Vijzel
woensdag 12 september 2012 om 11:49
Ja, als je de zooi die je erin doet maar genoeg fijn maalt en vocht toevoegt, dan krijg je een pasta.
Dan kun je een boemboe of een curry maken, of zoiets als pesto.
Ik kook zelf heel graag maar gebruik zelden een vijzel. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet zo'n goede heb en wel een prima keukenmachine.
Dan kun je een boemboe of een curry maken, of zoiets als pesto.
Ik kook zelf heel graag maar gebruik zelden een vijzel. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet zo'n goede heb en wel een prima keukenmachine.
woensdag 12 september 2012 om 11:53
woensdag 12 september 2012 om 12:19
Een vijzel is zo'n stenen bakje met zo'n ding om bijv kruiden in fijn te drukken. Beetje olie erbij en je hebt een kruidenpasta. Je hebt ook og verschillende vijzels (gladdere of grovere structuur) die je dan weer voor verschillende dingen kunt gebruiken. Macaroni heb ik iig nog nooit vermalen in een vijzel, dat kook ik nl gewoon. Ik gebruik de vijzel vooral voor kruidenmixen.
woensdag 12 september 2012 om 12:34
woensdag 12 september 2012 om 13:59
woensdag 12 september 2012 om 14:06
Heel makkelijk en lekker: basilicum grof snijden, en in de vijzel doen met suiker. Dat samen vijzelen tot je een groene iets vochtige suikermassa hebt. Het is heel belangrijk dat je vijzel en je basilicum droog zijn, anders lost het vocht de suiker te veel op.
In de keukenmachine wat aardbeien pureren, ook wat aardbeienin stukjes snijden en die door de puree roeren. Laagje puree in een schaaltje, bolletje citroensorbet er op, en daarbovenop je basilicumsuiker. Heerlijk!
In de keukenmachine wat aardbeien pureren, ook wat aardbeienin stukjes snijden en die door de puree roeren. Laagje puree in een schaaltje, bolletje citroensorbet er op, en daarbovenop je basilicumsuiker. Heerlijk!
woensdag 12 september 2012 om 14:10
Een vijzel is een hulpmiddel in de keuken, geen ingredient of noodzakelijk onderdeel voor een recept, of gebonden aan een recept. Ik maak er soms noten in fijn, of peperkorrels, plet cardamompeulen, maak kruidenmixen etc. Natuurlijk kun je er eentomaat in prakken maar dat gaat sneller en handiger in een keukenmachine. Een vijzel is handig voor relatief droge dingen waar je maar een beetje van fijn hoeft te maken.
woensdag 12 september 2012 om 15:43
Ik gebruik mijn vijzel best veel, vooral aziatische mixen met kruiden, pesto maken, geweldige muntsuiker maken (ruikt en smaakt heerlijk en ziet er mooi uit). Ik vind het fijn dat je goed kunt zien hoe ver je bent met fijnmaken en een vijzel maakt veel makkelijker schoon dan een keukenmachine, vind ik.
woensdag 12 september 2012 om 17:07
Grappig, er gaat bijna geen dag voorbij dat ik mijn vijzel niet gebruik. Veel voor het malen van peper, je kan het namelijk precies zo fijn maken als je zelf wilt.
Verder veel voor het maken van boemboes. Er komen met een vijzel namelijk veel meer etherische oliën vrij dan met het gebruik van een keukenmachine, die eigenlijk overal alleen maar hele kleine stukjes van maakt in plaats van de kruiden fijn te wrijven
Maar, toegegeven, in luie buien of bij echt heel grote hoeveelheden gaat bij mij ook de keukenmachine aan hoor. Vooral bij grote massa's uien en knoflook.
Goed te vijzelen: allerlei soorten droge kruiden (denk aan korianderzaad, venkelzaad en dergelijke, peper dus, rode peper (wel voorsnijden), knoflook (altijd een succesnummer), groene kruiden, eigenlijk te veel om op te noemen.
Succes TM. Gewoon gaan proberen. En lukt het je niet gelijk, dan kan je de massa altijd nog even door de keukenmachine halen.
Verder veel voor het maken van boemboes. Er komen met een vijzel namelijk veel meer etherische oliën vrij dan met het gebruik van een keukenmachine, die eigenlijk overal alleen maar hele kleine stukjes van maakt in plaats van de kruiden fijn te wrijven
Maar, toegegeven, in luie buien of bij echt heel grote hoeveelheden gaat bij mij ook de keukenmachine aan hoor. Vooral bij grote massa's uien en knoflook.
Goed te vijzelen: allerlei soorten droge kruiden (denk aan korianderzaad, venkelzaad en dergelijke, peper dus, rode peper (wel voorsnijden), knoflook (altijd een succesnummer), groene kruiden, eigenlijk te veel om op te noemen.
Succes TM. Gewoon gaan proberen. En lukt het je niet gelijk, dan kan je de massa altijd nog even door de keukenmachine halen.
woensdag 12 september 2012 om 19:28
Ik heb zojuist nog mijn vijzel gebruikt voor ons avondeten. Ik kook graag indiaas en dan mix je de kruiden met een vijzel. Google eens wat op indiaas eten, dan vind je veel recepten waarbij je eentje nodig hebt. En zelf gemixte pasta's zijn zoveel lekkerder dan die van patak's!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'