Tandarts angst

13-09-2012 14:04 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hart klopt inmiddels al in mijn keel als ik aan half 5 denk.

Dan gaat de kies eruit, die 3 jaar lang ellende heeft veroorzaakt. En ik ben bang. Zo verschrikkelijk bang.

Toen mijn kies vorige week (op mijn verjaardag zelfs) door 2en brak omdat ik nog steeds rondliep met een onafgemaakte wortelkanaalbehandeling, ben ik direct naar de tandarts gegaan. Die wilde direct trekken.

Ik ben toen in paniek geraakt, begon te huilen en heb om andere opties gevraagd.

Inmiddels heb ik antibiotica geslikt omdat ik rondom de wortelpunten en in de wortelpunten grote abcessen had zitten. Heb ik Oxezepam voorgeschreven gekregen.

Neem ik van te voren ook een tramadol in, om nog beter mijn pijnprikkel uit te schakelen.

Er is zelfs een hele lieve vrouw die mij rustgevende energie stuurt om half 5

En toch, de tranen staan in mijn ogen. Ik ben echt zo verschrikkelijk bang.

Ik hoop dat iemand dit herkent en mij nog wat tips kan geven om te kalmeren.
Het kan alleen maar beter worden!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het is okay om bang te zijn. Accepteer dat je je zo voelt.

En ga toch. Jij bent niet je angst, je kan het dragen.

Het komt goed!

De tandarts weet wat ie doet.
Slik je nu ook een oxazepam voor de behandeling? Dat lijkt me beter werken dan een tramal, want neem aan dat je gewoon een lokale prima verdoving krijgt. Echt meis, niet te druk om maken, die kies heeft je zoveel ellende bezorgt, je bent alleen maar blij als die eruit is, en zodra de verdoving zit heb je geen centje pijn meer. Probeer in de stoel ademhalingsoefeningen te doen, en bedenk dat je met het hele voorbereiden, verdoven etc ten eerste het ergste al gehad hebt, en ten tweede ook al bijna weer klaar bent, want die kies is zo weg! Succes!
Ik ben zelf trouwens ook eens in paniek uit de stoel van de kaakchirurg gesprongen toen mijn 2e verstandskies getrokken moest worden (en de eerste viel nogal tegen).

Toen ik uiteindelijk de behandeling kreeg, viel het ontzettend mee.

"een mens lijdt het meest, door het lijden wat hij vreest."

beetje afgezaagd, maar wel waar.
Sterkte,

En echt het valt mee.

Gaat iemand met je mee?
Ik ben laatst ook geweest, voor het eerst in 5 jaar. Was al twee vullingen verloren met wat extra kies en scheet drie kleuren. Nog terwijl de tandarts zijn spulletjes bij elkaar pakte lag ik al te huilen in de stoel van spanning. En daarna begonnen ze en viel het me zo enorm mee! De tandartsen van nu kunnen het zoveel pijnlozer dan die van jaren geleden. Ik vind je dapper als je gaat en denk dat je als je weer naar buiten loopt echt heel euforisch zal zijn dat je het toch maar mooi gedaan hebt!
Ik weet dat het zo gebeurd is. Maar heb 3 jaar geleden ook een kies laten trekken, en die wilde er niet uit. ik ben toen 6 keer extra bijverdoofd, en de kies bleef maar breken. Dat was echt de verschrikkelijkste dag van mijn leven, en ik wilde dat nooit meer meemaken.

Mijn vriend gaat met me mee. Dat is al heel erg fijn.

En volgens de tandarts zijn de wortels al aan het wegrotten en dat moet het trekken makkelijker maken?

Maar toch, ik zit inmiddels ook te huilen. En ik weet ook even niet hoe ik me over die angst heen moet zetten.

Ik hoop dat het kalmerend middel werkt, aangezien ik heel zelfbewust ben en constant maal over vanalles.

Ga nu maar even nogmaals douchen, misschien wordt ik daar wat rustiger van.
quote:xylo schreef op 13 september 2012 @ 14:12:

Ik ben zelf trouwens ook eens in paniek uit de stoel van de kaakchirurg gesprongen toen mijn 2e verstandskies getrokken moest worden (en de eerste viel nogal tegen).

Toen ik uiteindelijk de behandeling kreeg, viel het ontzettend mee.

"een mens lijdt het meest, door het lijden wat hij vreest."

beetje afgezaagd, maar wel waar.

Ik heb alle 4 mijn verstandskiezen getrokken. En dat was een eitje.

Maar vanwege het breken een kies moest die er uit, en die wilde niet. Daar zaten ook ontstekingen omheen.

En ik ben dus heel bang ook vanwege de grote ontstekingen bij de huidige kies dat de pijn door de verdoving heen komt.
Ik vond kies trekken beter te doen dan bijv. een wortelkanaalbehandeling. En bedenk, na half vijf ben je er vanaf, geen pijn meer aan die rotkies. Succes!
Dan heb je al heel wat pijn gehad. Misschien als je je voorhoudt dat dit nodig is om in de toekomst niet nog veel meer mijn te hebben?
Oh echt heel herkenbaar.

Ik ben inmiddels al 3 jaar niet naar de tandarts geweest.

Er is toen ik 8 maanden zwanger was bij 2 kiezen een wortelkanaal behandeling uitgevoerd en 1 kies is toen voor de 7e keer geboord en gevuld (en ze zeggen dan maar oh er zit wéér vuil onder!).

Maar zei de tandarts aan het begin; je kan geen verdoving krijgen want je bent zwanger en daar begin ik niet aan.

Ik was nooit bang voor de tandarts, liet altijd boren zonder verdoving indien nodig (2 gaatjes in mn leven gehad) maar nu.. oei ik heb zitten huilen als een klein kind en ik heb na de behandeling gezworen dat ik nooit meer terug zou gaan...

Inmiddels zit ik met 3 afgebroken kiezen (zowel diegene die 7x gevuld was als de 2 waarbij de wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd) en is het bovenste ijzerdraadje van de ortho (van 10 jaar geleden geplaatst ofzo) is afgebroken.

Inmiddels begint partner ook weer te vragen wanneer ik ga, maar ik schijt alle kleuren als ik er aan denk.

Niet alleen omdat ik denk dat het pijn ga doen maar meer uit schaamte denk ik
Vreselijk hè de tandarts. Ik ben ook doodsbenauwd maar het valt me eigenlijk altijd mee zeker als ze weten dat je zo'n bange patiënt bent. Sterkte!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Voor vandaag is het geen optie meer maar als je angst zo groot is, google eens op tandartsen die onder narcose werken. Wanneer je dan "grote" ingrepen moet laten doen kun je onder narcose en wanneer het "simpele" ingrepen zijn, kan het met een verdoving of zelfs zonder.

Ik wens je heel veel sterkte en het kan alleen maar beter worden dan de pijn die je nu hebt.
quote:thasmo schreef op 13 september 2012 @ 14:36:

Oh echt heel herkenbaar.

Ik ben inmiddels al 3 jaar niet naar de tandarts geweest.

Er is toen ik 8 maanden zwanger was bij 2 kiezen een wortelkanaal behandeling uitgevoerd en 1 kies is toen voor de 7e keer geboord en gevuld (en ze zeggen dan maar oh er zit wéér vuil onder!).

Maar zei de tandarts aan het begin; je kan geen verdoving krijgen want je bent zwanger en daar begin ik niet aan.

Ik was nooit bang voor de tandarts, liet altijd boren zonder verdoving indien nodig (2 gaatjes in mn leven gehad) maar nu.. oei ik heb zitten huilen als een klein kind en ik heb na de behandeling gezworen dat ik nooit meer terug zou gaan...

Inmiddels zit ik met 3 afgebroken kiezen (zowel diegene die 7x gevuld was als de 2 waarbij de wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd) en is het bovenste ijzerdraadje van de ortho (van 10 jaar geleden geplaatst ofzo) is afgebroken.

Inmiddels begint partner ook weer te vragen wanneer ik ga, maar ik schijt alle kleuren als ik er aan denk.

Niet alleen omdat ik denk dat het pijn ga doen maar meer uit schaamte denk ik

Ik begrijp dat je het niet durft uit schaamte. Ik had dat ook. Maar ik heb mezelf zo vaak mogelijk herhaalt dat ik me allee maar meer ga schamen als ik er niks aan laat doen. Mooier gaat het echt niet worden namelijk.

Ik ben namelijk als kind zijnde over de kop gevlogen met de fiets en op mijn gebit op de stoeprand gevallen. Met als gevolg een naar boven geschoten voortand.

Ook heb ik wolf gehad, en was mijn gebit al mijn gehele leven zwak.

Toen ik dacht laat ik die voortand rechtzetten door een beugel te nemen ging het fout.

2 kiezen( mijn voorste kiezen ook nog eens, dus lekker zichtbaar) braken na een jaar volledig door 2en.

Daarna beet ik op een stuk steen in mijn eten, en er brak een stuk van mijn kies af. Daar heb ik een jaar mee rondgelopen en er heeft toen een ontsteking kunnen gaan broeien.

Die kies trekken was dus een grote hel.

En vanaf dat moment schijt ik hem echt voor de tandarts.

Ik ben niet bang genoeg voor narcose volgens het ziekenhuis. Anderhalf jaar lang ben ik doorverwezen van de een naar de ander.

En ik ben nu weer terug bij mijn eigen angst tandarts die anderhalf jaar geleden begon met de wortelkanaalbehandeling. En nu mag hij die kies trekken.

Douchen heeft me gelukkig wat rustiger gemaakt, maar voor hoe lang....

Aaargh! Ik moet een manier vinden om niet panisch te worden in de stoel.
quote:Shine73 schreef op 13 september 2012 @ 14:44:

Voor vandaag is het geen optie meer maar als je angst zo groot is, google eens op tandartsen die onder narcose werken. Wanneer je dan "grote" ingrepen moet laten doen kun je onder narcose en wanneer het "simpele" ingrepen zijn, kan het met een verdoving of zelfs zonder.

Ik wens je heel veel sterkte en het kan alleen maar beter worden dan de pijn die je nu hebt.

Dat is dus het ''probleem'' ik heb geen pijn meer.

2 jaar lang heb ik er last van gehad, totdat de tandarts aan de wortelkanaalbehandeling begon. Vanaf dat moment verdween ook de aangezichtspijn en was het alleen af en toe een felle steek die 5 minuten duurde en dan was het over.

Ergens in mijn hoofd zit het dus helemaal verkeerd. Ik loop liever rond met een kapotte kies die (nog)geen pijn doet dan dat ik die helse pijn weer mag voelen zodat ik er voorgoed vanaf ben.

Narcose was ik niet angstig genoeg voor. Ik was volgens hun te behandelen. Dus dat ging jammer genoeg niet door.
Neem muziek mee!! Ik heb met mijn tandarts afgesproken dat ik mijn favo muziek op mag zetten, lekker oordoppen op/in...helemaal afzonderen maar!

Ik kies altijd een cd die ik door en door ken, zodat ik me daar helemaal op kan focussen...en voor de cd is afgelopen, sta ik alweer buiten!

Heeeeel veel succes, ik duim voor je!!!!
@lovelycomplex: ja ik heb dan nooit echt problemen gehad met de tandarts alleen dan die ene kies die al zo vaak gevuld is dat het bijna geen tand meer was, meer een vulling met een laagje glazuur.

Toen ik ben gaan beugelen op mijn 12e ofzo vanwege die 2 scheve voortanden (ja ik ben ook op de stoep terecht gekomen met mijn tanden en toen had ik nog maar 2 halve voortandjes, nu overigens wel weer heel hoor haha ) zijn er wel 2 ontstekingen geweest bij mijn tandvlees op de hoogte van de kiezen waar de 2 ringen om heen zaten (waar de buitenboordbeugel in vastgezet moest worden) maar that's it.

Máár ik moet ook op zoek naar een nieuw tandarts want inmiddels ben ik 70km verder gaan wonen en naar die oude wil ik niet meer dusss.

Ik moet zeggen heb nu zelfs al even gegoogled.. 4 tandartspraktijken in de stad.

Maar bij allen moet je bellen voor een afspraak..en dan moet je ook nog eens je verhaal gaan doen en daar zie ik ook tegen op... Dat ze mij niet serieus zullen nemen..

Jij in ieder geval veeeel succes straks! Lief dat je vriend meegaat!
Das ook mijn probleem denk ik.. ik voel ook geen pijn meer nadat de pijn weggetrokken was van de wortelkanaalbehandelingen.

Alles is door en afgebroken (1 kies is echt al helemaal weg, zelfs niets meer in mijn tandvlees) en de andere 2 zijn helftjes haha klinkt wel goor zo maar je ziet het niet als ik lach of als je in de spiegel kijkt.

Herkenbaar verhaal. Vanwege enorme angst ben ik het verleden naar een angsttandarts gegaan en daar twee keer onder narcose behandeld. Dat is nu geen optie voor TO, maar wellicht wel Thasmo.

Twee jaar geleden was ik het zat. Ik was zo bang geworden voor mijn gebit, dat ik geeneens mijn tanden meer durfde te poetsen. Had veel pijn, schaamde me dood voor de afgebroken tanden en was als de dood dat de tandarts tig tanden moest trekken, maar ik ben toch gegaan. In 1 jaar tijd ben ik toen 15 keer bij de tandarts geweest en iedere keer ging het iets beter. Gewoon, zonder narcose. Afgelopen jaar ook nog twee keer bij de kaakchirurg geweest voor cystes die bij ontstoken wortelpunten zaten, waar ik al 3 jaar mee rond liep. Nu heb ik nog steeds kriebels in mijn buik als ik naar dr tandarts moet, maar bang ben ik niet meer.

De tip van muziek meenemen is een goede, maar wat voor mij het allerbeste heeft geholpen, was dat ik mezelf onder controle hield. Rustig ademen! Zodra je in paniek dreigt te raken, probeer dan weer tot jezelf te komen door aan leuke dingen te denken en je ademhaling weer onder controle te krijgen. Klinkt wellicht zweverig, maar ga naar een happy place. Let ook op je handen: maak geen vuisten, dat geeft spanning, zorg dat je ze open houdt. Het werkt echt.

En wat je je vooral voor ogen moet houden, is dat als je het nu niet doet, het nog erger wordt en je steeds banger wordt.

Meid, je kunt het!!!! Succes!
Oh ja! Ik geef nog altijd aan dat ik bang ben en maak de afspraak met de tandarts dat ik mijn hand opsteek als het te erg zou worden. Dat geeft op rust.
Thasmo, ik denk echt níet dat je bang hoeft te zijn dat je niet serieus genomen wordt. Maar ook daarvoor is het voor jou een goed idee om eens met een angsttandarts te bellen. Die zien vast ergere gebitten dan het jouwe.

Voor jullie beiden een dikke knuffel! Jullie kunnen het!
Jullie horen niet in een reguliere praktijk thuis maar bij het sbt of cbt. Afdeling bijzondere tandheelkunde!
helemaal waar ik was ook echt heel bang voor de tandarts ging er echt van hyperventileren toen een jaar bij bijzondere tandheelkunde geweest, was echt super warm bad laat maar zeggen, nu ben ik weer bij een gewone tandarts die ze dan wel voor je uitzoeken iemand die bij past echt gewoon doen!

Sterke
nou de behandeling viel reuze mee. Alleen wordt ik nu helemaal gek van de gigantische pijn nu. Watje na watje inmn mond geprpot maar het heeft weinig nu. Ik heb 100 mg tramadol op. En ik sta te duizelen op mn benen. Smeek weer de halve buurt bij elkaar dat ze me van mn pijn af moeten helpen. En tranen stoppen nu al dik een uur niet.

De pijn is zelfs erger dan mijn clusterhoofdpijn.

En oooooh, ik wil nu zo graag van die pijn af.

Iemand tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven