ik zou haar even bellen. Uit je post begrijp ik dat jullie contact heel erg bestaat uit afspraken die daarna afgezegd worden. Eigenlijk hebben jullie dus nauwelijks echt contact.

Vind het moeilijk hier advies over te geven, ken het dilemma namelijk: aan de ene kant wil je een goede vriendin zijn en niet laten afweten. Daarnaast wil je voor jezelf kiezen en ook dat moet je doen.
Heb je eigenlijk wel zin in die vriendin? Of in vriendinnen in het algemeen?
Ga in therapie!
Ik zou toch gaan, ook al heb je er geen zin en zul je er door je depressie misschien geen lol aan beleven.

Want he, die nare depressie kan best genezen. En dan ben je wel heel blij met die goede vriedin, en zij met jou, want je hebt haar niet laten zitten toen het je moeite kostte.
Eens met Anjapanja.

Ik ben met vlagen depressief, dystieme stoornis, maar dat ik geen excuus om iedereen te laten zitten.

Jij gaat iedereen afstoten, en later ga je dan zitten balen dat je niemand meer hebt. Dat ben je echter door dit gedrag zelf aan het veroorzaken.
En je weet zeker dat jullie nog vriendinnen zijn? Ik bedoel, jij hebt van alles wat bij je speelt, maar dat vertel je haar niet. Je ontloopt haar en deelt eigenlijk niets. Dat is toch geen vriendschap?
Soms moet je dingen voor anderen over hebben, zeker in een vriendschap.
Nou je mag blij zijn dat je nog een uitnodiging hebt gekregen, echt erg dat je niet op kraamvisite bent geweest en ook niet hebt uitgelegd waarom niet. Als je nu niet gaat zou het wat mij betreft einde verhaal zijn als vriendin. Maar misschien wil je dat juist wel, gewoon opsluiten in je huis en zo min mogelijk buiten de deur komen en zo steeds dieper wegzakken, ik zou zeggen zoek hulp want dat gaat zo niet de goede kant op. Als je nu toegeeft aan je behoefte om niet te gaan is het hek van de dam vrees ik wat je depressie betreft en zak je steeds verder weg.
Wees eerlijk tegen je vriendin, bel haar of schrijf desnoods een brief/mail en vertel haar wat je hier ook hebt verteld.
Dat ze je nog een uitnodiging stuurt.. Vreemd dat ze nog steeds niet op de hoogte is van wat er speelt bij jou. Zulke goede vriendinnen zijn jullie dus niet. Als je dus niet gaat dan kun je ervan uit gaan dat jullie ook geen goede vriendinnen gaan worden. Wil je wel (weer) investeren in de vriendschap dan zou ik wel gaan. Maar denk erom: in een vriendschap draait het om twee mensen en niet alleen om jou.
Als je echt depressief bent, is 'gewoon gaan' wellicht te veel gevraagd. Maar uitleggen waarom je niet komt, kan echt wel. Ik heb een burn-out gehad, en ik ken het gevoel. Maar ik ben wel altijd eerlijk geweest naar mensen toe. Dat is moeilijk, maar zorgt wel voor meer begrip, en wie weet wat steun voor jou.

Wat voor mij ook heel belangrijk was, was kijken waar ik zo tegenop zag. Ik vond het bv heel vervelend als ik niet naar huis kon als ik dat zelf wilde, bv als ik met iemand mee reed. Dus zorgde ik dat ik zelf vervoer had. Uiteindelijk wilde ik helemaal niet eerder weg, maar de mogelijkheid was er, en dat gaf mij rust. In de buis en theater was ik bang dat ik niet lekker zou worden, dus zorgde ik dat ik aan het uiteinde van een rij zat. Hoefde ik in elk geval niet over mensen heen te klimmen als ik weg moest (ook nooit gebeurd, het feit dat het kon hielp me al ontspannen). Kortom, wat houdt je precies tegen, en is daar iets op te verzinnen? Kun je niet tegen de drukte van het feest? Dan kun je misschien alleen naar de ceremonie en even feliciteren? Ben je bang dat je flauw valt oid? Dan kan er misschien iemand mee om jou te steunen Een vriendin van mij zat zelf heel erg in de shit toen mijn oma overleed, die zij ook goed gekend had. Ze wist niet of ze de begrafenis aan kon alleen, en heeft toen haar nieuwe vriend meegenomen, die ik dus niet kende. Ik was alleen maar blij dat ze er was, én dat er iemand voor haar was zodat ik me op mijn familie kan concentreren. Zo zijn voor heel veel problemen best een oplossing te verzinnen.

Wat ik in elk geval níet zou doen, is gewoon niet op komen dagen zonder iets te laten weten. Dat is onbeschoft, en een depressie is daar geen enkel excuus voor.
Als je echt depressief bent is van de bank afkomen om een glas water te pakken al amper te doen. Laat staan naar een bruiloft gaan. In die zin kan ik me wel voorstellen dat je er tegenop ziet. Een depressie is echt iets anders dan je niet zo tof voelen en een beetje moe zijn.

Aan de andere kant gaat het leven ook gewoon door. Je depressie is geen excuus om je niet sociaal te gedragen. Jij kan haar wel buiten je depressie willen houden, maar als je haar er niet over vertelt weet ze ook niet waarom je niet komt en ze zo weinig van je hoort. Of je nou gaat of niet, het lijkt mij hoe dan ook niet meer dan fatsoenlijk om haar te laten weten dat je het moeilijk hebt en daarom niet zo attent bent op het moment. Je hoeft haar niet alle details te vertellen, maar dan weet ze tenminste dat het niet aan haar ligt. Als je je goed genoeg voelt kan je naar de bruiloft gaan, als het niet lukt ga je niet. Maar wees in elk geval eerlijk tegen haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven