Ervaringen met EMDR?

13-12-2012 08:17 37 berichten
Beste iedereen,

ik ga gauw een behandelings traject van emdr in voor een trauma om te verwerken.

Ik ben online dingen aan het zoeken en zag een beetje hoe het in het werk gaat, maar het geeft mij nog niet zoveel vertrouwen dat het evt kan gaan helpen.

Heeft iemand ervaringen met deze emdr therapie, werkt het en hoe werkt het?

Is het een kwestie dat je met de trauma leert omgaan, of juist dat je het een plek geeft of helemaal achterwege kan laten....

Wie kan mij helpen aan zijn/haar eigen ervaringen.. ben best wel een beetje bang namelijk...
Alle reacties Link kopieren
Wat een positieve verhalen allemaal zeg! Waar doe je zoiets? Hoe weet je of je bij een goede zit?
Ik ben doorverwezen via de huisarts. Ben er ook erg over te spreken. Ik had een erg heftige gebeurtenis meegemaakt, wat ik weggestopt heb en daarna overschaduwd werd door allerlei andere dingen. Pas toen die andere dingen 'voorbij' waren kwam de herinnering aan de heftige gebeurtenis terug. Ik was toen ontzettend onzeker, zocht continu bevestiging en had veel last van huilbuien op momenten dat ik ze niet kon gebruiken - vooral enige confrontatie met personen uit de gebeurtenis was moeilijk. Ik wilde hiermee klaar zijn en heb toen uiteindelijk de stap genomen.

De eerste sessie was heel erg zwaar, ik heb daar ongeveer een uur zitten huilen en kon daarna niets meer. Wat mij beviel was dat ik eigenlijk niet over de gebeurtenis hoefde te praten - ik had er wel vaker over gepraat maar kon wegens de bizarheid van de situatie nooit overbrengen hoe het nou was. Mijn therapeut vroeg af en toe met welk onderdeel van de herinnering ik het het moeilijkst had en om het een cijfer te geven. Daarna kwamen dus de tikjes. Eerst was de herinnering alles waar ik aan dacht, en op een gegeven moment namen de tikjes de focus over zeg maar.

De paar dagen daarna was ik nog steeds erg moe, maar wel opgelucht. Na 3 sessies was ik klaar, de 2e en 3e sessie waren een stuk minder heftig, maar die had ik nog wel nodig om het echt volledig af te sluiten. Daarna was ik weer een zelfverzekerde vrouw die prima haar grenzen aan kon geven.

Inmiddels is de gebeurtenis nog steeds een van de zwaarste dingen die ik heb meegemaakt, maar ik kan er met veel minder emoties aan terugdenken. Het is ook niet zozeer die hele specifieke herinnering, maar ook alles eromheen wat me af en toe nog verdriet doet. Ik had ook niet de verwachting dat het alles kon wegnemen, maar het heeft wel het zwaartepunt weggenomen en eigenlijk nog veel meer dan dat. Het heeft de extreme emotie weggehaald, en het heeft gelijk de rouwperiode afgesloten. Nu is het meer een verdriet als in 'af en toe denken aan die dierbare hond die 20 jaar geleden is overleden'.

Hoe weet je of je bij een goede zit? Mijn huisarts heeft me dus doorverwezen naar een die hij goed vond. Maar ook: als het niet klikt kan je altijd wisselen. Als je het gevoel hebt dat het je niet zal helpen hoef je ook niet door te gaan. Je weet het niet tot je het probeert, denk ik
Hier ook ervaring met EMDR-therapie. Bij mij vanwege een auto-ongeluk en een hartoperatie die ik niet verwerkt had. Het vreet energie en je voelt je daarna echt een vaatdoek en had inderdaad ook last van hoofdpijn. Maar ben zo blij met het resultaat!

Geen moment spijt van gehad dat ik die therapie gevolgd heb.
Mooi goed voornemen voor 2013! Ik word helemaal blij van jullie positieve verhalen.
echt doen marjelle!

de EMDR wasvoor mij heel even een verdrietig moment (omdat je alle emotionele pijn naar bovenhaalt), maar dat duurde misschien een paar minuutjes.

ik had PTSS en heftig ook!! Ik vond EMDR ook wat zweverig klinken maar 1 x EMDR en ik voelde complete rust... Ik was totaal blown away door deze therapie, dat dat zo goed kon helpen! Het heeft me volledig genezen. (ik was altijd "óp mijn hoede"...maar na de emdr helemaal niet meer, wat een bevrijding).

Echt een aanrader
EMDR werkte bij mij redelijk. Persoonlijk was EFT denk ik voor mij net een tikje effectiever voor het weghalen van wat scherpe randjes
Ik heb ook EMDR ondergaan. Echter maar twee sessies via het volgen van de vinger. Ik voelde me voor schut zitten, wist niet wat ik moest zeggen of doen, wist niet of het goed of slecht was, wist niet wat ik moest voelen.. Ik werd er ontzettend onzeker door en begon me mateloos te irriteren aan het volgende van die vinger. Gekapt
quote:depster schreef op 20 december 2012 @ 18:06:

Ik heb ook EMDR ondergaan. Echter maar twee sessies via het volgen van de vinger. Ik voelde me voor schut zitten, wist niet wat ik moest zeggen of doen, wist niet of het goed of slecht was, wist niet wat ik moest voelen.. Ik werd er ontzettend onzeker door en begon me mateloos te irriteren aan het volgende van die vinger. Gekapt Lijkt meer op hypnotherapie, Ik zou gaan voor de EMDR met de pieptoontjes
Ook ik heb EMDR gehad.

In het begin dacht ik echt...die man is gek, meent hij dat nou echt dat dat helpt? Maar ik besloot het over me heen te laten komen. Een beetje lacherig stapte ik erin, om na de eerstvolgende piepjes in huilen uit te barsten.

Tal van emoties passeren de revue, van boos, naar intens verdriet, naar lachen, naar gelukkig voelen, naar weer huilen en weer terug.

Ik was doodmoe nadien, en ben lekker lui op de bank gaan liggen, en heb het eigenlijk allemaal maar laten gebeuren.

Tip, zou het aan het einde van de dag doen, ik was steeds zo moe dat ik er niet aan moest denken om het aan het begin van de dag te doen (en nadien dus te gaan werken).

Mij heeft het enorm geholpen, het haalt de scherpe randjes ervanaf, je gaat anders denken...geeft het een plekje.

Kan me goed herinneren, dat ik dacht; Nou ben ik wel klaar, en dat er nog een sessie kwam. Ik dacht jahaa, het is onderhand wel goed geweest, maar nee hoor, na 5 minuten dikke tranen...kortom, doorgaan tot je het echt afgesloten hebt, en dat merk je snel genoeg.

Ik zeg DOEN, laat het over je heenkomen, slechter zul je er zeker niet van worden.

Succes.
Hoi iedereen,

ik had nog een kleine vraag.

Momenteel heb ik nergens zin aan.. ik wil wel onwijs graag van alles doen en maak plannen, tot het moment komt en dan haak ik het liefst weer af of haak ook echt af.

Vroeger was ik spontaan en ging ik elke uitdaging aan.

Nu heb ik bij wijze van 2 drukke kerstdagen gehad en ervan genoten dat wel, maar als ik dan nu al weet dat morgen en overmorgen weer veel verplichtingen staan, dan word ik al veelste druk in mijn hoofd en zie ik er als een blok tegenop.

Gaat dit ook veranderen door de emdr? Ik weet natuurlijk waarom ik niet tegen die drukte kan en dat ik heel erg op mijzelf ben geworden, dus mijn vraag...word ik weer wat losser na de emdr? Heb ik meer zin in dingen? En ben ik bijv minder bang voor andere mensen in het bijzonder mannen om mij heen?

Bedankt..
quote:anemoon22 schreef op 20 december 2012 @ 21:40:

[...]

Lijkt meer op hypnotherapie, Ik zou gaan voor de EMDR met de pieptoontjes

Het was EMDR. Mijn psycholoog heeft betere en snellere resultaten gehad met oogbewegingen gehad.

Marjelle

De drukt in je hoofd en de geen zin meer in dingen hebben kan verlicht worden met de EMDR, maar dat kan ook door niet te veel in te plannen ;)
Gister mijn 1ste kleine sessie van emdr gehad, god wat vond ik het moeilijk zeg.

Niet zozeer in dat ik tranen met tuiten aan het janken was.

Maar elke keer als ik me moest concentreren op dat geen wat mijn psychologe me voorlegde , blokkeerde ik de hele bende en was ik bezig met bijv de was of de boodschappen van die dag.

Helemaal om gek van te worden.

Op een of andere manier kan ik alleen als ik alleen ben deze gevoelens los laten...

Ik hoop dat het de volgende sessie wat beter zal gaan......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven