Het grote afgeef topic.

16-09-2012 21:17 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van sommige woorden krijg enorme jeuk als mensen ze gebruiken. Herkennen jullie dat ook?

Voorbeeld (naast alle verkleinwoorden): wijntjes drinken (klinkt dat minder erg voor als je als aan de zuip gaan?)

Vanaaf....brrrrrr

Splitten: delen?

Ga nog even nadenken.....

Ik ben dol op de Nederlandse taal, dat moet ik er wel bij vermelden. Ik schrijf lang niet altijd foutloos, boeit ook niet, maar ik snap echt niet dat sommige mooie woorden zo verneukt moeten worden.
quote:floflo schreef op 17 september 2012 @ 14:13:

"hoe leuk is dat?"

Verwacht men een antwoord op die vraag?Nee is retorisch
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ah, dit onderwerp komt ook steeds terug, in verschillende vormen...

Ik 'krijg jeuk' van de geijkte spelfouten/ verbasteringen. Als ik een topic zie dat 'verwart' heet, heb ik al minder zin om het te lezen. En verder 'me mannetje' (2x irritatiewaarde), 'dinnetje', 'me kids'...

- mensen die zonder interpunctie schrijven of juist elke zin met uitroeptekens beëindigen.

- en dan het woordje help aan het einde van een topic, alsof de forummers als engeltjes langs kunnen vliegen en het probleem oplossen:

'me man gaat vreemd HELP' of 'zwanger of niet?!? wat te doen HULP'
Iemand die haar of zijn kind "me wondertje" noemt spoort gewoonweg niet...pas als er wereldwijd eens in de zoveel decennia een baby wordt geboren mag het wat mij betreft een wonder heten.

(en nee ik wil hiermee niet de mensen die hun baby via IVF of andere dergelijke wegen hebben gekregen voor het hoofd stoten).

Ook ooit nog een blauwe maandag op kantoor gewerkt, wat daar allemaal werd uitgekraamd....

Op maandagochtend hadden we de kick-off (overleg)

waarbij er dan gekeken werd of de neuzen nog allemaal dezelfde kant op stonden. Met een beetje geluk was grote smurf (1 van de twee directeuren) daar ook bij.

Vaak stonden er nog een aantal projecten "on hold" die er dan dezelfde week nog "ingetikt" dienden te worden.

Op vrijdagmiddag hadden we een vrijmibo waarbij de week werd "afgetankt". Sommige van de heren ex-corpsballen werden dan flink dronken waarop "moeder de vrouw" dan met veel vertoon met de nokia 5310 (toen heel hip) werd gebeld dat het later zou worden.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Haha Sprokkelientje. Kreeg je een verklarende woordenlijst uitgereikt toen je daar begon?
verdwaald op het nieuwe forum
In het Gronings is een vlieg een mug, een mug noemt men neefje.

Ik woon hier inmiddels bijna 13 jaar, kan er niet aan wennen!

Ik kan ook niet wennen aan de opmerking "Ik ga heen." Als er bedoeld wordt dat ze ergens naartoe gaan.

Maar ja, dialect...ik denk toch dat daar weinig over te zeggen valt.

Sommige uitdrukkingen vind ik wel mooi. "kletspoot" voor als je in een plas bent gaan staan en natte voeten hebt.

Haha, "hoe leuk is dat?"
Ik bedoel natuurlijk:

HIHI! Hoe leuk is dat?
quote:sprokkelientje schreef op 17 september 2012 @ 14:34:

Ook ooit nog een blauwe maandag op kantoor gewerkt, wat daar allemaal werd uitgekraamd....

Op maandagochtend hadden we de kick-off (overleg)

waarbij er dan gekeken werd of de neuzen nog allemaal dezelfde kant op stonden. Met een beetje geluk was grote smurf (1 van de twee directeuren) daar ook bij.

Vaak stonden er nog een aantal projecten "on hold" die er dan dezelfde week nog "ingetikt" dienden te worden.

Op vrijdagmiddag hadden we een vrijmibo waarbij de week werd "afgetankt". Sommige van de heren ex-corpsballen werden dan flink dronken waarop "moeder de vrouw" dan met veel vertoon met de nokia 5310 (toen heel hip) werd gebeld dat het later zou worden.

Ha, ik heb jaren bij de overheid gewerkt. In het begin werd ik gek van alle onbegrijpelijke afkorting elk team en plan had een eigen afkorting. En ze hebben daar veel irritante metaforen:

- de eerste opzet van een plan heet een 'houtskoolschets'

- twee verschillende plannen kan je aan elkaar 'zwaluwstaarten'

- als je de grenzen van een plan bepaalt, 'sla je de piketpaaltjes'

- een dagje brainstormen buiten het kantoor is 'op de hei' (ik dacht eerst echt dat ze op de hei gingen maar nee hoor...)

Dit soort uitdrukkingen worden binnen de overheid te pas en te onpas gebruikt en toen ik een paar jaar daar werkte, vroegen vrienden wanneer ik weer eens normaal ging praten...
Op MSN een kerel die opeens hihi schreef, gelijk daarna verwijderd, die kun je niet serieus nemen meer. Althans ik niet.
quote:sprokkelientje schreef op 17 september 2012 @ 14:34:

Iemand die haar of zijn kind "me wondertje" noemt spoort gewoonweg niet...pas als er wereldwijd eens in de zoveel decennia een baby wordt geboren mag het wat mij betreft een wonder heten.

Nou.....

Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik me bedenk dat er uit die kleine opening down under een heel mensenkind zou moeten komen, vind ik dat stiekem toch wel wonderlijk....
quote:floflo schreef op 17 september 2012 @ 14:44:

Ik bedoel natuurlijk:

HIHI! Hoe leuk is dat?Oh ja, 'hihi' is inderdaad verschrikkelijk.
quote:liebling schreef op 17 september 2012 @ 07:37:

Snapt niemand het verschil meer tussen de v en de f? ;-(

Of jou of jouw?

Zag pas ook een mooie op facebook, van mijn nichtje die jarig was en schreef: laat de versiete maar komen!
Zelfde kerel zat ik ook constant zijn fouten te verbeteren en dat ging hem ook vervelen

Dus dat hihi was de bekende druppel
quote:Lotte35 schreef op 17 september 2012 @ 14:57:

[...]

Oh ja, 'hihi' is inderdaad verschrikkelijk.

Erg he? En daarbij krijg ik dan een beeld voor me hoe hij dat zei.

O mama de rillingen lopen nog over mijn rug.
Als je nichtje jonger dan 10 jaar is, vind ik t wel schattig:)

Schiet me een te binnen:

Jonger ALS 10 jaar.

Ik vind t ook altijd irritant als mensen "overnieuw" zeggen. Veel mensen zeggen dat, maar dat is ook wel weer neurotisch van mij om me daar aan te storen.
quote:-no-nick- schreef op 17 september 2012 @ 15:02:

Erg he? En daarbij krijg ik dan een beeld voor me hoe hij dat zei.

O mama de rillingen lopen nog over mijn rug.

Oh ja, ik zie het ook voor me!

Met z'n schoudertjes zo'n beetje opgetrokken.
Dinnetje is al erg, maar een forumvriendin eem digidinnetje noemen, daar krijg ik spontaan uitslag van.

'Even van me afschrijven'... brrrrr! En je ziet het steeds vaker.

Alle soorten managementjargon:

Out of the box denken (hier al langsgekomen),

Een belangrijke speler op de markt

Iets in de markt zetten

Deze tak van sport

Maar het allerergste: mannen die zichzelf 'deze jongen' noemen
quote:Lotte35 schreef op 17 september 2012 @ 15:03:

[...]

Oh ja, ik zie het ook voor me!

Met z'n schoudertjes zo'n beetje opgetrokken.Ja bah bah & bah misschien ook nog met geknepen billen
En ja, ik vind "hihi" bij mannen nog erger dan bij vrouwen.
Hmm.. nee, ik heb dat niet.

Iedere manier van uitdrukken kent een persoonlijke geschiedenis en context. Soms sluipt iets er ongezien in, wanneer een collega telkens een bepaalde uitdrukking gebruikt bijvoorbeeld. Soms is het iets wat je ooit bedacht hebt met een goede vriendin, soms vinden mensen het gemakkelijker of 'sneller' om te zeggen, soms zei je moeder het altijd zo en soms vinden mensen een bepaalde term daadwerkelijk grappig. Ik ga me daar niet aan ergeren, dat is wat mij betreft je reinste energie verspilling.

Wel lopen de rillingen over mijn rug wanneer vrouwen een kinderstemmetje opzetten (en dan echt denken dat ze daar niets aan kunnen doen ook..). Verder ben ik heel tolerant als het gaat om spraak of taal.
Ik kan absoluut niet tegen mensen die alle woorden verkleinen: ik heb mijn huisje schoongemaakt, lekkere boodschapjes gedaan en straks komt mijn mannetje thuis en gaan we lekker happie doen. Kom op nou! Vriendinnetje, vriendje, autootje, fietsje, wandelingetje, echt, wat bezielt die mensen nou toch?
quote:sleutelhanger schreef op 17 september 2012 @ 15:23:

Ik kan absoluut niet tegen mensen die alle woorden verkleinen: ik heb mijn huisje schoongemaakt, lekkere boodschapjes gedaan en straks komt mijn mannetje thuis en gaan we lekker happie doen. Kom op nou! Vriendinnetje, vriendje, autootje, fietsje, wandelingetje, echt, wat bezielt die mensen nou toch?

Eens. Soms doe ik het per ongeluk ook. Toen ik het heel druk had, zei ik eens 'ik zit aan mijn grensje'. Daar kreeg mijn gesprekspartner terecht de rillingen van.

Wat ik in dat opzicht erg vind, zijn volwassen mensen, vaak corpsballen/studenten, die het over vriendjes en vriendinnetjes hebben: 'Deloitte? Daar heb ik wel een vriendje zitten'... ben je soms vier jaar oud?!?
quote:wdr schreef op 17 september 2012 @ 14:51:

[...]

Ha, ik heb jaren bij de overheid gewerkt. In het begin werd ik gek van alle onbegrijpelijke afkorting elk team en plan had een eigen afkorting. En ze hebben daar veel irritante metaforen:

- de eerste opzet van een plan heet een 'houtskoolschets'

- twee verschillende plannen kan je aan elkaar 'zwaluwstaarten'

- als je de grenzen van een plan bepaalt, 'sla je de piketpaaltjes'

- een dagje brainstormen buiten het kantoor is 'op de hei' (ik dacht eerst echt dat ze op de hei gingen maar nee hoor...)

Dit soort uitdrukkingen worden binnen de overheid te pas en te onpas gebruikt en toen ik een paar jaar daar werkte, vroegen vrienden wanneer ik weer eens normaal ging praten...

whahahahaha....dat is nog erger die piketpaaltjes en die zwaluwstaarten...keken jullie zeker ook "hoe de hazen liepen"?
quote:sri schreef op 17 september 2012 @ 15:05:

Dinnetje is al erg, maar een forumvriendin eem digidinnetje noemen, daar krijg ik spontaan uitslag van.

'Even van me afschrijven'... brrrrr! En je ziet het steeds vaker.

Alle soorten managementjargon:

Out of the box denken (hier al langsgekomen),

Een belangrijke speler op de markt

Iets in de markt zetten

Deze tak van sport

Maar het allerergste: mannen die zichzelf 'deze jongen' noemen

Ik had een ex die zijn piemel "een fijne jongen" noemde.....

Hoe erg is dat!!!!!!!
quote:wdr schreef op 17 september 2012 @ 15:24:

[...]

Eens. Soms doe ik het per ongeluk ook. Toen ik het heel druk had, zei ik eens 'ik zit aan mijn grensje'. Daar kreeg mijn gesprekspartner terecht de rillingen van.

Wat ik in dat opzicht erg vind, zijn volwassen mensen, vaak corpsballen/studenten, die het over vriendjes en vriendinnetjes hebben: 'Deloitte? Daar heb ik wel een vriendje zitten'... ben je soms vier jaar oud?!?Als ze heeeeel bekakt zijn wil het ook nog weleens een vrindje zijn heurrrrrr
quote:sprokkelientje schreef op 17 september 2012 @ 16:23:

[...]

whahahahaha....dat is nog erger die piketpaaltjes en die zwaluwstaarten...keken jullie zeker ook "hoe de hazen liepen"?

Ik denk het wel...

Of (even reageren op je piemel post hieronder), als ene Herman zijn piemel 'Herman junior' noemt... of mini-me...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven