Soep pureren

02-12-2012 14:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even snel een vraagje. Wanneer je soep wil pureren kun je dit dan het beste in een keukenmachine, blender of met een staafmixer doen?

Had namelijk net soep gemaakt en toen ik het in de keukenmachine deed (deksel erop natuurlijk) kwam het omhoog en vloog het alle kanten op.. Gevolg was dus dat alles onder de soep zat. Had ik het anders in kwarten moeten pureren? Of sputtert het niet wanneer je een staafmixer gebruikt? (Zie dat al helemaal gebeuren namelijk)

Of heeft iemand tips waardoor het niet sputtert ?
Meestal zit er een deksel op een blender?

Maar ik zou soep gewoon met een staafmixer pureren.
Net tomatensoep gepureerd in de blender (met deksel) en dat ging prima.
Staafmixer
Wij doen dat altijd met de staafmixer. Wel bij een hete pan soep bij wijze van spreken 20 seconden pureren en dan even wachten, want door de damp wordt de mixer al warm en mijn vorige staafmixer (goedkope van de Hema) heeft door die oververhitting de geest gegeven.
Hoe kan het nou overal zitten als er een deksel op zat?

Maar ik pureer soep altijd met de staafmixer. Dat spat wel een beetje, maar niet erg.
Jup, staafmixer: eerst steeds bovenop een groot stuk tomaat/groente/whatever zetten en naar beneden drukken terwijl je pureert, daarna kan je door de hele pan heen, zolang je de staafmixer maar niet heel schuin houdt of naar boven trekt terwijl ie aan staat.
Hete soep alleen in kleine hoeveelheden. Bij mij schiet anders de deksel ook van de blender af en zit alles onder de hete soep (auw). Ik doe het het liefst gewoon met de staafmixer
Bij hete vloeistof kan het inderdaad gebeuren dat het je blender of keukenmachine uit komt zetten. Deksel voor de zekerheid vasthouden dus.

Zelf doe ik het voor het gemak met de staafmixer. Dan hoef je het ook niet over te gieten, en het scheelt weer afwas. De truc is om de mixer niet schuin te houden (dan gaat ie spetteren!), maar gewoon rechtop in de pan te zetten. Dan spettert het niet.
Je moet zorgen dat de deksel goed vast zit, dus klikken of heen en weer schuiven en vast klikken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik snap ook niet hoe het alle kanten op vloog met het deksel erop?

Ik ging pompoensoep pureren, dat waren gewoon flinke stukken en dat ging prima met de blender van de hema. Wel even oppassen dat hij niet te heet word, ook qua tijd die je pureerd. Als het veel tijd kost, dan moet je tussendoor even paar minuten laten rusten bij de wat goedkopere vanwege de motor.

lukt het het beste.
Ik heb het met zowel blender als staafmixer gedaan, ging allebei prima. Wel maak ik soep die ik moet pureren vaak wat eerder op de dag of zelfs de dag ervoor, zodat het een beetje kan afkoelen. Alternatief zou misschien zijn om de soep eerst verder in te laten koken en daarna met koud water weer aan te lengen voordat je pureert.
quote:endagmar schreef op 02 december 2012 @ 14:28:

Ik snap ook niet hoe het alle kanten op vloog met het deksel erop?

.

Dat komt door de warmte.

Ik pureer het altijd met de staafmixer.
Als de blender van glas is, kan het daar gewoon in. Wel met deksel

Plastic bleder/keukenmachine soep eerst even laten afkoelen...
In mijn keukenmachine kunnen geen hete dingen, eerst afkoelen dan blenden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
in een blender het kleine dopje/dekseltje eraf halen, zodat warmte wat kan ontsnappen, maar dan wel een theedoek oid erop doen en vasthouden. Zo zie ik het de koks op tv ook altijd doen en bij mij werkt dat ook prima. Of met een staafmixer.
Nou ik dacht ook dat er niks mis kon gaan als de deksel erop zat, maar inderdaad door de warmte komt het naarboven en schiet het tussen de gleuven van de deksel door. Het spatte ook niet helemaal tegen de muur oid, maar het droop er allemaal tussenuit.

Ik denk dat ik het volgende keer maar beter met de staafmixer kan doen en zal hem dan recht houden, bedankt .
Ik gebruik altijd de staafmixer in de pan en dat werkt prima.
Met een staafmixer kun je een pan soep in 1x pureren. Met de blender moet ik altijd een paar keer overgieten en dan wordt het snel een knoeiboel. (ik ben wel van de grote hoeveelheden)
Ik laat de soep nooit eerst afkoelen. Gewoon gas uit en staafmixer erin. En die is nog steeds niet gesmolten
Soep afkoelen? Nooit aangedacht, gewoon hup de staafmixer in de pan.

Staafmixer is nog nooit gesmolten, wel heb ik al bij 2 staafmixers die van plastic waren gehad dat er roest uit kwam en dat ik dan zo de soep door de plee kon spoelen!

Nu heb ik er 1 met van ijzer, tot nu toe nog geen roest uit gekomen

En waarom een blender gebruiken? Heb je alleen meer afwas.
Ik heb nooit geprobeerd soep in de blender te doen. Ik gebruik we regelmatig gewoon de staafmixer in de pan.

Ik heb op mijn blog ook een Tomatensoep -recept staan waar een staafmixer een prominente rol heeft.

Ik heb er een van plastic. Werkt prima en smelt niet
Zelf koken is als toveren met smaken!
Staafmixer hoeft de soep ook niet afgekoeld te worden (toch?!?)

Maar voor een blender/keukenmachine wel (anders spettert het eruit enzo)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven