Psychose

04-11-2012 19:07 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
In maart ben ik opgenomen in een instelling omdat ik een psychose heb gehad. Ik ben hiervoor een half jaar opgenomen geweest. Het is een zware periode geweest. Op het moment zit ik nog steeds thuis om te herstellen. Ik slik nog steeds medicatie hiervoor. Zijn er mensen die ook nog een soort van nawerkingen hebben van een psychose? Klinkt misschien stom maar ik hoorde eerst stemmen in mijn hoofd waar ik tegen praatte, deze stemmen zijn inmiddels weg, maar ik heb nog steeds op een fluistertoon dat ik tegen mezelf praat zonder dat ik hier controle over heb. Zijn er meer mensen die dit ook hebben?

De psychiater heeft ook vastgesteld dat ik een persoonlijkheidsstoornis (nao) heb.

Het is misschien een lang verhaal maar ik voel me vaak alleen. Ik woon op mezelf en ben niet gelukkig. Ik denk dat het gedeeltelijk ook komt omdat ik nog moet herstellen. Ik moet leren om gelukkig te worden met mezelf. Heeft er iemand tips?
uhm, zoek profesionele hulp! dit lijkt me niets iets voor op een forum.

(sorry als het bot overkomt, zo bedoel ik het niet)
Ik krijg al professionele hulp. Ik dacht dat er misschien mensen waren die hetzelfde meegemaakt hebben.
maatjesproject? lotgenotengroepen?

begreep uit je post meer dat je op zoek was naar goede tips, ik ben van mening dat je die echt binnen de hulpverlening moet zoeken.

Ervaringen delen met mensen die het zelfde hebben meegemaakt zou je hier kunnen zoeken...
Geen persoonlijke ervaring mee. Maar het probleem wat je beschrijft is niet iets wat van de ene op de andere dag is opgelost. Heeft tijd nodig (en hulp die je nu krijgt).. Heel veel sterkte.

En wat betreft de eenzaamheid: is er geen sportclub waar je je bij aan kunt sluiten? Of een buurtcentrum waar ze dingen organiseren? Misschien is er op internet wel wat over te vinden.Het lijkt misschien een grote stap nu, maar eenzaamheid is eigenlijk alleen te doorbreken als je er zelf energie in steekt. Succes!
Vast wel. Wacht maar even.
waarom zou het niet iets zijn voor op dit forum hier. er zijn heus meer vrouwen die dit hebben.
quote:crazyheidi schreef op 04 november 2012 @ 19:10:

uhm, zoek profesionele hulp! dit lijkt me niets iets voor op een forum.

(sorry als het bot overkomt, zo bedoel ik het niet)Het komt wel bot over, en behoorlijk tactloos.
Ik ben op zoek naar mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Waar ik het mee kan delen. Dit is de eerste keer dat ik mijn verhaal vertel. En ik hoop dat er mensen zijn die reageren. En wat die tips betreft, deze zijn welkom.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 november 2012 @ 19:21:

waarom zou het niet iets zijn voor op dit forum hier. er zijn heus meer vrouwen die dit hebben.

Eens.

Ik heb er geen ervaring mee maar er zullen vast anderen hier lezen en wel tips voor je hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je hebt een heftige tijd achter de rug Vlinder en ik kan me voorstellen dat het nu nog veel impact op je heeft.

Herstellen kost nu eenmaal tijd maar je kan verschillende dingen doen om je minder alleen te voelen.

De tip van een maatje zoeken is iets waar je aan kan denken. Samen met hem/ haar ga je elke week iets ondernemen of als je geen zin hebt iets thuis doen.

Ik ben al jarenlang maatje en het is en blijft erg leuk. Mijn laatste maatje en ik zijn nu al 4 jaar met elkaar en voorlopig hopen we dat nog lang vol te houden.

Is er bij jullie in de buurt geen activiteitencentrum waar je bepaalde dagdelen naar toe kan om iets te doen maar ook om tussen de mensen te zijn?

Ook zou je eens kunnen informeren bij een vrijwilligerscentrale welke mogelijkheden zij hebben en wat jou aanstaat.
Volgens mij loopt hier ook een topic op psyche waar forummers met elkaar schrijven die dit soort problematiek hebben of hadden?
Zo is dat.

Vlinder, heb zelf tegen een psychose aan gezeten, weet ongeveer wat je bedoelt. Je bent zeker niet de enige hoor, komisch hoe geschokt sommige reacties zijn. Toch nog een taboe?

Fijn dat je stemmen zijn verdwenen, de medicatie doet wat het moet doen blijkbaar. Ben je lang ziek geweest? Persoonlijkheidsstoornis nao is op zich een wat lichtere diagnose, toch? Lijkt me bemoedigend nieuws.

Neem je tijd, het duurt gewoon een tijdje voor je weer hersteld bent. Net als bij een knieoperatie of een longontsteking. Met een goede behandeling ben je al voor de helft op weg.
heb je een leuke hobby? Misschien een cursus of een sportclubje? Een goede manier om onder de mensen te komen en voorzichtig wat contact op te doen
Een persoonlijkheidsstoornis NAO betekend een persoonlijkheidsstoornis niet nader omschreven dus je hebt van alles wat, het is niet in één stoornis onder te brengen.

helaas wil dat dus niet altijd zeggen dat het een milde stoornis is Anouar.
quote:Jamey schreef op 04 november 2012 @ 19:20:

Geen persoonlijke ervaring mee. Maar het probleem wat je beschrijft is niet iets wat van de ene op de andere dag is opgelost. Heeft tijd nodig (en hulp die je nu krijgt).. Heel veel sterkte.

En wat betreft de eenzaamheid: is er geen sportclub waar je je bij aan kunt sluiten? Of een buurtcentrum waar ze dingen organiseren? Misschien is er op internet wel wat over te vinden.Het lijkt misschien een grote stap nu, maar eenzaamheid is eigenlijk alleen te doorbreken als je er zelf energie in steekt. Succes!'

Bedankt voor de reactie, bij een sportclub gaan is wel een goed idee. En het heeft allemaal tijd nodig dat klopt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 november 2012 @ 19:30:

heb je een leuke hobby? Misschien een cursus of een sportclubje? Een goede manier om onder de mensen te komen en voorzichtig wat contact op te doenMijn hobby is altijd al dansen geweest, dus het word misschien tijd om het weer op te pakken. Bedankt voor de tip
Heftig hoor.

Ik heb zelf een heel korte psychose gehad zonder dat ik stemmen hoorde. Ben ook opgenomen geweest.

Bij mij was het zo dat ik mijn 'invulling van leven' miste na die tijd. Studie was ik mee gestopt toen het zo slecht ging en verder had ik ook niks, alleen therapie. Misschien speelt dat ook een rol bij jou, dat je je gewone structuur kwijt bent?

Ik vind dat dit best op het forum thuishoort. Sterker nog, na mijn hele therapietraject voelde ik me ook heel onbegrepen.... totdat ik op Viva andere jonge vrouwen ontmoette die hetzelfde meegemaakt hadden. We hebben zeer fijn geschreven en het heeft me ontzettend geholpen.

Ik hoop dat jij hier ook veel aan gaat hebben.
quote:vlinder7 schreef op 04 november 2012 @ 19:07:

In maart ben ik opgenomen in een instelling omdat ik een psychose heb gehad. Ik ben hiervoor een half jaar opgenomen geweest. Het is een zware periode geweest. Op het moment zit ik nog steeds thuis om te herstellen. Ik slik nog steeds medicatie hiervoor. Zijn er mensen die ook nog een soort van nawerkingen hebben van een psychose? Klinkt misschien stom maar ik hoorde eerst stemmen in mijn hoofd waar ik tegen praatte, deze stemmen zijn inmiddels weg, maar ik heb nog steeds op een fluistertoon dat ik tegen mezelf praat zonder dat ik hier controle over heb. Zijn er meer mensen die dit ook hebben?

De psychiater heeft ook vastgesteld dat ik een persoonlijkheidsstoornis (nao) heb.

Het is misschien een lang verhaal maar ik voel me vaak alleen. Ik woon op mezelf en ben niet gelukkig. Ik denk dat het gedeeltelijk ook komt omdat ik nog moet herstellen. Ik moet leren om gelukkig te worden met mezelf. Heeft er iemand tips?

Hoi Vlinder,

Wat enorm naar dat je je zo voelt. Ik heb zelf geen psychose gehad, maar ik ken het wel uit mijn omgeving. De naweeën van een psychose kunnen heel lang duren, dus ik denk dat het niet gek is dat je je nu rot voelt. Er is een vereniging voor mensen die een psychose hebben gehad, Anoiksis (www.anoiksis.nl). Misschien dat je hier contact kunt zoeken met mensen die door hetzelfde gaan als jij?

En verder zou je ik je als tips willen geven dat:

- Prikkelvrije omgevingen goed zijn (dus rustige omgevingen, natuur)

- Ritme/structuur belangrijk zijn.

- Iets doen overdag belangrijk is, voor zover je dat al niet doet (iets met vrienden, hobby's, sport, vrijwilligerswerk, werk)

Dat zijn (in mijn ervaring) de belangrijkste dingen die je kunnen helpen om je langzaamaan wat beter te laten voelen.

Sterke en succes!
quote:Anouar schreef op 04 november 2012 @ 19:29:

Zo is dat.

Vlinder, heb zelf tegen een psychose aan gezeten, weet ongeveer wat je bedoelt. Je bent zeker niet de enige hoor, komisch hoe geschokt sommige reacties zijn. Toch nog een taboe?

Fijn dat je stemmen zijn verdwenen, de medicatie doet wat het moet doen blijkbaar. Ben je lang ziek geweest? Persoonlijkheidsstoornis nao is op zich een wat lichtere diagnose, toch? Lijkt me bemoedigend nieuws.

Neem je tijd, het duurt gewoon een tijdje voor je weer hersteld bent. Net als bij een knieoperatie of een longontsteking. Met een goede behandeling ben je al voor de helft op weg.

Wel komisch ja sommige reacties haha. of het een taboe is weet ik niet. Ik ben een half jaar al ziek. Het gaat in ieder geval de goede kant op!

Ik neem in ieder geval de tijd tot ik hersteld ben, de medicijnen werken in ieder geval goed! Hoe lang duurde het bij jou voordat je alles weer op kon pakken?
Ik denk dat er bij sommigen verwarring is tussen ' je psychotisch voelen' en 'het leven opbouwen na een psychose'.

Het kost helaas tijd (dat tweede) maar nogmaals, je bent niet de enige die dit meemaakt.
quote:Moonlight82 schreef op 04 november 2012 @ 19:35:

Heftig hoor.

Ik heb zelf een heel korte psychose gehad zonder dat ik stemmen hoorde. Ben ook opgenomen geweest.

Bij mij was het zo dat ik mijn 'invulling van leven' miste na die tijd. Studie was ik mee gestopt toen het zo slecht ging en verder had ik ook niks, alleen therapie. Misschien speelt dat ook een rol bij jou, dat je je gewone structuur kwijt bent?

Ik vind dat dit best op het forum thuishoort. Sterker nog, na mijn hele therapietraject voelde ik me ook heel onbegrepen.... totdat ik op Viva andere jonge vrouwen ontmoette die hetzelfde meegemaakt hadden. We hebben zeer fijn geschreven en het heeft me ontzettend geholpen.

Ik hoop dat jij hier ook veel aan gaat hebben.Ik ben mijn structuur inderdaad kwijt. Gelukkig komt mijn begeleider morgen om te bespreken wat we met de tijd gaan doen, om deze op te vullen. Bedankt voor je reactie. Het is fijn om te weten dat er meer mensen zijn die ook zoiets hebben doorgemaakt.
quote:muismuis schreef op 04 november 2012 @ 19:35:

[...]

Hoi Vlinder,

Wat enorm naar dat je je zo voelt. Ik heb zelf geen psychose gehad, maar ik ken het wel uit mijn omgeving. De naweeën van een psychose kunnen heel lang duren, dus ik denk dat het niet gek is dat je je nu rot voelt. Er is een vereniging voor mensen die een psychose hebben gehad, Anoiksis (www.anoiksis.nl). Misschien dat je hier contact kunt zoeken met mensen die door hetzelfde gaan als jij?

En verder zou je ik je als tips willen geven dat:

- Prikkelvrije omgevingen goed zijn (dus rustige omgevingen, natuur)

- Ritme/structuur belangrijk zijn.

- Iets doen overdag belangrijk is, voor zover je dat al niet doet (iets met vrienden, hobby's, sport, vrijwilligerswerk, werk)

Dat zijn (in mijn ervaring) de belangrijkste dingen die je kunnen helpen om je langzaamaan wat beter te laten voelen.

Sterke en succes!Heey, in ieder geval bedankt voor de tips! Ik ga zeker op die site kijken!
Gelukkig worden hoe doe je dat? Dat is voor iedereen weer een andere invulling.

Wat wil jij? Wat zijn je dromen?

Ik hoop voor je dat je hier een beetje aansluiting kunt vinden.
Ja en?
Allemaal bedankt voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven