Roken

29-06-2012 21:33 393 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren zat ik op een terras te eten. Een tafeltje verderop zat iemand te roken. De rook walmde precies in mijn gezicht. De man die rookte had dat niet de gaten, maar ik vond het vervelend aangezien ik aan het eten was.

Ik vroeg de man of hij zijn sigaret iets lager kon houden zodat de rook langs me heen zou gaan. Ik vroeg het heel normaal, maar de man reageerde heel verontwaardigd. We zaten immers buiten dus hoe durfde ik het te vragen.

Op de een of andere manier zit ik hier nog steeds mee in mijn maag, omdat ik best wel schrok van de heftige reactie terwijl ik naar mijn weten een hele normale vraag stelde. Had ik het maar niet moeten vragen, want we zaten immers buiten?

Was mijn vraag echt zo vreemd?
quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:20:

[...]

Ik zei dat ze niet in elke situatie in de gaten hebben dat de wind de rook in een niet rokers gezicht blaast.

En het is onzin om te zeggen dat ze dan niet meer mogen roken, omdat ze altijd overlast veroorzaken. Je kan natuurlijk ook overdrijven.Rokers bezorgen altijd overlast, neem dat maar van mij aan.
quote:geheimtaal schreef op 30 juni 2012 @ 00:23:

[...]

Rokers bezorgen altijd overlast, neem dat maar van mij aan.Daar verschillen de meningen over, en dit is jouw mening.
quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:21:

[...]

En toch gebeurd dat net zo goed. Je kan en mag, zolang het niet illegaal is, niet verwachten dan mensen nergens meer roken.Jij kan en mag dat niet verwachten. Ik verwacht dat wel maar helaas is het nog niet zover.
quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:20:

[...]

Ik zei dat ze niet in elke situatie in de gaten hebben dat de wind de rook in een niet rokers gezicht blaast.

En het is onzin om te zeggen dat ze dan niet meer mogen roken, omdat ze altijd overlast veroorzaken. Je kan natuurlijk ook overdrijven.Ik denk dat je ernstig onderschat hoe vervelend rook is voor niet rokers.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:24:

[...]

Daar verschillen de meningen over, en dit is jouw mening.Ja en die van heel veel andere nietrokers. Ik heb bijna alleen maar nietrokers om me heen en ik ken niemand die het niet vies vindt om in de sigarettenrook van een ander te zitten, ik ken niemand die het niet vies vindt dat zijn kleding en haar naar rook ruikt.
quote:geheimtaal schreef op 30 juni 2012 @ 00:02:

Ik denk dus altijd dat een roker heel goed weet dat hij overlast veroorzaakt bij nietrokers. Dat iemand toch rookt, geeft aan dat hij geen rekening wil houden met nietrokers. Dat maakt het voor mij dat ik over een drempel met om het te vragen.

Weet je, niet elke niet-roker heeft er echt zo'n probleem mee. Er zijn er ook genoeg die het gewoon niet kan schelen. Die zelf niet roken, maar er ook geen moeite mee hebben als ik het wel doe. Ik ken zelfs wel niet-rokers die het wel lekker vinden. Hoe kan ik nou weten dat die het vervelend vindt en de ander niet? Waarom niet gewoon even het gesprek aangaan? Jij hebt net duidelijk gemaakt dat je dat wel doet, prima dus, maar zoals koekkie net zegt, dat ze beledigd wegloopt, daar kan toch niemand wat mee?

Echt, ik begrijp het niet hoor.
Ik ben al vierenhalf jaar niet roker, en ik vind het nog steeds niet vies. Dus dat alle niet rokers de rook vies vinden klopt niet, ik vind hem nog steeds lekker.
quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:21:

[...]

En toch gebeurd dat net zo goed. Je kan en mag, zolang het niet illegaal is, niet verwachten dan mensen nergens meer roken.Als jij op een terras zat te eten en er gingen twee mensen naast je zitten ruften, zou je dan vriendelijk vragen of ze de andere kant op wilden blazen of gewoon pissig zijn omdat ze bewust jouw plezier op het terras zitten te vergallen .
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 30 juni 2012 @ 00:19:

[...]

Winden laten is ook niet illegaal. Toch vinden we het over het algemeen niet ok om in de buurt van anderen te gaan zitten ruften.En als iemand dat dan toch in jouw bijzijn doet, dan vraag je toch vriendelijk aan diegene of hij dat in het vervolg wil laten?
quote:merano schreef op 30 juni 2012 @ 00:24:

[...]

Ik denk dat je ernstig onderschat hoe vervelend rook is voor niet rokers.

Misschien wel, maar dan is het nog als burger onmogelijk om iets te verbieden wat toegestaan is.

Ik vind dat rokers er meer rekening mee zouden moeten houden, maar niet dat er niet gerookt zou mogen worden. Gewoon op een terras (of waar dan ook) even om je heen kijken dat er niemand recht in je rook komt te zitten, in kleine ritmes gewoon wat verder op gaan staan, niet midden op straat een sigaret opsteken, maar daarna houdt mijn begrip wel ver op.
quote:merano schreef op 30 juni 2012 @ 00:28:

[...]

Als jij op een terras zat te etenen er gingen twee mensen naast je zitten ruften, zou je dan vriendelijk vragen of ze de andere kant op wilden blazen of gewoon pissig zijn omdat ze bewust jouw plezier op het terras zitten te vergallen .Ik zou er idd iets van zeggen, niet meer dan normaal toch?
quote:S0LEIL schreef op 30 juni 2012 @ 00:26:

[...]

Weet je, niet elke niet-roker heeft er echt zo'n probleem mee. Er zijn er ook genoeg die het gewoon niet kan schelen. Die zelf niet roken, maar er ook geen moeite mee hebben als ik het wel doe. Ik ken zelfs wel niet-rokers die het wel lekker vinden. Hoe kan ik nou weten dat die het vervelend vindt en de ander niet? Waarom niet gewoon even het gesprek aangaan? Jij hebt net duidelijk gemaakt dat je dat wel doet, prima dus, maar zoals koekkie net zegt, dat ze beledigd wegloopt, daar kan toch niemand wat mee?

Echt, ik begrijp het niet hoor.

Dat geloof ik niet hoor dat een nietroker het lekker vindt om in de rook van een roker te zitten.

Wat koekkie deed snap ik wel. Ik ga er van uit dat een roker weet dat hij overlast veroorzaakt en zo dus schijt heeft aan een ander. Dan is vragen dus eigenlijk onnodig want je weet het antwoord al.

Ik vraag het dus niet meer, maar loop weg. En niet mopperend, maar ik blijf er niet bij staan.
quote:geheimtaal schreef op 30 juni 2012 @ 00:22:

[...]

Wat daar moeilijk aan is probeer ik de hele tijd al uit te leggen.Sorry, maar ik begrijp het nog steeds niet.
quote:geheimtaal schreef op 30 juni 2012 @ 00:25:

[...]

Ja en die van heel veel andere nietrokers. Ik heb bijna alleen maar nietrokers om me heen en ik ken niemand die het niet vies vindt om in de sigarettenrook van een ander te zitten, ik ken niemand die het niet vies vindt dat zijn kleding en haar naar rook ruikt.En dat is jouw god recht, net zoals het ons goed recht is om er anders over te denken.
quote:geheimtaal schreef op 30 juni 2012 @ 00:29:

[...]

Dat geloof ik niet hoor dat een nietroker het lekker vindt om in de rook van een roker te zitten.

Uhhh, moet ik ze vragen of ze jou even een mailtje met bevestiging willen sturen ofzo? Ze bestaan toch echt hoor.

En er bestaan nog veel meer mensen die het gewoon niet kan schelen. Mijn indruk is zelfs, dat die groep nog wel groter is, dan de groep die er echt zo'n probleem mee heeft.
quote:S0LEIL schreef op 30 juni 2012 @ 00:29:

[...]

Sorry, maar ik begrijp het nog steeds niet.Ik vrees dat we er dan niet uitkomen want ik weet niet hoe ik het dan nog duidelijker moet uitleggen.
quote:geheimtaal schreef op 30 juni 2012 @ 00:29:

[...]

Wat koekkie deed snap ik wel. Ik ga er van uit dat een roker weet dat hij overlast veroorzaakt en zo dus schijt heeft aan een ander. Dan is vragen dus eigenlijk onnodig want je weet het antwoord al.

Ik vraag het dus niet meer, maar loop weg. En niet mopperend, maar ik blijf er niet bij staan.Dat vind ik ronduit kinderachtig. Als iemand wil roken dan mogen ze dat, zelfs al jij er last van hebt. Wanneer je dat niet prettig vindt kan je dat aangeven.
quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:29:

[...]

Ik zou er idd iets van zeggen, niet meer dan normaal toch?De eerste keer misschien. Maar als je al 30 jaar op het terras naast dat soort mensen zit begint je geduld een beetje op te raken.

quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:32:

[...]

Dat vind ik ronduit kinderachtig. Als iemand wil roken dan mogen ze dat, zelfs al jij er last van hebt. Wanneer je dat niet prettig vindt kan je dat aangeven.

Wat vind je kinderachtig? Dat ik weer naar binnen loop als een ander gaat roken en ik niet in de rook van een ander wil staan? Nou moet het niet gekker worden. Klagen is niet goed en niks zeggen ook niet?

Mag ik alsjeblieft zelf weten of ik in de rook wil staan?
quote:merano schreef op 30 juni 2012 @ 00:32:

[...]

De eerste keer misschien. Maar als je al 30 jaar op het terras naast dat soort mensen zit begint je geduld een beetje op te raken.Kan ik me iets bij indenken, maar het feit blijft dat die mensen daar nou eenmaal mogen roken. Daar valt op het moment niets aan te veranderen.
quote:geheimtaal schreef op 30 juni 2012 @ 00:34:

[...]

Wat vind je kinderachtig? Dat ik weer naar binnen loop als een ander gaat roken en ik niet in de rook van een ander wil staan? Nou moet het niet gekker worden. Klagen is niet goed en niks zeggen ook niet?

Mag ik alsjeblieft zelf weten of ik in de rook wil staan?

Ik vind het kinderachtig dat je zo passief agressief reageert, dat je weer naar binnen wil maakt me echt helemaal niets uit.

En klagen is over het algemeen (met alles) weinig effectief, op een normale manier ergens iets van zeggen daarentegen..
quote:S0LEIL schreef op 30 juni 2012 @ 00:31:

[...]

Uhhh, moet ik ze vragen of ze jou even een mailtje met bevestiging willen sturen ofzo? Ze bestaan toch echt hoor.

En er bestaan nog veel meer mensen die het gewoon niet kan schelen. Mijn indruk is zelfs, dat die groep nog wel groter is, dan de groep die er echt zo'n probleem mee heeft.Feitelijk maakt het niet uit. Al zijn er tien niet rokers die er geen last van hebben en is er maar een die er wel last van heeft. Jij bent degene die mogelijk overlast veroorzaakt dus zou jij aan de mensen om je heen moeten vragen of ze er bezwaar tegen hebben dat je rookt, voor je een sigaret opsteekt.

quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:35:

[...]

Zucht.

Ik vind het kinderachtig dat je zo passief agressief reageert, dat je weer naar binnen wil maakt me echt helemaal niets uit.Wat is er precies zo passief-agressief aan?
quote:merano schreef op 30 juni 2012 @ 00:36:

[...]

Feitelijk maakt het niet uit. Al zijn er tien niet rokers die er geen last van hebben en is er maar een die er wel last van heeft. Jij bent degene die mogelijk overlast veroorzaakt dus zou jij aan de mensen om je heen moeten vragen of ze er bezwaar tegen hebben dat je rookt, voor je een sigaret opsteekt.Zolang het een plak is waarop nou eenmaal gerookt mag worden is dit natuurlijk 0 relevant.
quote:dubbelvla schreef op 30 juni 2012 @ 00:37:

[...]

Zolang het een plak is waarop nou eenmaal gerookt mag worden is dit natuurlijk 0 relevant.

Dat is nogal passief-agressief. Net doen alsof je rekening houdt met nietrokers, maar er wel gewoon een opsteken terwijl je weet dat een ander het vies vindt. Want 'je mag hier nou eenmaal roken, dus doe ik dat'.

En het dan kinderachtig vinden als je er niet direct op aangsproken wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven