Doodsangst voor narcose

26-08-2012 14:49 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Als dinsdag wordt ik geopereerd aan mijn galblaas.... Relatief simpele ingreep. Ik zie zoooooo op tegen de narcose. Mijn angst is om niet meer wakker te worden en mijn dochtertje van 1 nooit meer t zien.. Ik ben niet bekend met angstklachten en ben helemaal mezelf kwijt. Beheerst m'n leven, continu verdrietig, slaap slecht, eet slecht, zo gespannen. Gaat nu al twee weken, ben zo moe, probeer afleiding te zoeken, lukt soms maar vaak niet....

Help wie heeft ervaringen, tips, adviezen?

Oja heb fors overgewicht, BMI van 36. Verder gezond. Ben 29.
Ach meid. Vreselijk hè. Ik heb een operatie uitgesteld tot de winter puur uit angst. Durf ook gewoon echt niet... Ben ook bang mijn zoon niet meer te zien en de controle te verliezen.

Ben banger voor narcose als voor de pijn . Geen tips wel herkenning dus ik lees mee. Sterkte maar de kans dat er iets gebeurd is super klein.
Eerlijk, zou ik me als ik jou was meer zorgen maken over je BMI.
Laat het gewoon over je heen komen, echt waar 99,99% komt gewoon uit een narcose.
Hoi septembergirl, bedoel je mbt narcose of in algemeen? Laatste doe ik, k ben laatste maanden als 15 kilo afgevallen, dus ben er mee bezig.
quote:SeptemberGirl schreef op 26 augustus 2012 @ 15:01:

Eerlijk, zou ik me als ik jou was meer zorgen maken over je BMI.Hoewel die twee wel samenhangen; hoeveelheid vetweefsel heeft een invloed op operatierisico...
Wageningen, heb je zelf ook narcose ervaring? Fijn om te lezen...
kun je nog even een rustgevend pilletje vragen voor de avond van te voren?

en misschien voor de ochtend van te voren?

waarschijnlijk helpt het niets want angst is helaas niet rationeel maar ik probeer het toch:

1) ze hadden je de operatie echt wel afgeraden als ze dachten dat het gevaarlijk voor je zou zijn

2) narcose is heerlijk, het is super diep en lekker slapen

3) voor autorijden ben je ook niet bang, en daarmee gebeuren veel meer ongelukken dan met narcose

succes!
Super! Ga zo door.
Ik ben in april geopereerd. Vanaf dat ik wist dat het tot een operatie zou komen (december 2011 hoorde ik het) heb ik mezelf gek gemaakt van angst!! Elke ochtend waren de operatie EN de narcose het eerste waar ik aan moest denken. Vreselijk! Ziek van de zenuwen . En toen was het moment daar.......en weet je: het stelt niks voor!!! He-le-maal niks! Voor je het weet ben je onder zeil en kom je weer bij op de uitslaapkamer. Met het gevoel dat je maar een paar minuten hebt geslapen.

Maar dat kunnen honderden mensen je zeggen, je moet het zelf meemaken.

Ik weet zeker dat je eind volgende week hier weer post en zegt dat het idd meeviel.

Succes!!
Zelf heb ik juist een hele goede ervaring met narcose. Ik heb echt nog nooit zo lekker geslapen.
quote:donja62 schreef op 26 augustus 2012 @ 15:05:

Wageningen, heb je zelf ook narcose ervaring? Fijn om te lezen...Ja heb zat narcose ervaring, en mijn ervaring is dat het allemaal reuze meevalt. Ja als je wakker wordt zul je je heel gek voelen en moe en draaierig maar dat is met een paar uur over mijn ervaring is dat met narcose in ieder geval. Laat het gewoon over je heen komen dat komt het allemaal goed.
Echt waar het stelt echt maar dan ook niks voor die narcose.
Kaar, je klinkt precies als mij.... Heb jij ook kies, dat vind ik nl het meest angstig, afscheid moeten nemen van mijn dochtertje althans zo voelt het dan voor me.pfffnik ben er nu paar weken mee bezig, hoe heb jij dat maanden volgehouden?
Het lijkt zelfs zo snel voorbij te zijn dat je als je wakker wordt, je heel even denkt dat het nog gaat beginnen. Dat hadden ze bij mij van tevoren gezegd en het klopte ook.

Ik snap wel dat je het eng vond, dat vond ik destijds ook, maar voor je eigen gevoel is het echt zo voorbij. Zorg wel dat je je houdt aan de voorschriften met betrekking tot nuchter blijven, dat is heel belangrijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Elodita, dank voor je info, help altijd even!
Het stelt inderdaad niks voor, al herken ik je angst wel een beetje hoor. Maar geloof me, je gaat onder narcose en als je wakker wordt denk je dat het een paar seconde is geweest. Terwijl het toch echt wel ietsje langer was :-)

Het zou kunnen dat je na de operatie spierpijn hebt onder je oksels en in je knieholtes. Ze moeten je namelijk al slapend van de operatietafel aftillen en in bed leggen.

Het kan ook gebeuren dat je het koud hebt na de operatie, is mij al meerdere keren gebeurd. Na de operatie in de uitslaapkamer even aangeven en je krijgt warme dekens of iets dergelijks.

Komt allemaal goed!!! Succes in elk geval.
Zo bekend, dit gevoel! Ik ben zelf in 2008 aan mijn galblaas geopereerd en zag ook ontzettend op tegen de narcose, voor dezelfde redenen als jij. Uiteindelijk gerealiseerd, dat ik moest leren loslaten en me over te geven aan de ervaring en kundigheid van het ziekenhuispersoneel èn om een extra kalmeringspilletje gevraagd.

Alles is super gegaan, ben heel snel opgeknapt, was na 1 week alweer aan het werk. Ben later nog een keer geopereerd (was een zwaardere operatie) en ook dat ging op dezelfde manier helemaal geweldig!

Als je op internet gaat zoeken, kom je vaak vooral de horrorverhalen tegen, maar er zijn echt veel meer succesverhalen hoor, hou je daar aan vast!

Succes!
Wat vervelend dat je zo bang bent!!!!

Maar het is wel waar, dat de kans dat het misgaat echt vreselijk klein is. Zeker met de controle van tegenwoordig. Maar dat helpt niet de angst te verminderen denk ik... Maar hou het wel in je achterhoofd. Echt, het gebeurt vrijwel NOOIT dat iemand niet wakker wordt! Zeker bij kleine ingrepen, dan is de narcose een stuk lichter dan bij bijvoorbeeld een open hart operatie van 10 uur...

De laatste keer dat ik geopereerd ben, kreeg ik voor de operatie iets kalmerends toegediend. Ik weet niet of dat standaard is, maar het zorgde wel dat mijn angst minder werd (ik was overigens niet zozeer bang voor de narcose, maar voor de operatie zelf, dat het mis zou gaan)

Bespreek ook je angst met de anesthesist!! Die heeft daar erg veel ervaring mee en kan je zeker (een stuk) geruststellen!
Meiden, wat fijn dat jullie zo massaal reageren. orgt voor afleiding en doet me goed voor nu!
Ik had toen overigens een veel hogere bmi, dan jij èn was al bijna 40 en dat heeft gelukkig helemaal geen rol gespeeld.
Overtuig jezelf van het volgende:

Ik ga heerlijk slapen en ik ben gezond als ik wakker word.

Ik vond mijn narcose eerst ook eng, maar heb me dit echt in mijn hoofd geprent. En ik heb echt heerlijk geslapen

Succes
Ik heb 3x narcose gehad. 1x voor een gebroken jukbeen en 2x voor een beenmergtransplantatie. Voor de eerste narcose zat ik behoorlijk te piepen, 's nachts niet slapen etc. Het bleek gewoon angst voor het onbekende te zijn. Het is allemaal reuze meegevallen. Voor de 2e en 3e narcose had ik totaal geen angst. Alleen had ik na de 3e narcose een beetje concentratie stoornissen, wat echter snel verdwenen was.
quote:elodita schreef op 26 augustus 2012 @ 15:05:

kun je nog even een rustgevend pilletje vragen voor de avond van te voren?

en misschien voor de ochtend van te voren?

waarschijnlijk helpt het niets want angst is helaas niet rationeel maar ik probeer het toch:

1) ze hadden je de operatie echt wel afgeraden als ze dachten dat het gevaarlijk voor je zou zijn

2) narcose is heerlijk, het is super diep en lekker slapen

3) voor autorijden ben je ook niet bang, en daarmee gebeuren veel meer ongelukken dan met narcose

succes!

Dat eerste is inderdaad ook helemaal waar.

Zeker in deze tijd zullen ziekenhuizen absoluut geen enkel risico nemen!!!!
oh wat een zelfmarteling he, je zo druk maken. Ik weet er alles van. Ik ben er ook erg goed in, helaas doet het niets op je CV.

Voor zulke situaties heb ik wel een kalmerend pilletje op voorraad. Ik heb mij eens zo druk gemaakt voor een operatie dat mijn hele rug op slot stond. Kon niet meer bukken en verging van de pijn.

Het enige voordeel van je zo druk maken vind ik dat het daarna zo'n opluchting is!

Voor de rest is het nergens goed voor zoveel stress .

Succes dinsdag het zal je 100% meevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven