Ervaringen met EMDR?

13-12-2012 08:17 37 berichten
Beste iedereen,

ik ga gauw een behandelings traject van emdr in voor een trauma om te verwerken.

Ik ben online dingen aan het zoeken en zag een beetje hoe het in het werk gaat, maar het geeft mij nog niet zoveel vertrouwen dat het evt kan gaan helpen.

Heeft iemand ervaringen met deze emdr therapie, werkt het en hoe werkt het?

Is het een kwestie dat je met de trauma leert omgaan, of juist dat je het een plek geeft of helemaal achterwege kan laten....

Wie kan mij helpen aan zijn/haar eigen ervaringen.. ben best wel een beetje bang namelijk...
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je precies bang voor? Ik heb vorig jaar emdr gehad en het heeft mij goed geholpen de scherpe randjes van mijn 'traumas' af te helpen. Ik kan er nu over praten zonder dat ik de angst weer voel en zonder in tranen uit te barsten.

Te sessies zelf vond ik best heftig, je gaat weer terug naar dat moment, en nadien hoefde ik niet te proberen te gaan werken. Mijn hoofd knalde uit elkaar van de hoofdpijn en vermoeidheid.

Ik forum mobiel dus even kort, als je meer weten wilt, zeg het maar
Ik heb ook EMDR gehad en ook bij mij pakte het wonderwel uit. In mijn geval i.v.m. onderliggende (deels onderdrukte) jeugdervaringen. Het was verschrikkelijk om doorheen te gaan, maar heeft me perfect geholpen.

Ik geloofde er eigenlijk niet zo in, maar na 5 sessies was ik van al mijn lichamelijke klachten af, kon daadwerkelijk weer voelen en ben nu na 33 jaar eindelijk weer bezig mezelf te worden :-)
Die piepjes komen in de plaats van wat jij eng vindt of in de plaats van het naars dat je hebt meegemaakt.

Je maakt een nieuwe herinnering aan zeg maar.
Bedankt voor jullie reactie's.

Ik ben bang voor wat er gaat komen.

Ik denk nu al veel na over dingen die zijn gebeurt en kan daar soms goed overna denken, zonder te huilen en als ik soms alleen ben barst ik.. ik vraag mij dan af of die momenten dat ik er dus heel normaal naar kan kijken ( ongetwijfeld heb ik het weggestopt en houd ik mij vaak groot ) of ik dan met de emdr het ineens weer heel heftig ga ervaren.. Ik ga er verder niet te diep op in. Maar soms heb ik het gevoel alsof het probleem mij niets doet, terwijl het mij wel degelijk in mijn dagelijkse leven disfunctioneert , dus besef dan rationeel gezien maar al te goed dat dit een overlevings manier van mijzelf is en dat het "mij niets doen "een kwestie is van overleven. Waar ik bang voor ben is dat ik met emdr dan alles weer heel zwaar en heftig ga ervaren, klopt dit ook? En hoe ga ik mij hierna voelen? Krijg ik handvaten, leer ik ermee om gaan of gaat dat vanzelf?
EMDR geeft je geen handvatten en leert je er niet mee omgaan.

Wel haalt EMDR het nare gevoel wat bij jouw herinneringen hoort weg. De herinneringen blijven, maar de heftige gevoelens worden er van weggenomen.

Het is zeker zwaar, maar ik kan je vertellen dat ik na de eerste sessie eerst ontzettend moe was. Om daarna twee dagen me zoveel lichter te voelen. Ik kon weer wat helderder denken, had minder angsten en voelde me vrijer. Dit gevoel ebde wel weer wat weg, maar na 3 (ja, echt maar 3!) was bij mij de ptss over.

Ieder persoon is weer anders, maar van EMDR is het bekend dat het snel werkt.

Wat heerlijk voor je dat je bijna mag beginnen. Het is zwaar, maar het duurt geen jaren!

Succes!
Het is wellicht een idee om ook op je werk aan te geven dat je dit gaat doen zodat je de dag van de therapie en de dag erna gewoon voor jezelf hebt. Het is heftig, je zult de emoties opnieuw ervaren, maar het zal je waarschijnlijk helpen in de toekomst. De handvatten zal je erna in een andere vorm van therapie moeten leren. Hier weet je therapeut vast meer over. Misschien is het verstandig om de vragen die je hebt ook met die persoon te bespreken. Veel sterkte en succes!
Geen ervaring. Wel heel veel sterkte.
Ja en?
Ik heb zelf geen ervaring maar kan je wel aanraden dit met je behandelaar te bespreken. Als het goed is kan hij/zij je hier heel duidelijk antwoord op geven. Doe je twijfels niet af als onzinnig maar bespreek het echt!

Verder herken ik van wat anderen schrijven veel vanuit mijn omgeving. Het is zwaar en heftig maar het brengt uiteindelijk verlichting.

En vergeet niet dat het alleen maar lijkt alsof je het nu kan handelen, want als dat zo was dan werd je er niet voor behandeld.

Veel succes!
Leest mee
Ja, ik heb ervaringen met EMDR.

In mijn geval voor een trauma door een ongeval, waarna ik extreem angstig werd.

Een sessie was bij mij voldoende! Echt absurd vond ik het.

De sessie zelf vond ik zwaar. Vooral achteraf, ik was doodmoe en had hoofdpijn. De twee dagen erna heb ik veel gehuild, in mijn geval erg positief want ik kan eigenlijk nooit huilen.

Al direct de dag na mijn sessie merkte ik overigens dat ik (los van de huilbuien) een stuk beter in mijn vel zat. Ik was direct een stuk minder angstig en veel rustiger.

Dat is inmiddels twee jaar geleden en ik heb nooit een terugval gehad.
Ik kan emdr echt aanraden. Ik had mijn trauma's weggestopt en als het vroeger ineens boven kwam, was ik dagen van de rel. De sessies waren heftig en de dagen erna piekerde ik veel, maar het is het echt waard, want nu kan ik er gewoon over praten. In 6 sessies was jarenlang leed ineens klaar. Het blijven vervelende herinneringen, maar het heftige is eraf.

Ik merk het ook in andere facetten van mijn leven. Door de trauma's was ik bijvoorbeeld onzeker geworden. Ik merkte een paar maanden na de sessies ineens dat ik vol zelfvertrouwen naar een feestje ging en er gewoon vanuit ging dat mensen het leuk zouden vinden om me te zien

Ik was er ook bang voor, maar mijn trauma's beïnvloedde dingen die belangrijk voor me waren zoals mijn relatie. Ik heb toen de keus gemaakt dat ik het daarom toch moest proberen.

sterkte ermee
Oh deze zin van een psycholoog hielp mij: 'je kan het aan, want je hebt het al een keer meegemaakt'

erger dan dat kan het niet worden
Wat jij zegt Dropdrop, vind ik echt heel erg fijn te horen, stelt me ook wel gerust ergens.

Vooral het stukje over hoe zelfverzekerd je ineens scheen te zijn, zonder dat je er misschien zo bij stil hebt gestaan..

Dat geld namelijk ook voor mij, het is niet 1 probleem, maar meerdere al vanaf jongs af aan...en het heeft zich allemaal opgestapeld. Wat ik dan ook heb gehoord van mijn behandelaar is dat het een kwestie word van zeker meerdere sessies.

Ik ben ook heel erg onzeker geworden over eigenlijk alles, bedenk het maar en ik ben er onzeker over..denk vooral mijn relatie en het vreet aan me. Word er doodmoe van al die onzekerheden, maar als ik dan lees dat het bij jou na de emdr sessies een stuk verbeterd is, vind ik dat bij voorbaat al een hele opluchting en ik hoop dat dat bij mij ook he geval gaat zijn....

Gaat het dan nu ook beter met je relatie?
Mijn relatie van toen is wel uit gegaan, maar om hele andere redenen. De relatie ging na de emdr zeker beter. Ik was minder obsessief bezig met het zoeken naar bevestiging. Kon hem veel meer loslaten. De relatie daarna was dat zelfs nog minder en was ik de meest zelfverzekerde.

En voor de emdr, als we ruzie hadden ofzo, was het een paar keer gebeurd dat ik een soort flashbacks kreeg en dan kwam er een bom agressie uit niet tekort. Ik werd niet fysiek agressief, maar draaide een paar minuten helemaal door en daarna was het huilen huilen huilen. Dat was mijn voornaamste reden om toch de emdr te doen, omdat ik daar heel veel mee kapot maakte.
Dropdrop: maar je relatie is dus niet over gegaan door de emdr ( als ik dat mag vragen..want dat maakt mij dan wel weer een beetje angstig ) Maar het is goed te lezen , echt heel erg goed dat je na de emdr zo onwijs zelfverzekerd bent geworden. Heel eerlijk kan ik het van mijzelf nu totaal niet voorstellen.. ik vraag continu om bevestiging en ben alleen maar bezig met mijn onzekerheden. Ook herken ik het extreem kwaad worden, onmacht of onzekerheden.. gaat ook dat dan minder worden ineens, of pas na een tijdje? Sorry voor al mijn vragen..maar ben zo benieuwd naar ervaringen
Nee de relatie is over gegaan, omdat hij bindingsangst-trekjes had en moeilijk over zijn irritaties en angsten kon praten. Hij vond bepaalde dingen van een vaste relatie benauwend en kon daar niet over praten. Daardoor is hij weg gegaan.

Aparte ontwikkeling hierin is dat we sinds een paar weken weer contact hebben. Hij heeft spijt van hoe hij toen gedaan heeft en hij heeft me gemist. Hij is ook anders gaan denken over de issues die hij toen had en vindt het nu stom dat hij daar zo'n probleem van maakte.

Ondanks dat ik in het afgelopen jaar wel een andere vriend heb gehad en ik hem helemaal niet meer gesproken had, heb ik nog steeds gevoelens voor hem. We proberen het nu voorzichtig weer en ik moet zeggen dat hij erg zijn best doet om woord bij daad te voegen. En het is tot nu toe iig heel erg leuk

Mijn trauma, hoe ik toen kon doen, het is absoluut niet meer ter sprake gekomen. En die woede-aanvallen heb ik ook niet meer op die manier gehad. Tuurlijk kan ik nog wel eens uit mijn vel springen als alles al de hele dag tegen zit en ik stoot ineens mijn hoofd ofzo. En dat is geen mooie eigenschap, maar het is wel iets waar ik aan kan werken en nog controle over heb. Dat was bij die flashbacks niet.
en even voor de duidelijkheid: zijn bindingsangst werd niet getriggerd door mijn verlatingsangst. Ik wist heel goed dat dat mijn probleem was en hield het eigenlijk altijd voor me. Ik had zelfs bedacht dat ik er bij hem goed aan zou kunnen werken, omdat hij zo op zichzelf was.

Het ging om zaken die hij altijd al had: niet met mij op vakantie willen, zijn vrienden die mij persoonlijk uit gingen nodigen voor feestjes ipv dat ze dat via hem deden. Ik had een keer iets schoon gemaakt in zijn huis, vond hij ook verschrikkelijk. Enzovoorts. Hij ziet gelukkig ook nu in dat hij stom deed.
Ik heb ook EMDR gedaan en het heeft mij ook heel goed geholpen. Door de piepjes of handbeweging (laatste had ik) wordt je andere hersenhelft geactiveerd wat ervoor zorgt dat je natuurlijke verwerkingsproces op gang komt.

Het is wel pittig, ik werd er duizelig van, maar zeer zeker de moeite waard! Je hoeft er niet bang voor te zijn, maar de tip die ik zag om het op je werk door te geven vind ik een goed advies. Al is het alleen maar voor rust in jezelf, dat je later kan beginnen of vrij kan nemen als het een zware sessie was. Vaak staat er een half dagdeel voor dat je vrij mag nemen.

Succes!
Luister naar je hart, want dat klopt
Ik geloof dat alles al wel gezegd is. En zoals iemand al noemde: leg je angst voor aan de diegene die de therapie bij je gaat doen.

Ik stond er ook heel sceptisch in toen mijn psycholoog met EMDR kwam en heb dit ook gelijk aangegeven. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Heel veel succes en sterkte!
Dropdrop, jeetje kan me voorstellen dat het een heel lastige situatie moet zijn geweest..hij bindingsangst en jij juist verlatingsangst...foei...moeilijk.. Maar wat leuk om te horen dat het nu zo goed weer klikt en dat er al die tijd nog wat is geweest..ik hoop echt voor je dat het hele proces en door de jaren heen het jullie nu veel geluk samen mag brengen. Bedankt in ieder geval voor de info, heb er veel aan!
Bedankt Veliene, ik ben allang blij dat na het lezen van alle reactie's ik zie dat het schijnbaar zo'n goed effect heeft en ben blij dat het bij mij snel in werking word gezet.

Toevallig gister mijn intake gehad en mijn behandelaar wilde perse in de vakantie toch de 2 uur durende intake doen, om zsm van start te gaan! Geeft nu al wat opluchting..dat verandering eraan zit te komen! Bedankt iedereen!!
Marjelle, tijdens die intake zal de psycholoog wel uitleggen hoe het werkt en kun je je vragen stellen.

Ik snap wel dat je twijfels hebt: het klinkt ook als een rare behandeling. Maar de reden dat je niet gelooft dat het beter kan worden wordt ook aangepakt. Dat is waarschijnlijk een negarieve gedachte die je hebt over jezelf: het is mijn schuld, of ik ben niks waard, of ik ben een sukkel of weet ik het. Door dat soort gedachten blijf je last houden van al die vervelende gevoelens. Als je gaat geloven dat het niet jouw schuld is, je de moeite waard bent of weet ik het, kun je ook anders naar de situatie kijken.

Succes, ik hoop dat het je kan helpen.
Ik ben momenteel met psychotherapie bezig, waarvan een onderdeel EMDR is. Ik ben begonnen met het uitschrijven van heftige herinneringen uit mijn verleden en m.b.t. mijn paniekaanvallen. Tot nu toe hebben we twee van deze herinneringen behandeld in een EMDR sessie. Vantevoren was ik erg sceptisch, maar ik stond echt versteld van de uitwerking!

Ik heb me al heel lang niet zo goed gevoeld als nu. Ik ben er nog niet, maar voor het eerst heb ik het idee dat en therapie doet wat het moet doen: zorgen dat de bron aangepakt wordt en dat ik verder kan zonder angst.

Heel veel succes, ik ben benieuwd of EMDR ook voor jou zo goed werkt!
Typfout bij mijn registratie. Niet uit 1965, maar uit 1985
quote:Yasha schreef op 13 december 2012 @ 10:07:

Ja, ik heb ervaringen met EMDR.

In mijn geval voor een trauma door een ongeval, waarna ik extreem angstig werd.

Een sessie was bij mij voldoende! Echt absurd vond ik het.

De sessie zelf vond ik zwaar. Vooral achteraf, ik was doodmoe en had hoofdpijn. De twee dagen erna heb ik veel gehuild, in mijn geval erg positief want ik kan eigenlijk nooit huilen.

Al direct de dag na mijn sessie merkte ik overigens dat ik (los van de huilbuien) een stuk beter in mijn vel zat. Ik was direct een stuk minder angstig en veel rustiger.

Dat is inmiddels twee jaar geleden en ik heb nooit een terugval gehad.Idem hier!!! Ook twee jaar geleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven