Fins Lapland

16-11-2012 17:44 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar mensen die in de winter naar Fins Lapland zijn geweest...ben erg benieuwd naar de ervaringen en waar je geboekt hebt etc.

Wij zitten erover na te denken om deze winter te gaan, maar zijn er nog niet helemaal uit...

Bedankt alvast voor jullie reactie!
Hoi! Ik ben er geweest.

los een vlucht geboekt, een hotel (romanievi) en aldaar bij aankomst een goede auto gehuurd. Is opgeteld veel goedkoper dan een helemaal georganiseerde trip, En eenmaal daar is het supersimpel om excursies enzo te doen Je rijdt gewoon zelf naar de husky-boerderij, het ijspaleis of het huis van de kerstman

De wegen zijn prima.

Ik vond het er erg mooi, maar een dag of vijf is wel genoeg, heb je het wel weer gezien.

De kou viel enorm mee, het was -30 maar goed gekleed was dat geen probleem.
Doen! Het is geweldig. Ga ik denk volgend jaar weer.
Rovaniemi bedoelt Rococo denk ik, zoekt wat makkelijker

Wij zijn direct naar Levi gevlogen met ArkeFly, maar dat zou ik niet nog een keer doen. Gewoon direct met FinnAir en dan apart accomodatie boeken.
Ik ben geweest, het was echt geweldig. Wij hebben het vanuit Finland zelf geregeld via een groepsreis-gebeuren, maar het was echt zwaar de moeite waard! En met name die activiteiten die je niet in Nederland kunt doen, zoals met de sneeuwscooter, of een slee met rendier/huskies ervoor. Het was echt iets wat ik niet had willen missen. Wij zijn overigens ook nog doorgereden naar Noorwegen en hebben daar een duik genomen in de Arctische Zee. Dat hoort er natuurlijk wel bij
Ja, geweest. Losse vlucht boeken is volgens mij het simpelst. Vliegt transavia nog op Rovaniemi?

Ter plaatse het natuurhistorisch musuem, de kerstman, huskysafari, dat soort dingen regelen. Afhankelijk van hoe avontuurlijk ensportief je bent, langlaufski's onder, rugtasje op en de wildernis is.

Het wordt idd makkelijk -30 op heldere dagen, maar het waait er veel minder dan hier en is meestal droger. Daarom is het goed te doen.
Ja, geweest. Losse vlucht boeken is volgens mij het simpelst. Vliegt transavia nog op Rovaniemi?

Ter plaatse het natuurhistorisch musuem, de kerstman, huskysafari, dat soort dingen regelen. Afhankelijk van hoe avontuurlijk ensportief je bent, langlaufski's onder, rugtasje op en de wildernis is.

Het wordt idd makkelijk -30 op heldere dagen, maar het waait er veel minder dan hier en is meestal droger. Daarom is het goed te doen.
Bedankt voor jullie reacties! Heb even snel gezocht op vluchten en accommodaties, maar dan kom ik tot nu toe niet goedkoper uit...zoek nog wel even verder ;)

Zegt Ruka jullie iets?
Ben anderhalf jaar geleden ook geweest maar dan 3 weken en zowel Noors, Zweeds als Fins lapland. Wij zijn gevlogen op Lulea, Zweden net onder de poolcircel en hebben daar een camper gehuurd (met spijkerbanden want die heb je wel nodig daar). Het was geen goedkope vakantie maar in verhouding tot die georganiseerde trips wel. Zweden en Finland lijken qua landschap erg op elkaar maar Noorwegen is compleet anders. We waren in maart en dan ligt er nog veel sneeuw maar de ergste kou is dan meestal geweest. Bij Levi kan je leuk skien.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ruka niet. Bedoel je Rukarinne? Vlakbij de Russische grens op hoogte van Rovaniemi?
Even een up.

Wij hebben net tickets geboekt naar Kittilä en gaan vanaf daar verder rijden naar Kilpisjärvi, in begin maart. Ik heb zitten kijken naar excursies en tours en dergelijke en ik vroeg me af of het zinvol was om dat van te voren te reserveren? We zijn er namelijk maar 5 dagen, dus het zou natuurlijk jammer zijn als alles vol is. Iemand daar ervaring mee?

En we zitten ook te kijken naar een Noorderlicht tour, we zitten te twijfelen tussen een snowmobile tour en een snowshoe tour. Het lijkt ons beide heel erg mooi, maar dat wordt een beetje te prijzig. Iemand tips wat leuker zou zijn?

En dan nog een vraagje, is het het waard om naar Tromsø (Noorwegen) te rijden? Ik hoor er namelijk een beetje wisselende verhalen over.
In 2007 en 2008 met scandinavian wintersports naar Pyhäa geweest. Helemaal geweldig. Tweede reis als extra een paardrijtocht door de sneeuw gedaan. Veel mooier dan met sneeuwscooter. Het enige wat je hoorde was af en toe het snuiven van een paard. Aanrader.
Ah, dat had ik zelf nooit gedacht. Toch eens over nadenken dan.

We hebben de vorige keer wel paarden zien staan met een slee erachter, maar we hadden zoiets van 'Dat kan in Nederland ook'. Wordt met een sneeuwscooter wat lastiger
En dus geen paard+slee, maar echt paardrijden. Was mijn eerste keer, maar liep allemaal gesmeerd.
Ah,dat kan natuurlijk ook! Maar nee, dat lijkt me niets voor mij, heb het niet zo op paarden. En zij meestal ook niet op mij.
AnnaRaven, van Kilpisjarvi naar Tromso is nog een flinke afstand. Dus dat is sowieso geen aanrader. Is echt zonde van je tijd.

Excursies boek ik altijd ter plekke. Er zijn verschillende bureaus waar je dit kunt doen. Je kunt dan je programma afstemmen op de weersomstandigheden. Wij huren meestal ter plekke een auto en gaan met de auto naar het eventuele Noorderlicht kijken. Een excursie naar het Noorderlicht is leuk, echter realiseer je dat het heel goed mogelijk is dat je het Noorderlicht niet te zien krijgt. De vraag is dan dus of je zoveel geld wil betalen voor een excursie met onzekere afloop. Door te plekke te boeken kun je in ieder geval naar de weersomstandigheden en dus of er een kans is voor het Noorderlicht.

Ik vind sneeuwscooteren in een groep absoluut niet leuk, ik zal dus ook geen excursie gecombineerd met sneeuwscooteren boeken.
Als je vijf dagen hebt, waarom wil je dan nog naar Tromsø rijden? Kost je minstens een dag reistijd enkele reis, dan houd je niets meer over.

Eens mat dahlia mbt sneeuwscooteren, ik zou eerder een huskysafari of sneeuwschoentocht doen. Lopen op sneewschoenen valt overigens niet helemaal mee. Als je kunt langlaufen, zou ik je dat aanraden.
ZwarteZwanen, ik heb mij denk niet goed uitgedrukt. Wij gaan met name naar Fins Lapland om te sneeuwscooteren. Wij huren beide een scooter en gaan zelfstandig op pad. Met z'n 2-en op een scooter is niet leuk.

Op een rustdag gaan wij (sneeuwschoen)wandelen.
Bedankt voor de reacties!

Ik zag inderdaad dat Tromsø nog een eindje rijden was, vandaar dat ik het me afvroeg of dat de moeite waard was Maar dat valt dan af denk ik.

Is het niet gevaarlijk om alleen op een sneeuwscooter te gaan rijden? Dat vroeg ik me namelijk af, omdat je het landschap helemaal niet kent en door de sneeuw niet goed de ondergrond kunt zien. Of zijn er duidelijke paden hiervoor?

En wat betreft het Noorderlicht, natuurlijk begrijp ik dat het mogelijk is dat we het niet zien. Ik kwam echter zoveel aanbieders tegen op internet dat het begon te kriebelen, heb er zoveel zin in! Ga in ieder geval de namen opschrijven, zodat we ter plekke daar kunnen kijken.
Er zijn idd een soort 'paden' uitgesleten. In je eentje op de rivier snowscooteren is misschien minder aan te raden. Op de grond moet het wel gaan.
Wij hebben het noorderlicht overigens gewoon gezien tijdens een busrit. Daar hoef je geen dure excursies voor te boeken
Dahlia, misverstand dan. Zelf ben ik meer van de natuurlijke voortbeweging. De sneeuwscooter is voor mij een beetje de brommer van het poolgebied, zeg maar.
Sneeuwscooteren is prima te doen zonder gids. De paden zijn over het algemeen duidelijk aangegeven. Er staan gewoon wegwijzer borden langs de route. Over meren is ook prima te doen, de paden staan aangegeven. Juist over meren scooteren is leuk, maar ik houd dan ook van snelheid.

Je ontvang een routekaart bij het verhuurcentrum. Dat samen dus met de wegwijzerborden maakt dat je prima uit de voeten kunt in het onbekende gebied.

Wij hebben het noorderlicht gezien op de 1e avond dat wij aankwamen. Wij gingen nog even een stukje lopen, wij hadden de hele dag of in het vliegtuig gezeten of op de luchthaven gehangen. Plotseling zagen wij het Noorderlicht door de bomen. Van zo'n excursie zie ik de meerwaarde niet aan, je kunt ook zelf naar een wat meer open plek gaan, waar je misschien het licht kunt waarnemen.
Er waren meiden tijdens onze reis die echt hele nachten op zijn gebleven om het noorderlicht te zien. Er kwam niets. En toen we dus onderweg waren naar huis, toen zagen we het. Je kunt er geen pijl op trekken. Maar Lapland in principe is echt buitengewoon mooi, ik had het niet willen missen.
het noorderlicht is mooi, maar de sterrenhemel vond ik net zo indrukwekkend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven