Vijzel

12-09-2012 11:45 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een vijzel, maar geen idee hoe en wat ik kan maken. Ik zag weleens bij Masterchef dat ze daar een pasta in maakten.

Wie weet de ingrediënten voor een lekkere (macaroni)pasta uit de vijzel?
Pasta uit de vijzel? Niet pesto?
Ja, als je de zooi die je erin doet maar genoeg fijn maalt en vocht toevoegt, dan krijg je een pasta.

Dan kun je een boemboe of een curry maken, of zoiets als pesto.

Ik kook zelf heel graag maar gebruik zelden een vijzel. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet zo'n goede heb en wel een prima keukenmachine.
Tapenade

I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ik geloof ook even dat ik iets mis. Is er tegenwoordig een hypermodern keukenapparaat dat Vijzel heet? Anders is het toch gewoon zo'n ouderwets ding, met zo'n ding in zo'n potje? (lekker duidelijk, maar ik mag nog geen plaatjes plakken)
Ik zeg: leef je uit!
Een vijzel is zo'n stenen bakje met zo'n ding om bijv kruiden in fijn te drukken. Beetje olie erbij en je hebt een kruidenpasta. Je hebt ook og verschillende vijzels (gladdere of grovere structuur) die je dan weer voor verschillende dingen kunt gebruiken. Macaroni heb ik iig nog nooit vermalen in een vijzel, dat kook ik nl gewoon. Ik gebruik de vijzel vooral voor kruidenmixen.
Die Boemboe roedjak is errug lekkah. Mijn vriendin had het een keer gemaakt. Serveren met verse komkommers. Mmmm
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik bedoel natuurlijk ook niet de macaroni zelf, maar dat leek me wel duidelijk... Ik bedoel natuurlijk de saus voor de macaroni.

Pasta, boemboe, zooi vind ik het niet. Gebruik zelf vaker zulke sauzen van Conimexx of Knorr. Maar wil het nu eens zelf maken.

Bedankt voor de link Lotte.
Aaaaaah, zo'n pasta! Ik denk dan meteen aan dat Italiaanse gerecht. Excuses.
Ik heb er ook een en gebruik het maar sporadisch om verschillende kruiden te mengen voor bv zelfgemaakte shoarmakruiden.
Macaroni is Italiaans, en Italiaanse sauzen maak je niet mbv een vijzel. De vijzel wordt vaak gebruikt voor de aziatische keuken. Ik zou een recept in die richting zoeken.
quote:littlemissvixen schreef op 12 september 2012 @ 12:57:

Macaroni is Italiaans, en Italiaanse sauzen maak je niet mbv een vijzel. De vijzel wordt vaak gebruikt voor de aziatische keuken. Ik zou een recept in die richting zoeken.Je kan toch best tomaten prakken in een vijzel?
Heel makkelijk en lekker: basilicum grof snijden, en in de vijzel doen met suiker. Dat samen vijzelen tot je een groene iets vochtige suikermassa hebt. Het is heel belangrijk dat je vijzel en je basilicum droog zijn, anders lost het vocht de suiker te veel op.

In de keukenmachine wat aardbeien pureren, ook wat aardbeienin stukjes snijden en die door de puree roeren. Laagje puree in een schaaltje, bolletje citroensorbet er op, en daarbovenop je basilicumsuiker. Heerlijk!
Kan wel, maar is zo nutteloos Origami. Even met je mes erdoorheen gaat een stuk sneller.

Je kunt wel een lekkere pesto in de vijzel maken.
Een vijzel is een hulpmiddel in de keuken, geen ingredient of noodzakelijk onderdeel voor een recept, of gebonden aan een recept. Ik maak er soms noten in fijn, of peperkorrels, plet cardamompeulen, maak kruidenmixen etc. Natuurlijk kun je er eentomaat in prakken maar dat gaat sneller en handiger in een keukenmachine. Een vijzel is handig voor relatief droge dingen waar je maar een beetje van fijn hoeft te maken.
Recepten waarbij je een vijzel nodig hebt (klik)
Ik vind een vijzel trouwens overbodige keukenkastjesvulling. Alleen leuk als je een kookprogramma op tv hebt. Staat zo lekker authentiek en ambachtelijk.
Onze vijzel staat daarom meestal heel decoratief de sleutels te bewaken op het aanrecht. Als ik hem nodig heb kiep ik m leeg en was ik hem even af.
Goeie tip, lekker multifunctioneel. Denk dat je er ook prima paperclips, sluiters van boterhamzakjes, lege batterijen, tampons, punaises, lippenbalsem, puntenslijpers, haarelastiekjes en los geraakte knopen in kunt bewaren.
Ik gebruik mijn vijzel best veel, vooral aziatische mixen met kruiden, pesto maken, geweldige muntsuiker maken (ruikt en smaakt heerlijk en ziet er mooi uit). Ik vind het fijn dat je goed kunt zien hoe ver je bent met fijnmaken en een vijzel maakt veel makkelijker schoon dan een keukenmachine, vind ik.
Note to myself;

Vijzel aanschaffen zodat de fruitschaal weer fruit kan herbergen ipv troepjes.
Grappig, er gaat bijna geen dag voorbij dat ik mijn vijzel niet gebruik. Veel voor het malen van peper, je kan het namelijk precies zo fijn maken als je zelf wilt.

Verder veel voor het maken van boemboes. Er komen met een vijzel namelijk veel meer etherische oliën vrij dan met het gebruik van een keukenmachine, die eigenlijk overal alleen maar hele kleine stukjes van maakt in plaats van de kruiden fijn te wrijven

Maar, toegegeven, in luie buien of bij echt heel grote hoeveelheden gaat bij mij ook de keukenmachine aan hoor. Vooral bij grote massa's uien en knoflook.

Goed te vijzelen: allerlei soorten droge kruiden (denk aan korianderzaad, venkelzaad en dergelijke, peper dus, rode peper (wel voorsnijden), knoflook (altijd een succesnummer), groene kruiden, eigenlijk te veel om op te noemen.

Succes TM. Gewoon gaan proberen. En lukt het je niet gelijk, dan kan je de massa altijd nog even door de keukenmachine halen.
quote:Elynn schreef op 12 september 2012 @ 14:13:

Recepten waarbij je een vijzel nodig hebt (klik)

Heb je voor mosterd eigenlijk ook een vijzel nodig.....?

(Zie mijn post op pagina 1, Elynn. Twee zielen, één gedachte )
Ik heb zojuist nog mijn vijzel gebruikt voor ons avondeten. Ik kook graag indiaas en dan mix je de kruiden met een vijzel. Google eens wat op indiaas eten, dan vind je veel recepten waarbij je eentje nodig hebt. En zelf gemixte pasta's zijn zoveel lekkerder dan die van patak's!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven