Werk & Studie alle pijlers

scriptie forum

23-07-2012 09:49 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik moet in de zomervakantie mijn scriptie gaan afschrijven. Het liefst wil ik hem in augustus al afronden zodat ik geen langstudeerboete oploop. Ik ben een tijd geleden al een eind op weg gekomen, maar door ziekte heb ik het aan de kant gelegd. Nu dus weer opstarten en ik zie er erg tegenop. Ik ben nu bezig met de data-analyse en resultaten. De vorige hoofdstukken wil ik nog wel wat aanpassen, maar eerst maar eens met het schrijven beginnen.

Zijn er nog meer mensen met hun scriptie bezig?
Ik meld me ook! Heb een 30EC masterthese en hoop het eerste deel van het onderzoek (literatuur) in september te hebben afgerond (qua schrijven). Andere deel (proces) in december. Later post ik meer, nu hard aan het werk
Ja, de langstudeerboete is raar. Ook in mijn geval: heb 2 studies gelijktijdig gedaan en ben dus ziek geworden. Mijn ziektes zijn vastgesteld door doktoren waarmee ik dus kan bewijzen dat ik niet zomaar even niets gedaan heb aan de studie door bijvoorbeeld luiheid. Toch maakt dit niets uit, ik moet evengoed betalen. Met ziektes of andere omstandigheden wordt helemaal geen rekening gehouden. Mijn andere opleiding is overigens een deeltijd opleiding, maar dat is helemaal onduidelijk of ik daarvoor nou ook een boete moet betalen als ik hem niet op tijd af heb.

Nou ja, ik heb me er maar bij neergelegd en zie wel hoe het loopt. Wat binnen mijn mogelijkheden ligt doe ik om hoge kosten maar te voorkomen, maar mocht dat niet lukken dan is het niet anders.

Vandaag wel enorme sprongen gemaakt in mijn data analyse en resultaten. Niet alleen veel geschreven, maar begrijp nu EINDELIJK waar ik mee bezig ben! Spss is niet heel moeilijk als je het eenmaal door hebt, maar als je het niet doorhebt dan kan je ook gelijk geen kant op. Maar nu dus een heel stuk verder! Wel trots, want ik heb het helemaal zelf uitgezocht (omdat mijn begeleider op vakantie is).
trots op jou, meisie!
Nellaaaa gaat door voor de wasmachine.

Ga nu inderdaad een bachelorscriptie schrijven. Bachelorscriptie van mijn ene studie heb ik al af. Voor die studie ga ik volgend jaar de master doen.

Bachelorscriptie van mijn andere studie moet io nog mee beginnen.

Als je weet welke analyse je wilt gebruiken voor je data-analyse, zijn op youtube ook goede filmpjes te vinden met spss-uitleg. Handig als je niet weet in welke tabel je moet kijken.
Liever elitair dan een pauper!

Ik ben gisteren niet meer teruggekomen, maar heb wel een productieve dag gehad.

Ik kwam gisteravond laat tot de conclusie dat ik het misschien wel ga redden om alles op tijd af te krijgen.

Ik heb gisteren niet zoveel alineas geschreven. Ik heb maar 2 onderdeeltjes beschreven. Maar het was veel uitzoekwerk en ik kwam er maar steeds niet uit. Nu dus eindelijk heb ik het wel gevonden. Vandaag nog 1 alinea in dat stukje en ik heb die paragraaf af. Vandaag hoop ik in hetzelfde hoofdstuk nog wat andere losse eindjes uit te kunnen werken. Ook stuur ik vandaag een email naar mn begeleider met mn plannen voor wat betreft de deadline.

Hoe gaat het bij jullie?
Goed bezig Gember! Ik blijf het moeilijk vinden, die laatste loodjes. Gisteren was dan ook niet een heel productieve dag.

Hebben jullie ook dat je soms gewoon niets doet omdat "mislukken doordat je zelfs niks hebt gedaan" minder eng is dan "mislukken terwijl je wel hard hebt gewerkt"? Of werkt dat alleen bij mij zo

zo'n stomme gedachte! Alsof je een konijntje bent dat verstijft van schrik in de koplampen van de auto kijkt! Maar weg rennen, ho maar!
Nee hoor, heel bekend, dat is ook precies wat bijv. writers block is. Ik had gisteren nog zo'n dag Maar aan het einde van de dag toch nog even (met heel veel spijt) heel snel een paar alinea's geschreven en 's avonds nog doorgewerkt - met een beetje knippen en plakken van alineas die ik eerder schreef voor een ander stuk kwam ik tot 8 alinea's (3 dus eerder geschreven). Per saldo dus best een goede dag. Maar een avond vrij was ook wel leuk geweest.
gelukkig! Maar ik heb eigenlijk niet zoveel tijd meer voor writers blocks :P Nog tips om jezelf hier door heen te duwen? Of is het toch echt een kwestie van "gewoon doen"?
Ik heb er wel eens wat boeken over gelezen, en de belangrijkste tip is om je innerlijke criticus zoveel mogelijk uit te zetten en je niet te veel te focussen op het leveren van kwalitatief goede tekst, maar vooral in de kwantiteit. Zie het als een baan: je moet gewoon een paar uur (een paar blokken van 1.5 uur bijv.) typen, maakt niet uit wat. Aan het eind vd dag print je dat en dat kun je dan verbeteren (dan mag de criticus weer aan).

Je bent gewoon in gevecht met je faalangst op zo'n moment, een afschuwelijk gevoel. Maar als het moet dan moet het en dan gaat het ook vaak wel weer. Als ik aan het schrijven ben heb ik er meestal behoorlijk veel lol in en dan snap ik echt niet meer waar ik zo tegenop zag...
Hoi allemaal!

Ik ben dan geen scriptie schrijver (meer) of van het WO.. maar ik ben wel net als (sommigen?) jullie aan het afstuderen.

Scriptie is inmiddels af en verdedigd, met een zeer mooi resultaat!

Nu staat eind volgende maand het laatste gesprek gepland waarin ik moet bewijzen dat ik capabel ben in alle competenties van de studie. Docenten zullen naar hun inzicht er dan enkele dingen uithalen om uit te vragen, dit weet je niet precies van te voren. Dus ik zit fijn voor alle competenties bewijzen uit te werken etc.

En nu heb ik weer last van die innerlijke criticus, gatverdamme! Dat verpest de hele boel weer. Denk je net lekker op streek te zijn en dan plopt er weer een kritische vraag in je hoofd die het weer vergalt. Ik denk dat ik het maar even parkeer en aan een andere competentie ga zitten.

Succes iedereen! Vooral nu met dit mooie weer.. morgen even geen studie voor mij, genieten moet ook gebeuren!
He Swanlady: je weet al dat je dit kan, dus je moet jezelf niet gek maken! Lekker stukje bij beetje, per onderwerp, het uitwerken en samenvatten voor jezelf. Dan maak je de stof compacter en wordt het veel behapbaarder.

Ik heb vandaag een paragraaf af. Moet nog twee paragrafen doen, en dan de 3 paragrafen aan elkaar praten/inleiden/afsluiten en dan heb ik mn hoofdstuk af.

Dan kan ik beginnen aan het laatste inhoudelijke hoofdstuk. Mijn eigenlijke analyse. Ik heb deze wel al grotendeels uitgewerkt, maar nog niet in een lopend verhaal op papier. Dan nog conclusie en introductie herschrijven, en dan de layout en de taal/spelfouten. Maar goed, dat is van latere zorg.

Ik ga nu nog even wat dingen opzoeken voor de paragraaf die nu gedaan moet worden.
Ik vind gesprekken over competenties (die heb ik voor mijn andere opleiding) echt het ergste wat er is. Ik sla dan helemaal dicht. Vooral omdat je dan vraag achter vraag op je af gevuurd krijgt en mijn zelfvertrouwen zakt dan met de minuut dieper weg. Ik heb me nu voor het volgende (en hopelijk laatste) gesprek voorgenomen om over alle competenties een stukje te schrijven wat ik wil vertellen. Als ze dus ergens over beginnen ga ik proberen het gesprek over te nemen zodat ik niet die ellendige berg met vragen op me afgevuurd krijg. Hopelijk kan ik het gesprek dan met meer zelfvertrouwen voeren. Heb je al eerder zo'n gesprek gehad?

Verder ben ik ook enorm bekend met de writers block. Heb dan vooral dat het niet lukt om te beginnen. Merk dat bij mij gewoon doen en niet miepen het beste werkt, en daarbij een beangstigende deadline doet ook wonderen. Gisteren was het zo enorm warm, dat ik me had voorgenomen om bepaalde dingen af te maken en dat ik dan lekker met vriendlief, die een dagje vrij was, naar het zwembad mocht. Kon hij lekker duiken, ik baantjes trekken (had ik gelijk mijn sport voor die dag weer gehad). En uiteindelijk wilde ik nog iets uitzoeken in mijn spss boek en heb ik dat nog extra even in het zwembad gedaan. Was heerlijk om zo verdiend te ontspannen! 's Avonds had ik een bbq, dus hoefde ik ook echt even niets. Normaal zou zo'n dag bij mij in de hele dag niets uitmonden, maar door deze goede afspraken met mezelf kon ik toch weer trots zijn en kon ik ook veel beter ontspannen dan wanneer ik me schuldig had gevoeld aan niets doen.

Vandaag mijn (als het goed is) laatste spss analyses uitvoeren en beschrijven volgens de apa normen, en dan even kijken wat mijn volgende stappen worden. Is veel sneller gegaan dan de tijd die ik er voor gepland had, en dat is iets wat mij nog nooit is overkomen!
die naderende deadline maakt nog niet veel indruk op me. Zaterdag wil toch al die laatste comments hebben verwerkt zodat ik het volgende week kan gaan printen.

Ik merk wel dat (heel logisch trouwens) ik veel productiever ben als ik niet van 06.00-18.00 achter elkaar doorwerk, maar af en toe pauze neem. Even boodschappen doen, lekkere lunch maken, uitgebreid koken.
Zie dat gesprek over competenties meer als een gesprek onder collega's over je gezamenlijke vakgebied dan als een overhoring door docenten, dat scheelt echt 100% (geldt ook voor sollicitaties, maakt echt een enorm verschil voor je eigen gevoel en ook hoe je overkomt). Met andere woorden: ga daar als een volwassen professional zitten en niet meer als een student. Succes.
Ik heb al mijn analyses in SPSS uitgevoerd en omschreven en loop nu een beetje vast doordat ik niet weet hoe ik verder moet. Hoe maak ik hier een lopend verhaal van? Lastig!
Vaak moet je het gewoon opschrijven zoals je het aan een vriendin zou uitleggen in de kroeg. Bel anders iemand, leg het uit, en maak aantekeningen van je uitleg.

Bijv: ik verwachtte op basis van de literatuur dit te vinden...

Toen deed ik mijn onderzoek

Dat deed ik zo

En ik vond 3 dingen, namelijk:

Nummer 1 was te verwachten want...

Nummer 2 is verrassender, om deze reden...

Mogelijke verklaringen zijn ...

Nummer 3 etc etc.

Dan de overall conclusie.
Ja ik ben ook bezig met het afschrijven van mijn scriptie. Ook nog wat resultaten van een interview verwerken en de conclusie. Maar met dit lekkere weer valt dit vies tegen zeg!
Dank je! Ik ben mede dankzij een artikel ook weer een stuk verder gekomen. En daar ben ik blij om, want dat zie ik er morgen niet eerst zo op tegen om weer te beginnen!

Meisje, ik denk dat de tip van Pichegru om er meer als volwassen professional te zitten en niet meer als een student, een hele goede is. Werkt bij mij wel altijd. Misschien kun je ook aan het begin van het gesprek uitspreken dat je een beetje zenuwachtig bent, soms helpt dat ook om de zenuwen weg te nemen.

Wat ik me trouwens af vroeg: Schrijven jullie in het Nederlands of Engels? Ik moet mijn scriptie in het Engels schrijven en vind het daarmee wel extra moeilijk. Het is al de eerste keer dat je helemaal zelfstandig onderzoek doet, en dan moet je het ook nog eens in een andere taal gaan beschrijven. Ik ben soms bang dat groot deel van de inhoud verloren gaat omdat ik niet dezelfde nuances kan leggen in het Engels. Vooral de details die het verschil maken tussen een redelijke en een goede scriptie.
Ik wilde nog even deze twee links delen over Schrijfangst en Schrijftips! Ik vond ze erg fijn
Bedankt voor de tips! Ga ze gebruiken!

Gister even een dagje vrij 'genomen' en naar het strand geweest. Vanmorgen studieontwijkend gedrag door boodschappen te doen voor m'n ouders. Maar nu weer aan de bak, met in mn achterhoofd dat ik zo graag in het zwembad lig. Maar mijn tijd komt nog wel als iedereen weer aan het werk gaat. Ik ga in september nog lekker naar de zon :-D.

Iedereen weer succes en sterkte vandaag! Fijn om te weten dat je niet de enige bent die nu aan de studie zit (vind ik).
Nieuwe week, nieuwe kansen! Gaan we vandaag weer goed aan de slag? Ik wil eigenlijk alles vandaag hebben, maar weet niet zeker of het realistisch is!
Net ontbeten, nog ff een kop thee en dan gauw douchen. Dan ga ik naar school om daar te werken. Dan gaat het me altijd net wat beter af!
quote:patricia1987 schreef op 23 juli 2012 @ 10:04:

De peildatum van de langstudeerboete staat op 30 september, als je voor deze datum is er toch niets aan de hand? Ik zit met hetzelfde, ben op de Uni nu en wil vandaag echt opschieten! Dus ik ga snel weer naar binnen

Hai!

Ik ben ook aan het afstuderen en bij mijn instelling (Hogeschool van Amsterdam) staat:

Wat houdt de langstudeermaatregel (verhoogd wettelijk tarief) in?

(...) De langstudeermaatregel gaat in per 1 september 2012 (...) Dus niet 30 september!

(...)Situaties waarbij het mogelijk is om aanspraak te maken op restitutie:

-wanneer je bent afgestudeerd

- wanneer je wettelijk collegegeld hebt betaald en je je verzoek tot uitschrijving hebt ingediend via Studielink, krijg je restitutie van het collegegeld over de maanden dat je niet meer bent ingeschreven (dit geldt niet voor de maanden juli en augustus). (...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven