Entertainment alle pijlers

Cadeautje

26-06-2012 11:21 19 berichten
Nu is het mooi geweest; Hoe krijg ik 'Call me Maybe' úit mijn hoofd?

Oorwurmen heten ze, liedjes die ongewild in je hoofd opduiken en daar blijven plakken. Zoals de zomerhit van dit moment, Call me Maybe. Ze kunnen uren, zelfs dagen rondzingen in je brein. Hoe ontstaan ze? En hoe krijg je ze weer weg?

Negen op de tien mensen wordt regelmatig geplaagd door binnendringende deuntjes. Een kleine groep heeft daar zo veel last van dat hun concentratie vermindert. Dan lijkt sprake van een heuse aandoening en artsen hebben daar zelfs een naam voor bedacht: het stuck song syndrome, het vastgeklonken-liedjes-syndroom.

Toch is naar de oorzaak van die oorwurmen nooit onderzoek gedaan, zegt Henkjan Honing, hoogleraar muziekcognitie aan de universiteit van Amsterdam.

De eindeloze herhaling wijst op een dwangmatig proces, schrijft de befaamde Britse hoogleraar neurologie Oliver Sacks in zijn boek Musicofilia. Het is alsof de muziek een deel van het brein heeft ontwricht. De liedjes verdwijnen wel, maar een associatie is genoeg om de jukebox weer op gang te brengen.

Plek is bekend

Op welke plek in de hersenen de plaat blijft hangen, is bekend, zegt Honing. 'Dat zijn dezelfde gebieden die we gebruiken om te luisteren of om een liedje vrijwillig in ons hoofd af te spelen.' Wetenschappers veronderstellen dat bij het ontstaan van oorwurmen de fonologische lus een rol speelt, het korte-termijngeheugen voor klanken dat belangrijk is als je een zin wilt kunnen afmaken. Die lus lijkt op een bandje dat steeds opnieuw wordt afgespoeld. De lengte van de band is acht tot tien seconden, zegt Honing en dat komt overeen met de duur van de meeste plakdeuntjes. Het gaat maar om een paar maten die zich herhalen.

Honing hoopt ooit uit te zoeken of die theorie klopt. Hij heeft nu met andere wetenschappers en muziekkenners een project opgezet om te achterhalen welke liedjes zich makkelijk in het hoofd hechten. Elk land heeft zijn eigen top 10 van oorwurmen maar gemeenschappelijke kenmerken lijken afwezig. In Nederland staat de Vogeltjesdans op de lijst, in de VS gaat het om YMCA van Village People. De enige overeenkomst, zegt Honing, is dat het vaak gaat om liedjes waaraan we ons ergeren. 'Maar waarom juist die?'

Hardlopen, uitzingen

Bij de vakgroep Muziek en Brein van de Goldsmiths University of London zijn al ruim vijfduizend verklaringen binnen van oorwurm-slachtoffers. Er wordt daar onder meer gezocht naar oplossingen om van die hardnekkige liedjes af te komen. Hardlopen zou helpen, net als het oplossen van een kruiswoordpuzzel. Niet te hard proberen, zo blijkt: dan ontstaat in het hoofd net zo'n situatie als bij het beroemde gedachtenexperiment met de witte beer. Wie daar niet aan mocht denken, deed dat juist wel.

Honing vertelt dat hij een liedje kan laten verdwijnen door het in zijn hoofd helemaal uit te zingen. 'Dan wordt de melodische spanning als het ware opgelost.' Volgens de wetenschappers in Londen kan een oorwurm ook worden bestreden met een ander liedje. Het gaat vaak om langzame deuntjes. Het volkslied schijnt een goede kandidaat te zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=fWNaR-rxAic

Alle reacties Link kopieren
Haha geen tips, ik heb al dagen hetzelfde probleem
quote:lienguin schreef op 26 juni 2012 @ 11:24:

Haha geen tips, ik heb al dagen hetzelfde probleem Ander liedje zingen.
quote:Cateautje schreef op 26 juni 2012 @ 11:25:

[...]

Ander liedje zingen. Dat wil nog weleens werken ja. Totdat ik niets vermoedend de radio weer aanzet...
quote:lienguin schreef op 26 juni 2012 @ 11:26:

[...]

Dat wil nog weleens werken ja. Totdat ik niets vermoedend de radio weer aanzet...
Hahaha, dat is zo irritant van die liedjes die niet meer uit je hoofd willen!
Heb je al gehoord dat Obama het liedje ook zingt?..

http://www.youtube.com/watch?v=hX1YVzdn ... ture=share
Zeg maar Spijker.
quote:spijk-er schreef op 26 juni 2012 @ 11:31:

Heb je al gehoord dat Obama het liedje ook zingt?..

http://www.youtube.com/watch?v=hX1YVzdn ... ture=share Leuk.
Iedereen blijft angstvallig weg.
Ik heb het met het nummer Blow. My whistle

Al 3!!!! Weken lang niet uit mijn hoofd te timmeren, bloedje irritant!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ah, daarom blijven die K3-deuntjes zo lang in mijn hoofd hangen
quote:Summerdance schreef op 26 juni 2012 @ 11:49:

Al 3!!!! Weken lang niet uit mijn hoofd te timmeren, bloedje irritant!Zet je lievelings cd op en blèr lekker mee, dan is het zo weg.
quote:norahdubois schreef op 26 juni 2012 @ 11:51:

Ah, daarom blijven die K3-deuntjes zo lang in mijn hoofd hangen K3? ahhhhh, das pas echt erg.
quote:Summerdance schreef op 26 juni 2012 @ 11:49:

Al 3!!!! Weken lang niet uit mijn hoofd te timmeren, bloedje irritant!Bij mij hetzelfde, hoe vaak ik het ook draai en meezing, het gaat niet uit mijn hoofd.
Doet me denken aan een stripje uit de Jan, Jans en de kinderen. Cateautje staat met haar moeder af te wassen. En een van hen heeft een bepaald nummer in haar hoofd. Het enige wat hielp was weer keihard meezingen met de radio.

Dus:

Ik liiiiigggg oooop jeeee kusssseeeeen stiiiiiill tehhheu drooohhhoommmmeeeennnn.

En wees blij dat ik op mijn werk niet op youtube kan. Want dan had ik m opgezocht
quote:Ratteke schreef op 26 juni 2012 @ 12:03:

Doet me denken aan een stripje uit de Jan, Jans en de kinderen. Cateautje staat met haar moeder af te wassen. En een van hen heeft een bepaald nummer in haar hoofd. Het enige wat hielp was weer keihard meezingen met de radio.

Dus:

Ik liiiiigggg oooop jeeee kusssseeeeen stiiiiiill tehhheu drooohhhoommmmeeeennnn.

http://www.youtube.com/watch?v=wpoEY-mUe1w

En wees blij dat ik op mijn werk niet op youtube kan. Want dan had ik m opgezocht
Nooooooo! Ze zaten nog niet in mijn hoofd vandaag, maar nu wel .

Echt vervelend als je wekkerradio met dit nummer aangaat, dan gaat die echt niet weg die dag.
quote:annemiepsie schreef op 26 juni 2012 @ 12:07:

Nooooooo! Ze zaten nog niet in mijn hoofd vandaag, maar nu wel .

Echt vervelend als je wekkerradio met dit nummer aangaat, dan gaat die echt niet weg die dag.Gezellig joh, feestje in je hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven