Receptenspel

05-10-2012 23:05 96 berichten
Spelletje: ik begin met een ingrediënt en de volgende zoekt daar een lekker recept bij (mag van jezelf zijn, mag gekopieerd zijn van internet, leef je uit). Wie weet doen we zo een beetje inspiratie op!

Ik trap af: Komkommer
Alle reacties Link kopieren
ikke kan niet lezen!
Zoet zure komkommer: azijn suiker, peper&zout en olijf olie mengen en daarin schijfje komkommer marineren!

Mierikswortel....
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Leuk idee TO!

Kom­kom­mer­soep met rau­we ham

Bron:Allerhande 5 2001

SPECIFICATIES

voorgerecht

4 personen

40 min

INGREDIËNTEN

2 komkommer

2 sjalotjes

20 g roomboter

1 kippenbouillontablet

4 plakjes rauwe ham +

4 takjes koriander

1 bekertje creme fraiche (125 ml)

zout

(versgemalen) zwarte peper

BEREIDEN

1 Komkommer wassen en droogdeppen met keukenpapier. 12 Dunne plakjes eraf snijden. Rest van komkommer en tweede komkommer schillen, in lengte halveren en zaadjes eruit schrapen. Komkommers in blokjes snijden. Sjalotjes pellen en snipperen. In pan boter verhitten. Sjalotje ca. 2 minuten bakken. Komkommerblokjes kort meebakken. Bouillontablet erboven verkruimelen. 1/2 Liter water in pan schenken, aan de kook brengen en komkommer in ca. 10 minuten zachtjes koken. Intussen ham in reepjes snijden. Koriander fijnknippen. Soep met staafmixer of in keukenmachine pureren. Crème fraîche erdoor roeren en soep opnieuw verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Soep over vier borden verdelen. Plakjes komkommer, hamreepjes en koriander erover verdelen. Serveren met warme toast.

Pompoen
Tzaziki

Ingrediënten voor 6 personen

5 dl griekse yoghurt - 1 komkommer - knoflook naar smaak (ongeveer 6 teentjes) - zout - peper - 1 eetlepel gehakte munt

Hulpmiddelen

- mes

- rasp

- knoflookpers

Voorbereiding

Schil en rasp de komkommer en laat deze uitlekken.

Bereidingswijze

- Klop de yoghurt met een vork glad

- doe de uitgelekte, geraspte komkommer erbij

- knoflook, zout en peper naar smaak toevoegen

- Zet dit 2 uur in de koelkast, doe het daarna in een schaal en strooi de munt erover

Serveertips

Serveer het met een paar plakjes stokbrood
Geraspt en dan mengen door creme fraiche met wat zout.

lekker bij gerookte zalm.

koriander...
Tegelijk, doe maar pompoen. Daar wil ik morgen een gezichtje van maken.
Rundvleessalade met mierikswortel-mayonaise

Ingrediënten voor 4 personen

Mierikswortel-mayonaise:

1 eierdooier

1 eetlepel dijonmosterd

1 eetlepel witte wijnazijn

2 theelepels suiker

75 ml zonnebloemolie

2 theelepels geraspte mierikswortel

1 theelepel fijngesneden peterselie

1 theelepel fijngesneden dragon

rundvleessalade:

5 eetlepels olijfolie

1 eetlepel witte wijnazijn

¼ theelepel grove mosterd

1 theelepel fijngesneden kruiden

(bv tijm, peterselie en dragon)

zout, versgemalen zwarte peper

1 grote ui in ringen

1-2 dl melk

frituurolie

50 gram bloem

8-12 dunnen plakken entrecote of runderhaas

100 gram gemengde slabladeren in stukken

pompoen blijft staan :-)
haha ja zo gaat dat met nieuwe spelletjes. Geeft niet hier wel leuk meerdere gerechten
Ui

Knoflook

Kaneel

Bouillon (rund en kruiden)

Pompoen

Room

Ui en knoflook fruiten, bouillon er bij.

Pompoen pitten en draden er uit, schillen en in stukken snijden.

Pompoen in de boullion koken tot hij zacht is.

Staafmixer er doorheen halen tot een gladde soep.

Als gewenst meer water toevoegen en aan de kook brengen.

Kaneelpoeder er doorheen roeren en opdienen met een wolkje room er door.

Mosterd
Raapsteeltjes met ham, eieren en mosterdsaus

8 eieren

35 gr boter

30 gr bloem

1,5 dl melk

1,5 dl bouillon, eventueel van tablet

zout en witte peper

1 eetlepels (of meer) grove mosterd

2 bosuitjes, ragfijn gesnipperd

300 gr raapsteeltjes, gewassen, drooggemaakt en grof gesneden

4 tomaten, ontveld, vruchtvlees in blokjes gesneden

200 gr gekookte ham, dunne plakken, in smalle reepjes (julienne) gesneden

Voorbereiding

Kook de ieren 4 minuten. Laat ze in koud water schrikken. Pel de eieren. Houd ze warm (b.v. in water dat tegen 40 C wordt gehouden).

Bereidingswijze

Verhit een pannetje met dikke bodem en laat de boter smelten. Roer gezeefde bloem erdoor en blijf zo lang roeren tot een volkomen glad en smeuig mengsel is verkregen. Schenk, onder voortdurend roeren, melk en bouillon er bij. Blijf roeren tot alles aan de kook is gekomen en een gebonden saus is verkregen. Voeg wat zout en peper toe. Roer er vlak voor het opdienen mosterd en bosuitjes door. bestrooi de tomatenblokjes met wat zout en peper.

Serveertips

Halveer de eieren en zet ze met de punten omhoog in het midden op de borden. Schik de raapsteeltjes er rondom. Strooi gekruide tomatenblokjes over de raapsteeltjes. Schep de hete saus over de eiren. Bestrooi de eieren en saus met hamreepjes. Geef er beboterde bruine bolletjes bij.

bron: recept

paksoi
quote:bubbelwijn schreef op 05 oktober 2012 @ 23:20:

Tegelijk, doe maar pompoen. Daar wil ik morgen een gezichtje van maken.Nah liever de mierikswortel, daarvan heb ik een handvol uit de tuin gegraven....wat moet ik ermee?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:bubbelwijn schreef op 05 oktober 2012 @ 23:20:

Tegelijk, doe maar pompoen. Daar wil ik morgen een gezichtje van maken.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:nlies schreef op 06 oktober 2012 @ 00:30:

[...]

Nah liever de mierikswortel, daarvan heb ik een handvol uit de tuin gegraven....wat moet ik ermee?Wat lekker is als voorgerecht, broccolisoep met stukjes zalm en mierikswortelroom, zie foto. Het originele recept is vissoep met mierikswortelroom.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Vispakketje met paksoi

Leg een flinke hand paksoi samen met een pangavis op een stuk aluminium folie. Doe hier wat kruiden naar smaak op en schenk wat kokosmelk over de vis. Pakketje dichtvouwen en in 15 minuten in de oven(200 graden) laten garen.

Spinazie
ik heb deze onlangs gemaakt:

Spinazie-brie-stamppot

1 1/2 kilo aardappels - zout en vers gemalen peper - 4 teentjes knoflook - 1 bakje sherrytomaatjes - 250 gram brie - 4 eetlepels boter - 750 gram verse spinazie - 125 ml creme fraiche - 3 eetlepels grove mosterd

Voorbereiding

Schil en was de aardappels. Snijd de aardappels in stukken en kook ze met wat zout in 20 minuten gaar. Pel en pers de knoflook. Was de sherrytomaatjes en snijd de brie in stukken. Verhit in een pan 2 eetlepels boter en bak de knoflook 1 minuut.

Bereidingswijze

Voeg de spinazie toe aan de knoflook en roerbak 4 minuten. Giet de aardappels af en stam ze fijn met de rest van de boter en de creme fraiche. Roer de spinazie met de tomaatjes, mosterd en brie door de aardappelpuree. Breng op smaak met zout en peper.

kipfilet
Die stamppot klinkt lekker, ga hem gelijk even overschrijven in mijn receptenmap. Ik ga nog even nadenken over een lekker kipfilet recept, kan nu niet veel leuks bedenken.
Wat leuk kanon! laat je het weten als je hem gemaakt hebt?
Oh dan ga ik eerst wel even verder met kipfilet, maar Kanon, als je wat weet kun je natuurlijk altijd plaatsen

--

Kroktante kip wraps

Ingredienten:

Kip krokant schnitzel of kipfilet.

Wraps

Tomaat

Sla (soort naar keuze)

Yoghurt-mayonaise

Zwarte peper (in molentje)

Bereidingswijze:

Terwijl de kip in de pan gaar wordt (de kipfilet eerst in blokjes snijden, de krokant schnitzel kun je beter naderhand snijden) kun je beginnen met het sausje.

Doe wat yoghurt-mayonaise in een schaaltje en doe daar zwarte peper bij en roer dit door. Proef tussendoor of dat je het sausje scherp genoeg vind.

Snij de tomaat in blokjes en maak de sla klein.

Wanneer de kip gaar is kun je deze van het vuur halen en eventueel nog snijden.

Zorg dat je de wraps even in de magnetron doet (kijk hiervoor op de verpakking).

Smeer een beetje saus uit oer de wraps en doe daar de blokjes tomaat en de sla op. Leg hierna de stukjes kip erbij. Hierna kun je de wrap dichtvouwen.

--

Volgende ingrediënt: Mosterd
Ik maak wel eens een soort aardappel anders met mosterd.

Ingredienten:

0,5 liter melk

50 gram bloem

50 gram roomboter

125 gram geraspte kaas

3 el grove mosterd (naar smaak, maar ik gebruik meestal 2 grote, niet afgestreken lepels mosterd)

250 gram spekjes (uitgebakken)

Prei in ringetjes

Aardappelschijfjes (voorgegaard)

Bereiding:

Smelt de boter in een pan en voeg al roerend de bloem en melk toe. Als je een dikke saus hebt de kaas en mosterd (naar smaak) toevoegen. Even op smaak brengen met peper en zout. Voeg hierna de prei ringetjes en de uitgebakken spekjes toe. Dit even goed doorroeren.

In een ovenschaal de aardappelschijfjes neerleggen en hier overheen de saus gieten. 1 uur en 15 minuten in de oven op 200 graden. Hierna de schaal er uit halen, wat kaas erover strooien en nog 10 minuten terug in de oven.

Volgende ingrediënt: broccoli
Ik maak deze regelmatig:

Broccoli met ham in kokossaus

Ingrediënten

400 gram broccoli

1 sjalot

1 teentje knoflook

2 tomaten

1 eetlepel olie

1 theelepel kerrie

1 dl bouillon

1 dl kokosmelk

100 gram ham in dikke plakken

2 personen

Bereiding

Maak de broccoli schoon en verdeel de groente in roosjes en de stelen in stukjes.

Maak de sjalot en de knoflook schoon en snijd ze klein.

Ontvel de tomaten en snijd het vruchtvlees in stukjes.

Fruit de sjalot en de knoflook met de kerrie in de olie glazig.

Voeg de stukjes tomaat, de broccoli, de bouillon en de kokosmelk toe. Stoof de broccoli gaar.

Snijd de ham in blokjes en roer ze door het gerecht.

Warm het geheel goed door.

Menusuggestie

Lekker met couscous.

Hiervoor heb je nodig...

120 gram couscous

varkenshaas
Varkenshaas met prei-kaassaus

Ingrediënten

100 gram zachte geitenkaas

250 mililiter slagroom

1 theelepel maizena

1 prei

50 gram boter

2 varkenshaasjes van 200 gram elk

zout

Bereidingswijze

Prak de geitenkaas fijn. Roer de slagroom en maizena door elkaar. Roer de geitenkaas erdoor. Snijd de prei in dunne ringen. Verhit de boter in een koekenpan en bak de varkenshaasjes rondom bruin. Temper het vuur. Bestrooi het vlees met zout. Bak het vlees op laag vuur in 20 minuten gaar. Snijd de varkenshaasjes in 4 gelijke stukken. Houd het vlees onder alu-folie warm. Roer het aanzetsel los van de bodem. Schenk het slagroommengsel bij he tbraadvet en breng het aan de kook. Voeg de prei toe. Roer alles tot een gladde saus. Verdeel de varkenshaasjes over 4 borden en schep de prei-kaassaus erover.

bron: http://www.mijnreceptenbo ... t-prei-kaassaus-7189.html

Deze heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar wel bewaard om binnenkort eens uit te proberen. Het lijkt mij ontzettend lekker!

Venkel
Lijkt me lekker sum!

Kaassoep met venkel:

Bereidingstijd: 30-60 minuten Keuken:Italiaanse

2 venkels, schoongemaakt ca. 500 gram

- 50 gram boter

- 40 gram bloem, gezeefd

- 3 tabletten voor groentebouillon

- 125-150 gram zeer fijngeraspte oude of overjarige (Boeren )Goudse kaas

- 3 eierdooiers

- 1,25 dl slagroom

- zout

- witte peper uit de molen

- eventueel enkele druppels Worcestershire sauce

Bereidingswijze

Snijd beide venkels in uiterst smalle reepjes.Houd de groene veertjes apart.

Verhit een grote pan met dikke bodem. Laat de boter er in smelten. Schep de venkelreepjes er door. Strooi bloem er over en schep alles enkele malen goed om. Schenk er onder voortdurend roeren 1,6 liter water bij. Blijf zolang roeren tot de soep heel licht is gebonden. Voeg daarna de bouillontabletten toe. Laat de soep 10-12 minuten zachtjes koken.

Strooi beetje voor beetje de kaas over de soep en laat deze onder voortdurend roeren in de soep oplossen.

Klop in een kom slagroom en eierdooiers los. Roer er 1 deciliter hete soep door. Schenk het mengsel, onder voortdurend roeren bij de soep. Blijf 30 seconden in de soep roeren en neem daarna de pan van de warmtebron. Snijd het venkelgroen ragfijn. Voeg naar eigen smaak en inzicht eventueel nog wat zout en/of peper en Worcestershire sauce aan de soep toe.

Serveertips

Dien de soep op in een verwarmde terrine. Strooi het venkelgroen over de soep. Geef er kleine zelf afgebakken (soep)broodjes en/of, eveneens zelf afgebakken, stokbrood bij.

bron: kaassoep met venkel

peer
Pe­ren tar­te ta­tin

Ingrediënten

125 g roomboter, op kamertemperatuur

135 g witte basterdsuiker

1 ei

150 g bloem, gezeefd

4 stevige handperen (bijv. conference of doyenne du comice), geschild

1 vanillestokje (zakje 1.5 g) +

2 bekertjes crème fraîche (a 125 ml)

Bereiden

1. Meng 100 g boter, 50 g suiker, het ei en de bloem met de mixer of in de keukenmachine tot een deegbal. Verpak in vershoudfolie en laat minimaal 45 min. in de koelkast rusten. 2. Verwarm de oven voor op 200 ºC. Halveer de peren in de lengte, verwijder het klokhuis. Smelt de rest van de boter en de rest van de suiker in een pan met dikke bodem tot bruine karamel. Schenk in de vorm. Leg de peer erin met de bolle kant naar beneden en het smalle uiteinde naar binnen. 3. Rol het deeg uit tot een ronde lap van 1-2 mm dik die iets groter is dan de vorm. Bedek de peer ermee en stop bij de rand goed in. 4. Bak 25 min. in de oven. Laat 5 min. afkoelen. Snijd het vanillestokje open, schraap het merg eruit en meng in een kom met de crème fraîche. 5. Bedek de taart met een bord en keer om. Serveer lauwwarm met de vanillecrème.

Uit de allerhande maar zooo lekker.

Leuk spelletje trouwens

Koude wraps
Wrap met kruidenkaas, sla, komkommer, plakjes gekookt ei, gerookte zalm, beetje citroensap en versgemalen peper.

Aubergine?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven