Sommetje

28-07-2012 10:19 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hem op Facebook en de meningen zijn verdeeld, ben benieuwd naar jullie uitkomst:

5+5+5-5+5+5-5+5x0= ?

40, 0, 15 of 20

Ik zeg 15
Maargoed dan kom ik dus uit op

5 + 5 + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + 5x0=

15 - 5 + 10 - 5 + 0 = inderdaad 15
quote:leelee3 schreef op 28 juli 2012 @ 10:27:

[...]

Er staat + en - in de som van de OP, kijk maar goed! TO had er beter spaties tussen kunnen zetten dan zou het beter te zien zijn

Ik zie het nu ook na 28 keer lezen.

in dat geval: 15
.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je moet het wel tussen haakjes zetten anders kijk je steeds over de minnen heen.
quote:yezka schreef op 28 juli 2012 @ 10:28:

[...]

Jeemig de peemig! Ik moest echt 4x kijken voor ik de minnen zag! Ogentest en rekentest in één.
quote:Courage_ schreef op 28 juli 2012 @ 10:33:

[...]

Ogentest en rekentest in één.

[0] geschikt

[x] ongeschikt
Grappig hoeveel mensen Meneer Van Dale blijkbaar niet snappen

5+5+5-5+5+5-5+5x0=15
Zonder twijfel 15
Een wiskundige heeft mij ooit verteld dat het afhangt van de conventie. Welke afspraak maak je over de volgorde van de berekeningen.

Vroeger, in de jaren '70 en '80 leerden wij Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord (= volgorde: machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken), maar die klopt geloof ik niet helemaal.

Als je deze aanhoudt, is het antwoord 15. Want:

5+5+5-5+5+5-5+(5x0)= 15.

(Of zou het, volgens Meneer Van Dalen dan toch (5+5+5)-(5+5+5)-(5+(5x0))= -5 moeten zijn?)

Als je de berekening maakt in de volgorde zoals die er staat, zou het antwoord 0 zijn. Dit is wat bijvoorbeeld computerprogramma's doen, als je geen haakjes gebruikt.

Leuke vraag. Is er een wiskundige die hier een onderbouwd antwoord op kan geven?
Ik moet helemaal niks!
quote:Nicky_L schreef op 28 juli 2012 @ 10:39:

Een wiskundige heeft mij ooit verteld dat het afhangt van de conventie. Welke afspraak maak je over de volgorde van de berekeningen. Daf is natuurlijk sowieso en waarheid als een koe.
quote:Nicky_L schreef op 28 juli 2012 @ 10:39:

Een wiskundige heeft mij ooit verteld dat het afhangt van de conventie. Welke afspraak maak je over de volgorde van de berekeningen.

Vroeger, in de jaren '70 en '80 leerden wij Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord (= volgorde: machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken), maar die klopt geloof ik niet helemaal.

Als je deze aanhoudt, is het antwoord 15. Want:

5+5+5-5+5+5-5+(5x0)= 15.

(Of zou het, volgens Meneer Van Dalen dan toch (5+5+5)-(5+5+5)-(5+(5x0))= -5 moeten zijn?)

Als je de berekening maakt in de volgorde zoals die er staat, zou het antwoord 0 zijn. Dit is wat bijvoorbeeld computerprogramma's doen, als je geen haakjes gebruikt.

Leuke vraag. Is er een wiskundige die hier een onderbouwd antwoord op kan geven?

geen haakjes verzinnen als ze er niet staan.

De volgorde van optellen en aftrekken doet in deze som niet zo terzake. Vermenigvuldigen gaat echter wel gewoon voor. Ook in de jaren 2012.
@ThunderassMan: als programmeur moet je die haakjes er dus wel bij verzinnen, omdat er anders een ander antwoord uitkomt dan er in de schoolboeken staat. Anno 2012 is dat dus echt wel anders dan in mijn schooltijd.
Ik moet helemaal niks!
quote:Nicky_L schreef op 28 juli 2012 @ 10:47:

@ThunderassMan: als programmeur moet je die haakjes er dus wel bij verzinnen, omdat er anders een ander antwoord uitkomt dan er in de schoolboeken staat. Anno 2012 is dat dus echt wel anders dan in mijn schooltijd.

Precies.

'Meneer van dale wacht op antwoord' is een basisspelregel. Zodra je wat verder gaat in de wiskunde wordt er altijd met haakjes gewerkt. Oók als het de bedoeling is dat het vermenigvuldigens voor gaat. Daarom was dat ezelsbruggetje mij ook totaal ontschoten.
Als programmeur moet je die haakjes alleen in je programma verwerken, verder heb jij ze als persoon natuurlik niet nodig.

Verder: Dit zegt wikipedia over de bewerkingsvolgorde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde

Dat stemt overeen met hoe ik het geleerd heb. Ik ben geen wiskundige, maar heb wel natuurkunde gestudeerd en dus erg veel wiskunde vakken gehad.
quote:Tomatensoep schreef op 28 juli 2012 @ 10:25:

Ik zeg 0. Want meneer van Dale wacht op antwoord..Mijnheer van Dale is ontslagen.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Nicky_L schreef op 28 juli 2012 @ 10:47:

@ThunderassMan: als programmeur moet je die haakjes er dus wel bij verzinnen, omdat er anders een ander antwoord uitkomt dan er in de schoolboeken staat. Anno 2012 is dat dus echt wel anders dan in mijn schooltijd.Vinnik raar, maar ik ben dan ook geen programmeur.
quote:Gwendolyn schreef op 28 juli 2012 @ 10:57:

Als programmeur moet je die haakjes alleen in je programma verwerken, verder heb jij ze als persoon natuurlik niet nodig.

Verder: Dit zegt wikipedia over de bewerkingsvolgorde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde

Dat stemt overeen met hoe ik het geleerd heb. Ik ben geen wiskundige, maar heb wel natuurkunde gestudeerd en dus erg veel wiskunde vakken gehad.

Leuke link. Mijn eerste posting wordt steeds zinvoller.

Maar is het niet ook jouw ervaring dat er, als je verder studeert, er eigenlijk altijd wel met haakjes wordt gewerkt?
quote:Gwendolyn schreef op 28 juli 2012 @ 10:57:

Leuke link. bedankt.

Ik heb op school wel altijd Meneer van dalen geleerd, maar vond het altijd vreemd dat worteltrekken niet naast machtsverheffen stond. (qua gelijkwaardigheid). Gelijkwaardige berekeningen heb ik wel altijd van links naar rechts uitgevoerd en haakjes altijd voorrang gegeven.
Eerst vermenigvuldigen : 5 X 0 = 0

Optellen en aftrekken zijn gelijkwaardige bewerkingen die van links naar rechts uitgevoerd moeten worden:

5+5+5-5+5+5-5+0 = 15

duh
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Hier een wiskundige ;)

Meneer van Dalen is idd achterhaald, want die impliceert dat vermenigvuldigen vóór delen zou gaan, terwijl dit gelijkwaardige bewerkingen zijn (bedenk maar dat vermenigvuldigen met 1/2 hetzelfde is als delen door 2).

Tegenwoordig leren wij onze leerlingen het volgende:

- tussen de haakjes

- machten en wortels

- vermenigvuldigen en delen (van links naar rechts)

- optellen en aftrekken (van links naar rechts)

Als er dus zowel x als : voorkomt, werk je van links naar rechts. Dit geldt ook voor zovwel + als -.

Het sommetje uit de OP (stap voor stap)

5 + 5 + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + 5 x 0 =

5 + 5 + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + ...0... =

....10 + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + ...0... =

.........15 - 5 + 5 + 5 - 5 + ...0... =

..............10 + 5 + 5 - 5 + ...0... =

....................15 + 5 - 5 + ...0... =

.........................20 - 5 + ...0... =

..............................15 + ...0... = 15

(uiteraard hoef je niet al de stappen op te schrijven ;) )
anoniem_44954 wijzigde dit bericht op 28-07-2012 11:25
Reden: uitlijnen sommetje
% gewijzigd
er staan minnen tussen. dat is de clou.
it's a big club and you ain't in it
quote:Solomio schreef op 28 juli 2012 @ 11:00:

Mijnheer van Dale is ontslagen.

Op staande voet.
Hoi keetje! Ik vond jou vast leuk maar ik weet niet wie je was... Heb ik met je gemaild een tijdje?
Vriend keek mij overigens meewarig hoofdschuddend aan toen ik nul zei haha.
Normaal weet je de bedoeling van zo'n som en dan zijn rekenfouten praktisch uitgesloten.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven