Vriendin van mijn moeder
dinsdag 24 juli 2012 om 20:18
Moeder is op leeftijd, weduwe en kan niet tegen het alleen zijn. Ze heeft een vriendin (ook weduwe) waarmee ze iedere dag samen is, voornamelijk bij mijn moeder thuis en brengen samen de nachten door. Vriendin zorgt voor mijn moeder, (samen boodschappen en koken) en houd haar gezondheid in de gaten. Ze gaan ook regelmatig samen op stap of met vakantie en kunnen het goed met elkaar vinden. Daar mogen ik en mijn zussen blij om zijn, omdat ze ons veel zorg en werk bespaart. Wij hebben ook ons eigen bezigheden zoals werk, gezin en hobby's.
Maar, wat is die vriendin van mijn ma een ongelooflijk dom, wantrouwig, discriminerend, mopperend en een kortzichtig (censuur)wijf... Ruzie met de buren en wantrouwig tegen artsen van mijn moeder, alles is duur door de euro en de politiek, de hele wereld is verrot, ergert zich groen en geel aan hoofddoekjes, vuilniszakken/oud papier mogen niet eerder aan de straat gezet worden nadat ze die eerst gecontroleerd heeft (ja, echt waar...) het is rommelig bij ma in huis, (dat was vroeger wel anders) bemoeit zich met familie zaken, wil altijd gelijk hebben en ga zo maar door. Klagen, klagen en nog eens klagen. Mijn moeder vind alles best, is meegaand en staat niet sterk in haar schoenen.
Ik kan er wel iets van zeggen, maar dan heb ik de grootste ruzie met haar en dan kom ik niet meer voor mijn lol op bezoek bij mijn moeder in mijn ouderlijk huis. ( ik verzorg de tuin van mijn moeder en voor haar medicijnen) Ik heb al eens een felle discusie met die vriendin gehad. Mijn zussen kunnen al helemaal niet meer tegen die vriendin en mijn moeder, komen maar mondjesmaat bij haar op bezoek en het contact is slecht. Dat vindt die vriendin vreemd en legt de schuld bij mijn zussen. Al helemaal nu de gezondheid van mijn moeder aandacht nodig heeft en zo sta ik als een diplomaat tussen mijn moeder en de rest van mijn familie. Het komt allemaal op mij neer.
Ik weet het even niet meer en zou het liefst willen dat die vriendin tussen 6 plankjes ligt.
Maar, wat is die vriendin van mijn ma een ongelooflijk dom, wantrouwig, discriminerend, mopperend en een kortzichtig (censuur)wijf... Ruzie met de buren en wantrouwig tegen artsen van mijn moeder, alles is duur door de euro en de politiek, de hele wereld is verrot, ergert zich groen en geel aan hoofddoekjes, vuilniszakken/oud papier mogen niet eerder aan de straat gezet worden nadat ze die eerst gecontroleerd heeft (ja, echt waar...) het is rommelig bij ma in huis, (dat was vroeger wel anders) bemoeit zich met familie zaken, wil altijd gelijk hebben en ga zo maar door. Klagen, klagen en nog eens klagen. Mijn moeder vind alles best, is meegaand en staat niet sterk in haar schoenen.
Ik kan er wel iets van zeggen, maar dan heb ik de grootste ruzie met haar en dan kom ik niet meer voor mijn lol op bezoek bij mijn moeder in mijn ouderlijk huis. ( ik verzorg de tuin van mijn moeder en voor haar medicijnen) Ik heb al eens een felle discusie met die vriendin gehad. Mijn zussen kunnen al helemaal niet meer tegen die vriendin en mijn moeder, komen maar mondjesmaat bij haar op bezoek en het contact is slecht. Dat vindt die vriendin vreemd en legt de schuld bij mijn zussen. Al helemaal nu de gezondheid van mijn moeder aandacht nodig heeft en zo sta ik als een diplomaat tussen mijn moeder en de rest van mijn familie. Het komt allemaal op mij neer.
Ik weet het even niet meer en zou het liefst willen dat die vriendin tussen 6 plankjes ligt.
dinsdag 24 juli 2012 om 20:28
Het lijkt wel of jou moeder bevriend is met mijn Oma. Gelukkig kan dat niet want mijn Oma heeft helaas geen vriendinnen.
Geen tips, bij mij in familie is bijna iedereen afgehaakt. Oude mensen met rigide ideeën zijn moeilijk om mee om te gaan en als je ze een beetje aanpakt dan raken ze overstuur en erg gestrest.
Geen wijsheid helaas, ik zou zoeken naar een diplomatieke oplossing.
Geen tips, bij mij in familie is bijna iedereen afgehaakt. Oude mensen met rigide ideeën zijn moeilijk om mee om te gaan en als je ze een beetje aanpakt dan raken ze overstuur en erg gestrest.
Geen wijsheid helaas, ik zou zoeken naar een diplomatieke oplossing.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 24 juli 2012 om 20:32
Het klinkt alsof vriendin het beste voorheeft met je moeder, maar een enorm negatief persoon is. Bespreek met je moeder dat je zussen en jij het niet leuk vinden dat zij er altijd is, en dat je graag (samen) met die vriendin af wil spreken dat ze af en toe naar haar eigen huis toe gaat, zonder jouw moeder.
Je hoeft daarvoor niemand op de tenen te trappen, maar je kan zeggen dat je graag even alleen wil zijn met je moeder.
Je hoeft daarvoor niemand op de tenen te trappen, maar je kan zeggen dat je graag even alleen wil zijn met je moeder.
dinsdag 24 juli 2012 om 20:34
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2012 @ 20:30:
Je mag dan wel klagen over de rommel bij je moeder in huis, maar als je die vriendin wegjaagt, dan ben jij 't die die rommel voortaan mag opruimen samen met je zussen.
Misschien wordt die rommel wel veroorzaakt door vriendin.
En heeft moeder weer de puf om lekker aan te rommelen in der eigen huis als 'vriendin' even pas op der plaats maakt.
Ik weet t, allemaal aannames.
Zou een gesprek met zijn alleen aanknopen.
Zussen erbij, vriendin en moeder erbij en uiten wat jullie dwars zit.
Je mag dan wel klagen over de rommel bij je moeder in huis, maar als je die vriendin wegjaagt, dan ben jij 't die die rommel voortaan mag opruimen samen met je zussen.
Misschien wordt die rommel wel veroorzaakt door vriendin.
En heeft moeder weer de puf om lekker aan te rommelen in der eigen huis als 'vriendin' even pas op der plaats maakt.
Ik weet t, allemaal aannames.
Zou een gesprek met zijn alleen aanknopen.
Zussen erbij, vriendin en moeder erbij en uiten wat jullie dwars zit.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
dinsdag 24 juli 2012 om 21:07
Zo, even een huilbui verwerkt. Paar antwoorden op vragen van jullie: dit is al zo'n 5 jaar aan de gang en het gedrag van die vriendin lijkt alsmaar erger te worden. Praten met haar heeft geen zin, ze drukt toch haar eigen wil door en begrip voor de waarheid heeft ze niet of snapt ze niet. Ze laat je ook niet uitpraten. Ik ben ook niet het type om een confrontatie aan te (kunnen) gaan met gepaste woorden. Ma is vergeetachtig en ik vermoed dat ze beginnend dementerend is. Dus afspraken dringen niet echt goed bij haar door. Als het al lukt om een goed gesprek te voeren, is het niet een beetje raar om nu pas te moeten vertellen wat ons dwars zit? Het zit me beide dwars: het gedrag van die vriendin en het moeizame contact tussen mijn zussen en mijn moeder. De rommel is duidelijk afkomstig van die vriendin en ik ken mijn moeder al zolang, dus ik weet hoe haar denkbeelden zijn. Ze deeld sommige opvattingen van die vriendin uit angst dat ze haar verliest.
Ik moet deze frustratie even laten 'bezinken' om alles in de juiste verbanden te kunnen zien.
Ik moet deze frustratie even laten 'bezinken' om alles in de juiste verbanden te kunnen zien.
dinsdag 24 juli 2012 om 21:08
dinsdag 24 juli 2012 om 21:14
dinsdag 24 juli 2012 om 21:19
quote:luie-hond schreef op 24 juli 2012 @ 21:07:
De rommel is duidelijk afkomstig van die vriendin.
Dat weet ik niet. Zeker als je moeder begint te dementeren kan het heel goed zijn dat ze die rommel zelf maakt, al is ze dan van zichzelf nog zo netjes.
Wat voor rommel heb je het trouwens over? Is het gewoon een beetje rommel, of is er sprake van vervuiling?
De rommel is duidelijk afkomstig van die vriendin.
Dat weet ik niet. Zeker als je moeder begint te dementeren kan het heel goed zijn dat ze die rommel zelf maakt, al is ze dan van zichzelf nog zo netjes.
Wat voor rommel heb je het trouwens over? Is het gewoon een beetje rommel, of is er sprake van vervuiling?
dinsdag 24 juli 2012 om 21:31
quote:groentsoep2 schreef op 24 juli 2012 @ 21:19:
[...]
Wat voor rommel heb je het trouwens over? Is het gewoon een beetje rommel, of is er sprake van vervuiling?Gewone rommel. Administratie en onbetaalde rekeningen waar haar naam op staat, folders en oude kranten die ze nog moet inzien, aankopen die nog geruild moeten worden, prullaria, dat soort dingen. Ik mag van haar ook niets opruimen. Als je het hebt over vervuiling dan is het een plakkende aanrecht, stof en stofdraden. Geen zware onhygienische vervuiling.
[...]
Wat voor rommel heb je het trouwens over? Is het gewoon een beetje rommel, of is er sprake van vervuiling?Gewone rommel. Administratie en onbetaalde rekeningen waar haar naam op staat, folders en oude kranten die ze nog moet inzien, aankopen die nog geruild moeten worden, prullaria, dat soort dingen. Ik mag van haar ook niets opruimen. Als je het hebt over vervuiling dan is het een plakkende aanrecht, stof en stofdraden. Geen zware onhygienische vervuiling.
dinsdag 24 juli 2012 om 21:35
dinsdag 24 juli 2012 om 21:35
quote:luie-hond schreef op 24 juli 2012 @ 21:31:
[...]
Gewone rommel. Administratie en onbetaalde rekeningen waar haar naam op staat, folders en oude kranten die ze nog moet inzien, aankopen die nog geruild moeten worden, prullaria, dat soort dingen. Als je het hebt over vervuiling dan is het een plakkende aanrecht, stof en stofdraden.Oei, dan zou je je bij mij in huis helemaal dood schrikken denk ik . De vraag is natuurlijk of het wel netjes zou blijven als die vriendin ineens verdwenen was.
[...]
Gewone rommel. Administratie en onbetaalde rekeningen waar haar naam op staat, folders en oude kranten die ze nog moet inzien, aankopen die nog geruild moeten worden, prullaria, dat soort dingen. Als je het hebt over vervuiling dan is het een plakkende aanrecht, stof en stofdraden.Oei, dan zou je je bij mij in huis helemaal dood schrikken denk ik . De vraag is natuurlijk of het wel netjes zou blijven als die vriendin ineens verdwenen was.