Barbecuetips??

19-08-2012 11:19 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond barbecuen, zoals de rest van Nederland.

Vriend is niet zo'n barbecuefan omdat hij niet graag zoveel vlees eet.

Zelf ben ik juist een vleeseter dus meestal eten we toch wel veel vlees op de barbecue.

Ik wil nu alleen eens iets anders.

Wil het bezoek een beetje verrassen en wil vooral dat het voor vriend ook een leuke, gezellige barbecue wordt met dingen die hij ook lekker vindt.

Sowieso maak ik zelf aardappelsalade en een groene salade, maar ik vroeg me af, wat zijn jullie geweldige tips voor op of bij de barbecue?

Liefst ietwat low budget
668, the neighbour of the Beast
Marinade is bij mij meestal standaard satémarinade;

Olie, ketjap, sambal, knoflook, gembersiroop, honing, en dan nog wat kruiden erbij.
Stukje (diepvries)zalm omwikkeld met spek, heerlijk!

Shaslick spiezen !

Je kan er alles aanprikken wat je lekker vind, ook vegetarisch voor je vriend.

Karbonade een uur of 2 - 3 in een bakje bier laten marineren en daarna kruiden met je vavo smaken kruiden,het word op de bbq niet bruin maar je krijgt er een heel aparte smaak door.

Aardappels in alufolie de aardappel doorsnijden( niet schillen! ) en bestrijken met kruidenboter / kruidenkaas,een prikkertje erdoor alufolie er omheen en op de kooltjes leggen aan de zijkant,2 of 3 keer draaien even voorzichtig prikken om de gaarheid te checken,met een theelepeltje zo uit de schil opeten !

Zelf eet ik 99% vlees als ik bbq en 1 of 2 sneetjes stokbrood om het vet en de sausjes op te vangen
Oeh, ik heb er helemaal zin in met zoveel ideeen!!!

Ga lekker groentepakketjes en spiesjes maken ook dus, en lekker vlees ook.

Shaslicks maak ik altijd idd dunschiller!
Ik heb gisteren Kisir gemaakt voor de bbq, is een turkse bulgur salade. Was echt een succes bij mijn gasten! Wat over was werd gretig mee naar huis genomen.

Hier het recept:

1 glas = 200 ml.

3 glazen bulgur (Turkse winkel, je moet de 'koftelik bulgur' hebben, staat op de verpakking)

2,5 glas heet water

2 uien

2 tomaten

6 lente uitjes

1 bos peterselie

1 bos munt

1 Groene paprika of 5 kleine groene turkse pepers (niet de hete!)

1 komkommer

1/2 glas olie

1 eetlepel paprikapuree(in turkse winkel, de milde (tatli) uitvoering)

2 eetlepels tomatenpuree

Zwarte peper naar smaak

Halve eetlepel gemalen komijn

1 theelepel gedroogde rode peper (pul biber)

4 tenen knoflook

100ml citroensap

1 theelepel gedroogde munt

2 theelepels zout

½ krop romeinse sla (hoeft niet perse, je kunt de kisir met de blaadjes sla eten, maar ik doe het eigenlijk nooit)

Doe de bulgur in een grote schaal, besprenkel met heet water, dek af met aluminium folie en laat 15 minuten staan.

Was de groenten en maak schoon. Verwijder de steel en zaadlijsten van de groene paprika/groene pepers, schil de uien en hak fijn in de keukenmachine, maak de peterselie en munt schoon. Snijd alle groenten fijn behalve de sla.

Verhit de olie in een pan, voeg de uien en bak ze glazig, voeg de tomaten en paprika puree, zwarte peper, komijn en pul biber toe en mix goed door elkaar. Neem de pan van het vuur en meng dit met de gewelde bulgur. Voeg uitgeperste knoflook, citroensap, fijngesneden lente ui, munt en zoet toe en mix door elkaar.

De fijngesneden tomaten en komkommer vlak voor het opdienen toevoegen.

Schik de sla blaadjes langs de rand van de serveerschaal en doe de bulgur salade in het midden van de schaal. Garneer met partjes citroen.
Wij maken ook wel eens zelf brood op de bbq. Brooddeeg om een spies en op de bbq.
Lekker Marels !

Dit vind ik ook erg handig,al zou ik zelf niet alles zo tegelijk doen..

Er valt in elk geval niks tussen je rooster door in het vuur..
quote:Marels schreef op 19 augustus 2012 @ 12:02:

Marinade is bij mij meestal standaard satémarinade;

Olie, ketjap, sambal, knoflook, gembersiroop, honing, en dan nog wat kruiden erbij.

Daar kun je ook best champignions ingooien, of aubergine of tofu.

En op schoolreisjes legde men voor mij wel eens een tosti op de barbeque (vleesvervangers waren er nog nauwlijks), vond ik als twaalfjarige erg lekker
Dan was jij al vroeg van de vega-afdeling

Leuk dat je met zoveel ideeen komt!

Vriend is geen vegetarier, maar het hoeft gewoon niet zo van hem, veel vlees eten. Dus zoek ik alternatieven.
quote:MadreMia schreef op zondag 19 augustus 2012 12:04 Stukje (diepvries)zalm omwikkeld met spek, heerlijk!Bijna alles is lekker als je het met spek omwikkeld en opdr BBQ legt vind ik. Worstjes, hamburgers, zalm, pang, garnalen...alles
Was ook al eerder een topic over deze week, misschien staan daar nog tips? Daar heb ik mijn ultieme magnietontbrekenbijdebbq tip neergezet:

Champignons in vieren snijden, op een stuk aluminiumfolie leggen, beetje verse peper erover strooien en een paar klodders kruidenboter erop leggen. Pakketje dichtvouwen en minstens 20min op de BBq leggen. Zoooo lekker bij een stukje vlees!
Kijk ook eens naar 'Op hete kolen' op 24Kitchen, als je dat kunt ontvangen. Superbarbecues, met veel en veel meer dan alleen vlees. Barbecuen op niveau, zogezegd.
Ook lekker gezond trouwens
Ik ga zo maar eens naar de winkel....

Op de lijst;

Champignons, courgette, aubergine, paprika (champignons en paprika heb ik wel in huis, maar niet heel veel ofzo), vlees, woksaus voor over de pakketjes groente, piri piri saus, en maïs.

Nog iets?
Ohja, en spek!

Aardappels poffen ga ik niet doen, vind ik te zwaar met dit weer.
quote:Marels schreef op 19 augustus 2012 @ 12:25:

Dan was jij al vroeg van de vega-afdeling

Leuk dat je met zoveel ideeen komt!

Vriend is geen vegetarier, maar het hoeft gewoon niet zo van hem, veel vlees eten. Dus zoek ik alternatieven.

Klopt, toen ik een jaar of elf/twaalf was wilde ik geen paard, konijn, etc eten, want '"zielig".

Nou riep m'n vader "dan kun je beter helemaal geen vlees meer eten, varkens zijn ook zielig"

Toen was ik vegetariër

Pa had het helemaal niet zo bedoeld natuurlijk, maar het bleef wel hangen bij mij
En hij had gelijk ook, je vader

Ik vind vlees veel te lekker. Maar ik probeer wel zoveel mogelijk biovlees te kopen. Niet altijd haalbaar omdat het zo duur is, maar ik let er wel zoveel mogelijk op.

Vriend zeurt altijd dat ik dure eieren koop omdat ik zonodig "blije kip eieren" moet

Maar in het vlees wat ik eet maak ik dan ook geen onderscheid tussen varkens, kippen, koeien en lammetjes
Heel simpel, stokbrood in stukjes snijden en bestrijken met knoflookolie aan beiden kanten en dan roosteren op de bbq.
quote:Marels schreef op 19 augustus 2012 @ 11:19:

Vanavond barbecuen, zoals de rest van Nederland.

Ik gelukkig niet.

Al die grote stukken vlees...

Wijsheid komt met de jaren, zullen we maar zeggen.
...
Heerlijke zoete/pittige sparibs

Kook de sparibs van te voren gaar in water met een boullionblokje en zet ze daarna in de marinade voor een paar uurtjes.

- 300 gr. voorgekookte spare-ribs

- 3 el chilisaus sweet ( go tan )

- 1 el sojasaus

- 1 teentje knoflook

- 2 tl sambal oelek

Hoeveelheid aanpassen aan het gewicht van de spareribs.

Leg ze op de bbq en bestrijk ze iedere keer als je ze omdraait met de marinade.
Als je de rest van het topic leest Oslo, dan zie je dat het niet gaat om grote stukken vlees.

Lezen is moeilijk
Aardappel even kort koken om voor te garen. Dan door midden snijden en iets uithollen. Dan insmeren met wat olie. Klein beetje cheddar kaas en iets bacon (voor de smaak). Op de bbq laten garen. Als ze klaar zijn lekker ijsbergsla erop en wat creme fresh.
quote:Oslodeeerste schreef op 19 augustus 2012 @ 12:47:

[...]

Ik gelukkig niet.

Al die grote stukken vlees...

Wijsheid komt met de jaren, zullen we maar zeggen.

Ach... wat is wijsheid....

Als je goed had gelezen staan er ook zat andere dingen tussen als alleen grote stukken vlees...

Gun een ander ook zijn/haar plezier er is niemand die jou verplicht vlees te eten of dit topic te lezen!
quote:dunschiller schreef op 19 augustus 2012 @ 12:53:

[...]

Ach... wat is wijsheid....

Als je goed had gelezen staan er ook zat andere dingen tussen als alleen grote stukken vlees...

Gun een ander ook zijn/haar plezier er is niemand die jou verplicht vlees te eten of dit topic te lezen!

Er is juist praktisch nog geen vleesrecept genoemd.

Juist omdat het ging om creatief met barbecue en dus niet alleen maar hompen vlees eten. Waar ik overigens best blij van wordt, hompen vlees
Ha Marels! Toevallig van de week nog een topic op de Eetpijlert over lekkere bijgerechtjes, misschien dat je daar ook eens kunt kijken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven