Vioolles!

31-12-2012 11:50 22 berichten
Ik heb besloten in 2013 te beginnen met vioolles!

Daar wil ik even over jubelen want ik wil dit zó graag, maar ik heb heel lang gedacht dat ik te oud ben om daar nog aan te beginnen.

Behalve dat ik mijn vreugde met jullie wil delen, heb ik ook wat advies nodig:

Ik kan lessen gaan volgen in een groep (maximaal vier personen, een uur les) of privélessen nemen. In dat laatste geval zal ik een keer in de twee weken een half uur les hebben. Wat is aan te raden, privé of groep? Bij een privéles heb je natuurlijk de volle aandacht van een leraar, maar in een groepje kun je ook van elkaar leren..

Wat het ook wordt, ik heb er zo'n zin in!! Wie speelt hier nog meer viool?

Yeay!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in een groepje beginnen. Zoals je zelf al zegt je leert veel van elkaar. Als het niet bevalt omdat je merkt dat je of teveel voor of achter gaat lopen kun je nog beslissen om priveles te gaan nemen. Een half uur in 2 weken is kort. Het voordeel van een groepje is ook dat je niet af wilt gaan, ofwel de groep niet wilt ophouden, en dus gemotiveerder bent om te studeren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Inderdaad in een groepje beginnen. Zeker in het begin kun je bepaalde uitleg gezamelijk doen. En eens in de 14 dagen les is zeker in het begin veel te weinig. Als je je 14 dagen iets verkeerd aangeleerd hebt is het er niet zomaar meer uit.

Op langere termijn zou ik zeker voor idividueel les kiezen maar dat wijst zich tegen die tijd vanzelf wel uit.

Viool heb ik zelf nooit gespeeld. Maar wel mijn halve leven pianoles gehad en verder nog orgel, bazuin en gitaat gespeeld.

Maar helaas ik blik amuzikaal. Ben na al die jaren door totaal gebrek aan enig muzikaal talent niet verder gekomen dan het spelen van noten.
Mijn voorkeur ging ook al uit naar het groepje Het groepje als motiverende factor had ik nog niet aan gedacht. Ik denk ook niet dat het me aan motivatie ontbreekt omdat ik het echt echt écht heel graag wil

Baukje, toch dapper dat je jarenlang geprobeerd hebt ondanks gebrek aan muzikaal talent Ik ga er vanuit dat ik een natuurtalent blijk te zijn
Wat stoer TO!!

Geen tips want ik bespeel geen instrument. Ooit gitaar geprobeerd maar dat is niet mijn ding.
LOr ik heb er al die jaren wel plezier aan beleefd hoor en dat is natuurlijk het belangrijkse. Maar voor mijn omgeving moet het verschrikkelijk geweest zijn. En het lag ook niet aan het lesgeven want mijn zusje heeft het wel tot het consevatorium geschopt.

Mijn moeder had heel haar leven al muziek les willen hebben. Maar dat was destijds financieel niet op te brengen. Eenmaal getrouwd kwam het er niet van met alle kleine kinderen. Totdat ze 50 tig werd. Toen is ze alsnog op muziek les gegaan. Nooit te oud om te leren want ze speelde echt wel een aardig deuntje weg.

Of een groepje nu ook echt een motiverende factor is bij muziek maken betwjfel ik hoor. Heb zelf altijd individueel les gehad. Maar zie nu bij de kinderen dat ze vaak in koppels starten. En vooral uit financieel oogpunt gezien is dat best handig. Met name in het begin heb je veel aan de algemene aanwijzingen die ook de ander krijgt.

Maar op een gegeven moment kan een groepje ook een afremmende factor zijn. Maar tegen die tijd kun je dat zelf altijd nog bezien.
Mijn zoon speelt viool, nu anderhalf jaar ongeveer. Het eerste jaar heeft hij samen met nog een leerling les gehad, nu heeft hij priveles. Niet omdat dat beter zou zijn of hij dat per se wilde, maar het kwam qua tijd beter uit. Ook bleken zijn interesse(hij speelt graag Ierse, Schotse en Amerikaanse Folk, zij is meer van de klassieke stukken) en die van haar op een gegeven moment nogal uit elkaar te liggen en dat was lastig combineren in een les.

Wel hebben ze regelmatig voorspeelavonden met alle leerlingen van de docent. Het samen spelen is erg leuk en leerzaam, maar hij heeft wel merkbaar zaken sneller onder de knie nu hij alle aandacht in een les heeft. Bovendien speelt hij ook samen met de docent.
mijn oudste speelt al ruim 5 jaar viool. Zij heeft samen met een ander meisje les gehad, 40 minuten per week. Afgelopen jaar zijn ze opgesplitst en krijgen ze individueel les.

Jongste is vorig jaar met gitaar begonnen en daar is ze ook samen met een ander meisje. gedeeltelijk gaat de les samen (uitleg enzo). Als de lerares 1 op 1 begeleiding geeft dan gaat de ander iets oefenen. en dat wisselt dan af. Ik vind het duo-les in het begin echt ideaal.

In jouw geval zou ik beginnen met groepsles. In het begin is houding etc zo algemeen, dan zou ik liever vaker in een groepje les hebben dan een keer per twee weken. dat is echt niet veel, vooral in het begin als je veel begeleiding nodig hebt. Over een jaar of 2 kun je dan alsnog overstappen op individueel les, als je meer zelf kunt oefenen en minder begeleiding nodig hebt.

overigens is viool een erg moeilijk instrument. voordat ik het een beetje leuk vond klinken was dochter zo'n 3 jaar bezig! veel succes!
The past may be in tatters
But today is all that matters
Waarschuw alvast de buren Succes met vioolles.
Ik zou juist beginnen met privé-les! Dan heb je alle aandacht voor het leren van de juiste basis. In een groep heb je risico dat je dingen toch verkeerd aanleert en dat daar dan minder aandacht voor is door de leraar.

Als je een goede start hebt, kun je daarna leuk met een groepje van elkaar leren.

(hoewel ik me ook weer voor kan stellen dat het meer lol is als je met z'n allen begint)
Ik heb jaren viool gespeeld als kind, maar werd door ouders en lerares zo gepusht om naar het conservatorium te gaan dat de lol er voor mij af ging. Heb er wel eens aan gedacht om het als volwassene weer op te pakken maar eigenlijk zou ik dolgraag harp spelen... In elk geval: leuk, altijd goed om dromen waar te maken! Geniet ervan!

Ik zou trouwens beginnen met privéles maar dat is een persoonlijke keuze.
Dank je Starshine, ik ben ook heel stoer

Baukje, dat is inderdaad het belangrijkste, dat je er plezier aan beleeft

Redband, ik heb gelukkig maar één buurman en die is vaak weg

Lughnasadh&Gruffalo, dus aan kinderen wordt tegenwoordig in tweetallen les gegeven? Ik heb vroeger wel pianoles gehad, maar destijds was alles nog 1 op 1.

Splinter, daar zit ook wel weer wat in.. Maar ik ga er vanuit dat je met een groepje ook een goede start kan maken

Shula, wat let je?

------

Wat betreft die privéles: De mogelijkheden bij de muziekschool zijn een kwartier per week of een half uur per twee weken. Omdat een kwartier zo weinig is, leek een half uur per twee weken me beter. Maar een kwartier per week, zou dat genoeg zijn?
Pfoe, dat is wel heel kort hoor, een kwartier! Een half uur per 2 weken is ook niet veel trouwens.

Kun je niet een student van het conservatorium vinden? Of een andere privé-leraar?
Ik zou je zeker in het begin de groepslessen adviseren.

Viool is ongelooflijk moeilijk. Bij de meeste instrumenten is het een kwestie van toetsen indrukken (piano) of de juiste gaten open en dicht doen (blokfluit, dwarsfluit), dan komt er vanzelf een toon, maar bij viool moet je echt álles zelf doen. Je houding, je vingerzetting op de snaren zijn daarbij belangrijk, maar het allerbelangrijkste is de stokvoering. Dat is zo'n beetje het eerste wat je leert: hoe houd je je stok vast.

Muziek is het de eerste tijd bij lange na nog niet, en dan zijn de aanwijzigingen die de leraar/lerares aan allevier de leerlingen geeft voor allemaal even belangrijk.

Daar komt nog bij: vioolspel door één enkele beginnende viool is niet om aan te horen

Als je dan tijdens de les met het groepje simpele meerstemmige melodietjes speelt motiveert dat enorm, omdat het dan een beetje op muziek gaat lijken.

Veel succes, het is een schitterend instrument!
L0r, er zijn ook groepjes met meerdere kinderen hoor, met 4 kinderen heb je dan bv een uur les. Bij hem kwam het toevallig op twee uit.

Een kwartier per week is normaal, dat is bij ons ook zo en op de muziekschool waar ik zelf gewerkt heb ook. Mijn zoon heeft 20 minuten les, maar dat heeft de docent zelf besloten. We betalen voor een kwartier.

De eerste lessen waren bij zoon inderdaad "hoe hou ik de boel vast en voel ik me op mijn gemak met mijn viool", maar na twee maanden kon hij al echt aardig en herkenbaar Sinterklaas- en Kerstliedjes spelen zonder al te veel valse noten, gekras en gepiep.
quote:Joyce48 schreef op 31 december 2012 @ 14:41:

Daar komt nog bij: vioolspel door één enkele beginnende viool is niet om aan te horen Laat staan 4 beginnende violen!
Chapeau, dat je op latere leeftijd aan zo'n moeilijk instrument begint.

Als aanvulling op je lessen, zou je op youtube instructies kunnen kijken. Het nadeel is dan natuurlijk dat je niet gecorrigeerd wordt.

Oefenen voor een grote spiegel, is dan misschien een handig hulpmiddel.

Deze man heeft heel wat lessen geupload;

http://www.youtube.com/watch?v=OBXFdJ3rJFc

(is wel in het Engels)
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Joyce48 viool is absoluut moeilijk. Maar piano, dwarsfluit en blokfluit gaan echt niet vanzelf hoor. Ik speel toevallig alledrie in meerdere of mindere mate. Bij piano klinkt het nooit vals, dat scheelt, maar moet je met twee handen soms heel verschillende ritmes spelen. Doe maar eens triolen tegen kwarten.

Dwarsfluit en blokfluit vereisen elk een eigen blaastechniek. Met alleen de kleppen indrukken of gaten dichthouden kom je er echt niet. Wel eens een kind horen spelen dat pas blokfluitles heeft? Klinkt niet zo mooi he? Die heeft nog geen goede blaastechniek. Dwarsfluit idem dito. Ik ben nu al maanden aan het studeren op die blaastechniek en het valtme echt niet mee!
@Splinter, privéleraren had ik gezocht maar kon er geen vinden hier in de buurt.

@Kopjekoffie, bedankt voor de link, dat kan zeker handig zijn.

Voor de rest: Oh jee waar ga ik aan beginnen

Ik weet wel dat viool moeilijk is, maar zó moeilijk..
Gaaf zeg, dat je met vioolles begint.

Wanneer heb je je eerste les? Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat ervaren, zelf lijkt het me namelijk ook erg leuk om te doen.

Hoe oud ben jij als ik vragen mag? En je huurt eerst een viool, denk ik? Veel plezier in el geval!
Hee Bibine

De eerst les begint 31 januari en ik ben achterin de 20. Ik ben inderdaad van plan eerst een viool te huren, maar ik moet nog even langs dat instituut om informatie in te winnen hoe en wat precies.

Heb jij concrete plannen of wat je mijn ervaringen af?
Nee, concrete plannen heb ik niet. Ik volg Italiaanse les en weet soms niet waar ik de tijd vandaan moet halen om te studeren, dus met vioolles (erbij) zal dat vast niet anders zijn. Neemt niet weg dat ik je actie superstoer vindt en ik de optie voor de toekomst zeker open hou. En ja, bij die beslissing ga ik je ervaring zeker meenemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven