Hoe te reageren?
vrijdag 21 september 2012 om 20:18
Een van mijn beste vriendinnen heeft afgelopen week een zelfmoordpoging gedaan die (gelukkig voor ons) niet gelukt is. Nu heeft zij daar zelf een reden (hoofdrede en wat kleinere redenen) voor maar ik vind dat geen reden om uit het leven te stappen terwijl je ook nog een kind hebt. Ik vind dit heel moeilijk en ben ook best wel boos op haar. Vind het zo egoistisch om dat te doen en de hoofdrede boven je eigen kind te stellen. Heb haar laten weten hoe ik erover denk maar vind het ook moeilijk om boos op haar te zijn. Ben gewoon lichtelijk in paniek dat ik binnenkort het bericht krijg dat ik naar een begrafenis kan. Wil haar zo graag in laten zien dat ze voor haar kindje beter moet worden en weer de lieve, leuke moeder kan zijn die ze diep in haar hart is. Maar is dat boos zijn wel goed voor haar, hoe ga je hiermee om? Hoop dat het niet te verwarrend is, zo ja dan hoor ik dat graan.
vrijdag 21 september 2012 om 20:21
Ze heeft hopelijk hulp nu? Het enige wat je denk ik kan doen is er zijn door doen. Haar zoveel mogelijk ondersteunen door bijvoorbeeld de zorg voor haar kindje (waar jij kan) over te nemen.
Mensen die dit kunnen kiezen denken anders dan jij of je dat nu wel of niet snapt, het is wel zo. Persoonlijk snap ik het ook niet alleen veroordelen helpt zo weinig. Sterkte.
Mensen die dit kunnen kiezen denken anders dan jij of je dat nu wel of niet snapt, het is wel zo. Persoonlijk snap ik het ook niet alleen veroordelen helpt zo weinig. Sterkte.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 21 september 2012 om 20:28
Laatst was er bij de wereld draait door iemand die had geprobeerd zelfmoord te plegen. Hij had ook een boek geschreven, misschien heb je er wat aan om je vriendin beter te begrijpen/ondersteunen of je woede een plekje te geven.
(ik ga even voor je zoeken)
[url=http://dewerelddraaitdoor ... fe9cd3303893f5376c8dd5]de fragmenten[/url]
het boek
(ik ga even voor je zoeken)
[url=http://dewerelddraaitdoor ... fe9cd3303893f5376c8dd5]de fragmenten[/url]
het boek
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
vrijdag 21 september 2012 om 20:33
Ik zou sowieso hulp voor haar gaan zoeken ( Maar dan moet ze daar wel mee toe bereid zijn natuurlijk) Je kunt het trouwens wel gooien op '''gevaar voor zichzelf en andere '' dan kun je dwanghulp inroepen. ( en heeft ze geen keus dus, ).. Maar dat moet je willen
Zelf zou ik dat dus wel doen, aangezien ze kind heeft..
Dat is niet nikss, maar wat ook veel gebeurd is dat ze die aandacht zoeken via die manier..
Ikhoop voor je dat je je vriendin kan helpen.
Tip: Niet boos zijn op haar, maar wel duidelijk en redelijk zijn dat ze zo niet mag denken! ze heeft een kind en zal moeten vechten voor het leven.. Je hoeft geen medelijden te hebben met haar, want dan voelen zulke personen zich vaak nog zieliger.. ( vinden zij zelf)
Zelf zou ik dat dus wel doen, aangezien ze kind heeft..
Dat is niet nikss, maar wat ook veel gebeurd is dat ze die aandacht zoeken via die manier..
Ikhoop voor je dat je je vriendin kan helpen.
Tip: Niet boos zijn op haar, maar wel duidelijk en redelijk zijn dat ze zo niet mag denken! ze heeft een kind en zal moeten vechten voor het leven.. Je hoeft geen medelijden te hebben met haar, want dan voelen zulke personen zich vaak nog zieliger.. ( vinden zij zelf)
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
vrijdag 21 september 2012 om 20:33
Nee wil er ook zeker voor haar zijn. Alleen op afstand want we wonen niet dicht bij elkaar (kennen elkaar ook via internet) dus ik rij niet zomaar even naar haar toe helaas. Ze heeft hulp en haar kindje mag nu niet bij haar zijn. Maar dan zegt ze daarnet op msn dat ze alweer een voorraadje medicijnen heeft en dan lopen de rillingen over mijn lijf, zo moeilijk vind ik dit... Weet ook dat ik niet echt iets kan doen maar er even over praten lucht al op...
vrijdag 21 september 2012 om 20:41
vrijdag 21 september 2012 om 20:45
vrijdag 21 september 2012 om 20:53
vrijdag 21 september 2012 om 21:13
quote:kopjekoffie70 schreef op 21 september 2012 @ 20:53:
Het is wel een dramaqueen, omdat ze zegt dat ze weer een voorraad heeft.
Ik zou er snel mee klaar zijn. En zeker als het een "internetcontact" betreft.
Negatief gedoe.
Erg sneu voor het kind.Ik hoop dat je gelijk hebt, mocht het niet zo zijn dan denk ik er toch anders over. Als iemand écht die wens heeft, dan gaat het helemaal niet om lijstjes (reden-hoofdreden) of andere 'rationele' aangelegenheden.
Het is wel een dramaqueen, omdat ze zegt dat ze weer een voorraad heeft.
Ik zou er snel mee klaar zijn. En zeker als het een "internetcontact" betreft.
Negatief gedoe.
Erg sneu voor het kind.Ik hoop dat je gelijk hebt, mocht het niet zo zijn dan denk ik er toch anders over. Als iemand écht die wens heeft, dan gaat het helemaal niet om lijstjes (reden-hoofdreden) of andere 'rationele' aangelegenheden.
vrijdag 21 september 2012 om 21:29
Het is ook niet zomaar een internetcontact kopjekoffie. Zien elkaar ook wel in het echt alleen niet zo vaak omdat we niet dicht bij elkaar wonen. Ik ken haar exman en kind. Dus het is niet zomaar iemand! En ergens denk ik ook dat er een stukje aandacht bij zit en dat gaat verder terug in haar jeugd.
vrijdag 21 september 2012 om 22:49
Lastige situatie TO ik snap zeker dat het moeilijk is om hiermee om te gaan.
Het kan overigens prima zijn dat je vriendin dacht dat haar kind beter af was zonder haar en dat ze zichzelf als een blok aan het been zag. Een dergelijke gedachte kan heel hardnekkig zijn en de stap om dan suïcide te (proberen) plegen is dan, in haar ogen, helemaal niet egoïstisch maar het enige juiste om te doen.
Dit hoeft natuurlijk niet maar het zou kunnen. Sterkte!
Het kan overigens prima zijn dat je vriendin dacht dat haar kind beter af was zonder haar en dat ze zichzelf als een blok aan het been zag. Een dergelijke gedachte kan heel hardnekkig zijn en de stap om dan suïcide te (proberen) plegen is dan, in haar ogen, helemaal niet egoïstisch maar het enige juiste om te doen.
Dit hoeft natuurlijk niet maar het zou kunnen. Sterkte!
zaterdag 22 september 2012 om 06:03
Je vriendin is ziek. Het is van belang dat zij hierover met haar huisarts praat zodat zij hulp krijgt. Hoe erg ook je kunt haar niet zoveel verwijten.
Door te dreigen met zelfmoord, bedreigt zij ook haar eigen kind en jou. Je kunt wel grenzen stellen aan haar gedrag door aan te geven dat zij voor hulp bij je terecht kan, maar dat je bedreigingen niet accepteert.
Door te dreigen met zelfmoord, bedreigt zij ook haar eigen kind en jou. Je kunt wel grenzen stellen aan haar gedrag door aan te geven dat zij voor hulp bij je terecht kan, maar dat je bedreigingen niet accepteert.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 22 september 2012 om 09:17
zaterdag 22 september 2012 om 09:28
zaterdag 22 september 2012 om 09:35
Mensen die suicidaal zijn denken niet meer logisch en het feit dat ze anderen pijn doen met hun keuze boeit ze niet. Dat kan je egoisme noemen, ik noem het liever de weg kwijt zijn. Het is begrijpelijk dat je boos bent maar door die woede uit te spreken zal je haar waarschijnlijk niet van gedachten doen veranderen. Het beste wat je kunt doen is, denk ik, laten weten dat je er voor haar bent als ze wil praten.
Ze loopt in ieder geval bij de ggz en de psychiater, dat betekent dat ze in beeld is bij de hulpverlening. Het is logisch dat je je verantwoordelijk voelt omdat er een kind in het spel is, maar neem de zorg niet te veel op je. Grenzen stellen is belangrijk bij dit soort dingen. Heeft ze geen familie of vrienden die dichter in de buurt wonen waar ze bij terecht kan? Dat geeft jou misschien ook wat rust.
Ze loopt in ieder geval bij de ggz en de psychiater, dat betekent dat ze in beeld is bij de hulpverlening. Het is logisch dat je je verantwoordelijk voelt omdat er een kind in het spel is, maar neem de zorg niet te veel op je. Grenzen stellen is belangrijk bij dit soort dingen. Heeft ze geen familie of vrienden die dichter in de buurt wonen waar ze bij terecht kan? Dat geeft jou misschien ook wat rust.
zaterdag 22 september 2012 om 10:24
Helaas heeft ze niet heel veel aan haar ouders en familie volgens mij. Kwaad ben ik omdat ze dit heeft gedaan nadat haar "vriend" haar na 2 jaar minnaarrelatie niet meer wil zien of spreken. Daar wil ik verder niet teveel over vertellen maar dat is natuurlijk niet zomaar iets maar iets wat al lang lopend en heftig is (voor haar)
Daardoor ziet zij het voornamelijk niet meer zitten en ik vind dat toch wel egoistisch om dus zoiets boven het geluk van je kind te stellen. Maar goed ze is ziek dat weet ik inderdaad en ze moet geholpen worden. Heb haar ook zeker wel duidelijk gemaakt dat ik er voor haar ben, dat ze mag bellen, whatsappen enz. Merk alleen dat ik dit zelf best heftig vind om mee om te gaan
Daardoor ziet zij het voornamelijk niet meer zitten en ik vind dat toch wel egoistisch om dus zoiets boven het geluk van je kind te stellen. Maar goed ze is ziek dat weet ik inderdaad en ze moet geholpen worden. Heb haar ook zeker wel duidelijk gemaakt dat ik er voor haar ben, dat ze mag bellen, whatsappen enz. Merk alleen dat ik dit zelf best heftig vind om mee om te gaan
zaterdag 22 september 2012 om 14:23
Dat kan ik niet beslissen inderdaad. Dat is voor iedereen anders. Alleen is het verhaal natuurlijk vele malen langer en uitgebreider en ik vind echt dat ze heel veel alleen aan zichzelf heeft gedacht en hem boven haar kind heeft gezet en dat vind ik niet kloppen. Ik kan me misschien ook niet goed inleven in haar omdat ik niet weet hoe het voelt om zo "ziek" te zijn.