Muffinvraag

15-08-2012 10:14 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste chefs van het vivaforum. Dochters is in de zomervakantie jarig geweest en nu wil ze uitdelen. Muffins wil ze bakken.

Leuk....heb ik alleen nog nooit gedaan

Kun je bijvoorbeeld bevroren bosbessen gebruiken om erin te doen? En ook chocola breken of moet dat speciale chocolade zijn?

Nog dingen waarop ik moet letten?
Ik doe er weleens frambozen in. Niet meer gevroren maar komen wel uit de diepvries. Even op keukenpapier uitlekken ivm vocht. Chocoladereep kan je in stukken er ook doordoen. Denk dat de kids niet proeven als het een eigen huis merk is hoor. Easy! En lekker! Succes!
Oh frambozen....klinkt ook lekker....uitlekken, goede tip!
Ik was voor een vriendin ook aan het zoeken naar iets leuks en kwam toen hamburger cupcakes tegen. Zagen er ludiek en lekker uit

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je bedoelt kleine cakejes, in van die papieren dingetjes uit een bakvorm met kuiltjes?

Gebruik een standaard cake-recept: 200 gram zelfrijzend bakmeel, 200 gram suiker, 4 eieren, 200 gram boter,1 zakje vanillesuiker.

Eerst boter zacht laten worden: op tijd uit de koelkast halen of een paar seconde in de magnetron.

Boter loskloppen met de mixer tot de kleur verandert: de boter wordt lichter. Dan de suiker en vanillesuiker erbij, mixen tot suiker niet meer knarst. Dan één lepel meel erbij, dan één voor één de eieren en daarna de rest van het bakmeel, beetje bij beetje (omdat het anders de kom uitstuift en in je haar zit).

Smaakjes maken: citroenrasp toevoegen en een scheutje citroensap. Ben je in een woeste bui, doe dan een handje maanzaad bij de citroen. Lekker! Met een glazuur van citroensap en poedersuiker decoreren, als je 't hebt kun je er een bloemetje op doen (suiker of een echt viooltje, schattig).

30 gram meel vervangen door 30 gram cacaopoeder, stukjes pure chocolade of een hand pure chocoladehagelslag door het beslag gooien. Glazuren met gesmolten chocolade (of heel lui, zo'n zakje chocoglazuur van dr. Oetker). Je kunt voor bakken het beste pure chocolade gebruiken - door de suiker en de boter in de rest van je gebak wordt de smaak zoet genoeg.

Frambozen bevroren op het laatst door het beslag scheppen. Hoeven niet te ontdooien of uit te lekken - liever niet zelfs, bevroren zakken ze niet naar de bodem van je cakejes en ontdooid wel. Als je het in de tuin hebt: lavendelbloemetjes van de steel ritsen en die er ook door doen - als je denkt dat je dochter dat lekker vindt. Roze glazuur maak je van poedersuiker en een piepklein scheutje bietensap of met limo.

Eigenlijk kun je alle cake-recepten die je online vindt, ook in kleine cakevormpjes maken. Leuk om samen met je dochter te doen, lijkt me?

Mocht je in de buurt van Amsterdam - Zaandam wonen, dan ga ik ook graag voor je aan het bakken hoor! Vind het heel leuk om te doen en heb vakantie!
Wat eten we vanavond?
Er is een verschil tussen cupcakes en muffins. Als je dochter de gedecoreerde platte cakejes bedoeld, dan zijn het cupcakes, muffins zijn niet gedecoreerd, en zijn wat hoger.

Ze zitten beiden in een caisse (papieren cupcake vormpje) en je kunt de cakejes ook beiden vullen. Een bevroren framboos of bosbessen, in het midden van een cakeje is erg lekker. Je kunt er ook stukjes mars snicker enz. indoen. Als je chocolade wilt gebruiken dan zou ik voor een hoog cacao percentage gaan. Succes met bakken.
http://deguldengulden.nl/2009/03/22/muf ... s-in-nood/

Heel simpel, kan niet mislukken :-)

Sinds ik dit gelezen heb, kan ik ook muffins bakken :-)
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
ik doe er ook wel eens een blokje monchou en een schepje jam erin. Gewoon de helft van de vorm vullen met beslag, monchou en jam erbij, afvullen met beslag en bakken. Lekker hoor.
heej bedankt allemaal voor de reacties, ik ga mijn best doen!

Lief dat je zo uitgebreid reageert Makreel, heb gelijk een goed lijstje kunnen maken met spullen die ik nog in huis moet halen.

Ik woon in Maastricht, beetje uit de buurt maar Bedankt voor je aanbod!
quote:tartufone schreef op 15 augustus 2012 @ 10:42:

Er is een verschil tussen cupcakes en muffins. Als je dochter de gedecoreerde platte cakejes bedoeld, dan zijn het cupcakes, muffins zijn niet gedecoreerd, en zijn wat hoger.

Ze zitten beiden in een caisse (papieren cupcake vormpje) en je kunt de cakejes ook beiden vullen. Een bevroren framboos of bosbessen, in het midden van een cakeje is erg lekker. Je kunt er ook stukjes mars snicker enz. indoen. Als je chocolade wilt gebruiken dan zou ik voor een hoog cacao percentage gaan. Succes met bakken.Precies, muffins en cupcakes zijn verschillende dingen.

Cupcakes zijn cakejes in een 'cup', dus dat maak je gewoon van cakebeslag (bloem, suiker, eieren, boter). Ze hebben een licht bollende bovenkant die je gemakkelijk kan versieren met crème of marsepijn.

Muffins hebben een andere samenstelling waardoor ze luchtiger zijn en hoger rijzen, en ze zijn minder glad. Zie hiervoor het recept van jojanneke66.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven