fondue
zaterdag 15 september 2012 om 12:28
ik heb een koffie warmhoudplaat, kan ik die gebruiken om een fonduepan op te zetten?
ik heb nog nooit gefonduet en het heeft denk ik niet veel zin om zo een hele set te kopen als ik wel zo een pan heb.
ik vroeg het mij gewoon af of anderen het ook wel eens zo hebben gedaan? en of er geen explosies hebben plaatsgevonden
ik heb nog nooit gefonduet en het heeft denk ik niet veel zin om zo een hele set te kopen als ik wel zo een pan heb.
ik vroeg het mij gewoon af of anderen het ook wel eens zo hebben gedaan? en of er geen explosies hebben plaatsgevonden
zaterdag 15 september 2012 om 12:53
zaterdag 15 september 2012 om 13:31
Die dingen kosten drie keer niks, zeker als je er eentje neemt met een spiritusbrander (wel oppassen met kleine kinderen aan tafel, een spiritusvlam zie je namelijk niet). Je krijgt er echt geen spijt van want met fondue kun je eindeloos variëren, niet alleen met olie maar ook met bouillon (Chinese fondue ook al hoort daar eigenlijk een ander fonduestel bij), met rode wijn i.p.v. bouillon of olie, natuurlijk kaasfondue maar niet op de hoogste stand. Voor chocoladefondue is zo'n ding niet geschikt, het wordt te heet, de chocolade gaat korrelen zodra de waterbestanddelen uit de room zijn verdampt en wordt dan walgelijk bitter.
verba volant, scripta manent.
zaterdag 15 september 2012 om 14:01
quote:andreavogel schreef op 15 september 2012 @ 13:50:
dank voor de tips!
maar ff eerlijk, hoevaak halen jullie dat ding uit de kast?
Niet zo heel vaak, eens in de twee maanden denk ik maar met dat ding van mij kun je ook racletten, dat vind ik eigenlijk het lekkerst. Als we gewoon fonduen, met olie dus, doen we dat buiten, ook al spettert het niet (vlees droogdeppen), op de één of andere manier komt er overal vet terecht.
Na een Chinese fondue, ik gebruik meestal twee soorten vlees, garnalen en een stevige vis zoals tonijn, dan verschillende soorten groenten, bijv. broccoli, wortel, prei, paprika, kleine champignons, kort voorgekookte boontjes, courgette, kleine asperges, heb je een sterke bouillon over met alle stukjes die van de vorkjes zijn afgevallen, groentensoep dus, die kun je aanvullen met de restjes vlees, vis, garnalen, handje rijst of vermicelli, handig voor de volgende dag. Als er teveel van de vorkjes afvalt ga je gewoon vissen, daarvoor zijn handige kleine metalen netjes te koop.
Als je niet weet hoe je lekker kunt racletten geef je maar een gil. Ik krijg trek.
dank voor de tips!
maar ff eerlijk, hoevaak halen jullie dat ding uit de kast?
Niet zo heel vaak, eens in de twee maanden denk ik maar met dat ding van mij kun je ook racletten, dat vind ik eigenlijk het lekkerst. Als we gewoon fonduen, met olie dus, doen we dat buiten, ook al spettert het niet (vlees droogdeppen), op de één of andere manier komt er overal vet terecht.
Na een Chinese fondue, ik gebruik meestal twee soorten vlees, garnalen en een stevige vis zoals tonijn, dan verschillende soorten groenten, bijv. broccoli, wortel, prei, paprika, kleine champignons, kort voorgekookte boontjes, courgette, kleine asperges, heb je een sterke bouillon over met alle stukjes die van de vorkjes zijn afgevallen, groentensoep dus, die kun je aanvullen met de restjes vlees, vis, garnalen, handje rijst of vermicelli, handig voor de volgende dag. Als er teveel van de vorkjes afvalt ga je gewoon vissen, daarvoor zijn handige kleine metalen netjes te koop.
Als je niet weet hoe je lekker kunt racletten geef je maar een gil. Ik krijg trek.
verba volant, scripta manent.
zaterdag 15 september 2012 om 14:10
zaterdag 15 september 2012 om 14:26