Werk & Studie alle pijlers

scriptie forum

23-07-2012 09:49 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik moet in de zomervakantie mijn scriptie gaan afschrijven. Het liefst wil ik hem in augustus al afronden zodat ik geen langstudeerboete oploop. Ik ben een tijd geleden al een eind op weg gekomen, maar door ziekte heb ik het aan de kant gelegd. Nu dus weer opstarten en ik zie er erg tegenop. Ik ben nu bezig met de data-analyse en resultaten. De vorige hoofdstukken wil ik nog wel wat aanpassen, maar eerst maar eens met het schrijven beginnen.

Zijn er nog meer mensen met hun scriptie bezig?
Niet om heel vervelend te doen, maar heb je ook bij je begeleiders aangegeven dat jij voor de sluitingsdatum in augustus je cijfer moet hebben zodat je nog dit jaar je diploma kunt halen? Dat soort dingen kosten nogal wat tijd vaak door het nakijkproces.
Bij ons moesten inderdaad begin juli al de verklaring van voldoende resultaat binnen zijn bij het secretariaat om eind aug. te kunnen afstuderen. Heb je het nagevraagd?
Heb even bij mijn eigen opleiding gekeken en daar moeten alle uitslagen uiterlijk 3 augustus binnen zijn, wil je nog dit jaar je bul in ontvangst kunnen nemen.
De peildatum van de langstudeerboete staat op 30 september, als je voor deze datum is er toch niets aan de hand? Ik zit met hetzelfde, ben op de Uni nu en wil vandaag echt opschieten! Dus ik ga snel weer naar binnen
Ik heb wel aangegeven dat dit mijn doel is ja, maar 3 augustus inleveren is niet haalbaar. Ik ga het proberen eind augustus in te leveren en hoop dan dat het binnen een maand geregeld is. 30 september is inderdaad de peildatum. En ik ga er vanuit dat het verhoogd collegegeld niet in 1 keer wordt afgeschreven maar dat het in percentages gaat, net als het gewoon collegegeld. Kan hier echter geen info over vinden. Als ik 1 maand verhoogd collegegeld moet betalen dan kom ik daar ook wel weer overheen. Als het maar geen 3000 euro ruim is!

Bedankt dat jullie willen meedenken!
Ik zit trouwens thuis op de bank met de laptop op schoot. Alle boeken, artikelen, eerdere versies enzo om me heen. Heb ook wel een tafel maar dan ben ik steeds alles kwijt want die is niet groot genoeg. Helpt het jou om op de uni eraan te werken? Ik doe het liever thuis ivm 1,5 uur reistijd 2x per dag en dat de computers daar ook nog wel eens willen vastlopen.. :-s Maar ik kan me voorstellen dat je je dan wel beter concentreren kan.
quote:meisie87 schreef op 23 juli 2012 @ 10:09:

Ik heb wel aangegeven dat dit mijn doel is ja, maar 3 augustus inleveren is niet haalbaar. Ik ga het proberen eind augustus in te leveren en hoop dan dat het binnen een maand geregeld is. 30 september is inderdaad de peildatum. En ik ga er vanuit dat het verhoogd collegegeld niet in 1 keer wordt afgeschreven maar dat het in percentages gaat, net als het gewoon collegegeld. Kan hier echter geen info over vinden. Als ik 1 maand verhoogd collegegeld moet betalen dan kom ik daar ook wel weer overheen. Als het maar geen 3000 euro ruim is!

Bedankt dat jullie willen meedenken!

*edit: verkeerde info weggehaald*

Ik ben ook met een soort van scriptie bezig. Deadline: zo snel mogelijk. Liefst binnen twee weken. Waarschijnlijk wordt het eind augustus...

Ik heb nog niet de plek gevonden waar ik het beste werk. Ik denk dat ik vandaag maar in de UB ga werken.
http://www.lkvv.nl/factsheets/factsheet ... rboete.pdf

"De boete van ¤ 3.063 geldt voor een volledig collegejaar. Wanneer een student een aantal maanden te veel uitloopt, in plaats van een heel jaar, betaalt hij of zij de volledige ¤ 3.063. De instelling is na tussentijds afstuderen verplicht het resterende gedeelte van de boete terug te betalen aan de student."
quote:nellaaa schreef op 23 juli 2012 @ 10:53:

http://www.lkvv.nl/factsheets/factsheet ... rboete.pdf

"De boete van ¤ 3.063 geldt voor een volledig collegejaar. Wanneer een student een aantal maanden te veel uitloopt, in plaats van een heel jaar, betaalt hij of zij de volledige ¤ 3.063. De instelling is na tussentijds afstuderen verplicht het resterende gedeelte van de boete terug te betalen aan de student."oh wat goed! Dan ben ik verkeerd voorgelicht! Valt me dan toch weer mee van ze.
Ik dacht dat het wel per maand ging?

Mijn tip: per alinea die je wilt schrijven snel je boeken bestuderen, aantekeningen maken op een kladje en dan typen aan tafel zonder boeken behalve je kladblaadje. En dan jezelf na 4 alinea's oid belonen met een pauze. Maak er een spel van: hoeveel alinea's kan ik schrijven op een dag? Ik haal op hele goede dagen 2000-3000 woorden. Moet kunnen!

Doe het niet perfect, je moet/kunt het nog verbeteren als je het af hebt. De eerste versie schrijven is het moeilijkst maar als je het slim speelt kun je dat ook best snel doen. Een lastige kwestie/alinea kun je evt. zelfs overslaan en gewoon verder gaan met je betoog. Dan zet je tussen rechte haken [uitleg xxx hier invoegen].

Laat ons weten hoe ver je bent gekomen! Het is superleuk als je echt gaat knallen en in een week al heel ver bent!
Wat je ook kunt doen (bedenk ik net, misschien ga ik dat ook wel doen) is de aantekeningen voor een aantal alinea's vast maken en dan op een terras/in de tuin oid lekker gaan zitten typen (als je een laptop hebt tenminste). Met de hand schrijven wil ook wel eens werken.
Ik zou als ik jou was heul snel even contact opnemen met je studie, jij zal echt niet de eerste zijn met deze vraag en dit is echt iets wat je helder wil hebben.

Tijdens de "nakijk" en uitrijk periode moet jij nog gewoon ingeschreven staan.

Ik heb er toentertijd niet achteraan gezeten, maar mijn scriptiebegeleider was ziek geworden tijdens het nakijkproces, heb toen 4 maanden extra mogen wachten op de uitslag/verdediging en ik kon kon uiteindelijk mijn papiertje pas in februari in ontvangst nemen.

Heb toen dus een half jaar extra collegegeld mogen betalen terwijl ik geen lessen volgde en mijn scriptie ruim voor de deadline had ingeleverd, maar goed, het was een heel formeel process waarin eerst mijn scriptiebegeleider het moest beoordelen, en daarna nog 2 mensen, toen dus de verdediging, er gaat behoorlijk wat tijd inzitten.

Zorg dat je alles duidelijk hebt voordat je vrolijk gaat zitten typen, anders gaat het knagen in je achterhoofd.

Dus bellen/langsgaan:

-wanneer is de uiterste inleverdatum voor mijn scriptie om de langstudeerboete te omzeilen?

Ik gok dat je je scriptie binnen 3 weken moet inleveren.
Hoe je de langstudeerboete moet betalen ligt aan je hogeschool/universiteit! Dit kun je -als het goed is- zo opzoeken op internet.

Bij mijn hogeschool wordt het collegegeld in 5 termijnen afgeschreven in plaats van de gebruikelijke 10 van de afgelopen jaren.. Dus moeten de studenten met de langstudeerboete voor de eerste termijn al bijna 1000 euro betalen.

Overigens krijg je het 'ongebruikte' deel van de boete gewoon terug, als je bijv. de hele boete hebt betaald en het blijkt dat je in oktober klaar bent..
Ja! Ik wil (moet) het eind deze week af hebben... Lastig hoor!
Beste Henk, het forum is niet bedoeld om makkelijk aan respondenten voor je onderzoek te komen.
Ow, wat een extra stress lijkt mij dat geven zeg, die langstudeerboete! Ik zou er ook mee te maken hebben gehad als de boete vorig jaar al was ingegaan (maar toen hield de SGP dat gelukkig nog een jaartje tegen!). Ik heb dus gewoon heel veel geluk gehad

TO en anderen: heel veel succes en ik hoop dat het allemaal op tijd klaar komt!
Hier nog iemand die deze zomer haar scriptie wil schrijven.

Heb even een paar weekjes vakantie genomen na alle tentamenstress , maar ga halverwege deze week zeker beginnen. Ik moet dus een onderwerp + literatuur hebben... het kutste gedeelte.

Hoop voor september iig mijn gehele 1e versie af te hebben, want in september begin ik aan mijn master en dan ben ik weer druk bezig met vakken.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op maandag 23 juli 2012 12:57 Hier nog iemand die deze zomer haar scriptie wil schrijven.

Heb even een paar weekjes vakantie genomen na alle tentamenstress , maar ga halverwege deze week zeker beginnen. Ik moet dus een onderwerp + literatuur hebben... het kutste gedeelte.

Hoop voor september iig mijn gehele 1e versie af te hebben, want in september begin ik aan mijn master en dan ben ik weer druk bezig met vakken. begrijp ik het goed dat jij al voor het begin van de master met je masterscriptie bezig bent?
Waar zit de any-key?
Ik neem aan een bachelor-scriptie Houston.
quote:pichegru schreef op 23 juli 2012 @ 10:56:

Ik dacht dat het wel per maand ging?

Mijn tip: per alinea die je wilt schrijven snel je boeken bestuderen, aantekeningen maken op een kladje en dan typen aan tafel zonder boeken behalve je kladblaadje. En dan jezelf na 4 alinea's oid belonen met een pauze. Maak er een spel van: hoeveel alinea's kan ik schrijven op een dag? Ik haal op hele goede dagen 2000-3000 woorden. Moet kunnen!

Doe het niet perfect, je moet/kunt het nog verbeteren als je het af hebt. De eerste versie schrijven is het moeilijkst maar als je het slim speelt kun je dat ook best snel doen. Een lastige kwestie/alinea kun je evt. zelfs overslaan en gewoon verder gaan met je betoog. Dan zet je tussen rechte haken [uitleg xxx hier invoegen].

Laat ons weten hoe ver je bent gekomen! Het is superleuk als je echt gaat knallen en in een week al heel ver bent!

Ja, zo werk ik ook Pichegru, dat ik stukken die ik even nog niet weet open laat. Alleen ik gebruik geen vierkante haken, maar schrijf in hoofdletters "HIER STUK OVER BLA BLA TOEVOEGEN".

Je eerste tip is wel een goede als je een literatuurstudie moet maken, maar het per alinea werken gaat wat lastiger als je een origineel onderzoek moet doen. Ik schrijf eerst een outline, dus met alles wat ik erin wil hebben, en dan kan ik het per onderdeel gaan schrijven, als het onderzoek gedaan is. Ik ga nu toch eens even jouw tactiek van de alinea's proberen toe te passen. Want ik ben nu bij een stukje dat ik al per alinea weet wat er beschreven moet worden. Ik kom later vandaag rapporteren hoeveel alinea's t waren. *Stok achter de deur*.
Het vreemdste van die lang-studeer-boete vind ik de ongelijkheid. Ik kom de meest vreemde gevallen tegen. Twee studenten zijn bijvoorbeeld tegelijkertijd met de studie begonnen.

Student 1 heeft vanaf het begin hard gewerkt, haalde al zijn vakken en sloot netjes in drie jaar zijn bachelor af. Daarna begon hij aan een master waarin hij vast liep. Komend jaar gaat hij het vierde jaar in (2-jarige master).

Student 2 heeft van af het begin aan maar een beetje gerotzooid. Haalde vakken niet, veel feestjes, reizen. Haalde zijn bachelor pas na 4,5 jaar, maar had ondertussen wel wat mastervakken gedaan. De master ging op dezelfde manier en ook deze student gaat komend jaar het vierde jaar in (2-jarige masterstudie).

Nu komt het vreemde. Student 1 moet langstudeerboete betalen. Hij is immers 3 jaar geleden begonnen met de master en gaat nu zijn tweede uitloop jaar in. Student 2 hoeft het echter niet! Alhoewel hij wel mastervakken heeft gehaald, begon hij namelijk pas 1,5 jaar geleden officieel aan de master.

Zo krom!
Dat probleem is nu ook uit de wereld geholpen Kwakendeendje doordat ze de harde knip hebben ingevoerd. Bachelor niet af? Dan ook niet aan mastervakken beginnen.
quote:nellaaa schreef op maandag 23 juli 2012 13:11 Ik neem aan een bachelor-scriptie Houston.Volgens mij niet. Ben zelf namelijk klaar met mijn bachelor. Begin in september met de master, maar ben al wel met masterscriptie begonnen. Vandaar mijn vraag. Juist omdat ze in september met de master begint. Dat kan door de harde knip alleen als je voor 1 augustus klaar bent met de bachelor.
Waar zit de any-key?
@nellaaa, zal in de toekomst dus niet meer voorkomen. Maar nu is er dus gewoon een groep studenten waarbij het nog wel het geval is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven