Luxeprobleem

01-07-2012 15:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, ik zit met een luxeprobleem. Wij hebben het financieel goed, werken beiden keihard maar verdienen ook goed. We wonen groot, reizen graag en hebben een redelijk luxe auto etc.

In onze familie en vriendenkring is een aantal mensen dat op dezelfde voet leeft als wij, maar er zijn ook heel wat stellen en gezinnen die het bepaald minder breed hebben. Ik vind het lastig om daar mee om te gaan. Eigenlijk zou ik zoveel mogelijk willen helpen, maar ik ben bang dat ik daarmee ook kwetsend overkom. Natuurlijk stellen wij ons huis beschikbaar bij familiefeesten en doen wij dan de boodschappen, dat is vrij eenvoudig te realiseren. Maar bij cadeautjes bijvoorbeeld, ik ben geneigd om wat duurdere dingen te kopen die mijn vrienden of familieleden goed kunnen gebruiken, maar is dat niet vervelend omdat zij niet zoiets terug kunnen doen? Of, als ik mijn ouders iets geef, kwets ik mijn zusje dan niet omdat zij nooit zo'n cadeau zou kunnen kopen?

Ik hoop dat jullie hier wat meningen over kunnen geven. Ik wil niemand kwetsen maar ik wil ook graag helpen, schaam me soms een beetje voor mijn welvaart.
Ja, je kan je beter inhouden wat de dure cadeaus betreft en zien of je op andere, onopvallende manieren kan bijdragen.
Ga in therapie!
Een cadeau op een ander moment geven.

Op een verjaardag iets van hetzelfde bedrag als zus en anders een mooie bos bloemen.

Want als je iets wilt geven wat mensen echt nodig hebben/goed kunnen gebruiken, hoef je toch niet op een verjaardag te wachten.
Wanneer mijn vriendin een wasmachine nodig heeft en ik kan dat voor haar betalen omdat zij het geld niet heeft, dan koop ik dat voor haar.

Zij weet dat ik het uit liefde doe en er niets voor terug wens te ontvangen.

het is niet verkeerd om te willen delen, al zijn de opmerkingen soms niet van de lucht.

Schaar ik dan maar onder jaloezie.

heb ik schijt aan, als die vriendin het accepteert.
Ik geef trouwens niet iets groots aan mensen die zich daar ongemakkelijk bij voelen, daar is niemand van gediend.
Ik zou het vervelend vinden dure kado's te krijgen van mijn vrienden. Ik snap dat je bedoeling goed is, maar het komt op mij over alsof ik niet voor mijzelf kan zorgen.

Spreek uit naar je familie dat je ze altijd wil helpen. Dan weten ze dat, als ze het echt niet redden, bij jou terecht kunnen.

Ik heb twee vrienden die het (veel) beter hebben dan ik. Ik kijk ze er niet op aan en verwacht helemaal niets van ze. Ik laat me hoogstens af en toe mee uit eten nemen.
Zoek een verrassing uit waar jullie allemaal wat aan hebben, je ouders mét je zusje samen, bv een weekend center parcs.
Ik zou er zelf geen problemen mee hebben hoor. Zelf zijn wij de armoedzaaiers in de familie ( en dan hebben wij het financieel zelfs nog goed!) maar wat de rest doet en geeft, lig ik niet wakker van.
ik heb/had een tante die het ook breed had en het breed liet hangen...ik voelde me daar zoooo ongemakkelijk bij...juist omdat ik 'niks' terug kon doen (ik studeerde nog) en zij kon zich gewoonweg niet voorstellen dat ik niet alles kon kopen (we zien een ski-jet dus ik zeg dat ik dat nog nooit heb gedaan....zei vraagt Waarom niet? nou euhhhh dat kan ik niet betalen....en zij ooooo echt ?) en altijd naar dure restaurants waar je de hoofdprijs betaalt voor elk lieflafje...nee hoor, vooral geen super dure cadeaus gaan geven..of het iig bespreekbaar maken...
Dank jullie voor de reacties, dat gaat heel snel!

Die tip van een reisje samen is heel goed, dat hebben we ook al wel eens gedaan, dat is ook nog eens super gezellig.

Dat van die cadeau's, daar hebben jullie wel gelijk in, dat is goed om in gedachten te houden.

En Kier, misschien moet ik ook gewoon maar doen en schijt hebben aan de jaloezie van anderen. We hebben het goed en dat willen we graag met onze dierbaren delen, maar kennelijk is het makkelijker om elke maand een bedrag aan een goed doel ver weg over te maken dan je familie en vrienden te helpen.

Ik bedenk me verder, kinderkleding en meubels kan ik misschien wel weggeven onder het mom van: anders moet ik het op marktplaats zetten of weggooien, da's helemaal zonde.
Tja ik heb ook een paar goede vrienden die het veel breder hebben dan ik. Die het soms leuk vinden om me te tracteren. Ik heb geleerd me daar niets schuldig over te voelen. Ze genieten van mijn gezelschap en ik van het hunne. Als ze dat elke week zouden doen of mij nooit de kans zouden geven een rondje te halen dan zou ik me opgelaten voelen.
quote:gelukkigmeisje schreef op 01 juli 2012 @ 15:21:

ik heb/had een tante die het ook breed had en het breed liet hangen...ik voelde me daar zoooo ongemakkelijk bij...juist omdat ik 'niks' terug kon doen (ik studeerde nog) en zij kon zich gewoonweg niet voorstellen dat ik niet alles kon kopen (we zien een ski-jet dus ik zeg dat ik dat nog nooit heb gedaan....zei vraagt Waarom niet? nou euhhhh dat kan ik niet betalen....en zij ooooo echt ?) en altijd naar dure restaurants waar je de hoofdprijs betaalt voor elk lieflafje...nee hoor, vooral geen super dure cadeaus gaan geven..of het iig bespreekbaar maken...

Dat zou ik echt nooit doen hoor, bovendien, zo rijk zijn we nu ook weer niet

We nemen ook niemand mee naar een duur restaurant, bij familie aangelegenheden vind ik het leuk om thuis een en ander te koken. Maar goed, dat is soms wel wat luxer...
quote:blijftgewoondametje schreef op 01 juli 2012 @ 15:23:

Tja ik heb ook een paar goede vrienden die het veel breder hebben dan ik. Die het soms leuk vinden om me te tracteren. Ik heb geleerd me daar niets schuldig over te voelen. Ze genieten van mijn gezelschap en ik van het hunne. Als ze dat elke week zouden doen of mij nooit de kans zouden geven een rondje te halen dan zou ik me opgelaten voelen.Precies, ik geniet ook van het gezelschap. Maar ik voel me juist heel schuldig om een van mijn vriendinnen mij te laten trakteren in de kroeg omdat ik weet dat zij het echt merkt in de week daarna en ik niet. Dan betaal ik liever twee rondjes, snap je?
Ik vind het ontzettend lief dat je anderen af en toe wilt laten delen in je "rijkdom" TO. Wat mijn voorgangers al zeiden, dure cadeaus niet met verjaardagen dan krijg je geen scheve ogen. Maar juist buiten de verjaardagen om.

Ik ben zelf niet heel erg rijk, maar heb ruim genoeg om van te leven en wat extra's te doen. En dat extra's, dat gaat ook wel eens buiten de deur. En meestal in natura.

Dus zijn al mijn babyspullen naar vriendin met kleine portemonnee verhuisd, onder het mom, je mag het lenen, retourneer het ooit maar eens als iemand in mijn familie aan kinderen begint.

En neem ik een andere vriendin - die gek is op lekker eten maar het eigenlijk niet kan betalen - regelmatig mee uit eten. Onder het mom, dan kom ik er ook eens uit, met de kinderen kom ik alleen bij de McDonalds.

Ga ik regelmatig met een kennis mijn kledingkast door en neemt zij alles mee wat ik niet meer draag, onder het mom van ik wil graag alles op orde houden en mijn kast is te vol. Zij heeft dezelfde maat, ik ben snel uitgekeken op dingen.

En koop ik voor weer een andere vriendin regelmatig lieve babypakjes (ze heeft een zoontje), onder het mom van, ik heb alleen maar meiden en ik zag dit hangen en vond het gewoon te leuk.

Eigenlijk gewoon voor iedereen leuk. Voor mij omdat ik dingen doe die ik leuk vind voor mensen waar ik van hou. En voor de ontvangers omdat ze iets krijgen/ervaren wat ze anders niet zouden doen. Dankbaarheid wimpel ik af, ik weet van bovengenoemde mensen gewoon dat zij voor mij hetzelfde zouden hebben gedaan als de rollen omgedraaid waren.

En ik heb van hen ook heel veel teruggehad. Samen filpmjes kijken als ik verdrietig was omdat mijn relatie over was. Op mijn dochter passen zodat ik ook eens mee kon met een uitje van het werk. Met mij mee naar de dokter/helpen op school als er weer eens een oudertekort was/mijn ruitenvloeistof bijvullen omdat ik die stomme motorkap nooit openkrijg... Das met geld en cadeautjes nooit te compenseren maar dat hoeft ook niet. We doen dat voor elkaar omdat we elkaar lief vinden.
Zolang men je hulp/kado's niet als vanzelfsprekend gaat zien en men je echt dankbaar is voor extraatjes en op ander, niet materialistisch gebied voor je klaar staat, zou ik mijn dierbaren zeker laten meegenieten van mijn grotere rijkdom.

Ondankbare honden, golddiggers en profiteurs krijgen echter niks!
Ik vind het helemaal lief wat je det en vrenden en familie snappen echt wel hoe je het bedoeld. Ik kom met een stralend gezicht wel eens bij me broer aanzetten met enorme hoeveelheden luiers omdat ze in de "aanbieding"waren en ik ze niet kon laten liggen en zo zijn er tal van dingen die je kunt verzinnen.
quote:Ademes schreef op 01 juli 2012 @ 15:28:

[...]

Precies, ik geniet ook van het gezelschap. Maar ik voel me juist heel schuldig om een van mijn vriendinnen mij te laten trakteren in de kroeg omdat ik weet dat zij het echt merkt in de week daarna en ik niet. Dan betaal ik liever twee rondjes, snap je?ja ik snap dat en ik zou het helemaal niet erg vinden een ander extra te trakteren die het minder breed heeft, maar het aannemen...is toch een stuk moeilijker (stom stom stom!) Denk dat veel mensen dat zo hebben...
Ik zou vooraf even peilen bij de fam (niet de jarige zelf) hoe ze het vinden als je een groter kado geeft.

Soms als je één keer iets duurs krijgt als gezin, heb je daar jaren plezier van. (bijv een spelcomputer waarvoor je de jaren daarna alleen nog af en toe een nieuw spel nodig hebt of een legopakket wat je nog leuk kunt uitbreiden).

Soms kun je het ook zo spelen dat men niet ziet dat jij het gekocht hebt, bijvoorbeeld doordat de ouders het kopen en jij meebetaalt.

(Ik ga nu even uit van een situatie met kinderen maar bij nogmaals lezen van de OP zie ik dat dat er niet expliciet staat)

Als het gemeend is en jij er niks voor terug verwacht vind ik het best kunnen.

Zou zelf best blij zijn met iemand die op mijn verjaardag nét dat ene geeft wat ik zelf niet kan betalen (en uiteraard ben ik ook heel blij met het stukje zeep dat ik van mijn oude tante krijg, daar gaat het niet om)
vraag haar als ze me wil doen met jou om samen een lot van de staatsloterij (hoeven jullie geen belasting over af te dragen) te kopen en pak het geld aan of zeg dat je het voorschiet. koop de lot net voor de trekking dan hoef je geen smoezen te verzinnen om haar de nummer te geven. Dan kan jij haar de helft van het gewonnen bedrag geve als je wat win of als je niets win de zogenaamd gewonnen geld geven. Noteer wel een nummer van een lot waar 2 keer de bedrag dat jij haar geef op gevallen is. Niet erg eerlijk maar niet kwetsend.
Dat van die cadeau's is me nu wel duidelijk.

Dat moet ik niet te duur maken. Beter is het om eigen spullen door te schuiven als ik iets over heb. We hebben inderdaad kinderen dus het is makkelijk om de zolder leeg te ruimen. Ik was ook al wel heel kwistig in het uitlenen van autostoeltjes e.d.

@ Oldie, ingewikkeld hoor! Maar wel doeltreffend...

@gelukkig meisje, ik snap je wel hoor. Ik zou denk ik hetzelfde voelen, zeker bij vrienden. Bij familie is het misschien anders, hoewel, als je als ouders iets voor je kinderen betaalt wel, maar als kind iets voor je ouders is dat ook wel weer drempelverhogend.

@Eininjoo, dank voor de nuchterheid... Ik heb inderdaad via via wel eens vernomen dat men wat teleurgesteld was in de zak met kinderkleding. Te hoog Hema en H&M gehalte, ze hadden denk ik wat meer merkkleding verwacht. Tja, ook ik kan het geld maar een keer uitgeven.
Vroeger had ik het een stuk beter en daar liet ik mijn dierbaren in delen. Een nieuwe jas voor mijn moeder, een stereo voor mijn zus, etentjes met vriendinnen, etc.

We hebben het nu een stuk minder (man in de wia en ik in de ww) dus ik heb er ook geen moeite mee om iets van anderen te accepteren. Mocht ik weer in de gelegenheid zijn royaler te geven, dan doe ik dat weer.

Nu geef ik op kleinere schaal (hulp, een kop koffie, etentje thuis, etc).
Wij hebben slechte ervaringen met geld weggeven, in die zin dat het kennelijk toch pijnlijk werd gevonden voor de ontvangers. De verhouding bekoelde nogal ook al was het goed bedoeld. Dat was dus naïef, en dat zou ik nu ook niet meer doen.

Wat wel goed kan is iets moois weggeven onder het motto "anders moet ik het op MP zetten, heb liever dat jij er plezier van hebt" of een weekendje weg betalen (of bv alleen de huur van het huisje delen en zelf de boodschappen en benzine betalen of zo).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven