People Pleaser
woensdag 15 augustus 2012 om 18:40
Hoi Allemaal,
Ik ben mij de laatste tijd echt gaan realiseren dat ik enorm een people pleaser ben. Hierdoor irriteer ik best vaak aan mezelf, maar ik probeer er ook meer op te letten. Alleen betrap ik mezelf vaak er op dat ik weer iets doe uit het belang van een ander en niet voor mezelf. Ik durf vaak geen conflicten aan, doe (te?) veel voor anderen en laat me veel vertellen wat te doen door anderen. Ook denk ik te veel na over wat andere wel niet van me denken wanneer ik een bepaalde situatie anders zou aanpakken. Ook vind ik mezelf te vaak overdreven behulpzaam, vriendinnen zeggen dan vaak waarom doe/vraag je dat?
Wie herkent dit? Heeft iemand tips voor mij?
Ik ben mij de laatste tijd echt gaan realiseren dat ik enorm een people pleaser ben. Hierdoor irriteer ik best vaak aan mezelf, maar ik probeer er ook meer op te letten. Alleen betrap ik mezelf vaak er op dat ik weer iets doe uit het belang van een ander en niet voor mezelf. Ik durf vaak geen conflicten aan, doe (te?) veel voor anderen en laat me veel vertellen wat te doen door anderen. Ook denk ik te veel na over wat andere wel niet van me denken wanneer ik een bepaalde situatie anders zou aanpakken. Ook vind ik mezelf te vaak overdreven behulpzaam, vriendinnen zeggen dan vaak waarom doe/vraag je dat?
Wie herkent dit? Heeft iemand tips voor mij?
Maak van een mug een vlinder.
woensdag 15 augustus 2012 om 19:06
Om te starten kan je proberen als iemand iets vraagt bedenktijd voor jezelf te nemen. Zeg gerust ik denk er even over na, kom hier nog op terug.
Je eigen mening geven is denk ik kwestie van oefenen, bedenk je dat een mening niet voor niets een mening is. Jij hebt recht op jou mening net zo goed dat een ander dat heeft.
Je eigen mening geven is denk ik kwestie van oefenen, bedenk je dat een mening niet voor niets een mening is. Jij hebt recht op jou mening net zo goed dat een ander dat heeft.
woensdag 15 augustus 2012 om 19:25
quote:lauwtje87 schreef op 15 augustus 2012 @ 18:59:
Nou ik moet wat meer voor mezelf opkomen vind ik.. Meer nee zeggen tegen bepaalde situaties en meer zeggen wat ik er echt van vindt. Ik kan ook niet alles voor mensen doen, moet ik niet willen?
Dat moet je niet willen, nee.
Je hoeft niet gelijk nee te zeggen. Zeg eerst dat je er over na wil denken.
Nou ik moet wat meer voor mezelf opkomen vind ik.. Meer nee zeggen tegen bepaalde situaties en meer zeggen wat ik er echt van vindt. Ik kan ook niet alles voor mensen doen, moet ik niet willen?
Dat moet je niet willen, nee.
Je hoeft niet gelijk nee te zeggen. Zeg eerst dat je er over na wil denken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 15 augustus 2012 om 21:27
hier nog een!Ik begin de laatste tijd voor mezelf op te komen en dat zint mensen niet.Tja ik was altijd degene die alles voor iedereen deed,en die mijn schouders op haalde als ze me rot behandelden nu doe ik dat niet meer en dat vinden ze niet fijn.
Ik wou eerst in assertiviteits training maar heb het idee dat ik die niet meer nodig heb haha
Ik wou eerst in assertiviteits training maar heb het idee dat ik die niet meer nodig heb haha
woensdag 15 augustus 2012 om 21:43
Herkenbaar! Ik ben ook zo en hier de laatste tijd mee aan het werk. Wat ik me nu altijd afvraag is: wat wil ik? En ik zeg nu wel eens van: nee het komt me niet uit zonder een motivatie te geven van 10 min. Daar moeten vrienden/familie even aan wennen. Maar beter zien ze je als iemand die voor zichzelf opkomt en die zichzelf op nr 1 zet, dan iemand waar ze overheen kunnen lopen. Echte vrienden accepteren je wel zoals je bent en de overige mensen hoef je ook geen energie meer in te steken! Maar het is even wennen en doorzetten! succes!
donderdag 16 augustus 2012 om 09:11
Zooooo herkenbaar. Ik ben er de laatste tijd ook erg mee bezig want ik merkte dat ik meer andermans leven aan het leiden ben dan mijn eigen! Je kunt gewoon simpelweg niet iedereen tevreden houden. Mijn partner geeft heel erg duidelijk zijn grenzen aan en zijn ongezouten mening en wat blijkt altijd....mensen respecteren hem juist daarom!
Maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan. Cm_89 geeft een erg goede tip die ik ook toe pas. Als iemand iets vraagt hoef je echt niet meteen antwoord te geven. Zeg inderdaad, daar kom ik even op terug. Dit werkt voor mij al erg goed. En je krijgt achteraf geen spijt dat je te snel ja of nee hebt gezegd!
Maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan. Cm_89 geeft een erg goede tip die ik ook toe pas. Als iemand iets vraagt hoef je echt niet meteen antwoord te geven. Zeg inderdaad, daar kom ik even op terug. Dit werkt voor mij al erg goed. En je krijgt achteraf geen spijt dat je te snel ja of nee hebt gezegd!
donderdag 16 augustus 2012 om 22:20
Fijn dat jullie reageren en het herkennen! Ik wil ook vaak meteen oplossingen zoeken voor anderen. Had ik net ook, maar toen ik me dat realiseerde zei ik ook meteen, ach zoek het zelfaar uit! Jeeej haha! Ik doe gewoon graag veel voor anderen, maar soms verlies ik mezelf daarin.. Maar we werken er aan
Maak van een mug een vlinder.