Ik HAAT eieren pellen. Tips??

27-10-2012 13:30 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben gevulde eieren aan het maken.

Nu heb ik al een schaaltje staan, maar wil er wat bijmaken.

Nu word ik niet goed van dat pellen.

Al mn eieren stuk. Dat eiwit trekt helemaal stuk als je de schil eraf haalt.

Iemand DE tip om eieren te pellen en ervoor te zorgen dat t wit ook nog heel blijft?

Mijn dank zal zeer groot zijn.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Als je het ei eerst tien minuten onder een koude kraan houdt, of iets langer in koud water legt (laten schrikken, in de volksmond), plakt het eiwit van het ei niet meer aan de schil vast en kun je ze zonder problemen pellen.
Laten koken, dan laten schrikken met koud water.

En pellen maar!

Koelen wel af als ze gepelt zijn.
quote:Natonco schreef op 27 oktober 2012 @ 13:32:

Als je het ei eerst tien minuten onder een koude kraan houdt, of iets langer in koud water legt (laten schrikken, in de volksmond), plakt het eiwit van het ei niet meer aan de schil vast en kun je ze zonder problemen pellen.

Ze lagen al een half uur te bibberen

Maar nog gaan ze stuk.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Dat betekent dat je eieren erg vers zijn. Iets oudere eieren gebruiken dus.
Even flink rollen over het aanrecht zodat de schil helemaal gebarsten is dan in een flinke pan met water leggen. Goed laten afkoelen en dan evt onder water pellen. Werkt hier altijd.
quote:IrisH schreef op 27 oktober 2012 @ 13:33:

Dat betekent dat je eieren erg vers zijn. Iets oudere eieren gebruiken dus.Klopt, te verse eieren zijn niet mooi te pellen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
aha!

Verse eieren dus.
Eieren voorzichtig stuk rollen. Dan barst de schaal in hele kleine stukjes en krijg je het makkelijker los (na bovenstaande tips natuurlijk!)
quote:pliert schreef op 27 oktober 2012 @ 13:33:

Even flink rollen over het aanrecht zodat de schil helemaal gebarsten is dan in een flinke pan met water leggen. Goed laten afkoelen en dan evt onder water pellen. Werkt hier altijd.Ah, die ga ik even proberen
Is ook wel een pré, ergens
Ik prik sowieso altijd een gaatje in de schil voor ze het water ingaan. Dan daarna idd onder koud water en rollen over het aanrecht.

Nooit problemen met pellen, zelfs niet met verse eieren.
quote:Natonco schreef op 27 oktober 2012 @ 13:35:

Is ook wel een pré, ergens

Ja wel he?

Ok, ze staan onder water.

Nu pauze met een peuk.

Dan pellen en ik laat weten of het gelukt is
quote:Dibbes1 schreef op 27 oktober 2012 @ 13:38:

Ik prik sowieso altijd een gaatje in de schil voor ze het water ingaan. Dan daarna idd onder koud water en rollen over het aanrecht.

Nooit problemen met pellen, zelfs niet met verse eieren.Waarom dat gaatje als ik vragen mag?
quote:pliert schreef op 27 oktober 2012 @ 13:43:

[...]

Waarom dat gaatje als ik vragen mag?Dan kan de lucht uit de luchtkamer en heb je minder kans dat ze barsten tijdens het koken en de hele boel er uit blubbert.
Het werkt als een tiet!

Bedankt allemaal.
quote:nina69 schreef op 27 oktober 2012 @ 13:47:

[...]

Dan kan de lucht uit de luchtkamer en heb je minder kans dat ze barsten tijdens het koken en de hele boel er uit blubbert.Had al zo'n vermoeden dat dat de reden zou zijn
quote:pliert schreef op 27 oktober 2012 @ 13:43:

[...]

Waarom dat gaatje als ik vragen mag?Wat Nina zegt. Ik denk weleens dat het ook mede daaraan ligt dat ik nooit last heb van stukgaand eiwit.
Ik laat de eieren na het koken onder een straal koud water en voordat ik ze ga pellen, houd ik ze eerst onder de kraan en pel ze gelijk daarna.
quote:Dibbes1 schreef op 27 oktober 2012 @ 13:52:

[...]

Wat Nina zegt. Ik denk weleens dat het ook mede daaraan ligt dat ik nooit last heb van stukgaand eiwit.Ze gaan hier ook nooit stuk, geen gaatje.. Volgens mij heeft dat er vooral mee te maken dat ze dan te snel heet worden.
quote:Spininhoek schreef op 27 oktober 2012 @ 13:51:

Het werkt als een tiet!

Bedankt allemaal.Hoeray! Lekker he?!
Win ik nu eeuwige roem?
quote:Dibbes1 schreef op 27 oktober 2012 @ 13:38:

Nooit problemen met pellen, zelfs niet met verse eieren.En hoe krijg je dat gaatje in het ei? Ik ben altijd bang dat ik dan opeens met een gebarsten (kapot geknepen ) rauw ei in m'n handen sta.
quote:pliert schreef op 27 oktober 2012 @ 13:58:

Win ik nu eeuwige roem?

Ben je eeuwig dankbaar Is dat ook goed?

Alhoewel, ik schrijf hem in mn kookboek, tips voor de volgende generatie, zal je vernoemen
quote:Miekie1 schreef op 27 oktober 2012 @ 13:59:

[...]

En hoe krijg je dat gaatje in het ei? Ik ben altijd bang dat ik dan opeens met een gebarsten (kapot geknepen ) rauw ei in m'n handen sta.Naald?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven