quinoa, giftig
woensdag 7 november 2012 om 19:44
Ik heb vanavond voor 't eerste quinoa gegeten. Hartstikke lekker!
Ik heb 't afgespoeld, maar ben toch een beetje geschrokken. Ik las dat de stof saponine erin zat, en je de quinoa goed moet spoelen. Ik heb een vergiet met enorme gaten, en heb 't zo goed en zo kwaad als 't kon afgespoeld.
Nu vroeg ik me af: hóe giftig is het stofje wat om quinoa heen zit?
Ik heb 't afgespoeld, maar ben toch een beetje geschrokken. Ik las dat de stof saponine erin zat, en je de quinoa goed moet spoelen. Ik heb een vergiet met enorme gaten, en heb 't zo goed en zo kwaad als 't kon afgespoeld.
Nu vroeg ik me af: hóe giftig is het stofje wat om quinoa heen zit?
woensdag 7 november 2012 om 19:49
Wist niet wat het was, heb het even opgezocht.
Saponine zit in de volgende groenten:
Saponinen komen wijdverbeid voor in het plantenrijk. Men schat dat in drie van de vier plantensoorten saponinen voorkomen. Bijzonder rijk aan saponinen zijn voedselrijke weefsels van hogere planten, zoals wortels, knollen, bladeren, bloemen en zaden. Men vindt ze in groenten als sojabonen, erwten, spinazie, tomaten, aardappels (solanine) en knoflook en zijn bovendien werkzame bestanddelen van veel kruiden.
En over dat het giftig is, las ik dit:
Wanneer saponinen worden geïnjecteerd in de bloedbaan zijn ze giftig. Ze lossen dan lecithine in de membraan van rode bloedcellen op, waardoor de rode bloedcel uit elkaar valt en de inhoud ervan (o.a. hemoglobine) oplost in de omringende vloeistof (hemolyse). Dit proces verschilt aanzienlijk in de saponinehoudende planten onderling.
Saponinen zijn altijd toxisch voor koudbloedige dieren.
Bron Saponine
Ik zou mij dus helemaal niet druk maken.
Saponine zit in de volgende groenten:
Saponinen komen wijdverbeid voor in het plantenrijk. Men schat dat in drie van de vier plantensoorten saponinen voorkomen. Bijzonder rijk aan saponinen zijn voedselrijke weefsels van hogere planten, zoals wortels, knollen, bladeren, bloemen en zaden. Men vindt ze in groenten als sojabonen, erwten, spinazie, tomaten, aardappels (solanine) en knoflook en zijn bovendien werkzame bestanddelen van veel kruiden.
En over dat het giftig is, las ik dit:
Wanneer saponinen worden geïnjecteerd in de bloedbaan zijn ze giftig. Ze lossen dan lecithine in de membraan van rode bloedcellen op, waardoor de rode bloedcel uit elkaar valt en de inhoud ervan (o.a. hemoglobine) oplost in de omringende vloeistof (hemolyse). Dit proces verschilt aanzienlijk in de saponinehoudende planten onderling.
Saponinen zijn altijd toxisch voor koudbloedige dieren.
Bron Saponine
Ik zou mij dus helemaal niet druk maken.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
woensdag 7 november 2012 om 19:51
quote:tess97 schreef op 07 november 2012 @ 19:49:
Ik heb het laatst ook gegeten en niet eens afgespoeld. Ik leef ook nog steeds
Ja maar hoe lang is de vraag?Sommige giftige stoffen werken pas na een tijdje
(Zou anders het perfecte moordwapen zijn,je nodigt iemand uit om te komen eten en na een paar weken hopsakee )
Ik heb het laatst ook gegeten en niet eens afgespoeld. Ik leef ook nog steeds
Ja maar hoe lang is de vraag?Sommige giftige stoffen werken pas na een tijdje
(Zou anders het perfecte moordwapen zijn,je nodigt iemand uit om te komen eten en na een paar weken hopsakee )
woensdag 7 november 2012 om 19:55
Ja, inderdaad: "Hier schoonmoeders! Lekker een bordje quinoa!"
Nee, prima, ik maak me ook niet echt onwijze zorgen, maar ik vind het nooit zulke prettige berichten.
Ik heb vanmiddag ook al spinazie opnieuw verwarmd, mijn lijf zit vol met gifstoffen man!
Had trouwens niet die van Lassie, maar een biologische van de Tuinen. Ontiegelijk duur, trouwens. Je haalt er 3 kopjes uit.
Nee, prima, ik maak me ook niet echt onwijze zorgen, maar ik vind het nooit zulke prettige berichten.
Ik heb vanmiddag ook al spinazie opnieuw verwarmd, mijn lijf zit vol met gifstoffen man!
Had trouwens niet die van Lassie, maar een biologische van de Tuinen. Ontiegelijk duur, trouwens. Je haalt er 3 kopjes uit.
woensdag 7 november 2012 om 19:56
quote:NepBlond schreef op 07 november 2012 @ 19:55:
Ja, inderdaad: "Hier schoonmoeder! Lekker een bordje quinoa!"
Ik heb vanmiddag ook al spinazie opnieuw verwarmd, mijn lijf zit vol met gifstoffen man! Ben je voorlopig misschien niet ziek Al die ziektekiemen zijn gestorven.
Ja, inderdaad: "Hier schoonmoeder! Lekker een bordje quinoa!"
Ik heb vanmiddag ook al spinazie opnieuw verwarmd, mijn lijf zit vol met gifstoffen man! Ben je voorlopig misschien niet ziek Al die ziektekiemen zijn gestorven.
woensdag 7 november 2012 om 20:46
woensdag 7 november 2012 om 22:01
Hemolyse gebeurt wel vrijwel direct. Kan zijn dat er nu een of twee van je erythrocytjes (rode bloedcellen) in hemolyse zijn gegaan. Gebeurt wel vaker door stress van de rode bloedcellen. Je kan ze niet allemaal heel houden, maar gelukkig heb je er HEEL veel. Wordt pas gevaarlijk als je er hele (HELE) grote hoeveelheden van binnenkrijgt. No worries.