Soep pureren
zondag 2 december 2012 om 14:12
Even snel een vraagje. Wanneer je soep wil pureren kun je dit dan het beste in een keukenmachine, blender of met een staafmixer doen?
Had namelijk net soep gemaakt en toen ik het in de keukenmachine deed (deksel erop natuurlijk) kwam het omhoog en vloog het alle kanten op.. Gevolg was dus dat alles onder de soep zat. Had ik het anders in kwarten moeten pureren? Of sputtert het niet wanneer je een staafmixer gebruikt? (Zie dat al helemaal gebeuren namelijk)
Of heeft iemand tips waardoor het niet sputtert ?
Had namelijk net soep gemaakt en toen ik het in de keukenmachine deed (deksel erop natuurlijk) kwam het omhoog en vloog het alle kanten op.. Gevolg was dus dat alles onder de soep zat. Had ik het anders in kwarten moeten pureren? Of sputtert het niet wanneer je een staafmixer gebruikt? (Zie dat al helemaal gebeuren namelijk)
Of heeft iemand tips waardoor het niet sputtert ?
zondag 2 december 2012 om 14:26
zondag 2 december 2012 om 14:26
Bij hete vloeistof kan het inderdaad gebeuren dat het je blender of keukenmachine uit komt zetten. Deksel voor de zekerheid vasthouden dus.
Zelf doe ik het voor het gemak met de staafmixer. Dan hoef je het ook niet over te gieten, en het scheelt weer afwas. De truc is om de mixer niet schuin te houden (dan gaat ie spetteren!), maar gewoon rechtop in de pan te zetten. Dan spettert het niet.
Zelf doe ik het voor het gemak met de staafmixer. Dan hoef je het ook niet over te gieten, en het scheelt weer afwas. De truc is om de mixer niet schuin te houden (dan gaat ie spetteren!), maar gewoon rechtop in de pan te zetten. Dan spettert het niet.
zondag 2 december 2012 om 14:28
Ik snap ook niet hoe het alle kanten op vloog met het deksel erop?
Ik ging pompoensoep pureren, dat waren gewoon flinke stukken en dat ging prima met de blender van de hema. Wel even oppassen dat hij niet te heet word, ook qua tijd die je pureerd. Als het veel tijd kost, dan moet je tussendoor even paar minuten laten rusten bij de wat goedkopere vanwege de motor.
Ik ging pompoensoep pureren, dat waren gewoon flinke stukken en dat ging prima met de blender van de hema. Wel even oppassen dat hij niet te heet word, ook qua tijd die je pureerd. Als het veel tijd kost, dan moet je tussendoor even paar minuten laten rusten bij de wat goedkopere vanwege de motor.
zondag 2 december 2012 om 14:57
Ik heb het met zowel blender als staafmixer gedaan, ging allebei prima. Wel maak ik soep die ik moet pureren vaak wat eerder op de dag of zelfs de dag ervoor, zodat het een beetje kan afkoelen. Alternatief zou misschien zijn om de soep eerst verder in te laten koken en daarna met koud water weer aan te lengen voordat je pureert.
zondag 2 december 2012 om 15:45
zondag 2 december 2012 om 15:50
Nou ik dacht ook dat er niks mis kon gaan als de deksel erop zat, maar inderdaad door de warmte komt het naarboven en schiet het tussen de gleuven van de deksel door. Het spatte ook niet helemaal tegen de muur oid, maar het droop er allemaal tussenuit.
Ik denk dat ik het volgende keer maar beter met de staafmixer kan doen en zal hem dan recht houden, bedankt .
Ik denk dat ik het volgende keer maar beter met de staafmixer kan doen en zal hem dan recht houden, bedankt .
zondag 2 december 2012 om 23:20
Soep afkoelen? Nooit aangedacht, gewoon hup de staafmixer in de pan.
Staafmixer is nog nooit gesmolten, wel heb ik al bij 2 staafmixers die van plastic waren gehad dat er roest uit kwam en dat ik dan zo de soep door de plee kon spoelen!
Nu heb ik er 1 met van ijzer, tot nu toe nog geen roest uit gekomen
En waarom een blender gebruiken? Heb je alleen meer afwas.
Staafmixer is nog nooit gesmolten, wel heb ik al bij 2 staafmixers die van plastic waren gehad dat er roest uit kwam en dat ik dan zo de soep door de plee kon spoelen!
Nu heb ik er 1 met van ijzer, tot nu toe nog geen roest uit gekomen
En waarom een blender gebruiken? Heb je alleen meer afwas.
zondag 2 december 2012 om 23:44