Kroatië

12-07-2007 08:52 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Dit jaar gaan we voor het eerst naar Kroatië (eiland Cres) op vakantie. Heeft iemand nog goede tips voor dingen om te bezichtigen. We zijn met de auto dus kunnen een stukje rijden.

Leuke restaurantjes, gezellige dorpjes en handige marktjes hoor ik ook graag over.

Groetjes!
ach wat rot...doordat hij zijn familie achter moet laten? we vertrekken op een dinsdag, dus die tip van zondag redden we niet helaas. Ik dacht inderdaad ook zo rond die tijd te vertrekken, wij wonen in de Randstad en dat scheelt natuurlijk nog wel wat. Rijden jullie door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië?
Hallo allemaal!

Volgende week gaan we met de auto oa in Kroatië rondrijden op huwelijksreis, al geweldig veel goede informatie opgedaan met al jullie berichten te lezen, heb zelf nog enkele vraagjes:

- We zijn van plan in appartementen of B&Bs te verblijven, is het overal goed mogelijk dat te doen zonder eerst te reserveren?? (Plitvice, KrK-Cres-Lovinj, Istrie) Of raden jullie aan van toch meer op voorhand vast te leggen?

- Waar is het de moeite om in de buurt van Plitvice te overnachten?

- De eilanden Krk-Cres-Lovinj, zijn de autoritten daar mooi?

- Hoe dikwijls varen boten tussen de eilanden en het vasteland (en tussen de eilanden zelf)? En waar kan je hun vaarschema vinden? Geen probleem om er met de auto op te gaan hoop ik?

- Iemand nog heel specifieke aanraders voor mooie pittoreske plaatjes (klein prachtig stadje, aan voet van gebergte & aan de zee, mooi strand, gezellige dijk etc..)?

Bedankt!!
Wij gaan over een paar weken ook naar Kroatië, om precies te zijn naar Opatija. We verblijven daar met vrienden op een camping (voor het eerst sinds m'n kindertijd weer kamperen, ben benieuwd! )

Kan iemand die daar geweest is haar ervaringen met mij delen?

Ook tips zijn welkom, over wat voor uitstapjes er mogelijk zijn. Welk eiland is interessanter: Krk of Cres?

En tenslotte: hoelang is Plitvice ongeveer rijden en is dit ook met het OV te doen? Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben alweer terug!! 3 weken zon zee en een heerlijke temperatuur!!

We zijn op de heenweg door Slovenië gereden en terug door Italië. Er was volgens een man die net aan kwam nogal wat file door wegwerkzaamheden vandaar onze keuze om terug door Italië te gaan.

Vergeet niet dat je tegenwoordig een vignet moet hebben om door Slovenië te gaan (35 euro uit mijn hoofd) dat is sinds 1 juli verpicht en de boetes liegen er niet om!!

Iedereen die nog gaat, heel veel plezier!!!
Wat leuk! Een kroatie forum!

@eensziens

Voor drie jaar geleden zijn wij met 8 personen! op de bonnefooi gegaan om te kamperen. Nadat in een storm alle tenten kapot waren gewaaid moesten we een appartement zoeken. Geen enkel probleem!

Vorig jaar met 4 personen op de bonnefooi geweest. DRAMA! Tip: Probeer gewoon van te voren wat op internet te zoeken of neem anders in ieder geval je tentje mee.

Plitvice is supermooi. Het is wel een aanrader om er te overnachten en 's ochtends meteen bij het openen van de kassa's in het park te zijn, dan is het nog mooi rustig. Verder is er in de buurt zelf niet zo veel te doen.

De veerdiensten worden verzorgd door Jadrolinja, op hun website staan ook de vaarschema's.

Mijn ervaring met Kroatie is dat het water tussen Biograd (wel een hele leuke en gezellige stad) en Split best koud is (komt door het achterliggende meer is mij verteld). Vanaf Split is het water weer heerlijk.

Onder Split ligt de Makarska riviera en die is prachtig! Kleine dorpjes aan de kust met daarachter het steil oprijzende gebergte. Split zelf is een prachtige stad voor en bezoekje. De historie is verbazend en geweldig!

Iedereen die dit jaar naar Kroatie gaat: Veel plezier en ik ben jaloers
Even snel, morgen om 19.00 vertrekken wij naar Kroatie. Ik wilde jullie deze site voor vakantiehuizen niet onthouden. Heb zelf al zitten smullen. Dit jaar kunnen we nog bij mijn schoonouders bivakeren (eigen appartement incl. zwembad in de tuin), volgends jaar waarschijnlijk niet meer (ze gaan verkopen).

www.homeaway.nl

Heb ons vakantie huis voor volgend jaar al uitgezocht.

Veel plezier allemaal.

Groet,

Pav
O ja, bentetje.

Die route nemen wij ook.

Groet,

Pav.
quote:orchid schreef op 21 juli 2008 @ 16:12:

Wij gaan over een paar weken ook naar Kroatië, om precies te zijn naar Opatija. We verblijven daar met vrienden op een camping (voor het eerst sinds m'n kindertijd weer kamperen, ben benieuwd! )

Kan iemand die daar geweest is haar ervaringen met mij delen?

Ook tips zijn welkom, over wat voor uitstapjes er mogelijk zijn. Welk eiland is interessanter: Krk of Cres?

En tenslotte: hoelang is Plitvice ongeveer rijden en is dit ook met het OV te doen? Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Er gaat vanaf opatija een bootje die en Krk en Cres aandoet , niet duur erg leuk !!

In opatija mag je zeker DE coctailbar Hemminingways niet missen ....

er is in opatija ook een tentje waar alles maar dan ook alles op de kaart van chocolade is, cocolade koffie ijs koekjes bonbons shakes cocktails álles met chocolade ...

en dat alles geserveerd door zeer appetijtelijke heren

hou je van wandelen

langs de zee loopt een promenade van opatija tot lovran ... mooie wandeling 17 km ( en weer 17 km terug )

okee je hoeft m natuurlijk niet helemaal af te lopen ....
Ik persoonlijk vindt Opatija niet zo heel erg leuk, beetje teveel vergane glorie en toerisme. Maar als je er toch bent en je hebt een auto tot je beschikking, ga dan eens van het geijkte pad af. Neem de Ucka tunnel naar het binnenland van Istrie, hier vindt je de mooiste plaatsjes. Het binnenland van Istrie is heel erg mooi en rustig.

Groet,

Pav
Volgend jaar ga ik weer naar Lovran.

heb mijn appartementje als geboekt.

heb er nu al zin in
hoihoi...wij gaan over 2 weekjes richting Kroatie, naar camping Lanterna in Porec... iemand hier ervaringen over, en ligt daar nu ook een draadloos netwerk, zodat ik mn laptop mee zou kunnen nemen...

Lees wel een hoop verschillende reacties over deze camping...ben benieuwd...
Nou ik ben net terug uit Kroatië (standplaats bij Opatija) en ik vond het prachtig en geweldig! Prachtig natuurschoon en schoon helder zeewater. Ik moet zeggen dat die vergane glorie in Opatija erg meevalt, ik vond het een mooi en gezellig stadje. Ja, tuurlijk zijn er ook veel huizen die nodig aan een restauratie toe zijn, maar dat is een algemeen verschijnsel in de landen rond de Middellandse zee. Voor Plitvice en de eilanden hebben we helaas geen tijd gehad, wel hebben we in Istrië de plaatsen Pula en Rovinj (de laatste echt schitterend!) bezocht.
Dan moet je echt nog een keer terug, Orchid! Want Plitvice is echt super!
quote:blogbabe schreef op 19 augustus 2008 @ 22:38:

Dan moet je echt nog een keer terug, Orchid! Want Plitvice is echt super!Dat ben ik ook zeker van plan!
Hallo Kroatiegangers!

Ik ga volgende week naar Kroatie! Eerst een paar dagen Zagreb en dan door naar Cres/Krk denk ik. We gaan met z'n tweetjes, op de bonnefooi, tentje mee (wel onderdak geregeld in Zagreb). Paar vraagjes:

- weet iemand wat voor weer het is eind augustus/begin september? Ben geneigd om alleen maar korte broek/bikini/hemdjes mee te nemen, maar de zomer loopt natuurlijk op z'n eind. Is op het strand liggen er uberhaupt nog bij begin september?

- Hoe druk is het deze tijd van het jaar? Verstandig om toch maar campings te boeken van tevoren? En vertoeven we tussen horden toeristen of valt dat mee?

Alvast bedankt, heb er superveel zin in!
quote:mo_ries schreef op 17 augustus 2008 @ 23:38:

hoihoi...wij gaan over 2 weekjes richting Kroatie, naar camping Lanterna in Porec... iemand hier ervaringen over, en ligt daar nu ook een draadloos netwerk, zodat ik mn laptop mee zou kunnen nemen...

Lees wel een hoop verschillende reacties over deze camping...ben benieuwd...

Net een weekje terug en één week op Laterna doorgebracht (2e keer overigens). Het klopt, er is een draadloos gratis netwerk bij de receptie en bij het internetcafé. Het is een mega grote camping, maar je merkt daar niet veel van. Voor kinderen in alle leeftijden is er genoeg te doen. De disco is vrij ver weg.

De toiletgebouwen worden goed schoon gehouden, je kunt er niet komen of er loopt wel iemand te poetsen.

Ga zeker een keertje eten bij één van de restaurantjes langs de weg waaraan de camping ligt. De restaurants op de camping vonden wij wat minder van kwaliteit.

Heel veel plezier!
@Krookje:

Kan je helaas geen antwoord geven op al je vragen. Maar je hoeft zeker niet te boeken. Ik ben enkele jaren in het hoogseizoen naar Kroatie geweest, nooit geboekt en altijd plek op elke camping kunnen vinden. Dus boeken is zeker niet nodig!!

Veel plezier!
Ah, bedankt!

Dan hopen we maar op mooi weer en voor de zekerheid ook een warme trui en een regenjack mee.
Het weer kan nog al wisselvallig zijn eind augustus begin september dus neem voor de zekerheid ook wat warme kleding mee. MAAAAAR, achter KRK en Cres ligt een klein eilandje, Losinj, dit eiland heeft een subtropisch klimaat. Het is echt maar een klein stukje verder en vrij klein, maar zooooo mooi.

Groet,

Pav
Dank je wel! *schrijft op: Losinj*
goeie tips zeg! Ik ben terug na 2 weken Kroatie. We hebben het heerlijk gehad, we haden een camping in Vrsar en zijn naar Rovinj, Porec (de mooiste vonden wij), Pula, Opatija geweest en nog een flinke rondrit gemaakt. Verder vooral heerlijk genoten van zon, strand en zwembad. De heen- en terugreis hebben we via Slovenie in 1 keer `s nachts gedaan. Het klopt dat er op de snelweg richting NL een flinke filevorming kan zijn ivm een wegafsluiting. `s Avonds ging het echter opperbest. Ik wil best nog eens terug, maar dan niet naar Istrie, voor mijn gevoel hebben we dat helemaal gezien. De kinderen vonden het ook erg leuk, geslaagde vakantie dus!
BTW: ik heb nog een Slovenie vignet in de aanbieding voor een mogelijk geïnteresseerde.
quote:Knipoogjes schreef op 20 augustus 2008 @ 10:41:

[...]

Net een weekje terug en één week op Laterna doorgebracht (2e keer overigens). Het klopt, er is een draadloos gratis netwerk bij de receptie en bij het internetcafé. Het is een mega grote camping, maar je merkt daar niet veel van. Voor kinderen in alle leeftijden is er genoeg te doen. De disco is vrij ver weg.

De toiletgebouwen worden goed schoon gehouden, je kunt er niet komen of er loopt wel iemand te poetsen.

Ga zeker een keertje eten bij één van de restaurantjes langs de weg waaraan de camping ligt. De restaurants op de camping vonden wij wat minder van kwaliteit.

Heel veel plezier!

Oke bedankt... lees op alle recencie's ook dat het een mega camping is, en de meningen zijn ook erg verdeeld maar zoiets moet je toch zelf uitvinden. Disco is niet (meer) ons ding, net iets te oud voor

We zoeken wel leuk cafe op. Het heeft dus wel nut om een laptop mee te nemen, kan hiermee dus gewoon internetten, dat is ook wel ideaal.

Bedankt voor de reactie...
Huphuphup up up up

Wij zijn van plan om dit jaar voor het eerst naar Kroatië te vertrekken. Het plan is om in 1 of 2 dagen (afhankelijk van of we 's nachts willen rijden, met caravan dus gaat al niet zo vlot) richting Split te rijden, en van daar met weg 8 (E65) langs de kust af te zakken richting Dubrovnik met sowieso een bezoek aan Mostar, vanwege het millitaire verleden van mijn echtgenoot. Plan is om iedere 3-4 dagen te verplaatsen. Wat denken jullie, reëel of te veel?

En tips zijn welkom natuurlijk!
Split is een takke-eind, dus plan zeker een overnachting in tussendoor. Helemaal als je een caravan mee trekt. Misschien een mooie camping in Slovenië?! Ik heb geen ervaring verder met deze autoreis, maar weet dat Kroatische buren dat altijd doen, halverwege hun reis naar hun vakantiehuis op het eiland Brac.

Iedere 3-4 dagen verplaatsen lijkt me niet ambitieus, vooral erg leuk: zo zie je lekker veel. Wij zijn ook erg gecharmeerd van de eilanden voor Split. Je zult met de caravan ook vast op de ferryboten mogen? Heb ik niet opgelet... Wij vlogen vorig jaar op Split en huurden daar een auto. Aankomende zomer vliegen we op Dubrovnik en ook daar huren we een auto. Met kleine kinderen vind ik zo'n lange autoreis erg vermoeiend en ook wel een beetje zonde van de vakantiedagen. Maar het kost wel extra geld... Dubrovnik hebben we vorig jaar al gezien, maar wellicht gaan we nog een keer. Zo mooi! Mostar doen we dit jaar aan, net als Montenegro.

Ik lees mee! Sinds vorig jaar verliefd op Kroatië

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven