Tips voor muffins?

02-11-2012 08:40 12 berichten
Ik heb chocolade muffins gemaakt, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Ik wil meer chocolade smaak, en ik wil ze ook iets smeuiger. Hebben jullie tips? Moet ik voor meer chocoladesmaak meer cacao er doorheen doen? Of kan ik ook chocola smelten in een pannetje en dat door het beslag roeren? En hoe maak ik ze wat smeuiger? Minder ei? Misschien dat ik er ook nog wat gehakte nootjes doorheen doe voor wat extra smaak.

Een beetje een non-probleem, maar tips zijn welkom!
Een geprakte banaan erdoor wil ook vaak helpen voor de smeuïgheid!
Maar gaat het dan niet naar banaan smaken? Dat is niet mijn bedoeling namelijk
Alle reacties Link kopieren
wat doe je allemaal in het beslag? Gebruik je boter of olie?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb eens een pot nutella door m'n muffinbeslag geroerd.. Smeuïg en hazelnootsmaak, ik vond het best lekker! Het zag er alleen niet erg smakelijk uit..
Wat ik erin doe:

250 gr bloem

80 gr suiker

1 zakje vanillesuiker

1,5 eetlepel cacaopoeder

2,5 theelepel bakpoeder

Snufje zout

2 eieren

1,5 deciliter melk

75 gr boter (eerst gesmolten in de pan)

Pure en witte chocoladestukjes
Nouja, het is een feestje waarbij iedereen iets te eten mee moet nemen. Is volgende week pas hoor, dus ik kan nog even oefenen Maar het is wel zaak dat het er een beetje knap uitziet.
olie zorgt er voor dat het smeuïger wordt. dus ik zou de boter vervangen door olie en misschien iets meer cacao doen
En de olie in dezelfde hoeveelheid als de boter? Kan ik gewoon olijfolie gebruiken? En is chocola smelten en door het beslag roeren geen goed idee?
hoeveelheid weet ik even niet zo snel, dan zou je even moeten googlen naar een muffinrecept met olie. Ik zou neutralere olie gebruiken, olijfolie heeft best een sterke smaak.

Mijn chocolademuffinrecept uit mijn kookboek zegt 130 gram bloem op 160 gram boter, heel andere verhouding dus!

Oh en volgens dat recept gaat er ook 120 gehakte chocola doorheen...mmmmm.

Misschien moet ik maar weer eens muffins gaan maken...
Volgens mij kloppen de verhouding inderdaad niet helemaal. Dit is mijn recept:

140 g suiker

1 ei

125 g roomboter (zacht)

300 gram kwark/roomkaas

220 g bloem

30 g cacaopoeder

6 g bakpoeder

snufje zout

(eventueel chocoladestukjes)

Suiker en ei schuimig kloppen met een garde, kwark of roomkaas erdoor kloppen, zachte roomboter erdoor kloppen, snufje zout erbij. Bloem, cacao en bakpoeder zeven en met een spatel of vork door het mengsel werken. Dan in de vormpjes (12) en dan 20 min afbakken op180°C.

Muffins blijven niet lang smeuïg, eet ze het liefst dezelfde dag nog op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven