Help! Taalvautje!!

23-10-2012 15:47 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

-dt drama hier..Hele domme vraag. Is het: Schrijf jezelf in en wordt ontdekt, of is het: schrijf jezelf in en word ontdekt?!

Ik denk zelf dat het met -dt is maar een collega denkt van niet. Nu twijfel ik. Kunnen jullie me helpen?

Thanks!
quote:Shula schreef op 23 oktober 2012 @ 15:49:

Word ontdekt. Bij "Schrijf jezelf in en loop naar huis" maak je er ook niet "loopt" van.+1
quote:Optimus schreef op 23 oktober 2012 @ 16:08:

Maar alleen dat eerste gedeelte van de zin is toch gebiedende wijs? Schrijf jezelf in en (je) wordt ontdekt door..Als je er van maakt "en je wordt ontdekt door", dan is het inderdaad geen gebiedende wijs! Dat woordje "je" zet je er echter nu pas tussen.

Als er staat, zoals in je OP: "en word ontdekt door", dan is het wel degelijk gebiedende wijs.

Makkelijk toch
quote:robo schreef op 23 oktober 2012 @ 16:13:

[...]

Als je er van maakt "en je wordt ontdekt door", dan is het inderdaad geen gebiedende wijs! Dat woordje "je" zet je er echter nu pas tussen.

Als er staat, zoals in je OP: "en word ontdekt door", dan is het wel degelijk gebiedende wijs.

Makkelijk toch Het woordje "je" staat er ook niet tussen in de originele zin, maar dat is de reden waarom ik op -dt uitkom. Want eigenlijk zou het er tussen horen maar het is weggelaten omdat er anders zo vaak 'je' in die zin zou staan.
Zie je echt het verschil niet tussen 'Schrijf je in en loop naar de maan' en 'Schrijf je in en je loopt naar de maan'? Zou je dan ook gerust denken dat het is: 'Schrijf je in en loopt naar de maan'? Nee toch zeker....
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
http://wp.digischool.nl/n ... werkwoordspelling-d-of-t/
Schrijf jezelf in, en je loopt zelf naar de maan.

Hmm wel humor als ik mijzelf zo terug lees
Waarom maak je geen andere zin, zoals eerder hier staat aangegeven?
quote:Procne schreef op 23 oktober 2012 @ 15:55:

In deze zin is 'word' gebiedende wijs, dus zonder t.Dit dacht ik ook!
Schrijf jezelf in en maak kans op een cursus Nederlands.
quote:Daydream schreef op 23 oktober 2012 @ 18:02:

Schrijf jezelf in en maak kans op een cursus Nederlands.
quote:ruiva schreef op 23 oktober 2012 @ 15:50:

Kan allebei:

http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/meld-u-aanIn dit taaladvies gaat het om de gebiedende wijs waar 'u' in voorkomt. Dan kan het allebei ja. Maar hier staat 'jezelf' en niet 'uzelf'. Bovendien: als je 'schrijf' zonder 't' doet is het wel zo logisch om 'word' ook zonder 't' te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven