Ipod versus ....

18-11-2012 10:39 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wil voor haar verjaardag een Ipod. Met geld van oma en opa, haar vader & mij en wat eigen spaargeld moet dat lukken.

Maar nou vraag ik me eigenlijk af wát de meerwaarde van zo'n (duur!) ding voor haar is. We hebben een laptop én een Ipad. En daarnaast begreep ik dat muziek voor op de Ipod áltijd (?) betaald moet worden (Itunes toch?).

Mijn vraag: ís er een goed alternatief dat én (wellicht) iets goedkoper is maar vooral waar ze muziek (en apps) gratis op kan downloaden (mbv Wifi thuis).

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Met elke smartphone kun je toch net zoveel (of meer) als op een iPod touch? Of vergis ik me?
Vind jij een smartphone voor een 9 jarige niet wat overdreven Isa? (persoonlijk vind ik een touch voor die leeftijd al op de grens)
Dát wilde ik net schrijven. Ik vind mijn 9-jarige dochter idd te jong voor een smartphone..
Soyli bedenk ook even hoe je om wil gaan met internetgebruik op de touch. Wil je daar toezicht op houden of krijgt ze de vrije hand met alle risico's van dien?
Oh, ik had gemist dat ze 9 jaar is. Aangezien het op een touch ging (en internet) ging ik er ook eigenlijk vanuit dat ze 12+ zou zijn

Nee, dan vind ik een touch ook op het randje ivm internet.
Je dochter wilt per se een ipod begrijp ik, allemaal leuk en aardig, maar heeft ze wel een besef van hoe duur die dingen zijn? Ik denk dat het goed is dat ze inziet dat die dingen veel geld kosten en indien ze dat echt wil, ze dan meer moet sparen. Als jij in feite extra gaat bijleggen dan zou ik ook dure producten uitzoeken.

Ik zou zo'n ipod ook fantastisch vinden indien ik er maar 50 euro voor betaal. Als ik er echter bijna 200,- voor moet betalen, dan verwacht ik ook veel meer kwaliteit. Mijns inziens is het goed om een kind terdege bewust te laten worden van deze prijsverschillen

Vraag haar waarom ze een ipod wilt of ze de alternatieven heeft overwogen enz enz. Qua pure geluidskwaliteit scoort de ipod zelfs helemaal niet zo goed. Niet dat het een slecht ding is overigens, gewoon absoluut niet de beste.

de Sony NWZ-S764 is mijns inziens beter (en 1/3e goedkoper) de sandisk senza (al eerder genoemd, is een uitstekend en goedkoop alternatief). De philips ariaz is ook prima.

Overigens zou ik me niet te schuldig voelen over het downloaden van mp3's dat is legaal omdat het geen stelen is, maar delen. Er zijn al meerdere onderzoeken die uitwijzen dat downloaden weinig invloed heeft op onze totale besteding aan audio-entertainment.
quote:Isa33 schreef op 18 november 2012 @ 11:49:

Ik heb een iPod en ik vind het een onding! Daarvoor had ik MP3-spelers maar wilde mee in de hype (ja, ja ) Het is het enige digitale ding waar ik ooit spijt van heb gehad. Ben ook voorgoed genezen van Apple.

Er zijn zat andere apparaten die minder kosten en een stuk prettiger in gebruik.

+1

De verschillen zijn zo persoonlijk en het aanbod zo ontzettend groot dat de consumentenbond er zelfs geen test van heeft.
Glaas-beer.. Mijn dochter wil een Ipod omdat ze ziet dat vriendinnetje er ook één hebben. En daarom vraagt ze er een voor haar verjaardag. Met geld (in plaats van cadeau) van mij, haar vader en oma/opa. Én ze legt spaargeld bij. Dus ze is zich terdege bewust van het feit dat het niet 'zomaar' iets is.

En net als ik kent zij de alternatieven niet .

Vandaar dit topic.

Dank voor de tips weer...
quote:glaas_beer schreef op 18 november 2012 @ 12:23:

Overigens zou ik me niet te schuldig voelen over het downloaden van mp3's dat is legaal omdat het geen stelen is, maar delen. Er zijn al meerdere onderzoeken die uitwijzen dat downloaden weinig invloed heeft op onze totale besteding aan audio-entertainment.Het delen van iets dat gemaakt is door iemand die daar zijn geld mee moet verdienen. Ik weet niet wat voor werk jij doet, glaas-beer, maar ik weet dat ik het zelf bijzonder vervelend zou vinden als hetgeen ik maak en waarmee ik mijn brood moet verdienen, gedeeld wordt zonder mijn toestemming. En het argument dat het al duur genoeg is... Ach... je leent toch ook niet het dure jacht dat werkloos in de haven ligt, omdat zo'n jacht toch al duur genoeg is? Als je daarop wil varen, zul je moeten sparen. Wil je muziek luisteren, ga je net zoals vroeger met je zelfgespaarde centjes naar de winkel en kiest een liedje uit. Wil je een boek lezen, ga je naar de bieb, vraagt het voor je verjaardag of gaat wederom met je zelfgespaarde of verdiende geld naar de boekwinkel. Just my two cents...
quote:capricorn schreef op 18 november 2012 @ 14:12:

[...]

Het delen van iets dat gemaakt is door iemand die daar zijn geld mee moet verdienen. Ik weet niet wat voor werk jij doet, glaas-beer, maar ik weet dat ik het zelf bijzonder vervelend zou vinden als hetgeen ik maak en waarmee ik mijn brood moet verdienen, gedeeld wordt zonder mijn toestemming. En het argument dat het al duur genoeg is... Ach... je leent toch ook niet het dure jacht dat werkloos in de haven ligt, omdat zo'n jacht toch al duur genoeg is? Als je daarop wil varen, zul je moeten sparen. Wil je muziek luisteren, ga je net zoals vroeger met je zelfgespaarde centjes naar de winkel en kiest een liedje uit. Wil je een boek lezen, ga je naar de bieb, vraagt het voor je verjaardag of gaat wederom met je zelfgespaarde of verdiende geld naar de boekwinkel. Just my two cents...

U begrijpt het verschil niet tussen delen (en het origineel in tact laten, bij de maker laten) en stelen niet? dat jacht kun je niet kopiëren, als je die gebruikt, dan kan de eigenaar hem niet meer gebruiken. dát is het verschil. Natuurlijk zou ik als muziekkant geld willen verdien aan mijn muziek. Maar ik zou het internet juist zien als een medium waarmee ik mijn muziek aan een groot publiek kan laten horen, en als een middel om de dure platenmaatschappijen te omzeilen. Platenmaatschappijen willen een paar topartiesten om zo de markt te kunnen controleren. De rest komt er niet aan te pas. Derhalve zitten we in de top40 met een eenheidsworst aan muziek.

Het verdienmodel van cd's of betaalde muziek is volledig achterhaald. maarja, je mag van mij best cd's blijven kopen.
Ik begrijp het verschil tussen delen en stelen prima, dankuwel. En ik vind dat als een muziekkant (seriously? u denkt dat dat zo geschreven wordt?) iets maakt, dat daarvoor betaald moet worden en zodra dat niet gebeurt is het stelen. Dus ja, ik koop mijn muziek gewoon. Net als mijn boeken. Call me crazy.

En ik geloof overigens ook dat het in het geval van iemand die actief op zoek gaat op een forum naar mogelijkheden om gratis muziek te downloaden, niet aannemelijk is dat deze persoon zijn of haar muziek in de winkel blijft kopen.
Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar als je iets anders gaat kopen dan een iPod, overleg je dat dan met haar? Straks wil ze per se een iPod en spaart ze liever zelf door tot ze die kan halen ( had ik vroeger tenminste wel)
Oh en glaas_beer ik vind dat je het mooi hebt uitgelegd, het is gewoon voor sommigen wat lastiger te begrijpen denk ik ;)
quote:roos1987 schreef op 18 november 2012 @ 15:01:

Oh en glaas_beer ik vind dat je het mooi hebt uitgelegd, het is gewoon voor sommigen wat lastiger te begrijpen denk ik ;)En daar bedoel je mij mee?
quote:roos1987 schreef op 18 november 2012 @ 14:54:

Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar als je iets anders gaat kopen dan een iPod, overleg je dat dan met haar? Straks wil ze per se een iPod en spaart ze liever zelf door tot ze die kan halen ( had ik vroeger tenminste wel)Ha ha. Natuurlijk. Ze krijgt geld, in het weekend we gaan sámen kopen
quote:capricorn schreef op 18 november 2012 @ 14:53:

Ik begrijp het verschil tussen delen en stelen prima, dankuwel. En ik vind dat als een muziekkant (seriously? u denkt dat dat zo geschreven wordt?) iets maakt, dat daarvoor betaald moet worden en zodra dat niet gebeurt is het stelen. Dus ja, ik koop mijn muziek gewoon. Net als mijn boeken. Call me crazy.

En ik geloof overigens ook dat het in het geval van iemand die actief op zoek gaat op een forum naar mogelijkheden om gratis muziek te downloaden, niet aannemelijk is dat deze persoon zijn of haar muziek in de winkel blijft kopen.

Stelen is het origineel afpakken, de maker/eigenaar de mogelijkheid ontnemen het product nog te gebruiken. Zoals een auto uit de garage, een portemonnee die wordt afgepakt en het niet betalen voor een biertje.

Het downloaden van muziek, het kopiëren van een bladzijde uit een boek voor de opleiding, is gewoon delen. Hetzelfde geldt voor het vertellen van informatie dat jij uit dit boek hebt opgedaan, das ook door iemand uitgevonden/gemaakt en dat ben jij aan het delen, ZONDER te betalen!!! omg, schaam je. Resumerend: je begrijpt het duidelijk niet.

Mea culpa voor mijn tiepvoudt, blijkbaar doet dat ertoe indien je inhoudelijk geen punt hebt.
Zeg glaasbeer, hoe sponsor jij de muziekwereld dan?? Of "deel" je alles zonder er voor te betalen? Wat zie jij dan als goed verdienmodel?
Bezoeken van concerten of andere evenementen. Bijzondere albums of producties, die ik het wel waard om daadwerkelijk voor te betalen. Ik betaal graag voor een goede artiest, geen megalomane platenmaatschapij... Daarbij is het een misvatting dat ieder nr dat je zou downloaden, ook zou kopen. Dat hebben we nooit gedaan (opgenomen casettebandjes anyone). Daarbij deel ik geen muziek, want daartoe ben ik niet gemachtigd, (uploaden is verboden).
Je praat jezelf een beetje tegen glasbier. Jij bepaalt dus waar je voor wilt betalen en als je iets niet de moeite waard vindt betaal je er niet voor, dan downloadt je het gewoon? Ok dan... Doe je dat met alles, of alleen met muziek?

En je deelt geen muziek, maar een paar postings hierboven stel je wel dat het downloaden van muziek niet om stelen, maar delen gaat? Dus je gaat ervan uit dat de muziek die gedownload wordt, door de rechtmatige eigenaar gedeeld wordt?

Door muziek, die niet door de maker gratis ter beschikking is gesteld, te downloaden ontneem je de maker van deze muziek (of andere vormen van intellectueel eigendom) de kans om beloond te worden voor zijn prestatie, zijn werk,

Het gaat wel degelijk om stelen. Intellectueel eigendom anyone?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven