Het Belgen kletstopic
zaterdag 17 november 2012 om 18:24
"Sire, er zijn nog Belgen".
Ik vroeg me gewoon af met hoeveel Belgen/Vlamingen we hier zitten.
Denk wel dat het er al redelijk wat zijn.
Dus ik dacht: laat ik een Belgen kletstopic beginnen.
Wat betekent het om Belg te zijn?
Voel je je eerder Belg of Vlaming?
Zijn er hier Nederlandse vrouwen die in België wonen of die met een Belgische man getrouwd zijn?
Aan de Nederlanders: wat vinden jullie leuk aan België?
Vinden jullie de Belgen echt dom of valt dat wel mee?
Ik vroeg me gewoon af met hoeveel Belgen/Vlamingen we hier zitten.
Denk wel dat het er al redelijk wat zijn.
Dus ik dacht: laat ik een Belgen kletstopic beginnen.
Wat betekent het om Belg te zijn?
Voel je je eerder Belg of Vlaming?
Zijn er hier Nederlandse vrouwen die in België wonen of die met een Belgische man getrouwd zijn?
Aan de Nederlanders: wat vinden jullie leuk aan België?
Vinden jullie de Belgen echt dom of valt dat wel mee?
zaterdag 17 november 2012 om 19:40
Ghehe, das waar. Die doet het wel heel goed in de schlagerronde op cantussen (waar ik ook inmiddels menig Vlaamsch klassieker kan meezingen). Daarover gesproken, het studentenleven in het algemeen verschilt ook heel erg in Vlaanderen en Nederland.
Volgens mij zijn De Pfaffs nog altijd op tv, in de komkommertijd.
Volgens mij zijn De Pfaffs nog altijd op tv, in de komkommertijd.
zaterdag 17 november 2012 om 19:40
Schoonfamilie kussen, mwoah, ben ik ook niet echt van eerlijk gezegd, eigen familie wel (3 op de wang natuurlijk). Wist niet dat het hierin verschilde
Mimi, het zijn zeker toffe mensen, het bleef wel een grotere cultuurschok voor mij dan ik had verwacht toen ik verhuisde . Ik zat echt met het idee "Da zal wel meevallen, het is dezelfde taal, maar een paar kilometer over de grens", amai mijn voeten ja.
(Ik mis het "Vlaams" spreken, ik kan mijn streek dialect niet spreken maar het hele ge, gij, u en dingen zoals "amai" en "allez" mis ik
).
Mimi, het zijn zeker toffe mensen, het bleef wel een grotere cultuurschok voor mij dan ik had verwacht toen ik verhuisde . Ik zat echt met het idee "Da zal wel meevallen, het is dezelfde taal, maar een paar kilometer over de grens", amai mijn voeten ja.
(Ik mis het "Vlaams" spreken, ik kan mijn streek dialect niet spreken maar het hele ge, gij, u en dingen zoals "amai" en "allez" mis ik
zaterdag 17 november 2012 om 19:41
zaterdag 17 november 2012 om 19:45
zaterdag 17 november 2012 om 19:49
fru1t3lla: niet doen hoor, je woordenschat achter je laten. Vriend begint nu ook goed te vernederlandsen en dat vind ik echt jammer! Ik heb ook de moeite gedaan destijds om wat typische Belgische woorden (nou ja, afgeleid van het Frans natuurlijk) te leren en ik gebruik het daardoor nu te weinig.
Maar we gaan nog een keer in België wonen, ben ik daar eens benieuwd naar de cultuurschok.
Ik moest er in het begin zo aan wennen dat ik 'den Hollander' was. Bijna iedereen aan wie ik voorgesteld werd zei destijds: 'hé, maar jong. Wat moete gij met zonne Hollander!' Ik was toen wel een beetje tja, beledigd zeg ik niet, maar erg leuk was het toen niet. Nu vind ik het wel leuk.
Maar we gaan nog een keer in België wonen, ben ik daar eens benieuwd naar de cultuurschok.
Ik moest er in het begin zo aan wennen dat ik 'den Hollander' was. Bijna iedereen aan wie ik voorgesteld werd zei destijds: 'hé, maar jong. Wat moete gij met zonne Hollander!' Ik was toen wel een beetje tja, beledigd zeg ik niet, maar erg leuk was het toen niet. Nu vind ik het wel leuk.
zaterdag 17 november 2012 om 19:51
quote:fleetwood schreef op 17 november 2012 @ 19:49:
fru1t3lla: niet doen hoor, je woordenschat achter je laten. Vriend begint nu ook goed te vernederlandsen en dat vind ik echt jammer! Ik heb ook de moeite gedaan destijds om wat typische Belgische (nou ja, afgeleid van het Frans natuurlijk) te leren en ik gebruik het daardoor nu te weinig.
Kan ik me zo voorstellen haha!
maar ze bedoelen het goed zullu!
fru1t3lla: niet doen hoor, je woordenschat achter je laten. Vriend begint nu ook goed te vernederlandsen en dat vind ik echt jammer! Ik heb ook de moeite gedaan destijds om wat typische Belgische (nou ja, afgeleid van het Frans natuurlijk) te leren en ik gebruik het daardoor nu te weinig.
Kan ik me zo voorstellen haha!
maar ze bedoelen het goed zullu!
zaterdag 17 november 2012 om 19:51
Ik woon nu vlakbij de Belgische grens (grensstreek in NL) en heb 2x ongeveer drie jaar in België gewoond. En hoewel ik beide keren net over de grens woonde, vond ik het toch heel anders dan in Nederland (toch cultuurshock). Het taaltje vind ik nog steeds heerlijk om te horen.
Leuk topic!
Leuk topic!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
zaterdag 17 november 2012 om 19:53
quote:mimi73 schreef op 17 november 2012 @ 19:45:
Oh en wat me ook opvalt.
Hier op tv zie je gewoon politiekers meedoen in tv quizzen!
Dat zie je in Nederland toch niet?Ik stond er zo perplex van dat de Belgische oude minister van pensioenen gewoon dronken op zijn werk verscheen en ook nog gewoon zijn woord mocht doen. Mijn vriend heeft het eens laten zien. In Nederland mag je direct naar huis en is het maar de vraag of je serieus genomen wordt of uberhaupt nog terug mag komen.
Oh en wat me ook opvalt.
Hier op tv zie je gewoon politiekers meedoen in tv quizzen!
Dat zie je in Nederland toch niet?Ik stond er zo perplex van dat de Belgische oude minister van pensioenen gewoon dronken op zijn werk verscheen en ook nog gewoon zijn woord mocht doen. Mijn vriend heeft het eens laten zien. In Nederland mag je direct naar huis en is het maar de vraag of je serieus genomen wordt of uberhaupt nog terug mag komen.
zaterdag 17 november 2012 om 19:55
quote:fleetwood schreef op 17 november 2012 @ 19:53:
[...]
Ik stond er zo perplex van dat de Belgische oude minister van pensioenen gewoon dronken op zijn werk verscheen en ook nog gewoon zijn woord mocht doen. Mijn vriend heeft het eens laten zien. In Nederland mag je direct naar huis en is het maar de vraag of je serieus genomen wordt of uberhaupt nog terug mag komen.
Je bedoelt Michel Daerden? Vreemde kerel vond ik dat (RIP).
Als ik hem bezig zag moest ik gelijk denken "die man beslist over onze pensioenen"?
[...]
Ik stond er zo perplex van dat de Belgische oude minister van pensioenen gewoon dronken op zijn werk verscheen en ook nog gewoon zijn woord mocht doen. Mijn vriend heeft het eens laten zien. In Nederland mag je direct naar huis en is het maar de vraag of je serieus genomen wordt of uberhaupt nog terug mag komen.
Als ik hem bezig zag moest ik gelijk denken "die man beslist over onze pensioenen"?
zaterdag 17 november 2012 om 19:56
quote:mimi73 schreef op 17 november 2012 @ 19:55:
[...]
Als ik hem bezig zag moest ik gelijk denken "die man beslist over onze pensioenen"?Ja, die ja! Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dat filmpje op youtube van hem is stiekem ook wel weer grappig (omdat het bij ons echt niet kan).
[...]
Als ik hem bezig zag moest ik gelijk denken "die man beslist over onze pensioenen"?Ja, die ja! Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dat filmpje op youtube van hem is stiekem ook wel weer grappig (omdat het bij ons echt niet kan).
zaterdag 17 november 2012 om 20:00
Ik heb vier jaar in Antwerpen gestudeerd, en heel eerlijk? Ik was toch blij dat ik er weg was. Ik weet het niet. Ik woon nu weer in een ander buitenland en ik kan me in deze mentaliteit veel meer vinden. Na 4 jaar was ik het eeuwige gezeur over 'den Ollanders' echt meer dan zat.
Ik had een keer een prof en die begon al: 'Ah komt u van boven de rivieren, dan kunt u geen Nederlands'. En nee, dat was niet sarcastisch bedoeld. Maar afijn, aan het einde van het jaar had ik het hoogste cijfer in haar vak .
Andere dingen die me opvielen zijn bijv.
het achter je rug om praten (niet bij mij maar bij een Nederlandse vriendin)
in het weekend naar huis gaan en dan maandagochtend op kot terugkomen met 4 bakjes voorgekookt eten. Voor elke dag een bakje.
Onzelfstandig. Alles wordt gedaan door mama/papa/bompa/bomma.
Ze kunnen niet discussieren. Als er een discussie was in de les, waren dat altijd de aanwezige Nederlanders en de prof, de Belgen keken er altijd naar, maar zeiden echt nooit wat. Nooit!
Duur. De supermarkten zijn echt wel duurder dan die in Nederland.
De houding tegen buitenlanders: termen als negertetten, zwartjes etc hoor je toch echt niet in Nederland.
De positieve dingen waren vooral de leuke steden, het 'kriekske' en de winkels in de stad.
O en ik heb trouwens nog steeds hele goede Belgische vrienden hoor. Maar de meeste wonen ook niet meer in Belgie.
Ik had een keer een prof en die begon al: 'Ah komt u van boven de rivieren, dan kunt u geen Nederlands'. En nee, dat was niet sarcastisch bedoeld. Maar afijn, aan het einde van het jaar had ik het hoogste cijfer in haar vak .
Andere dingen die me opvielen zijn bijv.
het achter je rug om praten (niet bij mij maar bij een Nederlandse vriendin)
in het weekend naar huis gaan en dan maandagochtend op kot terugkomen met 4 bakjes voorgekookt eten. Voor elke dag een bakje.
Onzelfstandig. Alles wordt gedaan door mama/papa/bompa/bomma.
Ze kunnen niet discussieren. Als er een discussie was in de les, waren dat altijd de aanwezige Nederlanders en de prof, de Belgen keken er altijd naar, maar zeiden echt nooit wat. Nooit!
Duur. De supermarkten zijn echt wel duurder dan die in Nederland.
De houding tegen buitenlanders: termen als negertetten, zwartjes etc hoor je toch echt niet in Nederland.
De positieve dingen waren vooral de leuke steden, het 'kriekske' en de winkels in de stad.
O en ik heb trouwens nog steeds hele goede Belgische vrienden hoor. Maar de meeste wonen ook niet meer in Belgie.
zaterdag 17 november 2012 om 20:01