Zit ik vast?

28-08-2012 21:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat goed met me, maar toch niet. Hoe zal ik het verwoorden. Ik weet niet of ik gelukkig ben, is daar een test voor ? Waarschijnlijk ben ik het niet, gezien ik het me afvraag ... Geen idee waar dit vandaan komt, maar ik heb het gevoel dat ik mijn leven gewoon maar aan het ondergaan ben, go with the flow. Weet niet hoe ik die draad moet doorbreken. Vind ik mijn baan nog wel leuk? Mijn leven in het algemeen? Ik ben veel te dik en toch ben ik dat blijkbaar niet zat genoeg om er voor te gaan heel veel kilo's te verliezen, maar voor mijn twee kleine kinderen wil ik dat eigenlijk toch wel. Gewoon geen energie, geen puf om mijn leven drastisch te veranderen. Waar moet ik beginnen?
De test:

http://www.123test.nl/geluk/

Begin stap voor stap. Kleine stapjes. Je wilt bv afvallen. Als je daar eerst, rustig mee begint. Sport je?
Waarom moet je je leven drastisch veranderen?

Probeer eens een onderdeel, net zoals een shirt ineens heel veel leuker wordt door een enkel kettinkje of sjaaltje kan je leven door een verandering ook al leuker worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heb die test gedaan. Vond de woordspeling wel leuk:

Volgens deze test ben je niet zo gelukkig. Gelukkig is dit maar een momentopname en is het heel goed mogelijk om je geluk te verhogen

TO, wat zijn de redenen dat je twijfelt of je je baan en leven nog wel leuk vind? Zijn er onlangs dingen veranderd of vind je wellicht juist dat je in een sleur zit?
Test gedaan...ga nu de professionele maar eens maken. De eerste gaf aan "redelijk gelukkig".

Bij mij is het altijd alles of niets, ik zou al gelukkig moeten zijn met een paar kilo maar kan dan niet doorzetten of daar tevreden mee zijn. Soms voel ik me ineens goed en dan begin ik dus ook weer te snoepen, zo van, het is goed.

Maar als het dan bijvoorbeeld warm is en ik weer "moet" zwemmen etc. dan voel ik me zo'n dik en lelijk en dan denk ik, straks dan worden mijn kids ermee gepest dat ik zo dik ben.

Ik moet met mijn werk gewoon tevreden zijn, vast contract, goed salaris, en in deze tijd dan maar even een knop om is nogal wat... Het is inderdaad meer een sleur. Net als mijn relatie, maar ook daarvoor geldt dat ik het "prima" vind en wie zegt dat het beter kan.
Ik had de test zelf nog niet eens gedaan! Nu wel:

Volgens deze test ben jij redelijk gelukkig. Er is echter nog veel ruimte om je geluk te verhogen. Het meeste bereik je door je levenshouding te veranderen. Een zelfverzekerde, sociale en optimistische levenshouding brengt namelijk het meeste geluk. Heb je moeite om op die manier in het leven te staan dan is het nodig om aan jezelf te werken. Je zult meer moeten gaan geloven in jezelf en je eigen kracht. Kijk ook eens naar je dagelijkse activiteiten: doet je eigenlijk wel de dingen die je leuk vindt? Zo nee, waarom niet?
Inmiddels ook de uitgebreide test eens gedaan, in de uitslag lees ik vooral dingen die me bekend voorkomen, dus die ik eigenlijk al wel wist.

Zelf denk ik wel dat ik hulp nodig heb. Ben al meerdere malen bij een psycholoog geweest, maar dit heeft me steeds niet verder geholpen. Krijg steeds te horen dat ik aardig in de gaten heb hoe ik zelf in elkaar zit en dit ook goed kan verwoorden. Bestaan er ook mensen die me misschien een keer gewoon met mijn neus op de feiten kunnen drukken tijdens de gesprekken en me het welbekende schopje kunnen geven? Zelf kan ik geen beginnetje maken ben ik bang
Het klinkt wel of je van alles moet. Ik denk dat je je emoties en je wil moet zien te vinden. Want je bent een volwassen persoon
it's a big club and you ain't in it
je hebt kinderen, dus je hebt je voortgeplant. Blijkbaar vinden mensen je de moeite waard.. dat ze zich zelfs met je willen voortplanten. Zo slecht doe je het dus nog niet
@ Rionyriony; hoe vind ik die? :-)

@ biobitch; dank je... degene die met mij voor die voortplanting heeft gezorgd kent me al 15 jaar en heeft me wel wat knapper en frisser leren kennen.
Je hebt dus een schop nodig?

Of een beginnetje.

Zoals ik al schreef: stapje voor stapje.

Wat is t eerste wat je kan noemen waar je niet tevreden mee bent?
Ik denk dat je moet zien te accepteren dat je gebakken en gelukt bent. En dat je verder alleen nog maar goed rond hoeft te kijken naar wat je gelukkig maakt.
it's a big club and you ain't in it
Gebakken en gelukt

Die vind ik leuk.
Aidoontnow, er kunnen nog zoveel mensen zoveel tegen je zeggen. Uiteindelijk moet je het zelf doen.

Beginnen met afvallen kan op verschillende kleine manieren:

- je gaat meer bewegen (geen idee hoe je leven eruit ziet, geen idee waar je winst kunt behalen) bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje tot half uurtje wandelen na het eten.

- je voelt op voedingscentrum.nl een aantal dagen in wat je eet en kijkt waar je winst kunt halen op het minderen van calorie-inname. Kan soms al wat kleins zijn. (en begin dan niet bij het fruit)

Richt je niet op een groot aantal kilo's (geen idee wat je kwijt zou moeten) maar eerst op 5. Of op gewoon je prettiger voelen, omdát je wat doet, hoe klein het ook is.

Verander niet te veel

Schrijf voor jezelf op wat er zou moeten veranderen om je beter te voelen, pik daar één ding uit, neem daar een gedeelte van en begin daarmee. Alleen het feit dat je iets doet, kan al een positief gevoel geven. En zie een dag niet aan je voornemen gewerkt hebben niet als het begin van 'terug bij af' maar als een tussenstap en ga daarna weer verder. Je doet het voor jezelf, voor de lol, niet om een wedstrijd mee te winnen.

Maar ook: waarom ben je gelukkig(er) als je gewicht kwijt bent of een ander project bent begonnen en zelfs hebt afgemaakt. Wat mankeert er dan NU aan jou? Waarom denk je dat je met 10 kg lichter ineens wél gelukkiger bent? Geluk is een 'state of mind' geen gewicht. Geluk zit denk ik ook in acceptatie, van wat nou eenmaal niet zo makkelijk te veranderen is.

Geluk is zéker niet dat je het leven van een ander moet hebben, dat dán alles goed zal zijn (gras groener bij de buren principe)

Nouja, dit zijn zo mijn eerste gedachtes die opkomen. Doe er mee wat je wilt
Later is nu
Lastig he... eens een stap doen buiten je "veilige gebiedje".

Eigenlijk ben je niet helemaal tevreden met hoe dingen nu gaan.

En toch is het zo lastig om iets ongewoons te doen om daar eens wat aan te veranderen.

Heel herkenbaar.

Maar wat mijn ervaring is, dat als ik een keer wel wat onderneem en dat lukt, dan voelt dat zo goed.

Daar krijg ik energie van.

En dan vraag ik me af waarom ik dat dan niet eerder gedaan heb.

Dus doe eens iets wat buiten je grenzen ligt,

Je hoeft niet gelijk je hele leven om te gooien.

Begin met iets en zie wat daaruit voortkomt.

En wat afvallen betreft: Is er in jouw omgeving misschien iets van een (zelf)hulpgroep, met wie je daar samen mee aan de slag kunt?

Zoiets kan soms beter helpen dan een psycholoog.

Je bent dan met mensen die in hetzelfde schuitje zitten en begrijpen waar je mee bezig bent. En de herhaaldelijke bijeenkomsten kunnen een motvatie (die extra schop dus) zijn.

In je eentje kan het lastig zijn steeds die motivatie op te brengen.

Afvallen lijkt me een goed idee; voornamelijk vanwege je gezondheid.

En wat "geluk" betreft. Tja.... niemand is volgens mij altijd "gelukkig", in de zin van vrolijk en zorgeloos en alles leuk vinden wat je meemaakt.

Soms maak je dingen mee waar je erg blij van wordt, soms ellendige dingen en een groot deel van de tijd bestaat uit iets daar tussenin.an

Maar ook van dat laatste kun je iets moois van maken.

Bedenk 's wat je allemaal hebt in je leven: je kinderen, andere mensen om je heen om wie je geeft, een dak boven je hoofd, werk... etc... En de zon schijnt; de bloemetjes bloeien...

Als je over zulke dingen even nadenkt, blijkt het leven eigenlijk best mooi te zijn.
Nog een vraag/tip: doe je regelmatig iets dat je écht leuk vindt?

Als je niet weet wat dat is/kan zijn, wordt er gezegd dat je moet kijken naar wat je leuk vond toen je 7 jaar was ('t kan even graven zijn) Duikel zo'n oude bezigheid/hobby op en ga daarmee aan de slag. Heb je een stok nodig, om dat ook daadwerkelijk te doen, kijk dan eens of er een clubje in de buurt is, die zich ook met deze hobby bezig houdt. Kan suf klinken (ligt aan de hobby ook misschien ) maar suf kan heel gelukkig maken
Later is nu
Nog iets, wat volgens mij belangrijk is voor geluk én ook om je te stimuleren met afvallen (en eventueel andere dingen die je wilt bereiken)...

Vriendschap. Dat hoeft niet met honderden mensen, maar het is al heel goed als je iemand hebt aan wie jij kwijt kunt hoe jij je voelt. Iemand geeft dan een luisterend oor, kan je motiveren en stimuleren en dat verhoogt je geluksgevoel ook weer!
En natuurlijk Ranjaa's motto volgen
Later is nu
Gewoon omdat ik me afvraag of je dit gelezen hebt en of je er wat mee kunt, UP ik 'm maar even
Later is nu
Bedankt voor de adviezen. Ik leef zeker niet in de illusie dat ik ineens gelukkig ben als ik nu afval, maar dat zal alles wel aangenamer maken.

Gisteravond was Angeli van Obese op tv, ik herken veel dingen in hoe zij was, voordat ze veel afviel. Ik maak al minder contact en wordt snel verlegen in een gesprek met bijvoorbeeld een collega wanneer deze mijn lijf bekijkt, ook ga ik steeds minder graag naar bbq's, feestjes etc., bang voor het onbekende. Maar als ik nu 40 kg afval ben ik nog niet gelijk gelukkig, dat zit daar niet in, maar tussen de oren, daarbij ben ik bang veel vel over te houden en, net als Angeli, niet in aanmerking te komen voor een operatie. En dan, dan ben je geopereerd en dan weet het hele bedrijf het waar je werkt? Lijkt me een vreselijk gevoel...

Vriendschappen zijn zeker belangrijk, we hebben wel vrienden hoor, waar we mee afspreken, maar diep in mijn hart mis ik wel de "echte" vriendschappen en weet ik niet waar ik die zoeken moet. Een vriendschap moet ook gelijkwaardig zijn en kan ik die ander wel geven wat hij/zij wil als ik zelf niet goed in mijn vel zit?

Ik ben ook gewoon altijd zo moe! Zo moe, dat het me energie kost om een kletspraatje te houden en energie in iemand te steken... klinkt vast heel raar. Maar ik merk dan dat ik anders praat dan anders, door vermoeidheid.
@ dreamer; bedankt voor jouw reacties ook. Toen ik 7 was vond ik winkelen erg leuk en tekenen. Tekenen en knutselen, doe ik ook regelmatig, vooral in de donkere maanden lekker crea bea zijn met de buurvrouw, heerlijk! En winkelen kan ik helaas niet teveel doen, omdat we er financieel erg slecht voor staan momenteel.

Ik denk inderdaad aan een "clubje", alleen wat zal mij helpen, een afvalclub of juist een clubje gewoon om te praten over alledaagse dingen ( bestaat dat )?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven