Ritalin; roeseffect?
dinsdag 25 december 2012 om 17:28
Na een aantal gesprekken met de psychiater gehad te hebben kwam naar voren dat ik zeer waarschijnlijk ADD blijk te hebben. Ik heb toen Ritalin voorgeschreven gekregen. Ik gebruik ongeveer 3 pillen van 10 mg per dag. De effecten zijn als volgt: de eerste dagen was ik vrij nerveus. Daarna ging dat weg en werd ik iets rustiger, maar ook lijkt het of ik meer energie heb en overal zin in heb om te doen. Het lijkt alsof ik een beetje een roes heb. Ik weet niet of dit wel het beoogde resultaat zou moeten zijn. Concentreren kan ik wel iets beter, maar die "chemische" euforie die ik ervaar vind ik toch wel raar. Wie heeft hetzelfde ervaren en wat heb je daarna gedaan?
Groetjes
Groetjes
dinsdag 25 december 2012 om 17:37
Dat klopt, maar op het antwoord moet ik nog even wachten. Mijn afspraak is pas over een aantal weken. Wat ik wilde weten is of er anderen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt. Het medicijn zorgt voor een energiek, gelukzalig gevoel die ongeveer twee uur duurt. Dit vind ik vreemd. En hoe zou een add-er die dit gebruikt zich echt moeten voelen?
dinsdag 25 december 2012 om 17:53
Volgens mij heeft Ritalin op mensen zonder AD(H)D het effect wat jij beschrijft. Ritalin wordt vanwege dit gevoel ook wel gebruikt als drugs. Op mensen met AD(H)D heeft het met name een rustgevend effect. Wellicht heb je wel geen ADD? In elk geval zou ik na de Kerst even met je psychiater bellen. En wat betreft ervaring: ik heb zelf ADHD en het maakt mij ontzettend mat en rustig. Niet prettig wat mij betreft, dus ik slik het niet meer.
dinsdag 25 december 2012 om 18:12
quote:Cici28 schreef op 25 december 2012 @ 17:53:
Volgens mij heeft Ritalin op mensen zonder AD(H)D het effect wat jij beschrijft. Ritalin wordt vanwege dit gevoel ook wel gebruikt als drugs. Op mensen met AD(H)D heeft het met name een rustgevend effect. Wellicht heb je wel geen ADD? In elk geval zou ik na de Kerst even met je psychiater bellen. En wat betreft ervaring: ik heb zelf ADHD en het maakt mij ontzettend mat en rustig. Niet prettig wat mij betreft, dus ik slik het niet meer.Helemaal mee eens. Op mn werk (verslavingszorg) grappen we wel eens dat we wel een ritalin kunnen gebruiken om de stapel werk weg te werken. Ik zou advies vragen aan je psychiater en niet wachten tot je die afspraak hebt maar na de kerst gelijk bellen.
Volgens mij heeft Ritalin op mensen zonder AD(H)D het effect wat jij beschrijft. Ritalin wordt vanwege dit gevoel ook wel gebruikt als drugs. Op mensen met AD(H)D heeft het met name een rustgevend effect. Wellicht heb je wel geen ADD? In elk geval zou ik na de Kerst even met je psychiater bellen. En wat betreft ervaring: ik heb zelf ADHD en het maakt mij ontzettend mat en rustig. Niet prettig wat mij betreft, dus ik slik het niet meer.Helemaal mee eens. Op mn werk (verslavingszorg) grappen we wel eens dat we wel een ritalin kunnen gebruiken om de stapel werk weg te werken. Ik zou advies vragen aan je psychiater en niet wachten tot je die afspraak hebt maar na de kerst gelijk bellen.
dinsdag 25 december 2012 om 22:05
Of het euforische effect van ritalin te wijten is aan de bijbehorende bijwerking of het niet hebben van ADHD weet ik niet. Zoals sommigen hier schrijven zou ik misschien verkeerd gediagnosticeerd kunnen zijn. Maar mijn hele leven kamp ik al met de problematiek die voldoen aan de symptomen van ADD. Alhoewel ik nu volwassen ben, het iets meer op de achtergrond is geraakt. Ik zou inderdaad de psych moeten aanspreken, maar dat kan pas na nieuwjaar helaas. Ik weet nu niet of ik de ritalin tot die tijd moet blijven innemen of aan de kant moet zetten.
dinsdag 25 december 2012 om 22:14
quote:selin80 schreef op 25 december 2012 @ 22:05:
Of het euforische effect van ritalin te wijten is aan de bijbehorende bijwerking of het niet hebben van ADHD weet ik niet. Zoals sommigen hier schrijven zou ik misschien verkeerd gediagnosticeerd kunnen zijn. Maar mijn hele leven kamp ik al met de problematiek die voldoen aan de symptomen van ADD. Alhoewel ik nu volwassen ben, het iets meer op de achtergrond is geraakt. Ik zou inderdaad de psych moeten aanspreken, maar dat kan pas na nieuwjaar helaas. Ik weet nu niet of ik de ritalin tot die tijd moet blijven innemen of aan de kant moet zetten.Het kan meerdere oorzaken hebben waardoor je voelt zoals je je voelt na gebruik van Ritalin, daar moet een deskundige naar kijken samen met jou. o.a misschien heb je niet de juiste diagnose gekregen, wie weet past wat je voorgeschreven hebt gekregen niet bij jou en past een ander middel uit dezelfde geneesmiddelengroep beter, misschien is het geneesmiddel wel juist maar de dosering is niet passend voor jou. Het lijkt me sterk dat er geen waarneming is van nu totdat jouw psychiater er weer is? Bel de waarnemer op voor advies of vraag het na aan de huisarts.
Of het euforische effect van ritalin te wijten is aan de bijbehorende bijwerking of het niet hebben van ADHD weet ik niet. Zoals sommigen hier schrijven zou ik misschien verkeerd gediagnosticeerd kunnen zijn. Maar mijn hele leven kamp ik al met de problematiek die voldoen aan de symptomen van ADD. Alhoewel ik nu volwassen ben, het iets meer op de achtergrond is geraakt. Ik zou inderdaad de psych moeten aanspreken, maar dat kan pas na nieuwjaar helaas. Ik weet nu niet of ik de ritalin tot die tijd moet blijven innemen of aan de kant moet zetten.Het kan meerdere oorzaken hebben waardoor je voelt zoals je je voelt na gebruik van Ritalin, daar moet een deskundige naar kijken samen met jou. o.a misschien heb je niet de juiste diagnose gekregen, wie weet past wat je voorgeschreven hebt gekregen niet bij jou en past een ander middel uit dezelfde geneesmiddelengroep beter, misschien is het geneesmiddel wel juist maar de dosering is niet passend voor jou. Het lijkt me sterk dat er geen waarneming is van nu totdat jouw psychiater er weer is? Bel de waarnemer op voor advies of vraag het na aan de huisarts.
dinsdag 25 december 2012 om 22:30
Ritalin is gewoon een soortgelijke stof als speed of amfetamine.
Daar ga je dus inderdaad heel snel van!
Dat is helemaal niet erg zolang je dat zelf als prettig ervaart. De gevolgen op lange termijn moeten nog blijken. Die zijn helaas nog niet bekend. Maar volgens mij kan het nooit goed zijn.
Speed en amfetamine zijn namelijk niet voor niks verboden.
Daar ga je dus inderdaad heel snel van!
Dat is helemaal niet erg zolang je dat zelf als prettig ervaart. De gevolgen op lange termijn moeten nog blijken. Die zijn helaas nog niet bekend. Maar volgens mij kan het nooit goed zijn.
Speed en amfetamine zijn namelijk niet voor niks verboden.
donderdag 27 december 2012 om 13:31
Het wordt dacht ik ook wel voorgeschreven om uit te proberen of je idd ad(h)d hebt. Omdat die diagnose vaak lastig te stellen is, ook bij kinderen. Dus proefondervindelijk uitvinden of je dat hebt: als het helpt, dan had je dus idd ad(h)d.. zo niet, dan zoeken ze verder..
Ik weet iig van 1 vriendin wier zoontje dat kreeg voorgeschreven om te kijken of het was. En dat was het dus niet, en zochten ze verder. Soms is uit symptomen niet makkelijk op te maken wat je hebt, soms overlappen symptomen elkaar, of kan je "trekjes" van iets hebben, wat een andere oorzaak heeft.
Dat zie je ook bij lichamelijke klachten, die op veel ziektes kunnen slaan, zoals langdurige vermoeidheidsklachten.. Dat is vaak "vaag" voor een arts, te breed, kan nl het gevolg van heel veel dingen zijn, dan gaat het de arts vaak om eea uitsluiten, de mogelijkheden wat het kan zijn, te verkleinen.
Ik weet niet hoe snel die ritalin effect zou moeten geven en welke, op een ad(h)d-er.. Ik hoop voor je dat er mensen zijn die dit hebben en herkennen en er meer over kunnen zeggen.
Succes!
Ik weet iig van 1 vriendin wier zoontje dat kreeg voorgeschreven om te kijken of het was. En dat was het dus niet, en zochten ze verder. Soms is uit symptomen niet makkelijk op te maken wat je hebt, soms overlappen symptomen elkaar, of kan je "trekjes" van iets hebben, wat een andere oorzaak heeft.
Dat zie je ook bij lichamelijke klachten, die op veel ziektes kunnen slaan, zoals langdurige vermoeidheidsklachten.. Dat is vaak "vaag" voor een arts, te breed, kan nl het gevolg van heel veel dingen zijn, dan gaat het de arts vaak om eea uitsluiten, de mogelijkheden wat het kan zijn, te verkleinen.
Ik weet niet hoe snel die ritalin effect zou moeten geven en welke, op een ad(h)d-er.. Ik hoop voor je dat er mensen zijn die dit hebben en herkennen en er meer over kunnen zeggen.
Succes!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
donderdag 27 december 2012 om 22:07
Ritalin werkt niet bij iedereen zoals ook al is genoemd. Bij iedereen heeft het een ander effect. Ik heb even heel nauwkeurig geobserveerd wat ik nu precies voelde. Het is nu niet echt een uitgesproken blij gevoel dat ik heb, maar meer een kalm tevreden gevoel. Alsof dat geluksknopje wat bij mij al zo lang was uitgedraaid nu weer aan kan gaan. Heel moeilijk te beschrijven. Het is alsof ik nu bewuster voel en denk en vooral ervaar. Dat heb ik dus zonder die medicatie niet. Het is natuurlijk bedoelt om je beter te kunnen focussen. Extreem veel beter is het niet geworden, maar ook niet minder ofzo. Het maakt me wat relaxter op een of andere manier. Ik word er ook niet onrustig van.f
Ik las trouwens dat ze het in Amerika zelfs voorschrijven naast een regulier antidepressief middel om het effect te versterken. Bij diegenen die het combineren schijnt het een soort boost te geven. Maar ja dat is Amerika, waar veel kan. Ik blijf het ook wel eng spul vinden eigenlijk omdat het qua chemische structuur toch veel heeft van speed.
Ik las trouwens dat ze het in Amerika zelfs voorschrijven naast een regulier antidepressief middel om het effect te versterken. Bij diegenen die het combineren schijnt het een soort boost te geven. Maar ja dat is Amerika, waar veel kan. Ik blijf het ook wel eng spul vinden eigenlijk omdat het qua chemische structuur toch veel heeft van speed.