E-Reader Sony

30-07-2012 21:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje over mijn recent aangeschafte E-Reader.

Ik heb de Sony PRST1BC en dat ding flikkert iedere keer met een zwart scherm als ik een bladzijde omsla of een andere handeling verricht. Is dat normaal?

Ook lukt het niet om de tekst te vergroten?
Al geprobeerd een update uit te voeren?

Bij mij gaf ie dat aan na het installeren van de software.
Ik heb de Sony PRS T1. Dat zwarte scherm bij het omslaan heb ik ook, is heel erg irritant en een groot minpunt van deze e-reader. Niks aan te doen helaas. Al wen ik er wel aan inmiddels.

De tekst kan ik vergroten als ik in een boek zit met de knop onderin rechts (streepjes onder elkaar, soort menu knop ofzo) Krijg dan aa-tjes in beeld, daar kun je onder vergroten en verkleinen. Beetje vage uitleg, maar kan er niet meer van maken
Heb niets over een update gezien Cyberwitch. Ik weet eigenlijk nogeneens hoe ik dat doe , zit nog volledig in de ontdekkingsfase.

Maar dat flikkeren is dus niet normaal?
Ik heb volgens mij een iets ander type e-reader, maar wel van Sony. Dat flikkeren als ik de bladzijde omsla heb ik ook, volgens mij is dat normaal want het stond ook in de reviews van mijn e-reader.
Ik heb bij de PRST-1 dus geen last van zwart scherm bij omslaan. Had eerst de sony 300 pocket en die was een stuk trager.
quote:glasinlood schreef op 30 juli 2012 @ 21:31:

Ik heb de Sony PRS T1. Dat zwarte scherm bij het omslaan heb ik ook, is heel erg irritant en een groot minpunt van deze e-reader. Niks aan te doen helaas. Al wen ik er wel aan inmiddels.

De tekst kan ik vergroten als ik in een boek zit met de knop onderin rechts (streepjes onder elkaar, soort menu knop ofzo) Krijg dan aa-tjes in beeld, daar kun je onder vergroten en verkleinen. Beetje vage uitleg, maar kan er niet meer van maken Glasinlood, die heb ik ontdekt, maar er gebeurt dan niks? Kan het zijn dat bij sommige boeken dit gewoon niet werkt?
Ik heb ook de PRST-1 en geen last.
Dus ik begrijp het goed dat het niet bij iedereen is? Dat flikkeren?
Kan het zijn dat het komt door bepaalde boeken? Lijkt me trouwens niet, want ook in het gewone menu is het scherm even zwart.
Bij de reader die ik heb is het wel een bekend verschijnsel, ben het op internet (helaas achteraf pas) tegengekomen. Het is een soort van laden wat ie dan weer doet. Zinloos en vertragend, maar ja..
quote:Claudia2010 schreef op 30 juli 2012 @ 21:33:

[...]

Glasinlood, die heb ik ontdekt, maar er gebeurt dan niks? Kan het zijn dat bij sommige boeken dit gewoon niet werkt?Zou natuurlijk kunnen. Al bij een ander boek geprobeerd? Ik ben het nog niet tegengekomen dat het niet lukte. Dus misschien is het inderdaad bij sommige boeken zo.
Bij mij is het ook, dat flikkeren. Ik zie het bij mijn vriendin ook. Schijnt wel normaal te zijn bij de PRS T1. Mij stoort het niet.
Ik heb het ook, stoort mij niet.

Het al dan niet kunnen vergroten van het lettertype heeft te maken met het boek dat je leest. Bij sommige downloads lukt het niet.
Hij flikkert, omdat de e-ink op moet bouwen. Is dus normaal. Het is geen lcd-scherm dat vloeiend over kan gaan, maar inkt die op moet bouwen. Dat duurt heel even en daardoor flikkert hij. Manlief heeft net een nieuwe en daarbij is het wel minder erg. De oude doet er langer over, maar dat is inmiddels dus verbeterd met de nieuwere modellen.
Ik heb één van de allereerste Bebooks, maar die flikkert niet hoor.
ik heb de 350 en de T1.. bij beide geen zwart scherm bij omslaan..
Raar dat het zo wisselt. Misschien dat ik toch eens bij de winkel terug ga.
Mijn Kobo heeft ook e-ink, maar flikkert echt niet. Lijkt me niet dat het hoort.
Ik ga vandaag terug met de reader. Toch even vragen of dit nou normaal is.
Ik zit nu trouwens een filmpje te bekijken op Wehkamp, een E-reader review en daar zie je ook dat geflikker. Schijnt dus toch normaal te zijn?
Grappig, ik las dit topic en dacht: "Waar gaat het over?" Dus ik mijn reader gepakt en heel bewust bladzijden om gaan slaan. Bij mij 'flikkert' hij ook maar ik merk het niet eens...
Ik ben er inmiddels ook aan gewend Iebee.
Volgens mij is het zo dat het of even zwart word of juist even wit. Bij de mensen bij wie hij niet flikkert word het scherm dus even wit, maar hij moet wel even laden waarschijnlijk en dan heb je dus even voor een hele korte tijd een egaal gekleurd scherm. Wit of zwart ligt volgens mij aan het merk
De oorzaak van het flikkeren/zwart-worden van het scherm zit em in het type scherm (e-ink) en wordt bewust gedaan..

Een e-ink scherm is opgebouwd uit miljoenen zwarte en witte bolletjes die je door positief of negatief te laden naar het boven (zichtbaar scherm) of naar onderen kunt laten verschuiven.. Hierdoor krijg je de zwarte letters op je scherm..

Voordeel van een e-ink scherm is dat het geen energie/stroom kost zolang het scherm het zelfde blijft.. Het kost pas weer stroom als je scherm verandert (door te bladeren bijvoorbeeld)

Nadeel van een e-ink scherm is dat die bolletjes soms blijven hangen waardoor het lijkt alsof oude letters als een soort schaduw blijven staan op de achtergrond.. Na een x-aantal pagina's bladeren kan dat aardig rommelig worden en leest dat niet prettig meer..

Vandaar dat de fabrikant heeft ingebouwd dat het scherm zo nu en dan helemaal zwart wordt gemaakt bij het bladeren zodat het scherm als het ware weer even wordt schoongeveegd..

Bij mijn e-reader (pocketbook) kan ik zelf instellen om de hoeveel pagina's hij dat doet.. bij andere e-readers zit dat min of meer ingebouwd..

Als mijn e-reader het scherm niet helemaal zwart maakt, moet ie dus wel alle letters specifiek wit maken voordat ie de volgende pagina toont..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven