de markt

12-09-2012 13:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag is wat vinden mensen nu eigelijk van de markt?

Je ziet vooral alleen nog maar oudere mensen naar de markt gaan.

Wat vind jij de voordelen en de nadelen van de markt?
Ik ga nooit naar de markt in mijn woonplaats, omdat ik dan nooit vrij ben (de zaterdagmarkt is hier trouwens heel erg druk).

Op vakanties ga ik graag naar de locale markten, ik hou wel van de sfeer van een markt, mensen kijken, spullen kijken, rondslenteren.....
Groente en fruit is duurder op de markt dan bij de appie en (kinder)kleding is ook niet bepaald goedkoop te noemen. Een spijkerbroek voor 19,95 en dan zonder garantie. Ik koop er wel noten en gedroogd fruit. En af en toe wat (gebakken) vis of een kip van het spit.
Ik was er afgelopen zaterdag weer eens, meteen de laatste keer.

Ja, producten zijn vaak goedkoper. Helaas was de courgette bruin van binnen, de aardbeien de ochtend na aankoop al beschimmeld en het kipgehakt en de worstjes van de poelier te vet en smakeloos.

Jammer.
Ik zal wel niet kunnen rekenen, maar aardappels, groenten en fruit zijn volgens mij echt niet meer goedkoper op de markt, eerder duurder. Wat is het nut dan nog?

Soms heb je nog weleens zo'n kraam die een hele zak fruit voor een paar euro verkoopt, dat scheelt misschien nog iets, maar volgens mij is de turk goedkoper.
Ja, dat noem ik sluiten van de markt.
Ik ben 42, hartstikke jong nog dus. En soort van Nederlandse (Française). Ik kom wekelijks op de markt. Vooral voor kaas, vis en fruit en deels voor groenten (hebben een moestuin, wat ik koop is voor de afwisseling met wat er uit de moestuin komt). Soms koop ik sokken, maillots of ondergoed voor de kinderen en Leendert (nou ja, geen maillots uiteraard). En vergeet de Vietnamese loempiaatjes uit het vuistje niet.

Af en toe rijd ik een keer extra naar de markt in een dorp verderop waar ook een kraam staat met Turkse lekkernijen en een kraam met noten en gedroogde vruchten.

Echt goedkoper is het niet. Maar van de vis bijvoorbeeld heb ik het idee dat die verser is dan die van de supermarkt. Dat moet toch eerst door een fabriek waar het ingepakt wordt voor het in de winkel ligt.
Alleen maar goede ervaringen mee maar ik kom al 35 jaar bij dezelfde kramen. Oke, er valt er weleens eentje tussenuit wegens pensioen of overlijden. Altijd superverse vis, groenten en fruit, heerlijke boerenkaas, een poelier die binnenkort weer heel wat wild in de koeling heeft. AH staat hier bekend om de slechte kwaliteit van groenten en fruit, Jumbo is iets beter maar ook niet altijd geweldig. Brood bak ik zelf maar als ik daar een keer geen zin in heb koop ik op de markt maisbrood.
verba volant, scripta manent.
Wij hebben geen Turkse winkels hier. Helaas. En ook geen viswinkel, kaaswinkel en zo. Alleen een supermarkt. Voor die andere winkels moet ik naar een stad verderop. En dan ga ik liever hier naar de markt.
Verschilt ook echt per markt. 'Mijn' markt is de laatste jaren erg veranderd. Er staan nu veel kramen waar je groenten en fruit kan kopen dat kwalitatief niet je van het is. En dus is het veel goedkoper. Prima als je het snel gaat gebruiken dus.

Bloemen op de markt zijn vaak ook veel goedkoper, en mijn markt heeft een paar stallen met echte weggevertjes. BH's van Hunkemoller voor 5 euro, C&A-kleding enz.

Wel de moeite waard dus om even te snuffelen.
Ik, als verstokte bejaarde (34) ga regelmatig op zaterdag mn rollator volladen. Ik koop vaak vis, groenten, fruit, bloemen, noten, kaas en biologisch brood. Sommige dingen zijn goedkoper en anderen juist lekkerder. De amsterdamse markt waar ik heen ga heeft heel veel aanbod, dus handig en veel spullen uit het seizoen. Eind van de middag kun je goede koopjes halen, dat deed ik toen ik nog studeerde.
Hier helaas geen leuke markt en geen Turkse super.. Ook niet in de buurt..
O ja, bloemen. Zes bossen tulpen (nu het seizoen niet) voor vijf Euro, staan twee weken, of een pakket met zes verschillende soorten voor 3 Euro, soms zit er ouwe zooi tussen maar meestal staat het toch wel anderhalve week. Losse thee, gedroogde kruiden. Er staan (centrummarkt Rotterdam) meerdere Marokkaanse kooplui, heerlijk gedroogd fruit, olijven waarbij je je vingers opeet, allerlei soorten noten, suçuk, verse kruiden. De baklava van de Turkse bakkers is ook niet verkeerd alhoewel er in Rotterdam noord een Turkse bakker zit waaraan menige pastane in Istanbul niet kan tippen.
verba volant, scripta manent.
quote:Starshine schreef op 12 september 2012 @ 14:03:

[...]

als de marktdag bijna afgelopen is. Dan willen de handelaren van hun spullen af en gaat het vaak goedkoper weg.Dat dus
Ik ga elke zaterdag naar de markt, niet omdat het goedkoper is maar voor de gezelligheid.

En de kinderen vinden het leuk!

Koop voornamelijk fruit, vis en wat lekkers bij de Turk.

En sluit af met een patatje, bakje kibbeling of stroopwafel!
Ik mocht vroeger als klein zeeuws meisje mee met oma naar de markt in Rotterdam (blaakmarkt) ik keek mijn ogen uit en het was met oma zo gezellig dat we dat jaren hebben gedaan.

Nu oma van 92 niet meer kan, doe ik het het met mn jongste zusje.

Het is zeker niet met alles goedkoper, maar wel gezellig. En daar doe ik het voor!
Ik vind het geweldig om naar de markt te gaan . Lekker snuffen bij de kraampjes. Vooral groente, kruiden e.d. haal ik graag op de markt. Ook bij de poulier op de markt kom ik graag. En een paar 'basis' dingen zoals sokken ofso. En ik moet dan ook altijd!! even een loempia halen ^^. Ook ga ik zodra ik het wel gezien hebt op de markt even de toko's in. En dan ga ik naarr huis en maak ik diverse gerechten die je zo doordeweeks niet zo 1 2 3 zal maken.
If someone tells you that you cant, all you have to do is turn around and say Watch Me!
Hier op dinsdag, vrijdag en zaterdag een uitgebreide markt. Kom er graag. Koop er fruit, groente, kaas, vis, noten, olijven, bloemen, brood (bij de biobakker) en Turkse/Marokkaanse of Aziatische snacks of ingrediënten.
Ik vind de markt ideaal voor fournituren. (Elk raar klemmetje hebben ze er.) Ook koop ik er lekkere boerenkaas. Verder eigenlijk niks.

Er zit bij ons wel een Turkse winkel maar die is peperduur. Daar kom ik maar weinig. Terwijl ik wel regelmatig naar de Turkse supermarkt ga in een grote plaats bij mijn moeder in de buurt. Die is goedkoop en verkoopt echt leuke dingen.
Ik ga naar een van de grootste markten van NL, maar niet elke week. Hier is de markt wel echt goedkoop, anders zou ik niet gaan denk ik. Wat ik meestal haal:

- Kaas, kaas uit de supermarkt is absoluut niet te vreten

- Groenten en fruit, altijd 2 volle tassen voor iets van 5/6 euro

- En dan nog even langs het Marokkaanse kraampje voor kruiden (grote bos munt voor 40 cent ) en noten

Oh en ik ben onder de 30
Oh en niet te vergeten de lapjesmarkt in Utrecht! Maar daar kom ik echt maar 1 x in de 3 jaar ofzo.
quote:Chartreuse schreef op 12 september 2012 @ 14:52:

[...]

Dat dus Oh, betekent het dat echt? Ik dacht weer kut i-pad
Bij ons is er al 3 jaar geen visboer meer. Dus voor (lekkere) vis ben je dan toch op de markt aangewezen, ben blij dat er eentje zit!
Bloemen zijn hier niet goedkoper op de markt. Ik woon op een steenworp afstand van de kassen (de hemel licht 's avonds oranje op). De kwekers verkopen hun bloemen in kraampjes op hun eigen terrein of in het centrum.
Ik kom ook altijd bij dezelfde kramen dus we kennen elkaar inmiddels wel. Van de eigenaar van de viskraam heb ik het mobiele nummer zodat ik bijvoorbeeld kan bellen of hij mosselen voor me wil wegleggen zodat ik niet misgrijp. Bij de "kaasboer" moet ik altijd nieuwe kaasjes proeven enz... Dat soort dingen hoef je bij een supermarkt niet meer voor te komen.

En dreumesleentje komt altijd volgevreten weer van de markt af. Stukje krentenbol bij de bakker, visfrietje bij de viskraam, stukje kaas bij de kaaskraam, appeltje bij de groentekraam, mee happen van mijn Vietnamese loempiaatjes enz... Prima middel om haar mee gedeisd te houden in de buggy.
Ik vind de markt wel gezellig om rond te struinen maar goedkoper dan de supermarkt zijn ze hier tenminste met groente en fruit allang niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven