De Balkan

30-01-2011 19:50 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen in het hoogseizoen (juli/aug.) op vakantie, nieuw voor mij dus ik kies voor iets anders dit jaar. Namelijk..de Balkan!

Heb de Lonely Planet van Oost Europa in huis waarin alle landen beschreven staan, maar op dit topic hoop ik wat meer gedetaillerde info te krijgen!

Het plan is om drie weken ongeveer te gaan en ik wil sowieso graag naar Bosnie en Montenegro, en misschien kan ik er nog wel meer landen bijpakken?

Ik wil heel graag een paar dagen gaan raften, maar ik hoop dat het water heftig genoeg is in die periode. Weet iemand dat?

Verder ben ik benieuwd naar ervaringen met het openbaar vervoer en hoe dingen zijn geregeld bij de grensovergangen?

En verder, het eten, de ho(s)tels, is het allemaal goed betaalbaar?

En op welke steden is het het goedkoopst vliegen? Lijkt mij handig om vanaf een andere stad (en land) terug te vliegen, scheelt reistijd. Wat zijn goede opties?

Ik hou ervan om lekker actief bezig te zijn, dus mochten jullie nog andere goede tips hebben, dan hoor ik dat graag!

Half augustus reisde ik rond in ... Nederland :-) Lekker weertje was het toen..
Ah, het leeft weer hier, leuk, weer net zulke enthousiaste schrijvers
Haha, ik heb hier nog een lonely planet liggen van Nederland, misschien moet ik die eens uit het stof halen

En ja hoor philein, als je even niet kijkt schrijven we zo je topic vol
Moldavie staat trouwens ook hoog op mijn verlanglijstje. En Transdnestrië. Ik hou wel van rare plekken waar niemand naartoe wil :-)
Ik ga de komende dagen eens alles opschrijven en met vriend in conclaaf over de route en plekken die we willen aandoen. Voor nu zeggen alle plaatsen die jullie noemen me echt niets, dus zal er een kaart bij moeten hebben om de chaos wat te structureren. Veel te veel leuke tips en ideeën!
Moldavie staat ook op mijn lijstje, en bij deze Transdnistrië ook, haha, daar had ik nog nooit over gelezen.

En philein als je vragen hebt, ik zal dit topic in de gaten houden! Veel uitzoekplezier!!
Dank je Esquimeau! Heb je misschien ook een mailadres waarop ik je kan bereiken?
Wat is de Balkan toch stiekem populair hier op het Viva forum!

Qua temperatuur zal je zeker rond de 35/40C zitten.

Afstanden zijn inderdaad niet heel groot, maar de bussen doen er wel lang over, de tijden zijn niet echt betrouwbaar. Treinen zijn goedkoper, maar doen er langer over dan de bus (ongelovelijk maar waar!).

Lekker gaan en lekker genieten.
Hartstikke leuk juist dat dingen niet zo gestoord gestructureerd verlopen, ultieme reisgevoel! :D
]Hoi hoi, wilde nog vragen, of er iemand van jullie in Bratislava geweest ist, of andere streken van Slowakije, daar wilden we doorreizen op de terugweg. En of er iemand ervaring heeft met een hotel in Durres (Albanie), het is met kinderen toch anders reizen als alleen of met zijn twee.

Sorry voor de pause..we waren een paar dagen weg ..
Ik ben wel eens in Bratislava geweest, maar da's 20 jaar geleden, dus mijn ervaring is niet meer echt relevant vrees ik.. :-)
Dat is de vraag, vorstmyschkin.. in Macedonie staat de tijd ook stil, op bepaalde plekjes, zoals het huis van onze vrienden, in 20 jaar niks veranderd, zelfs de wc niet . Wat vond je destijds interessant, wat heb je nooit vergeten?
Wat leuk, die Balkan verhalen!

Heb er van de week nog over verteld en kreeg alweer zin om die kant op te gaan.

Wat me nog te binnen schoot waren de ontbijten gewoontes daar. We hebben bij vrienden en in hotels overnacht en we kregen altijd een borrel voor het ontbijt! Vervolgens allerlei zoete hapjes, oa oliebolletjes! Dan denk je, ok dat was een lekker ontbijt, maar het moet nog beginnen! Vervolgens komen de broodjes met hartige zaken... Om nooit te vergeten...
Hallo allemaal!

Vriend en ik zijn nu aan het uitzoeken of het te doen is om met de trein vanuit Nederland naar Belgrado te gaan, lijkt ons prachtig en een leuke start van de reis iemand daar toevallig ervaring mee?
quote:Philein schreef op 01 februari 2011 @ 16:58:

Hm, voor een paar tientjes meer vlieg ik, scheelt wel enorm veel tijd. En naar Dusseldorf kost ook reis/benzinegeld, dus of het werkelijk iets uitmaakt qua uiteindelijke kosten..?

Anyway, thanks voor het meedenken!De trein naar D' dorff is heel erg goedkoop.
quote:vivagirl schreef op 28 december 2012 @ 23:12:

Wat is de Balkan toch stiekem populair hier op het Viva forum!

Qua temperatuur zal je zeker rond de 35/40C zitten.

Afstanden zijn inderdaad niet heel groot, maar de bussen doen er wel lang over, de tijden zijn niet echt betrouwbaar. Treinen zijn goedkoper, maar doen er langer over dan de bus (ongelovelijk maar waar!).

Lekker gaan en lekker genieten.Weet jij of het betaalbaar is om een auto te huren? En de benzineprijs, ligt die misschien wat lager dan in NL?
Phil, helemaal met de trein??!!

Het is wel te doen, maar wel ver en duur.

Maar goed, het is dan echt onderdeel van de reis.

Wel terug vliegen? Of ook weer met de trein?

Je verliest zo wel wat dagen om daar te spenderen, maar ik hou ook wel van treinreizen, dus het lijkt me ook wel erg leuk.

Zoutopmijnhuid, auto huren is daar niet goedkoop en benzine ook niet. Zit niet veel verschil in de benzine prijzen daar en in Nederland. Echt erg, want de lonen daar zijn veeeeeel lager.

Je kunt online kijken voor de autohuur prijzen, Avis, Hertz, etc. Die zitten op het vliegveld in Skopje. Ik weet de exacte prijzen niet meer, maar ik vond het wel tegen vallen.
Ongeveer 30 uur met de trein en niet zo duur hoor VG! We willen terug dat wel vliegen inderdaad.
quote:heidelberg schreef op 03 januari 2013 @ 19:32:

Dat is de vraag, vorstmyschkin.. in Macedonie staat de tijd ook stil, op bepaalde plekjes, zoals het huis van onze vrienden, in 20 jaar niks veranderd, zelfs de wc niet . Wat vond je desti

jds interessant, wat heb je nooit vergeten?Dat knappe serveerstertje op dat terras, toen. :-) (Zal in 20 jaar wél veranderd zijn, schat ik zo...) En hoe goedkoop alles was. En ook de jeugdherberg waarin ik toen logeerde: een gigantisch oostblok-hotel, omgeturnd in jeugdherberg..
Ha, vorstmyschkin, wie weet hoe de serveerster er nu uitziet!

Ben benieuwd, hoe onze reis word deze zomer, in ieder geval weer eten in Belvedere (Ohrid) en de omgeving van Ohrid. In de buurt van Bitola is er ook een vulkaan ,

daar wilden we ook heen. En natuurlijk koffie drinken op de promenade bij "Gigolo".

http://www.panoramio.com/photo/47489987

Ik zou de hele winter kunnen ruilen voor 1 zomerse dag in Ohrid.
quote:hollebollegijs schreef op 30 januari 2011 @ 22:42:

[img]http://www.amerigo.nl/WereldWijzer/Bosnie.gif[/img]

Ik ben in september 3 weken door Kroatie, Bosnie en Slovenie

getrokken per auto.

Bovenstaande reisgids is een aanrader.

Brandstof en hotels zijn goedkoop, aan de grens van Bosnie

zijn ze niet heel moeilijk alleen vergeet je groene kaart niet.

Reserveer niet teveel in het voren, ter plaatse kan je alles

eenvoudig regelen.Deze schrijver heeft ook een reisgids over Servie gemaakt. Ook een aanrader
quote:heidelberg schreef op 04 januari 2013 @ 20:36:

Ha, vorstmyschkin, wie weet hoe de serveerster er nu uitziet!

Ben benieuwd, hoe onze reis word deze zomer, in ieder geval weer eten in Belvedere (Ohrid) en de omgeving van Ohrid. In de buurt van Bitola is er ook een vulkaan ,

daar wilden we ook heen. En natuurlijk koffie drinken op de promenade bij "Gigolo".

http://www.panoramio.com/photo/47489987

Ik zou de hele winter kunnen ruilen voor 1 zomerse dag in Ohrid.

Tja, wie weet.. Niets gaat boven een vrouw van een jaar of veertig

Koffiedrinken... dat was nog wel mijn grootste plezier, op de Balkan. 's Morgens vroeg een terrasje doen met een paar koffietjes en ontbijtkoeken, en wat mensjes kijken..
Ahhhhh, fijn, alle Balkan topics op forum! Ik wil omstreeks mei / juni langere tijd gaan rondtrekken in de Balkan, zoals ik nu voor ogen heb vooral in Macedonie en Montenegro. Ik wil met mijn eigen auto en heel veel boeken gaan, dan zie ik als onderdeel van de reis, heb lekker lang te tijd. Hoera!

Wat ik me afvroeg: is het de moeite waard om mijn tentje mee te nemen of is de balkan niet kampeerderig?
Kamperen; Macedonie / Montenegro; iemand?

Verder heb ik al opgeschreven: Ohrid, Sveti Naum, Durmitor national park national, Subotica, Kotot, Sveti Stefan....
Ik weet niet of de Balkan "kampeerderig" is, en wat je daar precies mee bedoelt. Wat ik wel weet, is dat het m.i. niet nodig is om te gaan kamperen uit besparingsoverwegingen. In Ohrid bv had ik een kamer voor een euro of zes. In Subotica had ik overnachting (in een studentenhome of zoiets) voor een euro of 7, 8. Montenegro is wel iets duurder, maar goedkope overnachtingsmogelijkheden vind je altijd nog wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven