Birma
donderdag 1 november 2012 om 23:27
Oh wacht even, iets wat me gelijk al te binnen schiet en wat je misschien grappig vindt, maar wat ik serieus meen:
Let op de vele grote en diepe gaten (van soms wel zo'n 50 bij 70 cm) in de trottoirs.
Niet domweg vooruit kijken, maar voor je naar de stoep. Het zijn nl geen gevalletjes struikelen, en het is ook niet incidenteel, met name in Yangon.
Let op de vele grote en diepe gaten (van soms wel zo'n 50 bij 70 cm) in de trottoirs.
Niet domweg vooruit kijken, maar voor je naar de stoep. Het zijn nl geen gevalletjes struikelen, en het is ook niet incidenteel, met name in Yangon.
vrijdag 2 november 2012 om 21:30
Ooo leuk Mayou. Veel plezier!!! Ga je alleen of met een reis (of alleen met een reis ).
Mijn route is als volgt:
1.Amsterdam - Yangon
2.aankomst Yangon
3.Yangon
4.Yangon - Bago - Kyaiktiyo
5.Kyaiktiyo - Yangon, vlucht Inlemeer
6.Inlemeer, boottocht
7.Inlemeer
8.Inlemeer - Pindaya - Kalaw
9.Kalaw
10.Kalaw - Mandalay
11.Mandalay
12.Mandalay
13.Mandalay - boot naar Bagan
14.Bagan
15.Bagan
16.Bagan - vlucht naar Yangon - Ngwe Saung Beach
17.Ngwe Saung Beach
18.Ngwe Saung Beach
19.Ngwe Saung Beach - Yangon
20.Yangon - Amsterdam
21.aankomst Amsterdam
Mijn route is als volgt:
1.Amsterdam - Yangon
2.aankomst Yangon
3.Yangon
4.Yangon - Bago - Kyaiktiyo
5.Kyaiktiyo - Yangon, vlucht Inlemeer
6.Inlemeer, boottocht
7.Inlemeer
8.Inlemeer - Pindaya - Kalaw
9.Kalaw
10.Kalaw - Mandalay
11.Mandalay
12.Mandalay
13.Mandalay - boot naar Bagan
14.Bagan
15.Bagan
16.Bagan - vlucht naar Yangon - Ngwe Saung Beach
17.Ngwe Saung Beach
18.Ngwe Saung Beach
19.Ngwe Saung Beach - Yangon
20.Yangon - Amsterdam
21.aankomst Amsterdam
zaterdag 3 november 2012 om 05:49
Klinkt goed, je route. Ik ga samen met mn man en we hebben nog geen route, doen altijd alles op de bonnefooi. Ik kreeg verschillende goede tips van een vriend van me: neem meer dollars mee dan je van plan bent. Het is er toch vrij duur en het kan voorkomen dat je ergens vast komt te zitten of in een duurder hotel moet omdat goedkopere vol zitten. Let in Yangon heel goed op je geld en stop het op verschillende plekken. Hij is er dus gerold. Bepaal de prijs van iets vooraf en laat het opschrijven. Hij noemde een voorbeeld dat ze 13000 kyat waren overeen gekomen en een dag later was de prijs ineens 30000.
Hotels willen in dollars betaald worden, dus neem ook kleine nominaties mee.
Hotels willen in dollars betaald worden, dus neem ook kleine nominaties mee.
zaterdag 3 november 2012 om 09:04
Heb me qua geld juist nog nooit zo veilig gevoeld in een land, ondanks dat je zoveel contanten bij je hebt.
Duur is het ook niet, maar ga niet uit van de prijzen van de LP, die loopt jaren achter..
Belangrijk is dat het geld er perfect uitziet, de wisselmannetjes doen moeilijk over elke vouw..
Op het vliegveld zit een wisselkantoor met een goede koers! Daar zou ik alvast wat wisselen, rest in Yangon zelf.
Duur is het ook niet, maar ga niet uit van de prijzen van de LP, die loopt jaren achter..
Belangrijk is dat het geld er perfect uitziet, de wisselmannetjes doen moeilijk over elke vouw..
Op het vliegveld zit een wisselkantoor met een goede koers! Daar zou ik alvast wat wisselen, rest in Yangon zelf.
zondag 4 november 2012 om 00:41
Hi Bea,
IK heb ongeveer 10jaar geleden een geweldige reis door Birma gemaakt vanuit Thailand. Het enige probleem waartegen ik aanliep was dat ze mijn Credit Card (Master Card) nicht accepteerden. Gelukkig had ik nog wat traveler checks bij me. Ik vermoed dat dat nu wel veranderd zal zijn nu dit land steeds meer in trek is bij toeristen, maar ik zou het wel even checken.
Heel veel plezier!!!!
IK heb ongeveer 10jaar geleden een geweldige reis door Birma gemaakt vanuit Thailand. Het enige probleem waartegen ik aanliep was dat ze mijn Credit Card (Master Card) nicht accepteerden. Gelukkig had ik nog wat traveler checks bij me. Ik vermoed dat dat nu wel veranderd zal zijn nu dit land steeds meer in trek is bij toeristen, maar ik zou het wel even checken.
Heel veel plezier!!!!
zondag 4 november 2012 om 21:27
Ervaring met Djoser in andere landen, maar Birma met Summum gedaan (in de tijd dat Birma niet aangeboden werd door Djoser)
Prachtig land en de lokale gids regelde het geld wisselen voor ons, zodat we niet met z'n allen een halve dag bij 'n bank zouden staan. Neem aan dat Djoser ook daarin voorziet.
Als je écht goed wilt eten (denk michellin-niveau maar voor de prijs van 'n bistro) ga dan in Yangon naar Le Planteur.
Prachtig land en de lokale gids regelde het geld wisselen voor ons, zodat we niet met z'n allen een halve dag bij 'n bank zouden staan. Neem aan dat Djoser ook daarin voorziet.
Als je écht goed wilt eten (denk michellin-niveau maar voor de prijs van 'n bistro) ga dan in Yangon naar Le Planteur.
maandag 5 november 2012 om 21:22
gewoon als 'n normale bistro in nederland, voor daar dus heel duur maar voor nederlandse begrippen gewoon (voorgerecht ca 10 euro, hoofdgerecht 20-25 euro of zelfs iets lager)
Het is er echt geweldig! Prachtige tuin, sfeervol verlicht, aangename achtergrondmuziek, goede service en dus tongstrelende gerechten. Heb er 2 keer gegeten, begin en eind rondreis.
Het is er echt geweldig! Prachtige tuin, sfeervol verlicht, aangename achtergrondmuziek, goede service en dus tongstrelende gerechten. Heb er 2 keer gegeten, begin en eind rondreis.
dinsdag 6 november 2012 om 10:41
Precies een jaar geleden zat ik er, dus vraag maar raak! Vond het erg indrukwekkend. Blijkbaar kan je in Yangon ondertussen ook bij de bank wisselen, tegen een goede koers. Ik heb bij hotels en op straat gewisseld. Neem krisp new dollars mee, anders worden ze níet geaccepteerd (ik had nog 50 dollar over en had niet verwacht die in Myanmar uit te gaan geven. Dus in mijn portemonee gestopt, waarin het een hele licht vouw in het midden krijgt. Maar nee hoor, daar kon ik toch echt geen sigaretten meer mee kopen op het vliegveld).
En ik raad je aan om betelnoot te proberen (rollen ze met kauwtabak in een blad, en dan kauwen en spugen maar!).
En ik raad je aan om betelnoot te proberen (rollen ze met kauwtabak in een blad, en dan kauwen en spugen maar!).
dinsdag 6 november 2012 om 14:01
Heb net gesproken met een stel dat vandaag uit Birma is teruggekomen. Je kunt idd bij de bank wisselen, is zelfs een betere wisselkoers dan op straat. Verder zeiden ze dat de hotelprijzen dit jaar verdriedubbeld zijn! Ik had al gezien dat een bepaald hotel in de LP 40 dollar was en op internet ineens 110! En veel hotels zitten vol. Ben nu dus als een gek aan het emailen en hopelijk vinden we nog iets voor overmorgen...
zaterdag 8 december 2012 om 04:58
Nou, ik ben weer terug uit Birma. Na een moeizame start in Yangon, toch nog een erg leuke trip geworden. Wees blij dat je georganiseerd gaat, want er is tegenwoordig geen hotel meer te krijgen en de hotels die nog kamers beschikbaar hebben zijn belachelijk duur (met name in Yangon, in de rest van Myanmar valt het nog mee, ook al is het er nog steeds stukken duurder dan de rest van ZO Azie). Aan het begin van onze trip zaten we in Yangon in een kamer voor 65$ (zonder raam), aan het eind van onze trip was dezelfde kamer ineens 95$, zomaar 30$ duurder, gewoon omdat het kan... (Dezelfde kamer zou in bijv Thailand nog geen20$ gekost hebben)
En wat die dollars aangaat, je moet echt kraakschone dollars hebben, er mag geen kreukje, nietgaatje of vouwtje inzitten. Ze accepteren trouwens ook euro's en daar zijn ze veel minder pietluttig over. Ze zijn er nu bezig met het installeren van ATM's in de grotere steden, alleen komt er nog niet overal geld uit. Ik had een kartonnen envelopje gemaakt waar ik mijn dollars in bewaarde, zo konden ze niet kreuken.
Neem een fleece mee, het is 's avonds best fris in Kalaw en Inle.
Wij hebben uiteindelijk de volgende route gedaan:
Yangon (Indiase sfeer, je moet ervan houden, ik wel)
Bagan (geweldig)
Inle (mwah, te toeristisch)
Kalaw (leuk)
Pyin Oo Lwin (erg leuk)
Hsipaw (geweldig)
Lashio (niets te doen behalve mensen kijken en daarom erg leuk)
Yangon
We hebben Mandalay overgeslagen omdat we gehoord hadden dat er echt geen kamer meer te krijgen was. Geen sijt van want daardoor hebben we meer tijd doorgebracht in Shan State en dat was echt de moeite waard.
Ik wil graag nog een keer terug om het uiterste noorden en zuiden te zien, maar dan wel als het land meer open is voor toerisme. Over een jaar of wat dus.
En wat die dollars aangaat, je moet echt kraakschone dollars hebben, er mag geen kreukje, nietgaatje of vouwtje inzitten. Ze accepteren trouwens ook euro's en daar zijn ze veel minder pietluttig over. Ze zijn er nu bezig met het installeren van ATM's in de grotere steden, alleen komt er nog niet overal geld uit. Ik had een kartonnen envelopje gemaakt waar ik mijn dollars in bewaarde, zo konden ze niet kreuken.
Neem een fleece mee, het is 's avonds best fris in Kalaw en Inle.
Wij hebben uiteindelijk de volgende route gedaan:
Yangon (Indiase sfeer, je moet ervan houden, ik wel)
Bagan (geweldig)
Inle (mwah, te toeristisch)
Kalaw (leuk)
Pyin Oo Lwin (erg leuk)
Hsipaw (geweldig)
Lashio (niets te doen behalve mensen kijken en daarom erg leuk)
Yangon
We hebben Mandalay overgeslagen omdat we gehoord hadden dat er echt geen kamer meer te krijgen was. Geen sijt van want daardoor hebben we meer tijd doorgebracht in Shan State en dat was echt de moeite waard.
Ik wil graag nog een keer terug om het uiterste noorden en zuiden te zien, maar dan wel als het land meer open is voor toerisme. Over een jaar of wat dus.
zaterdag 8 december 2012 om 05:08
Dingen die je moet eten:
De salades! Tomatosalad, tealeaf salad, tamarind leaf salad allemaal even lekker
De curries
Shan Noodles
Noodle soup
Ik vond trouwens al het eten daar supergezond. En je ziet helemaal geen fastfood.
Dingen die je beter niet kunt eten: van die bakken met uitgestald eten. Hebben wij wel een keer gedaan en werden prompt ziek de volgende dag. In Maleisie en Thailand kan het wel, hier dus niet. Gelukkig had ik antibiotica en ORS bij me.
Ik strooi zo maar wat met tips
De salades! Tomatosalad, tealeaf salad, tamarind leaf salad allemaal even lekker
De curries
Shan Noodles
Noodle soup
Ik vond trouwens al het eten daar supergezond. En je ziet helemaal geen fastfood.
Dingen die je beter niet kunt eten: van die bakken met uitgestald eten. Hebben wij wel een keer gedaan en werden prompt ziek de volgende dag. In Maleisie en Thailand kan het wel, hier dus niet. Gelukkig had ik antibiotica en ORS bij me.
Ik strooi zo maar wat met tips
zaterdag 8 december 2012 om 22:18
quote:Ik vond trouwens al het eten daar supergezond. En je ziet helemaal geen fastfood.En al die oliebolachtige dingen dan? Wel errug lekker en vaak met hartige smaakjes. Op 'n marktje ook soort van poffertjes gegeten met hartige inhoud en in de restaurantjes voor westerlingen hebben ze heerlijke banana pancakes. Ben geen rijsteter en kon in Birma prima westers georienteerd eten afgewisseld met aparte Birmese snacks.