Help! Taalvautje!!

23-10-2012 15:47 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

-dt drama hier..Hele domme vraag. Is het: Schrijf jezelf in en wordt ontdekt, of is het: schrijf jezelf in en word ontdekt?!

Ik denk zelf dat het met -dt is maar een collega denkt van niet. Nu twijfel ik. Kunnen jullie me helpen?

Thanks!
zonder t
Word ontdekt. Bij "Schrijf jezelf in en loop naar huis" maak je er ook niet "loopt" van.
+1
Je wordt groot

Je loopt rond

Je wordt ontdekt
Idd, zonder T.
Kan allebei:

http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/meld-u-aan
het is wat het is
Oh fijn al zo snel reacties! Ik dacht dus ook wat Julia2 zegt.. Maar nu twijfel ik zo erg..
dt.
Oh, nee het is zonder!

Ik had de rest van je zin niet gezien. Het is zonder t, behalve als je er nog een verwijzing in zet. Dus: Schrijf je in en word ontdekt. Als je zegt: Schrijf je in en je wordt ontdekt, dan is het dus wel met een t.
quote:Optimus schreef op 23 oktober 2012 @ 15:51:

Oh fijn al zo snel reacties! Ik dacht dus ook wat Julia2 zegt.. Maar nu twijfel ik zo erg..Zonder t!!
Het is gebiedende wijs. Dat schrijf je zonder t. Dat merkte je zelf ook al, want 'schrijf' heb je zonder t geschreven. En terecht.

Ga! Loop! Pak aan! Kom hier! Schrijf je in! Word ontdekt!

Wat Julia zegt, klopt wel, maar niet als het gaat om gebiedende wijs. In een gewone zin zou het wel goed zijn: je schrijft jezelf in en wordt ontdekt.

Gebiedende wijs met t kan wel maar dan is het heel ouderwets meervoud. Dat zou je dan met 'schrijf' ook moeten doen. 'Schrijft uzelve in en wordt ontdekt'. Zou ik maar niet doen!
Kun je er niet gewoon een andere zin van maken?
In deze zin is 'word' gebiedende wijs, dus zonder t.
Oh, mosterd.

Geen mosterdt dus
Bij twijfel het werkwoord vervangen voor lopen, dan kun je het horen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Huh? Het is toch met -dt?!

Het staat er in de gebiedende wijs (zo heet dat volgens mij) en dan is het dus geen ik-vorm. Wel jij- of hijvorm en in beide gevallen zou het in deze zin dan met -dt zijn.

(bij de hij-vorm is het altijd -dt, bij de jij-vorm enkel als het onderwerp (jij) vóór de persoonsvorm (word) staat. Dan moet er een t achter, dus 'jij wordt'. Maar dus niet 'wordt jij'-> dat is 'word jij').
Ik spreek toch geen Chinees?!
Zonder t.

Het is een gebiedende wijs, dus je moet je niet baseren op "je wordt ontdekt", dat is namelijk geen gebiedende wijs.

Het mag in principe ook met "dt", maar dan moet er ook een t achter "schrijf" en verandert "je" in "u".

Dus het is: "schrijf jezelf in en word ontdekt", of

"schrijft uzelf in en wordt ontdekt".
quote:Julia2 schreef op 23 oktober 2012 @ 15:55:

Kun je er niet gewoon een andere zin van maken? Haha dat is misschien wel de beste oplossing! Of ik doe het zo: Schrijf jezelf in en word(t) ontdekt door...
quote:Optimus schreef op 23 oktober 2012 @ 16:02:

[...]

Haha dat is misschien wel de beste oplossing! Of ik doe het zo: Schrijf jezelf in en word(t) ontdekt door...Nee joh, gebruik gewoon de zin zoals je 'm in gedachten had en laat de "t" weg, dan zit je helemaal goed :-)
Schrijf jezelf in en word ontdekt. Dus zonder t. Anders was het wel: SchrijfT jezelf in...
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Gebiedende wijs idd. Zonder t.
Maar alleen dat eerste gedeelte van de zin is toch gebiedende wijs? Schrijf jezelf in en (je) wordt ontdekt door..
quote:-tinkerbell- schreef op 23 oktober 2012 @ 15:56:

Huh? Het is toch met -dt?!

Het staat er in de gebiedende wijs (zo heet dat volgens mij) en dan is het dus geen ik-vorm. Wel jij- of hijvorm en in beide gevallen zou het in deze zin dan met -dt zijn.

(bij de hij-vorm is het altijd -dt, bij de jij-vorm enkel als het onderwerp (jij) vóór de persoonsvorm (word) staat. Dan moet er een t achter, dus 'jij wordt'. Maar dus niet 'wordt jij'-> dat is 'word jij').Grappig dat je redenering klopt maar je er verkeerde conclusies aan verbindt
quote:Julia2 schreef op 23 oktober 2012 @ 15:50:

Je wordt groot

Je loopt rond

Je wordt ontdektJa, maar dit is gebiedende wijs en dan is het zonder -t. Ook bij de gebiedende wijs als er u wordt bedoelt i.p.v. je, is het tegenwoordig zonder -t.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven