Restaurantbelevenissen... vertel eens!

03-11-2012 17:12 128 berichten
Ik heb me van de week heerlijk zitten vermaken met het lezen van restaurantrecensies. Van Groningen tot Zuid-Limburg, van Amsterdam tot Enschede, heel Nederland kwam langs. Dat alles staat in een hooglijk gerespecteerd (en door veel restaurateurs gevreesd) jaarlijks uitkomend blad.

Het lijkt zo makkelijk om een restaurant te beoordelen. Is het lekker? Nou, fijn, maar dat is wat te beperkt. Is de bediening in orde? Dat lijkt me ook nogal belangrijk. Maar daarnaast, wat vinden jullie nou belangrijk?

En nee, ik heb geen enkel belang bij jullie antwoorden, ik werk niet voor een blad, ik doe beslist geen onderzoek... ik ga gewoon graag uit eten en ik ben nieuwsgierig naar wat de forummers (en zeker die van de etenspijler) belangrijk vinden.

Ik geef twee voorbeelden:

Paar weken geleden gegeten in een restaurant waar ik vaker kom. Meestal goed, maar nu ging er van alles mis. Vlees slecht, garnituur fout en alles duurde veel te lang. Heb ik gemeld. En dan waardeer ik het enorm als dat met humor en elegantie wordt opgelost. Niet met een lullig gratis kopje koffie, maar de chef kwam vertellen dat hij nageproefd had en geschrokken was, gerechten werden van de rekening gehaald en we kregen een leuke attentie toe. Nou, dan blijft dat restaurant op mijn lijstje staan.

De volgende heb ik niet zelf beleefd maar jaren geleden gelezen in het bovengenoemde blad:

Gezelschap is, in de tijd dat er nog gerookt mocht worden, na het dessert bij de koffie beland. Man bestelt dure sigaar in een mooie koker. Serveerster vraagt aan sigarenman of ze later die koker mag hebben, als hij daar verder geen prijs op stelt. Verbaasde man vindt het prima, en overhandigt de koker, waarop zij hem ongevraagd meedeelt dat ze die dingen zo handig vindt om haar tampons in te bewaren, voor in haar tas.

Hoe personeel de plank kan misslaan. Ik had me hier een breuk om gelachen, maar een ander stiert woedend de zaak uit.

Wat zijn jullie breek- of blijfbelevenissen? Anekdotes zijn natuurlijk het leukst (vooral als het betreffende restaurant anoniem blijft, alsjeblieft!).

By the way, vanavond zal ik zelf waarschijnlijk niet meer reageren, want ik ga uit eten . Morgenochtend hoop ik er weer te zijn, als de keuken me geen vis uit 2011 serveert .
Alle reacties Link kopieren
Ons favoriete wokrestaurant. Daar kennen ze ons nu inmiddels (vaste gasten haha) en hoelang we er ook zitten, er wordt altijd maar 2 uur gerekend. Ze maakt elke keer een praatje met ons. Met kerst krijgen we een kaartje van ze. En sturen een kaartje terug.
Dat van die tampons doe je toch niet als serveerster. Ik vind het al onbeschoft dat ze vraagt om die koker.

Ik heb wel eens gehad dat iemand broodjes aan het klaarmaken was, haar vingers aflikte en toen de andere broodjes ging klaarmaken. Sorry, maar dan hoef ik niet meer.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Pas gegeten bij een restaurant met meerdere sterren. Op een van de borden blijkt de sla niet helemaal goed gewassen....een ieniemini beestje (echt kleiner dan een mm) liep over het bord. Aangegeven bij het personeel. Een van de heren kwam vervolgens informeren wie de 'biologisch-dynamische schotel'(oid) had gekregen. Ze hadden duidelijk door dat wij er geen probleem van maakten, namen het wél serieus en hun reactie paste in mijn ogen in de sfeer die er hing; ontspannen.

Als ik het kon betalen, zou ik er zeker terug gaan.
Ik pas mijn eisen aan aan de zaak waar we gaan. Als ik veel betaal moet alles in orde zijn. Ik hecht heel veel belang aan de bediening, en dan vooral de vriendelijkheid. Wij hebben een paar vaste resto's waar we gaan en daar heb ik eigenlijk nog nooit iets naars meegemaakt.

*denkt even goed na*

Nee echt, nog nooit pijnlijke of andere dingen meegemaakt.

Wat ik wel jammer vind is dat na alle culinaire programma's op tv er veel mensen zijn die veel te veeleisend zijn. Ze praten over de cuisson van het vlees alsof ze het zelf uitgevonden hebben. Ik kan me meer ergeren aan zulke mensen die vinden dat alles moet gekeurd worden in een gewone bistro...

Verder is gaan eten mijn grootste hobby maar zoek ik lang op voorhand al beoordelingen op als ik ergens nieuw ga
Ik vind er ook zeker een verschil in zitten of je bij wijze van naar een sterrenrestaurant gaat of naar de mac.

Maar het moet wel hygienisch zijn. En het personeel vriendelijk.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Laatst klaagde mijn vega-vriendin over wel heel saai eten, ik heb geproefd, het was echt smakeloos. Serveersters haalde schouders op en zei 'oh'.

Daar kom ik niet meer terug, en fooi kreeg ze niet.
quote:Verbaasde man vindt het prima, en overhandigt de koker, waarop zij hem ongevraagd meedeelt dat ze die dingen zo handig vindt om haar tampons in te bewaren, voor in haar tas.

Wat erg!

Mijn ervaring is: hoe tevredener de gast, hoe hoger de tip.
Tijdens een etentje met mijn ouders vroeg de serveerster of 'we waren uitgekaand?' Gelukkig kunnen wij daar wel tegen, maar ik vond het een erg ongepaste opmerking. En nee, wij hebben niet als beesten zitten eten!
Sushirestaurant in Tilburg. Op i-net wordt ontzettend veel erover gezeken. Wij gingen er eten (vakantiev**lingen gewonnen) en het was hartstikke lekker! Was niks mis mee. Echt... sommigen denken dat ze Herman zijn ofzo.
Uitgekaand? Echt? Bizar.

Ik ben zelf serveerster geweest, een jaar lang of zo. Op het station van een grote stad. Maar dit is echt nog nooit mijn mond uitgekomen.

Verder zelf eigenlijk geen rare dingen meegemaakt als ik zelf uit eten ging. Gelukkig ook niet, helemaal geen zin in.
Wij zaten eens in een restaurant waarvan de eigenaren vrienden aan de bar hadden inclusief enorme hond.

Persoonlijk vonden wij dit best raar, hadden dit eigenlijk ook nooit eerder meegemaakt. (hond in restaurant)

Goed, het was een gezellige bende daar aan die zijde, beetje te gezellig. Weinig aandacht voor de hond, die op een gegeven moment onze kant op komt en 2 meter van ons tafeltje enorm smerig gaat schijten.

Een lucht die rondhing!! Ik bekant over mijn nek (was nog zwanger ook) mijn vriend die eigenaar aanspreekt.

Duizendmaal excuses en het dessert kregen we van de zaak, maar we zijn er eigenlijk jarenlang niet meer wezen eten tot een nieuwe eigenaar de zaak overnam.
Bekant??
Opzoeken: bekant

BEKANT

1) Bijkans 2) Bijna 3) Haast 4) Niet helemaal 5) Ongeveer 6) Vrijwel 7) Zo goed als

Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... k/BEKANT/1
Met Valentijnsdag had mijn man als verrassing een overnachting en diner geregeld in een nogal bekende horeca-gelegenheid in Scheveningen.

Fantastisch allemaal, heerlijk diner, tot halverwege, toen ik een behoorlijk stuk glas in mijn mond bleek te hebben, afkomstig uit de aoilisaus. De serveerster erbij geroepen en die reageerde in eerste instantie met een onvervalst 'Dat kan niet, want die maken we zelf'.

Ik laat haar het stuk glas zien en de behoorlijke verwonding die ik op mijn tong had, waarop ze zei:'Nou dan krijg je wel een glas wijn van het huis'.

Nog behoorlijk van slag wist ik wat bedremmeld uit te brengen: 'Maar ik drink geen wijn'. Serveerster: 'Dan krijg je wel een colaatje'.

De volgende dag bij het ontbijt ben ik er over begonnen tegen de Maître d'hôtel en die viel bijna flauw.

Excuses na excuses zijn vervolgens gemaakt en later kregen we een brief thuis waarin een verhoging maar een suite werd aangeboden, mochten we nog overwegen daar weer naartoe te gaan.
En oh ja, mijn gedeelte van het Valentijnsdiner kregen we gratis.
Oke, niet zo vies als hondenpoep, maar laatst at ik even snel pizaatje. Gaat de eigenaar andere tafels schoonmaken met glasexachtig spul. Viezechemische walm over mijn pizza
quote:zonnestraaltje71 schreef op zaterdag 03 november 2012 18:34 Wij zaten eens in een restaurant waarvan de eigenaren vrienden aan de bar hadden inclusief enorme hond.

Persoonlijk vonden wij dit best raar, hadden dit eigenlijk ook nooit eerder meegemaakt. (hond in restaurant)

Goed, het was een gezellige bende daar aan die zijde, beetje te gezellig. Weinig aandacht voor de hond, die op een gegeven moment onze kant op komt en 2 meter van ons tafeltje enorm smerig gaat schijten.

Een lucht die rondhing!! Ik bekant over mijn nek (was nog zwanger ook) mijn vriend die eigenaar aanspreekt.

Duizendmaal excuses en het dessert kregen we van de zaak, maar we zijn er eigenlijk jarenlang niet meer wezen eten tot een nieuwe eigenaar de zaak overnam. Bekant, jij moet wel uit mijn regio komen. Ben zo benieuwd over welk restaurant dit gaat
Ik ging hoogzwanger uit eten bij een goed restaurant waar we altijd kwamen bij speciale gelegenheden. Ik bestelde iets van ossenhaas en vroeg of ik het doorbakken kon krijgen. Daarvan werd de ober blijkbaar zo kwaad, die ging ruzie met mij maken. Ten eerste zou het vlees zo niet eetbaar zijn, het was belachelijk dat k het doorbakken wilde en ik moest maar iets maar iets anders bestellen, vis ofzo. Dat wilde ik niet, en vanwege de hormonen was ik niet mijn mondige zelf. Uiteindelijk heeft mijn man looen steggelen met de ober en kreeg ik toch mijn ossenhaas doorbakken. En het was nog lekker ook! De lol van het uit eten was er wel vanaf. Het waren denk ik de hormonen, want als me dit nu zou overkomen zou ik direct opstappen.
Een keer bestelde ik warme chocomelk in een restaurant. Ik kon vanuit mijn tafel de keuken zien, en zag dat mijn melk in de magnetron werd warm gemaakt. En zag toen ook dat de bediende even haar vinger in de melk deed om te controleren of de melk warm genoeg was. Kijk, dan ben ik weg.... Ongeacht de sfeer etc....
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik ging met toenmalig vriendje eten bij de toekan. Voorgerecht: franse uiensoep, met daarbij de vraag of er knoflook in zat, want dat wil ik niet eten. Nee, zat er niet in, dus ik aan de soep. Hoofdgerecht iets van entrecote ofzo, overgoten met kruidenboter......

(en dat stond niet op de menukaart vermeld).

Ik had toch gepast gevonden als ik hier op gewezen was.
Afgelopen zomer tijdens een groot evenement waar de hele stad druk mee was uit eten geweest.

Hebben ons werkelijk dood lopen ergeren aan de bediening daar:

* serveersters spraken ons telkens al terwijl ze nog onderweg waren naar onze tafel (2 m bij ons vandaan ofzo) en blaatten dan dwars door ons gesprek heen "wat wilt u eten"! Ik denk dan: ga even naast de tafel staan, mensen stoppen hun gesprek dan even, en dan kun je vragen of ze willen bestellen

* er was geen vegetarische kaart. Vriendin vroeg daarom of een gerecht met garnaaltjes zonder die garnaaltjes klaargemaakt kon worden. "ja kan wel' was de reactie. Maar toen ze vroeg of het dan vervangen kon worden door een ander ingredient keek die serveerster haar chagrijnig aan en meldde dat dat niet kon. Volgende vraag: kan ik dan wat meer tofu krijgen (zat al in het gerecht), dan vult het wat beter. "Ja kan wel" was weer de reactie.

Gerecht wordt uitgeserveerd: amper tofu te vinden. Serveerster erbij geroepen, te chagrijnig om uit haar ogen te kijken, pakt het bord en loopt er zo mee weg?! Komt vervolgens terug met het bord waarop een lading tofu is gesméten. Grote brokken, niet netjes gesneden (leek meer met de handen uit elkaar gescheurd) en niet eens warm gemaakt! Ze heeft het toch maar op gegeten, we hadden inmiddels wel door dat het niet beter ging worden en hadden haast om een trein te halen.

Daar gaan we dus nooit meer naartoe!
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:Miekie1 schreef op 03 november 2012 @ 18:56:

[...]

Bekant, jij moet wel uit mijn regio komen. Ben zo benieuwd over welk restaurant dit gaat

Haha, is het een regio-gebonden woord? Het is zelfs in het woordenboek te vinden

Dat restaurant is bij een meer gevestigd en je kan momenteel een arrangement boeken; daar dineren en daarna naar Soldaat van Oranje. Zegt je dat wat?
Ik neem die reviews altijd met een flinke korrel zout.. Zo zat ik eens te kijken naar de Japanners hier in de regio. Ik was al vaker bij eentje gaan eten en wilde eens een andere proberen. Niet dat die niet lekker was maar gewoon om eens verschil te proeven en andere gerechten. Zie ik dat bij het restaurant waar ik altijd kom een review dat het niet gezellig is, saai interieur, alles smaakt hetzelfde, niet vers en nog het ergste je krijgt plastic borden. Ik heb er nog nooit een plastic bord gezien en ik vind het juist wel gezellig en leuk aangekleed en veel verschillende gerechten die allemaal weer anders smaken.

De reviewer had nog 2 Japanners op dezelfde dag gereviewed en ze begonnen allemaal met "Gisteren hier gegeten en..." tja je kunt niet bij 3 restaurants tegelijk eten en die Japanner die over het algemeen het minst scoort kreeg de hoogste cijfers.

Ik heb soms ook het idee dat mensen soms ook echt maar klagen om te klagen en het soms ook erg aandikken. In de trant van we moesten heel lang wachten op ons eten. Wat vind men lang? En misschien was het er wel erg druk waardoor het wat langer duurde?

Ik heb zelf wel eens vies bestek gehad bij een restaurant en het duurde even voordat ik schoon bestek had. Dat vond ik wel raar want daar let je toch op?
Op Corfu had ik eens koffie besteld en het kwam maar niet. Ik wenkte toen toch maar de ober en op het moment dat ie me zag, sperde hij zijn ogen en mond wijd open, want hij wist waarom ik wenkte en dat ie me vergeten was. Hij gaf een excuus gebaar, haastte zich naar binnen, kwam terug met koffie en verontschuldigde zich met de woorden: sorry, i had to go to Equador, there i had to pluck the beans, then grind the beans, to bring you coffee! Hij kreeg van mij fooi, kan gebeuren en goed opgelost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven