Eenzaamheid

12-09-2012 11:36 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey, ik ben 21 jaar en ik voel me vaak eenzaam. Dit is iets wat al jaren speelt en ondanks dat ik al een tijd in therapie zit is het niet eht anders geworden.

Ik heb een beste vriend, sinds een aantal jaar, maar hij trekt steeds meer naar andere mensen toe. Dat zou ik op zich geen probleem vinden, maar hij laat nog maar weinig van zich horen en dat stoort me (en ik vind het vooral heel erg jammer). En enige wat me nog meer stoort is dat ik momenteel vrijwel niemand heb om op terug te vallen. Een vriend van mij is nu heel close met hem en heeft mij op een lager pitje gezet (dat heeft hij zo tegen mij gezegd), en een vriendin die ik al lang ken heeft zich afgelopen vakantie nogal slecht gedragen, waardoor ik haar momenteel niet heel veel te melden heb. Dit maakt wel dat mijn sociale leven me een beetje door de vingers glipt op dit moment.

In het verleden heb ik niet altijd even goede ervaringen gehad op het sociale vlak, maar dit wil ik graag achter me laten en dat probeer ik ook. Door dit soort situaties vind ik dat wel moeilijk. Het komt steeds terug. Daarbij ben ik nogal faalangstig, dus al met al allemaal nogal lastig. Maar ik wil niet bij de pakken neer gaan zitten. Zijn er meer vrouwen hier die moeite hebben aansluiting te vinden bij andere mensen en in groepen? En die moeite hebben vriendschappen te sluiten? Zo ja, misschien kunnen we ervaringen uitwisselen.

Alvast bedankt!

xx
Hoi Lau,

Ik herken wel wat in wat je zegt. Ik ben zelf ook niet zo goed in het sluiten van vriendschappen. Ik heb wel enkele vriendschappen op dit moment maar ik vind het lastig ze te onderhouden. Sociaal ben ik niet zo heel sterk, volgens mij.

Groetjes, Kate.
"een vriendin die ik al lang ken heeft zich afgelopen vakantie nogal slecht gedragen, waardoor ik haar momenteel niet heel veel te melden heb."

Oh, wat is er gebeurd dan?

Zonde lijkt me.. Echt geen optie meer in contact te komen?
@ Kate80

" Ik heb wel enkele vriendschappen op dit moment maar ik vind het lastig ze te onderhouden."

En waar zit m dat dan in? Opbellen of dingen (verjaardagen, bel gebeurtenissen bijvoorbeeld) vergeten? Hoe uit zich dat slecht kunnen onderhouden zich concreet dan?
Ouch, alsof ik mijn eigen verhaal lees...

Ik heb dus ook niet echt tips voor je, sorry. Wel herkenning.
anoniem_124753 wijzigde dit bericht op 12-09-2012 12:13
Reden: te snel gedrukt
% gewijzigd
Vrienden heb je inderdaad om op terug te vallen in tijden van nood, alleen - correct me if I'm wrong - klink het het alsof jij vooral vrienden nodig hebt om je verhaal bij kwijt te kunnen.

Vriendschap is geven en nemen en als jij al jaren 'genomen' hebt in de relatie met je beste vriend is het begrijpelijk dat hij meer afstand aan het nemen is.

Lijkt me echt iets om in therapie aan te werken, je bent nog hartstikke jong en kan nog allemaal leuke vriendschappen opbouwen maar daar zul je zelf ook in moeten investeren
Vriendschap moet eigenlijk vanzelf gaan vind ik, tenminste in de eerste contacten met iemand. Een leuk oppervlakkig praatje. Als het klikt, en je merkt dat de ander jou gezelschap ook waardeert, kun je ingaan op onderwerpen met meer diepgang.

Leg de focus niet meteen op iemand. Als je gelijk begint met zware onderwerpen word het zo beladen. Begin met een luchtig, vrolijk kletspraatje tegen een leeftijdsgenoot die je wel aardig lijkt. Voor je het weet heb je een leuk gesprek, en een leuk contact.

Wat ik probeer te zeggen is dat je niet vrienden moet kiezen waar je gelijk je ei bij kwijt kan. Dat moet groeien, en het stoot af begin je bij iedereen je levensverhaal te vertellen. Het maakt je ook nog eens heel kwetsbaar, en het versterkt je eenzaamheid als niemand er echt diep op ingaat.

Succes.
quote:Anthonius schreef op 12 september 2012 @ 12:06:

@ Kate80

" Ik heb wel enkele vriendschappen op dit moment maar ik vind het lastig ze te onderhouden."

En waar zit m dat dan in? Opbellen of dingen (verjaardagen, bel gebeurtenissen bijvoorbeeld) vergeten? Hoe uit zich dat slecht kunnen onderhouden zich concreet dan?

Nee, ik ben juist heel attent. Vergeet vaak geen verjaardagen enzo. Het ligt meer aan mezelf. Ik spreek dingen af voor over een week en als het dan zover is dan heb ik er soms geen zin in en bel af met een smoesje. Of vrienden beginnen me te irriteren na een tijdje.

Dat ligt niet aan hen maar aan mij.
En waar zit hem die irritatie dan in?
Ik denk dat ik even wat moet rechtzetten. Dankjulliewel voor jullie adviezen, maar het is niet zo dat ik direct mijn levensverhaal bij mensen op tafel gooi, daar ben ik zelfs heel voorzichtig mee. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen met 'op terug te vallen' is iemand met wie ik het afzijdig van mijn beste vriend leuk kan hebben, net zoals hij andere vrienden heeft met wie hij het leuk heeft. Ik ben niet op zoek naar een therapeutische vriendschap ;)

En voor wat betreft de vriendin waar ik het over had: Dit jaar was de tweede keer dat ik met haar op vakantie ging en zij heeft nogal dwars gelegen. Geen geld, chagerijnigheid... iedereen moest eigenlijk een beetje op z'n tenen lopen vanwege haar, en dat is best vermoeiend, zeker als je op vakantie bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven