Beginner op ski's

14-12-2012 17:12 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit op ski's gestaan, maar wil het nu wel eens gaan proberen. Daarom wil ik in januari (of februari) een paar dagen naar een wintersportbestemming waar ook beginners echt wat kunnen. Ik denk nu aan Duitsland, omdat dat dichtbij is en ik misschien maar een dag of vijf wil gaan. Lijkt me al heel intensief namelijk. Nu de vraag: wat is een leuk gebied voor een beginner? Mag ook ergens anders dan in Duitsland. Ik ben flexibel.
Fortis et liber
Winterberg en omgeving als er sneeuw ligt.
Winterberg heel gezellig, niet al te groot en volgens mij kan je er als beginner prima uit de voeten (of ski's ).

Weet alleen niet hoe het zit met de sneeuwzekerheid, maar ze hebben er sneeuwkanonnen staan ook volgens mij.
Oh ja, sneeuwzekerheid :)! Ook belangrijk.
Fortis et liber
Winterberg dus. Ik ga eens kijken.
Fortis et liber
Waar woon je?

Ik volg lessen op een soort mat die onder je door gaat (Google maar op indoor ski Rotterdam) er zijn wel meer van dat soort dingen in Nederland. Het is moeilijker dan in de sneeuw en zo heb je de basis kennis al..
Winterberg is wel heel erg druk meestal als er een beetje aardige sneeuw ligt. En er zijn heel veel beginners dus ik vind het er eng. Als je het niet erg vindt om iets verder te gaan zou ik naar Zwitserland rijden bijvoorbeeld. Dan zit je in een "echt" skigebied en zijn er ook een stuk meer mogelijkheden.
Wellicht kun je hier al een keertje op zo'n rolbaan oefenen?
Of neem alvast een eerste lesje op een indoor skibaan in NL voor je gaat, scheelt weer een dag ploeteren op je vakantie.
Serfaus? Is in Oostenrijk, maar heel veel blauwe pistes en heel veel kinderen (ook vaak beginners).

Grotere ski-gebieden hebben vaak een eigen website. Daar kun je ook zien hoeveel blauwe pistes er zijn en hoe groot de skischool is.
Ik heb ooit in dit hotel gezeten, niet direct in Winterberg maar wel vlakbij en het is een aanrader vind ik zelf.

http://www.zurschmitte.nl/hotel-sauerland/

Ze spreken er nederlands, hele aardige beheerders zijn het! En ze hebben mooie aanbiedingen ook. Het is all inclusive trouwens en beviel ons goed. Niet zoals in Turkije hoor, je krijgt bv wat de pot schaft maar dat was echt super! Aanpassingen op het menu kan je gewoon om vragen ook
Wilde inderdaad al eens indoor gaan oefenen om enigszins gevoel bij skiën te krijgen. Ik vind het niet erg om wat verder te moeten reizen, maar dichtbij vind ik wel heel handig. Aan de andere kant wil ik wel sneeuwzeker zijn en ook echt een kans krijgen om te skiën zonder omver geskied te worden.
Fortis et liber
Winterberg is de beste optie in jouw geval.

Maar ga anders eerst eens een middagje naar snowworld ofzo, dan is een skigebied veel leuker namelijk! Anders sta je in winterberg op de babypiste, zonde van je geld.
Lastige vraag, realiseer ik me, maar hoe vaak zou ik moeten oefenen in NL voordat ik een blauwe piste op kan?
Fortis et liber
Volgens mij zijn er ontzettend veel leuke gebieden om te beginnen. Niet overal zullen er even veel blauwe stukken zijn, maar zoveel heb je ook niet nodig. Als je het begin onder de knie hebt en een beetje talent hebt, neemt de leraar je al vrij snel mee naar steilere stukken.

Het enige dat echt heel belangrijk is, is les.

De Steinplatte in Waidring is ook fijn voor beginners trouwens. Enorm brede pistes die vrij vlak zijn.

Een iets kleiner gebied is voordeliger qua skipas en onderkomen, mocht je het niks vinden dan heeft het niet de wereld gekost.
Ik zou Winterberg alleen aanraden als je doordeweeks gaat, in het weekend is het daar echt niet leuk als beginner.
Als je een beetje talent en durf hebt, kan het heel snel gaan. Soms beginnen mensen op zondag met les en staan ze twee dagen later al op rood. En anderen blijven op de makkelijkste blauwe..

Het is ook allemaal wel te doen hoor, als je de techniek snapt. Rood is niet meteen onoverkomelijk veel enger dan blauw.

Ik vond het eng en heb het geleerd in Steinach am Brenner. Steil, schaduwzijde, koud, ijzig.. wat vond ik het een hel!

Nu ski ik veel vaker en op veel mooiere pistes en nu vind ik het heerlijk en kom ik eigenlijk overal wel naar beneden, al doe ik geen zwart of offpiste.
Durf heb ik wel (denk ik ;) ). Ben verder erg sportief en heb aanleg voor eigenlijk alle sporten. Maar skiën is misschien van een andere orde. Vind het ook zo gek om het als volwassene nog te moeten leren. Heeft me jaren tegengehouden, maar nu ga ik het gewoon doen!
Fortis et liber
Ik ging na 5 keer skien met paralelle bochten de zwarte piste af. Heb je dus echt niks aan een beginners gebied. En ik was 24 toen ik leerde skien. Inmiddels ski ik ook off-piste zonder problemen.
Altastenberf en neuastenberg zijn echt leuker, heel vlakbij winterberg en echt zon gezellig klein beginnersplaatsje
Ik denk dat ik toch voor het gebied (rondom) Winterberg ga. Dichtbij en voor een dag of 5 lijkt me dat prima. Mocht ik ineens de held van de piste zijn, ga ik me ook niet vervelen in die relatief korte tijd.

De hotelsuggestie ga ik ook even na. Ziet er leuk uit, maar ik vind een sauna ook wel lekker. Even overwegen dus.

Heeft iemand een idee over de beste tijd om te gaan ivm sneeuwzekerheid?
Fortis et liber
Ehrwald in Oostenrijk.

En neem privéles als dat financieel gezien ook maar enigszins een optie is. Dan gaat het zó veel sneller allemaal met leren.

Ik ga binnenkort voor de 4e keer, dus ben ook nog ernstig in beginnersstadium, met als complicerende factor een portie hoogtevrees. En waar ik in klasjes nooit veel verder kwam dan de oefenwei, heb ik afgelopen jaar bij wijze van ultieme poging privéles genomen en dat werkte heel goed.
Sowieso les nemen! Je kunt ook met het vliegtuig naar frankrijk, zwitserland of oostenrijk. Wel wat duurder maar in het weekend stikt het idd van de beginers die geen les hebben gehad en dat is dood eng. Wintersporters.nl is een handige website met heel veel info en ook een forum.
Gewoon les nemen, ga je vanzelf de blauwe af. Ik vond oostenrijk een aanrader, Mariapfarr. Fijne lessen, relatief makkelijke blauwe en rode pistes
quote:VotesforLeo schreef op 14 december 2012 @ 19:03:

Gewoon les nemen, ga je vanzelf de blauwe af. Ik vond oostenrijk een aanrader, Mariapfarr. Fijne lessen, relatief makkelijke blauwe en rode pistes

Op de Fanningberg ! Vind het wel een takke end rijden hoor.

En als je gevorderd bent is er weinig aan als de moserkopf dicht is maar het is een leuk gebied om te leren skien !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven