spaghetti schaal

07-10-2012 10:46 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil vandaag een spaghetti schaal maken. Dus spaghetti koken met een sausje en dan kaas er over heen en in de oven. Alleen nu hebben we geen enkel sausje in huis. Weet iemand hoe je een lekkere saus zelf maakt? Met de standaard dingen die je meestal in huis hebt zoals tomaten enzo.. En hoe lang moet de schotel in de oven? Heb nog nooit zoiets gemaakt.
Wil je een bolognesesaus maken? Dat is zo'n rode tomatensaus die vaak in lasagne zit. Die maak je door een uitje en knoflook te fruiten, dan gehakt toevoegen en rul bakken. Tomaat erbij (liefst in stukjes en ontveld), samen met een gechopt worteltje, wijn erbij, wat zout en peper en Italiaanse kruiden toevoegen, laten pruttelen. Proeven: moet er nog wat suiker of wat zout bij? Misschien peper?

Pasta al forno maak ik meestal met van die buisjespasta, ik maak een kaassaus en ik schep gare pasta en kaassaus door elkaar, doe in een ovenschaal, nog wat brokjes mozzarella erover en dan een minuut of tien in de hete oven. Het hoeft niet meer gaar te worden, de kaas hoeft alleen even te smelten en wat te verkleuren.

Kaassaus maak ik met een roux, waar ik flink veel geraspte kaas, wat nootmuskaat en dan weer die Italiaanse kruiden in roer.

Lijkt me trouwens lekker om jouw spaghetti met bolognesesaus in de oven ook met wat plakjes mozzarella te bedekken. Als je de pasta niet afdekt en je schuift het in de oven, worden de slierten hard en dat is niet zo lekker.
Wat eten we vanavond?
Uitje en knoflook fruiten in olijfolie, tomaten deels pureren, deels in stukjes snijden en toevoegen, vlees indien gewenst, "aanlengen" met rode wijn en water, lekker veel kruiden erdoorheen, groenten naar smaak (doe er zelf courgette en paprika nog doorheen, maar afhankelijk ook wat je nu in huis hebt). Lekker een dagje door laten pruttelen en dan ruikt je hele huis heerlijk! Tussendoor vaak proeven, want de smaak verandert door de dag heen. Mocht je het te bitter vinden, even schepje suiker erdoorheen roeren!

Meng het dan zelf met bijna al-dente pasta, in een beboterde ovenschaal, kuiltje erin maken en een eitje erin breken, lekker royaal kaas eroverheen en dan zo'n 20 minuutjes in een 180 graden oven. Zorgen dat er geen pasta boven de kaas uit komt want dat wordt dan hard in mijn ervaring en dat is niet lekker

Na die 20 minuten even kijken of het eiwit al wat gestold is, zo ja: eten maar, zo nee: nog even door laten gaan in de oven
quote:makreel schreef op 07 oktober 2012 @ 10:51:

gechopt worteltje,
quote:menmo schreef op 07 oktober 2012 @ 10:52:

Meng het dan zelf met bijna al-dente pasta, in een beboterde ovenschaal, kuiltje erin maken en een eitje erin breken, lekker royaal kaas eroverheen en dan zo'n 20 minuutjes in een 180 graden oven.Gewoon uit nieuwschierigheid,waarom breek je een ei in je pasta ?
quote:dunschiller schreef op 07 oktober 2012 @ 11:25:

[...]

Gewoon uit nieuwschierigheid,waarom breek je een ei in je pasta ?Omdat als ze het boven de vuilnisbak zou doen, ze het eitje niet meer kan opeten?
Als je googlet spaghetti- of pastaschotel ipv op spagghettischaal, kom je ook heel wat recepten tegen.
quote:waarbij schreef op 07 oktober 2012 @ 11:28:

[...]

Omdat als ze het boven de vuilnisbak zou doen, ze het eitje niet meer kan opeten?
it's a big club and you ain't in it
Hier een Italiaanse ovenpasta; met gehaktballetjes in tomatensaus, bechamelsaus en gekookt ei en kaas:

http://www.youtube.com/wa ... dex=36&feature=plpp_video

Ook zonder bechamelsaus is dit lekker.

Je kunt ook nog stukjes salami of ham toevoegen.

Met ''tomato puree'' wordt in dit filmpje overigens passata di pomodoro, gezeefde tomaat, bedoeld.

Blikken tomaat gaat ook prima.

De provola kan je vervangen door mozzarella.
Een simpele tomatensaus kan je maken door 1 of 2 teentjes knoflook zachtjes te fruiten in een paar lepels goede olijfolie.

Wat ui kan er ook bij, eventueel wat rode peper.

De bedoeling is dat je de olie op geur en smaak brengt.

Doe er dan, voordat de knoflook kleurt, gezeefde tomaat of wat fijngemaakte bliktomaten bij en laat de saus op halfhoog vuur inkoken.

Dit duurt ongeveer 10, 15 minuten.

Nog wat zout en peper erbij en nadat je het gas uit hebt gedraaid, basilicum.

Andere kruiden kunnen ook en een beetje extra olie is altijd lekker..

Deze saus kan je het beste maken in een koekenpan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven