Over de datum

19-08-2012 21:20 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
veel mensen denken anders over voedsel dat over de datum is. Toen ik pas op mij eigen woonde gooide alles al gauw weg. Ben er al wat soepel mee geworden, maar doe nog wel makkelijk dingen weg. Vind het het niet waard om met pijn,in mijn buik te lopen. Nou is er wat waar ik al een tijd mee zit en wil graag jullie mening. Wij zijn veel bij vrienden en al een jaar of twee heb ik mij twijfels over het voedsel daar. Eerst dacht ik "nee, joh het zal niet zo zijn" maar toen duidelijk was dat ik steeds na bezoekjes daar aan de diarree was, soms ook misselijk en enkele kerr gespuugd, ben ik gaan opletten zover ik kon, dus de producten die op tafel stonden. Paar weken geleden moed verzameld en gezegd "Hey, die tube mayonaise is al een tijd over de datum" vriendin vond het wel kunnen. Ik zei, "ja, vind je dat eng, ei, zo.n tijd over de datum?" Nee hoor, het gaat niet zi hard mij hun en weggooien vind ze zonde. De keren daarna let ik nu,natuurlijk overal op wat op tafel staat. Vreselijk! Sommige dingen lopen tegen een jaar aan en laatst met de lunch ook zat verse dingen paar dagen over de datum. Zelfs filet american.

Wat zouden jullie hier mee doen? Niet meer gaan eten zou ik jammrr vinden. Bespreken wil ik wel, maar zpu dat niet vervelend over komen? Zelf snap ik niet hoe ze het doet want hier ruikt de melk al zuur op de de dag dat de datum staat en sausjes enzo lopen hier wel vlot door. Yogurth, vla enzo eet nog één dag na de datum en doe het dan weg. Vlees, hoe erg ook, doe ik nog makkelijker weg, maar dat gebeurd zrlden, want we vriezen dit altijd in en als ik haal en in de koelkast zit eten we het gauw die dagen erna. Ik vind het heel lastig, maar steeds zo zie ik ook niet zitten. Hoe zouden jullie handelen?
Al veel meningen zo te zien..

Waar het mij om gaat is zou je het zeggen als je het ergens ziet? En ik bedoel dan die verse producten en de dingen die dus maanden over de datum zijn.
Ik denk dat je zieker kan worden van.filet americain die twee dagen over datum is, dan stroop die tien jaar over datum is.
Ik zeg het. Maar hygiënisch eten is voor mij dan ook een must qua gezondheid, nog meer dan voor de doorsnee gezonde Nederlander.
Sja, een paar dagen over de datum zit ik niet zo mee (ik eet geen vlees of vis trouwens, daar zou ik nog wel iets voorzichtiger mee zijn), maar weken of maanden gaat mij te ver.

Het lijkt mij ook niet handig om alles te moeten controleren daar, en zij malen er blijkbaar niet om.

Persoonlijk zou ik gewoon niet meer eten daar geloof ik, maar je zou er nog een gesprek tegenaan kunnen gooien.

Dan zou ik wel proberen om het bij jezelf te houden, dus niet zeggen dat het vies is, maar zeggen dat jij er moeite mee hebt/het eng vind.
Ik vind dat men in Nederland vaak erg hysterisch doet over de uiterste houdbaarheidsdatum, maar als je er echt ziek van wordt doen ze toch echt iets verkeerd en dat mag je best aangeven hoor. Niets geks aan.
quote:haarspeld schreef op 19 augustus 2012 @ 21:37:

Waar het mij om gaat is zou je het zeggen als je het ergens ziet? En ik bedoel dan die verse producten en de dingen die dus maanden over de datum zijn.Ja, dat zou ik wel zeggen, als het mij opvalt, en ik zou dat specifieke ding dan waarschijnlijk niet meer eten (ligt wel een beetje aan wat het is hoor)
quote:spitsmuisje schreef op zondag 19 augustus 2012 21:35 Tien jaar?

Ik heb wel eens koekjes van drie jaar oud in de kast gehad en vond dat al zo'n tijd! (niet omdat ik nooit koekjes eet, maar ik was gewoon vergeten dat ik ze had gekocht!) Hehehe ik vond een keer een potje mosterdzaadjes bij mn ouders in de la.... Tht 1982....1982 was wel 10 jaar geleden maar dat was ook al dus heel oud toen. Paste op bij mn tante, haal ik vlees van 2 jaar oud uit de vriezer
Als de schimmel er op staat ben je in mijn ogen al veel te laat.. Terwijl mensen kort er voor heg nog best zouden eten..

Best interessant dat,mensen er zo anders over denken.

Maar toch dus maar zeggen tegen vrien den. Wel lastig!
Ik vond vorige week nog in een koelkast: bonbons met een datum van 12-2007 . . . . Ze zagen er nog goed uit, geen witte uitslag of iets van dien aard. Heb ze toch maar niet geproefd . . . . . . . (was niet mijn eigen koelkast trouwens!! )
Gatber zou er zeker niet meer gaan eten wat goor zeg. Ik let er altijd goed op dat dingen vers zijn
Ik zou t ook zeker zeggen check t ook vaak
:-0 hoelang is die koelkast dan wel niet schoongemaakt? Op dat moment kijk en ruik je toch.

Oh, sorry, maar snap het niet, met zulke dingen zover over datum. Vergeten kan natuurlijk met alles, maar in je koelkast? De voorraadkast heb ik zelf wel... Maar zelfs de droge kruiden gaan na een paar weken weg.
quote:haarspeld schreef op 19 augustus 2012 @ 21:37:

Waar het mij om gaat is zou je het zeggen als je het ergens ziet? En ik bedoel dan die verse producten en de dingen die dus maanden over de datum zijn.

Ja, ik zou het zeggen. Maar ik zou alleen naar de hbh kijken, als dat al kan, wanneer iets anders smaakt dan zou moeten. Anders zou ik er niet eens aan denken.

Ik zeg het ook als ik wijn krijg die niet goed meer is, ook al heeft dat volgens mij helemaal geen hbh-datum.
Waarom eet je er dan zo vaak?
quote:haarspeld schreef op 19 augustus 2012 @ 21:55:

:-0 hoelang is die koelkast dan wel niet schoongemaakt? Op dat moment kijk en ruik je toch.

Oh, sorry, maar snap het niet, met zulke dingen zover over datum. Vergeten kan natuurlijk met alles, maar in je koelkast? De voorraadkast heb ik zelf wel... Maar zelfs de droge kruiden gaan na een paar weken weg.

Droge kruiden na een paar weken weg? Droge kruiden kun je nog ver na de hbh datum eten hoor, het enige dat gebeurt is dat de smaak minder wordt, meer niet.

Heb ook eens frikandellen gegeten die 2 jaar over de hbh-datum waren. Vroeg aan mijn man (toen nog vriend) "Huh, wist niet dat er visfrikandellen bestonden". Hij: "Visfrikandellen?".....

Niet ziek van geworden overigens.
Open flessen wijn bij mensen of vruchtensap neem ik. Meestal ook niet ben daar ooit zooo ziek van geweest
mijn zus en vriend bleven paar weken terug onverwachts eten.. Belt ze na afloop op dat de mayo over de datum was (juni 2012)

Ze hebben het wel gegeten, maar vonden het wel raar. Ik eet het bijna nooit en had het dus ook niet gezien.. Evengoed eet ik m wel op, want nog niet slecht.

Maar wat ik zelf (bewust) over de datum eet, schotel ik in eerste instantie meestal niet aan anderen voor. Juist omdat de meeste mensen dat niet willen.
Allemaal even naar deze documentaire kijken: voedselverspilling!
quote:carenza schreef op 19 augustus 2012 @ 21:47:

Ik vond vorige week nog in een koelkast: bonbons met een datum van 12-2007 . . . . Ze zagen er nog goed uit, geen witte uitslag of iets van dien aard. Heb ze toch maar niet geproefd . . . . . . . (was niet mijn eigen koelkast trouwens!! )

Ha, ik vind ook altijd vanalles in koelkasten (ben poetsvrouw). Echt, je wilt het soms niet weten. En ik wil het meestal ook niet eten. Bah. Echt, fruit dat al naar alcohol ruikt is nog het minst erge. Yoghurt met de schimmel aan de buitenkant van het pak, de inhoud zo dik als smeerkaas. Soms vraag ik me echt af waarom mensen uberhaubt literpakken kopen van iets dat ze maar 1x willen eten. Neem dan toch gewoon een kleinere hoeveelheid.

@ apagante; de lepels van het beslag likken???
Als je morgen een tube of pot mayo openmaakt die een houdbaarheidsdatum heeft tot eind september hoef je hem daarna echt niet weg te gooien, zuivel over de datum blijft nog minstens twee weken goed (kwark, yoghurt) mits ongeopend. Vis of vlees in blik is minstens een jaar na de houdbaarheidsdatum nog goed, groenten drie jaar. Als het blik bol staat, weggooien. Pas nog een blik tonijn gebruikt, ver over de datum, niks mis mee. Met verse vis en verse vleeswaren en vlees moet je wel opletten, vooral als het uit een supermarkt komt.
verba volant, scripta manent.
filet americain gooi ik weg. Mayonaise is waarschijnlijk niet lekker meer maar wel te eten. Eieren gebruik ik ver na de houdbaarheidsdatum nog, geklutst en gebakken.

Laatst had ik ham die geopend was en drie dagen over de datum. Toch heb ik de laatste plakken, met droog randje, samen met de oude eieren, gebakken. Smaakte prima.
it's a big club and you ain't in it
quote:exces schreef op 19 augustus 2012 @ 22:00:

[...].

@ apagante; de lepels van het beslag likken???Tis de hitte Exces, de hitte...... Het erge is dat ik zelf nog een paar keer gelezen had want het stond er zo raar. Hèhè, het kwartje is gevallen, ik heb 'm!
quote:exces schreef op 19 augustus 2012 @ 22:00:

[...].

@ apagante; de lepels van het beslag likken???Tis de hitte Exces, de hitte...... Het erge is dat ik zelf nog een paar keer gelezen had want het stond er zo raar. Hèhè, het kwartje is gevallen, ik heb 'm!
In de supermarkt staan eieren ook niet in de koeling. Een vers eitje kook ik zacht, dooier snot, wit gestold, zijn ze minder vers dan bak ik ze of ik verwerk ze in een gerecht. Ik heb altijd superverse eieren van mijn kaasboer.
verba volant, scripta manent.
Er is 'te gebruiken tot' en 'ten minste houdbaar tot'. De eerste is voor producten zoals vlees, die je niet meer moet gebruiken na de datum die er op staat. Daarna is het niet goed meer.

De tweede 'ten minste houdbaar tot' is voor niet verse producten, waarvan de fabrikant in elk geval tot de genoemde datum de smaak garandeerd. Bijvoorbeeld bier is nog prima drinkbaar na de 'tenminste houdbaar' datum, maar kan dan enigzins van smaak veranderen. Het hoeft niet vies te worden, maar gewoon een pietsje anders, en dan heeft het dus niet meer die ene specifieke smaak van het merk, vandaar het einde van de garantie van de fabrikant.

'Ten minste houdbaar tot' producten kan je dus vaak nog prima gebruiken als ze over de datum zijn; terwijl 'te gebruiken tot' producten dan echt niet goed meer zijn voor consumptie.

Op wikipedia staat het trouwens best duidelijk.

Bijvoorbeeld kruiden, pindakaas, doperwtjes in een dichte pot, rijst, dat soort dingen gebruik ik vaak nog tijden na de datum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven