Birma

01-11-2012 22:34 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 2 maandjes vertrek voor een paar weekjes naar Birma.

Iemand tips???
Mooi land. Kan je wel tips geven als je wilt. Wat wordt de route ongeveer?

Ik las eerst dat je twee maanden lang heenging... Was al een beetje jaloers :-)
Oh wacht even, iets wat me gelijk al te binnen schiet en wat je misschien grappig vindt, maar wat ik serieus meen:

Let op de vele grote en diepe gaten (van soms wel zo'n 50 bij 70 cm) in de trottoirs.

Niet domweg vooruit kijken, maar voor je naar de stoep. Het zijn nl geen gevalletjes struikelen, en het is ook niet incidenteel, met name in Yangon.
Ik ga volgende week, dus als je een maandje geduld hebt kan ik je er alles over vertellen.
Ooo leuk Mayou. Veel plezier!!! Ga je alleen of met een reis (of alleen met een reis ).

Mijn route is als volgt:

1.Amsterdam - Yangon

2.aankomst Yangon

3.Yangon

4.Yangon - Bago - Kyaiktiyo

5.Kyaiktiyo - Yangon, vlucht Inlemeer

6.Inlemeer, boottocht

7.Inlemeer

8.Inlemeer - Pindaya - Kalaw

9.Kalaw

10.Kalaw - Mandalay

11.Mandalay

12.Mandalay

13.Mandalay - boot naar Bagan

14.Bagan

15.Bagan

16.Bagan - vlucht naar Yangon - Ngwe Saung Beach

17.Ngwe Saung Beach

18.Ngwe Saung Beach

19.Ngwe Saung Beach - Yangon

20.Yangon - Amsterdam

21.aankomst Amsterdam
Klinkt goed, je route. Ik ga samen met mn man en we hebben nog geen route, doen altijd alles op de bonnefooi. Ik kreeg verschillende goede tips van een vriend van me: neem meer dollars mee dan je van plan bent. Het is er toch vrij duur en het kan voorkomen dat je ergens vast komt te zitten of in een duurder hotel moet omdat goedkopere vol zitten. Let in Yangon heel goed op je geld en stop het op verschillende plekken. Hij is er dus gerold. Bepaal de prijs van iets vooraf en laat het opschrijven. Hij noemde een voorbeeld dat ze 13000 kyat waren overeen gekomen en een dag later was de prijs ineens 30000.

Hotels willen in dollars betaald worden, dus neem ook kleine nominaties mee.
Ja dollars moet ik nog bestellen idd. (overigens moet ik me zowiezo nog inlezen in het hoe wat).

rollen en opschrijven, daar ben ik mee bekend, anders wordt je genaaid waar je bijstaat
Heb me qua geld juist nog nooit zo veilig gevoeld in een land, ondanks dat je zoveel contanten bij je hebt.

Duur is het ook niet, maar ga niet uit van de prijzen van de LP, die loopt jaren achter..

Belangrijk is dat het geld er perfect uitziet, de wisselmannetjes doen moeilijk over elke vouw..

Op het vliegveld zit een wisselkantoor met een goede koers! Daar zou ik alvast wat wisselen, rest in Yangon zelf.
Oja, het aantal toeristen jn Yangon neemt toe, maar het aantal hostels gaat niet zo rap.. Al eens half Yangon afgebeld voor een kamer, toen we tussendoor een nacht of 2 terug kwamen.
Route kan prima qua qua tijd. Kalaw een hele dag lijkt me niet zoveel toevoegen als je die loop vanaf Inle Lake doet.
Hi Bea,

IK heb ongeveer 10jaar geleden een geweldige reis door Birma gemaakt vanuit Thailand. Het enige probleem waartegen ik aanliep was dat ze mijn Credit Card (Master Card) nicht accepteerden. Gelukkig had ik nog wat traveler checks bij me. Ik vermoed dat dat nu wel veranderd zal zijn nu dit land steeds meer in trek is bij toeristen, maar ik zou het wel even checken.

Heel veel plezier!!!!
Nee, credit card wordt nog steeds vrijwel nergens geaccepteerd. Ze willen dollars.
Is dit 'n rondreis van Djoser?
Ga bij Inlelake zeker naar Indein. Dat is 'n heel terrein vol overwoekerde pagodetjes.
@ anoniem94563143, aan de route kan ik weinig veranderen, deze is vastgesteld door de reisorganisatie.

@ Elninjoo, het is idd Djoser. Ervaring met deze rondreis bij hun?
Ervaring met Djoser in andere landen, maar Birma met Summum gedaan (in de tijd dat Birma niet aangeboden werd door Djoser)

Prachtig land en de lokale gids regelde het geld wisselen voor ons, zodat we niet met z'n allen een halve dag bij 'n bank zouden staan. Neem aan dat Djoser ook daarin voorziet.

Als je écht goed wilt eten (denk michellin-niveau maar voor de prijs van 'n bistro) ga dan in Yangon naar Le Planteur.
zo dat restaurant ziet er chique uit....huh wat kost dat???
gewoon als 'n normale bistro in nederland, voor daar dus heel duur maar voor nederlandse begrippen gewoon (voorgerecht ca 10 euro, hoofdgerecht 20-25 euro of zelfs iets lager)

Het is er echt geweldig! Prachtige tuin, sfeervol verlicht, aangename achtergrondmuziek, goede service en dus tongstrelende gerechten. Heb er 2 keer gegeten, begin en eind rondreis.
Precies een jaar geleden zat ik er, dus vraag maar raak! Vond het erg indrukwekkend. Blijkbaar kan je in Yangon ondertussen ook bij de bank wisselen, tegen een goede koers. Ik heb bij hotels en op straat gewisseld. Neem krisp new dollars mee, anders worden ze níet geaccepteerd (ik had nog 50 dollar over en had niet verwacht die in Myanmar uit te gaan geven. Dus in mijn portemonee gestopt, waarin het een hele licht vouw in het midden krijgt. Maar nee hoor, daar kon ik toch echt geen sigaretten meer mee kopen op het vliegveld).

En ik raad je aan om betelnoot te proberen (rollen ze met kauwtabak in een blad, en dan kauwen en spugen maar!).
Heb net gesproken met een stel dat vandaag uit Birma is teruggekomen. Je kunt idd bij de bank wisselen, is zelfs een betere wisselkoers dan op straat. Verder zeiden ze dat de hotelprijzen dit jaar verdriedubbeld zijn! Ik had al gezien dat een bepaald hotel in de LP 40 dollar was en op internet ineens 110! En veel hotels zitten vol. Ben nu dus als een gek aan het emailen en hopelijk vinden we nog iets voor overmorgen...
Nou, zit op het vliegveld, over 3 uur zit ik in yangon. Toch weer best spannend!
kauwtabak dat is een leuke tip!!!!!

Mayou heel veel plezier!!! ben benieuwd....kun je hier geen reisverslagen posten ?
Nou, ik ben weer terug uit Birma. Na een moeizame start in Yangon, toch nog een erg leuke trip geworden. Wees blij dat je georganiseerd gaat, want er is tegenwoordig geen hotel meer te krijgen en de hotels die nog kamers beschikbaar hebben zijn belachelijk duur (met name in Yangon, in de rest van Myanmar valt het nog mee, ook al is het er nog steeds stukken duurder dan de rest van ZO Azie). Aan het begin van onze trip zaten we in Yangon in een kamer voor 65$ (zonder raam), aan het eind van onze trip was dezelfde kamer ineens 95$, zomaar 30$ duurder, gewoon omdat het kan... (Dezelfde kamer zou in bijv Thailand nog geen20$ gekost hebben)

En wat die dollars aangaat, je moet echt kraakschone dollars hebben, er mag geen kreukje, nietgaatje of vouwtje inzitten. Ze accepteren trouwens ook euro's en daar zijn ze veel minder pietluttig over. Ze zijn er nu bezig met het installeren van ATM's in de grotere steden, alleen komt er nog niet overal geld uit. Ik had een kartonnen envelopje gemaakt waar ik mijn dollars in bewaarde, zo konden ze niet kreuken.

Neem een fleece mee, het is 's avonds best fris in Kalaw en Inle.

Wij hebben uiteindelijk de volgende route gedaan:

Yangon (Indiase sfeer, je moet ervan houden, ik wel)

Bagan (geweldig)

Inle (mwah, te toeristisch)

Kalaw (leuk)

Pyin Oo Lwin (erg leuk)

Hsipaw (geweldig)

Lashio (niets te doen behalve mensen kijken en daarom erg leuk)

Yangon

We hebben Mandalay overgeslagen omdat we gehoord hadden dat er echt geen kamer meer te krijgen was. Geen sijt van want daardoor hebben we meer tijd doorgebracht in Shan State en dat was echt de moeite waard.

Ik wil graag nog een keer terug om het uiterste noorden en zuiden te zien, maar dan wel als het land meer open is voor toerisme. Over een jaar of wat dus.
Dingen die je moet eten:

De salades! Tomatosalad, tealeaf salad, tamarind leaf salad allemaal even lekker

De curries

Shan Noodles

Noodle soup

Ik vond trouwens al het eten daar supergezond. En je ziet helemaal geen fastfood.

Dingen die je beter niet kunt eten: van die bakken met uitgestald eten. Hebben wij wel een keer gedaan en werden prompt ziek de volgende dag. In Maleisie en Thailand kan het wel, hier dus niet. Gelukkig had ik antibiotica en ORS bij me.

Ik strooi zo maar wat met tips
quote:Ik vond trouwens al het eten daar supergezond. En je ziet helemaal geen fastfood.En al die oliebolachtige dingen dan? Wel errug lekker en vaak met hartige smaakjes. Op 'n marktje ook soort van poffertjes gegeten met hartige inhoud en in de restaurantjes voor westerlingen hebben ze heerlijke banana pancakes. Ben geen rijsteter en kon in Birma prima westers georienteerd eten afgewisseld met aparte Birmese snacks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven