Gedragsprobleem kat

17-10-2012 08:39 35 berichten
Sinds een maand heb ik 2 kittens, broer en zus, die nu 4 maanden oud zijn. Het katertje was in het begin wat angstig maar vindt het nu best gezellig hier. Hij laat zich ook goed opvoeden, even met mijn vingers knippen en 'uh' zeggen is voldoende om hem van tafel te laten springen of zijn nagels uit het gordijn te halen. Het poesje is een ander verhaal, en ik word er af en toe echt wanhopig van. Sowieso is het al een beetje apart beest omdat ze zich door iedereen laat optillen en dan keihard gaat spinnen, kopjes geeft aan de meteropnemer etc. Ze laat zich ook niet corrigeren als ze iets stouts doet. Gisteren had ik bijvoorbeeld een bos bloemen gekregen. Die stond op een kastje waarvan ik liever niet heb dat ze erop komen (deden ze voorheen ook niet). Gisteren deed poes dat dus wel, en niet een keer maar minstens 40 keer. En dan maakt het niet uit hoe boos ik praat of dat ze kletsnat wordt van de plantenspuit, zelfs niet als ik haar wat hardhandig van het kastje 'smijt'. Nou ja, en nu is er helemaal geen land met haar te bezeilen. Ik heb de bloemen weg gehaald en nu is ze afwisselend alle dingen aan het doen die niet mogen! Ik word er redelijk gek van

Heeft iemand goede raad? Misschien een of ander speeltje wat altijd leuk blijft, want op de rinkelballetje, muisjes, kartonnen dozen en peperdure activity krabpaal is ze wel uitgekeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend. Ik heb ook een kitten die erg stout is. Maar ik weet haar meestal af te leiden met iets dat nog interessanter voor haar is. In dit geval een muisje die ze ook terugbrengt als je het weggooit. Kunnen we uren lang doen.

Toch iets zoeken om af te leiden.
Herkenbaar Heb een erg eigenzinnige kater van inmiddels 5,5 jaar. Het is een kat hè? Eigengereid... Soms is hij onnoemelijk vermoeiend en toevallig ook vooral als er een bos bloemen staat (altijd eraan knagen) of als ergens een kadolint te bespeuren is: kadolinten eten :s

Sinds kort hanteer ik de plantenspuit-methode (op standje nevel) en dat werk zowaar! Als ik dat ding nu vastpak (spuit) en kat zijn naam roep stopt ie al.

Sterkte. Meestal komt het goed Hebben ze genoeg ruimte om energie kwijt te kunnen? De eerste 2 jaar woonden we met onze kat op een 2 kamer flat (55m2) op 8 hoog en was hij soms niet te harden. Nu, in een benedenwoning met een tuin gaat het zoveel beter.
Een kat is geen hond. Ze zijn minder goed 'af te richten' en als je de pech hebt een hele ondernemende te hebben (vrouwtjes zijn sowieso ondernemender) kun je maar 1 ding doen: accepteren dat dit zo blijft. Een kat doet wij hij/zij wil en jij bent zijn/haar personeel
Ja ja, nu weet ik het wel!
Jouw verhaal is PRECIES gelijk aan mijn situatie. Twee katten, kater en poes. Kater is rustig en goed te corrigeren. Poes is een ongelooflijk aanhankelijke knuffel, maar erg stout.

Inmiddels zijn die van mij 3 jaar oud, maar hun gedrag/karakter is nog steeds te zien.

We kunnen maar weinig laten slingeren. Keukenpapier, theezakjes en bloemen vinden we door het hele huis.

We hebben wel ontdekt dat poes in kwestie vrij slim is. Ze krijgt deuren open, begrijpt zelfs veel woorden, weet doosjes open te krijgen etc.

Dus dachten wij: misschien is het verveling. We hebben wat speelgoed gekocht waar ze wat langer mee kan spelen. Dit werkt goed! Een groot succes is de cat-it speed circuit (baan met balletje). Google deze maar. Veel dierenwinkels hebben hem, voor een euro of 15.

Ook het merk 'smartcat' heeft veel leuke speeltjes voor de snel verveelde katjes

Voor de rest: blijven corrigeren als je haar op heterdaad betrapt. Met je wijsvinger tegen haar neusje tikken(zo doet moederpoes het ook en zo doe je haar geen pijn).
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Ik vraag me af of een kat wel bij je past aangezien je er een hondje van probeert te maken.
Gewoon niet teveel regels stellen, dus kies wat je echt belangrijk vindt. Wat maakt het nu uit als de poes op een tafel of kastje zit, het is toch ook haar huis. Maak je het jezelf een stuk makkelijker mee. Overigens wordt het erg drukke wel minder naarmate ze wat ouder en geholpen zijn.
Speeltjes ophangen aan draadjes. Als je kat deuren openmaakt, de deurknop een slag draaien, naar beneden, niet omhoog want als ze een bandje omhebben kunnen ze zich ophangen. Je kunt je deurknoppen ook vervangen door ovale knoppen, daar hebben ze geen grip op. Poes wordt waarschijnlijk wel iets rustiger na sterilisatie, wacht er niet te lang mee, anders heb je vóór je het weet een incest-nestje.
verba volant, scripta manent.
Ik maak me er niet druk om als de kat op rafel springt. Bloemen hebben we niet in huis, dus dat scheelt al.

Maar ook katten hebben een puberteit hoor. Die van jou zijn daar nog wat jong voor. Misschien als poes gesteriliseerd is wordt ze wat rustiger. En als ze krols wordt, is ze ook niet echt de gezelligste. Maar ach.... het hoort er allemaal bij. Wij hebben 3 kater en een poes, prima harmonie in huis. Dat was er ook niet in 1 keer, maar is zo gegroeid. Heb geduld met haar.
Fijn, wat herkenning en kritische reacties. Het is echt niet zo dat de katten niets mogen. Ze mogen niet op de tafels en niet de meubels als krabpaal gebruiken. Daarnaast vind ik het dan ook niet zo fijn als ze aan loszittende stukjes stucwerk gaan pielen.Verder mag het meeste wel en ik had me er op voorbereid dat er ook best wel eens iets stuk zou gaan. Dat na een maand mijn gordijnen gatenkaas zijn en er gaten in de muur zitten valt dan wel wat tegen. Ik ga eens kijken naar speeltjes voor snel verveelde katten. Ze is volgens mij niet heel slim maar snapt wel heel goed het oorzaak-gevolgprincipe. Als ik de wasmachine leeg haal, rent ze al naar de waskamer (die altijd dicht is) want daar staat een doos waar ze niet in mag ondanks 30 pogingen binnen 5 minuten.

Dat steriliseren daar moet ik ook achteraan. Zo af en toe loopt poes al zeurend door het huis (het is sowieso een beetje een jankerd) en katertje vindt het ook erg interessant onder haar staart. Maar met 4 maanden zijn ze toch nog niet vruchtbaar?
Het poesje heeft geen gedragsprobleem, het katertje is te braaf ;)

je hebt "verkeerd" vergelijkingsmateriaal, net zoals eenvriendin zich zorgen maakte om haar normale gemiddelde zoon, ze dacht dat hij achterliep bij zijn tweelingbroer, later bleek dat die heel erg voor liep wat betreft iq en dergelijke.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb maar twee gebieden waar de katten niet op mogen en dat is de salontafel (ivm hete thee) en het keuken blad (hygiëne). Ze zitten regelmatig op de eettafel maar omdat ik nog te weinig hoge alternatieven heb mogen ze dat. Sinds ik een grote krab paal heb met uitzicht naar buiten en op de gang zitten ze veel minder op de eettafel.

Heb je genoeg alternatieven voor ze waar ze op mogen zitten? Mijn ervaring is dat ze hardnekkig bij gebrek aan een goed alternatief en geef ze eens ongelijk

Ik ga bijvoorbeeld
Doubt kills more dreams than failure ever will
Kon mijn bericht niet afmaken met mobiele telefoon, beeld blijft steeds hangen.

Maar ik ga bijvoorbeeld wat planken boven de verwarming hangen om ze meer hoge plekken te geven zodat ik ook eens een bloemetje op de eettafel kan zetten. Mijn huis is nu echt plantloos.

Veel speeltjes helpt ook, die rails blijft hier ook nog na 6 maar nog boeien. Hang speeltjes aan deurknoppen leidt ze af van almaar aan de deur krabben als ik even de kamer uitloop etc.
Betje, vanaf een jaar of 5 is het bij de meeste katten wel over
Goede tip die van het speelgoed.

Sommige opmerkingen; 'dat doen katten nou eenmaal' of 'je wilt er een hondje van maken', ben ik het niet mee eens. Persoonlijk vind ik het vies als de katten op de eettafel lopen, dus dat mogen ze niet. En dat kun je ze ook echt wel afleren. Het enige probleem is dat het heel veel tijd kost en doorzettingsvermogen. De eerste twee jaar waren mijn katten echt ondeugend. Door continue corrigeren, luisteren ze nu heel goed en doen ze echt bijna nooit iets wat niet mag. Tip: Je moet er wel voor zorgen dat je ze altijd in de gaten houdt als ze ergens zijn waar ze niet op mogen. Dus als jouw kastje waar ze niet op mogen in de woonkamer staat, moet je ze alleen in de woonkamer laten als je er zelf bij bent en ze kan corrigeren.

Bij corrigeren is het handig om consequent te zijn. Wat ik zelf bijvoorbeeld doe is altijd luid en duidelijk 'nee' zeggen. Vroeger kwam daar nog de plantenspuit bij. Nu weten ze bij 'nee' al dat ze bezig zijn met een actie die niet gewaardeerd wordt en stoppen ze vaak meteen. In je handen klappen kan ook een goede methode zijn. Je kunt ook dubbelzijdig tape plakken tegen/op spullen waar ze niet op mogen, omdat katten plak vervelend vinden. (Of op een karton/placemat en die dan op het kastje leggen waar ze niet op mogen, om het kastje niet te beschadigen.)

Katten zijn van nature erg nieuwsgierig, dus iets nieuws trekt altijd meer de aandacht dan iets wat er al een jaar staat. En het is ook de leeftijd hoor. Na een aantal jaar worden ze rustiger.

Castreren zou ik doen als ze 6 maanden oud zijn. Als je ziet dat de kater er al eerder op wil, dan moet je het meteen laten doen.
Heel herkenbaar! Hier ook een brave kater en minder brave poes. Wat wij hier doen, is veel spelen met met poes. Apporteren vindt ze fantastisch bijvoorbeeld. Verder hebben we 2 grotere speeldingen (die racebaan die al genoemd was en een soort plateautje met een muis op een wiebelpaaltje en ingebouwde balletjes) en die wisselen we om de paar weken af. Dan zijn ze op het ene speelgoed weer wat uitgekeken en lijkt het andere speelgoed weer nieuw. Zo vervelen ze zich minder gauw.

Verder het corrigeren gewoon volhouden hoor, het wordt vanzelf minder. Of poes is zo slim dat ze begrijpt dat ze bepaald gedrag niet moet vertonen als jij in de ruimte bent
tip voor speelgoed, de tunnel van ikea, mijn twee puberkatten zijn er dol op, wel net als elk speelgoed, afwisselen, dus twee dagen wel, twee dagen niet doe ik.

http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/90192014/
quote:MoodyMissy schreef op 17 oktober 2012 @ 10:40:

tip voor speelgoed, de tunnel van ikea, mijn twee puberkatten zijn er dol op, wel net als elk speelgoed, afwisselen, dus twee dagen wel, twee dagen niet doe ik.

http://www.ikea.com/us/en/catalog/produ ... 14/Sterker nog, mijn katten vinden hem ook leuk. En die zijn respectievelijk 5, 4, en 3 jaar oud. Alle 5 zijn gek op dat ding.
precies, ik kwam er per ongeluk achter toen mijn dochter dat ding mee naar beneden nam

echt een aanrader dus TO en niet zo duur...
Jouw kitten vindt de plantenspuit blijkbaar niet vervelend genoeg en het kastjes-gedoe (zij erop, jij haar eraf duwen) was een leuk spelletje voor haar.

Je kunt haar op zo'n moment beter afleiden in een ander gedeelte van de kamer.

Het is geen probleemkat, maar een speelse kat :-)
Duidelijk. Ik moet het dus allemaal wat spannender maken voor haar. Waarschijnlijk is ze nu zo strontvervelend omdat mijn dochter een week uit logeren is en zij zo ongeveer al haar vrije tijd besteedt aan spelen met de katten Ik heb net een lading speeltjes in een doos gedaan en die goed dichtgevouwen. Zijn ze wel een half uurtje mee zoet geweest om die open te maken haha. Ik heb ook maar 'niet gezien' dat poes een elastiek van tafel jatte, want daar zat ze al een tijd op te azen (wel een groot elastiek dus niet heel gevaarlijk). Zo ondertussen moet ik nl ook nog wat werk afkrijgen...
Heb je een mooie krabpaal staan? Die van mij zijn echt stapelgek op de krabpaal die bijna tot aan het plafond gaat. Sinds ik dat ding heb, merk ik ook duidelijk dat ze minder de neiging hebben hun speelsheid op de rest van mijn interieur te botvieren.

Verder heb ik ook een kater en een poes, en beide weten dondersgoed wat wel en niet mag (niet op aanrecht, niet op salontafel, niet op de schouw en niet van de planten eten), het grote verschil is dat mijn kater zich ook, bijna als een hondje, laat africhten (hij apporteert ook en kent ondertussen het commando zit), terwijl Poes iets kan doen wat niet mag en als ik er dan iets van zeg mij met hele grote onschuldige ogen aan kan kijken. Ze weet het wel hoor, maar ze probeert gewoon iedere keer opnieuw of het misschien niet nu toch mag. Zodra ik een plantenspuit pak, is het wel over trouwens, hoef ik niet eens te spuiten.

Natuurlijk zijn die van jou nog een stuk jonger, maar ik probeer alleen maar, zoals anderen ook al, aan te geven dat je niet hoeft te verwachten dat het verschil tussen poes en kater ooit helemaal over zal gaan.

O ja, als je met beestje wilt spelen en toch beetje lui op de bank wilt blijven zitten: een laserlampje.
Maar jullie vinden het dus echt normaal gedrag? Nog een voorbeeldje. Poes mag niet aan de stoel krabben, daar hebben we een krabpaal voor. Dan haal ik haar een keer of twee weg bij de stoel en zet haar op de krabpaal. Rent ze gelijk weer terug naar de stoel. Vervolgens komt de plantenspuit, is poes niet onder de indruk. Nog een keertje wegzetten en wat stelliger 'nee' zeggen. Rent ze vervolgens wéér naar die stoel. Uiteindelijk raakt ze een soort van gefrustreerd en gaat echt heel irritant doen, met opzet in de gordijnen of tegen de jassen aan de kapstok aanspringen.

Tegen katertje zeg ik 1x 'nee, mag niet' en schudt desnoods een keer met de plantenspuit, en dan gaat hij helemaal blij met zijn eigen speelgoed spelen.
Dat heb ik ook gehad met het krabben aan de bank. Corrigeren lukte niet. Uiteindelijk heb ik een kleed op het deel gehangen waar steeds aan werd gekrabd. Dit drie maanden zo gelaten en inmiddels hebben ze betere krabplekjes gevonden, die wel ok zijn. Kleed is er weer af en niet meer aantrekkelijk.

Zelfde geldt voor het aanrecht, is moeilijk af te leren. Alleen door er nooit eetbare spullen op te laten staan. Nu is het een stuk minder aantrekkelijk.
Ik heb 5 katten opgevoed.

Alle 5 wilden ze onder het eten op de keukentafel (geef ze eens ongelijk). Via de caviakooi op de prullebak en dan op tafel, mooi trapje.

Poes op tafel, poes vastpakken, poes op de grond zetten.

Poes op tafel, poes vastpakken, poes op de grond zetten.

Dit x 80.

Geen woorden aan vuilmaken. Geen aandacht aan schenken. Alleen poes pakken en weg zetten. Bij de krabpaal in jouw geval.

Wat je nog kunt doen; vul een plantenspuit met azijn en spray dat lichtjes over je meubels, en neem dan kattenmint en doe dat op de krabpaal.

In plaats van azijn kun je ook teatree-olie nemen. De meeste dieren houden niet van die geuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven