Waarom spitsstrook dicht?

16-12-2012 02:08 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niks belangrijks hoor, maar ik vraag het me gewoon af.

Gisterochtend reed ik over een snelweg die aan de linkerkant een spitsstrook heeft. Een groene pijl gaf aan dat ik daar mocht rijden, de spitsstrook was open.

Gisteravond laat reed ik terug, toen was de spitsstrook dicht (aangegeven door een rood kruis).

En ik vroeg me af: waarom eigenlijk? Wat is het nut ervan om de spitsstrook op bepaalde tijden te sluiten? Wie heeft daar voordeel van? Zijn ze bang dat het asfalt daar te hard slijt?

Is dit iets wat ik al heel lang had moeten weten, maar waar ik nu (hopelijk) pas achter kom? Is er iemand die het weet?
Omdat geen spits was?
Het klopt dat er geen spits meer was.

Maar waarom moest die strook dan dicht? Twee rijstroken is toch niet béter dan drie of zo?
Het heet toch spitsstrook?
Is het niet zo dat die strook smaller is? En dat je door spits langzamer rijd en het dan dus wel gebruikt kan worden en anders niet? Volgensmij heb ik ooit zoiets gehoord maar pin me er niet op vast;)
Als het niet nodig is (dus buiten de spits) is hij niet open. Waarom niet? Omdat het niet nodig is. Als hij altijd open zou zijn, heb je geen spitsstrook, maar gewoon een 3 baans brede weg en heb je er in de spits geen profijt van.
Ik heb me dat ook weleens afgevraagd (maar steeds te lui geweest om te googelen). Drie dingen waar ik op kwam:

Voorkomen dat mensen veel te hard rijden omdat de weg leger is/lijkt

Slijtage

De strook is niet zo breed en als je met hoge snelheid langs elkaar rijdt lijkt me dat gevaarlijker.
quote:Als het niet nodig is (dus buiten de spits) is hij niet open. Waarom niet? Omdat het niet nodig is. Als hij altijd open zou zijn, heb je geen spitsstrook, maar gewoon een 3 baans brede weg en heb je er in de spits geen profijt van.Waarom dat??
Ik vind het altijd fijn als de strook dicht is. Want meestal gaat dan de toegestane snelheid weer omhoog. Deze is laag omdat de spitssteook de vluchtstrook vervangt (onveilig) of omdat de rijbanen smaller zijn. Dus graag als het niet nodig is de strook dicht, kan ik lekker harder rijden
Zonder oorzaak geen gevolg
Wat fijn dat je dit probleem aansnijdt. Ik begrijp hier ook helemaal niks van. Vooral niet van het feit dat je juist harder mag rijden als de spitsstrook dicht is. WAAROM? Minder banen, dan is het toch onveiliger om harder te rijden?

Ik geloof niet in het argument dat de spitsstrook te smal is, en dat het dus gevaarlijker is om er hard te rijden. Als je er in de spits met 100 overheen rijdt, is dat dan minder gevaarlijk?

Ik breek elke keer mijn hoofd als ik die borden zie. 120 tussen 6 en 19 bij gesloten spitsstrook. Ten eerste krijg ik er bijna mijn hersens niet omheen met die dubbele voorwaarde. En ten 2e snap ik de reden gewoonweg niet.

Op de A12 staan op meerdere plekken borden van 120, met binnen 50 meter een bord van 100. GEK word ik daarvan! Rijkswaterstaat, hou daarmee op!! (gaan ze ook doen in het voorjaar, heb ik begrepen, ze hebben er veel klachten over gekregen).
Hee Nijntje, u leeft!

Verder vind ik het ook vreemd. Ik heb mijn hoofd appeaced door aan te nemen dat ze de spitsstrook inderdaad dicht doen omdat anders het asfalt te snel slijt.
Ja, ik ben er nog, zo af en toe. :-) Ben jij van naam veranderd, want je nick zegt me niks.

Asfalt slijten? Are you for real? :-))
Ik kan geen andere verklaring te bedenken die nog enigszins zinnig is.

Ja, meerdere malen. Maar welkom!
Thx. :-)
Waarom zijn spitsstroken niet altijd open?

De wettelijke procedure op grond waarvan een spitsstrook kan worden aangelegd, is gebaseerd op tijdelijk gebruik. De spitsstrook rechts (op de vluchtstrook) of de spitsstrook links gaat alleen open bij een bepaalde verkeersintensiteit (minimaal 1.350 voertuigen per uur per rijstrook). Dit heeft onder meer met milieueisen en geluidsoverlast voor de omgeving te maken. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu start binnenkort wel een procedure om een drietal spitsstroken die links van de weg liggen, permanent open te stellen. Deze spitsstroken zijn:

A4: Nieuw-Vennep - Hoofddorp

A4: Hoofddorp - knooppunt Burgerveen

A12: Woerden - Gouda

Bij deze drie spitsstroken is een permanente openstelling mogelijk, omdat de maximumsnelheid niet omlaag hoeft. Deze stroken zijn breed genoeg of zijn eenvoudig geschikt te maken. De spitsstrook op de A1 knooppunt Watergraafsmeer (Diemen-Noord - knooppunt Diemen) wordt binnen het wegverbredingsproject Schiphol - Amsterdam - Almere vervangen door een reguliere rijstrook.

naar boven
http://www.rijkswaterstaa ... lgestelde_vragen/#v306901

zo te lezen heeft het maken met het ontbreken van een vluchtstrook op het moment dat de spitsstrook open is.
quote:VotesforLeo schreef op 16 december 2012 @ 02:09:

Omdat geen spits was?
Het is zeker niet zo dat de vluchtstrook altijd ontbreekt als de spitsstrook open is. Dat is per situatie verschillend.

De belangrijkste reden is volgens mij het milieu. Zoals al eerder opgemerkt. Voor het aanleggen zijn allerlei procedures opgestart. Uiteraard hebben omwonenden ook inspraak. Daar bij worden afspraken gemaakt, zodat het leefmilieu niet teveel wordt aangepast.

Je ziet dit bijvoorbeeld ook bij de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Daar ligt nu een mooie weg, je mag er slechts 100. Dit zijn afspraken die met omliggende gemeentes zijn gemaakt, om zo het leefmilieu leefbaar te houden.Tenminste onder dit mom wordt het verkocht.
Het heeft inderdaad te maken met het feit dat er geen vluchtstrook meer is op het moment dat de spitsstrook geopend is. Hierdoor kunnen voertuigen met pech oid niet uitwijken naar de vluchtstrook. Om deze reden moet er, bij openstelling van de spitsstrook, voldoende personeel aanwezig zijn bij rijkswaterstaat die via de camera's de betreffende spitsstroken in de gaten houden. Zodat áls er iets gebeurt er direct gehandeld kan worden door de matrixborden aan te passen en bijvoorbeeld een kruis te plaatsen.

Op het moment dat de verkeersdrukte niet zo hoog is en de voertuigen dus prima over de aanwezige banen kunnen zou het een beetje vreemd zijn als rijkswaterstaat extra personeel moet inzetten zodat wij ook die ene baan kunnen gebruiken.

Wat ik niet begrijp; mensen die de spitsstrook niet gebruiken als ie rechts ligt. Links lijkt nooit een probleem te zijn maar hoe vaak zie je niet dat je een hele bubs auto's onderlangs zou kunnen inhalen als je op de spitsstrook gaat rijden. Wat mij dus vertelt dat al die mensen onnodig links rijden. De campagne die rijkswaterstaat hierom is begonnen lijkt nog weinig zoden aan de dijk te zetten.
En vanaf een bepaald aantal rijbanen (ik meen vier) moeten er minimaal 2 vluchtstroken zijn. Om de opmerking van Dahlia te verklaren.

Het is gewoon precies dezelfde reden dat de spitsstrook bij bijvoorbeeld dichte mist dicht gaat.
Op die manier voldoen ze over het geheel genomen aan de millieu eisen
Wat ik nog erger vind....is dat de nieuwe linkerbaan op het traject Den Haag - Utrecht.....gewoon heel vaak niet open is...of eigenlijk....heb 'm nog niet open gezien....waste of money zo!
Ten tijde dat de spitsstrook open is, is de max. snelheid ook vaak aangepast. Wellicht is dat omdat de spitsstrook wat smaller is. Daarom sluiten ze denk ik de spitsstrook zodra de drukte over is.
quote:vanessademilaan schreef op 16 december 2012 @ 03:55:

Ik heb me dat ook weleens afgevraagd (maar steeds te lui geweest om te googelen). Drie dingen waar ik op kwam:

Voorkomen dat mensen veel te hard rijden omdat de weg leger is/lijkt

Slijtage

De strook is niet zo breed en als je met hoge snelheid langs elkaar rijdt lijkt me dat gevaarlijker.

Goeie suggesties... Maar voor het te hard rijden hebben ze camera's (en dan levert het ook nog wat op ). En qua slijtage: wat je op de spitsstrook bespaart aan slijtage, komt er op de gewone rijstroken natuurlijk bij...

Maar de breedte van de strook: dat snijdt hout, lijkt me. Niet aan gedacht...
quote:Ivetje schreef op 16 december 2012 @ 03:47:

Als het niet nodig is (dus buiten de spits) is hij niet open. Waarom niet? Omdat het niet nodig is. Als hij altijd open zou zijn, heb je geen spitsstrook, maar gewoon een 3 baans brede weg en heb je er in de spits geen profijt van.Deze verklaring gaat me boven m'n pet Al was het maar, omdat dán de vraag meteen wordt: waarom hebben we niet overal spitsstroken? Of aan elke kant van de rijbaan een spitsstrook? Wat zullen we dán een profijt hebben, als het spitsuur eenmaal aanbreekt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven