Courgettesoep

20-12-2012 17:17 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil vanavond courgettesoep maken. Maar wat is lekkerder: de courgette gewoon koken in bouillon of eerst even aanbakken en dan de bouillon erbij?

En in sommige recepten moet je er een aardappel bijdoen (om het wat meer te binden neem ik aan?), is dit een aanrader?
Eerst uitje en knoflook fruiten, dan courgette er bij en aanbakken. Dan water, bouillonblokje en een aardappel. Ik vind de aardappel echt een aanrader, wordt wat romiger.
En het bindt inderdaad...
Eerst aanbakken geeft meer smaak vind ik. Ik bak dan ook een wortel en ui mee. Dan melk erbij, koken, pureren en dan pas kruiden met zwarte peper, zout, evt kippenbouillontablet (als je melk kookt met zout kan het gaan schiften). Heerlijke, romige soep!
minestronesoep ja, met wortel, tomaat, broccoli, paprika, selderie. En dan alles in grote stukken van 3 bij 2. Soepje hoor.
it's a big club and you ain't in it
Ik heb deze laatst gemaakt, echt heerlijk!

Courgettesoep met garnalen en een oosters tintje 4 personen

------------------------------------------------------- Benodigdheden:

--------------

1 blik kokosmelk

1 grote ui, fijngesnipperd

1 eetlepel olijfolie

6 tenen knoflook, in blokjes gesneden

1 Spaanse peper in ringetjes gesneden

1 theelepelgemalen komijn, djinten

1 eetlepel verse koriander, fijngehakt

2 theelepels kerrie

2 courgettes in blokjes gesneden

100 gram garnalen

2 tabletten kipbouillon

Zout en peper

Bereidingswijze:

----------------

Fruit de ui in iets olijfolie in een ruime pan met platte bodem.

Voeg knoflook, pepers, komijn en courgettes er aan toe en roerbak deze zo’n 5 minuten.

Doe een deksel op de pan en laat het even fruiten.

Schenk er 1 liter water bij de soep en los het bouillonblokje op en laat de soep ongeveer 10 minuten zachtjes koken.

Pureer met een staafmixer de soep fijn en zet de pan terug op een laag vuur, voeg de garnalen er aan toe en laat de soep nog ongeveer 5 minuten heel zachtjes koken.

Meng de koriander door de soep en maak het geheel op smaak met eventueel nog iets zout en of peper en Ketjap
Bedankt voor de tips! Op het moment had ik niet veel spannends in huis. Dus ik heb nu eerst ui, knoflook, courgette en aardappel aangebakken. Daarna bouillon erbij. Ben benieuwd.

Ik doe er straks nog wat kruidenroomkaas bij. Is melk ook lekker?

Die van tess met kokosmelk ga ik onthouden voor de volgende keer.

Een goed gevulde soep met allerlei soorten groente is inderdaad ook erg lekker!
Ik doe het zonder aardappel maar met 125 ml slagroom op het eind! Super lekker.
3 courgettes

1 liter kippenbouillon

100 gram knoflook-kruidenroomkaas

2 theelepels kerriepoeder

6 eetlepels slagroom (kan ook zonder)

1 theelepel fijn geknipte bieslook

Was de courgettes en snijd de uiteinden eraf. Snijd ze in plakjes en/of grove stukken. Niet schillen. Kook de stukken courgettes in de bouillon gaar in ongeveer 15 minuten. Pureer het mengsel met een staafmixer of haal het door een zeef. Roer de kerrie en de knoflook-kruidenroomkaas door de soep en roer het door. Houd de soep warm. Klop de ongezoete slagroom lobbig. Schep de soep in kommen en garneer met de slagroom en geknipte bieslook. Je kunt de slagroom, ongeklopt, ook door de soep roeren.
Ik kook eerst de courgette met een aardappel inn fond (of bouillon) met water. Dan pureren, room en pesto (lekker!!!) erbij. Ook lekker met kipstukjes, of quorn in mijn geval.
Creme fraiche erdoorheen werkt ook prima!

En als garnering zijn zalmsnippers of spekjes erg lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven