Depressieve vriendin

08-01-2013 10:47 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
één van mijn beste vriendinnen is al jaren depressief. Ik merk dat het de laatste tijd weer slechter met haar gaat en eerlijk gezegd weet ik niet meer wat ik moet doen. Ze loopt wel bij een psycholoog. Ze heeft er de afgelopen jaren zoveel gehad, een aantal waren niet eens in staat om haar te helpen. Een paar jaar geleden hebben ze wel een onderzoek gedaan en toen is obsesief compulsieve stoornis geconstateerd. Ik kan slechts naar haar luisteren, maar zij maakt zich soms druk om zaken waarvan ik denk...hoe kom je erop? Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat houdt obsesief compulsieve stoornis in? Als je vriendin zich druk maakt om zaken die voor jou misschien totaal onbelangrijk zouden zijn denk ik toch dat je er goed aan doet haar serieus te nemen. Doe je dit niet voelt ze zich misschien afgewezen. Je zou haar natuurlijk wel gerust kunnen stellen met dingen als: "Voor jou is dit nu een groot probleem, maar probeer het ook eens zo en zo te bekijken." Kortom, blijf positief en probeer niet bij de pakken neer te gaan zitten.
het is een soort angsstoornis. Ik laat nooit aan haar merken dat ik haar niet serieus neem, maar ik probeer haar zoveel mogelijk op te vrolijken. Ze is over bepaalde zaken heel negatief en dan zeg ik ook; joh, niet zo negatief doen, het komt allemaal wel goed.
Heeft geen zin. Mijn vriend heeft hetzelfde (gehad), OCD/OCS met depressie en het is heel moeilijk om daar van buitenaf invloed op te hebben. Zeggen 'het komt wel weer goed' is belangrijk, vooral blijven doen, maar het is heel moeilijk voor haar om er lering uit te trekken. Het probleem zit namelijk in haar hoofd.

Wat bij mijn vriend heeft geholpen is mindfulness en 'leuke dingen doen'. Dat laatste is heel lastig, want het is ook wel voorgekomen dat we ergens heen gingen en dat hij niet vooruit te branden was omdat hij zo met zichzelf in de knoop zat. Maar vertrouwen in haar stellen en blijven proberen helpt haar denk ik nu het beste. Ik benoem ook altijd de leuke dingen: goh wat is het eten lekker, het is hier echt leuk aangekleed, toch fijn dat het zo goed gaat met je oma (dat soort dingen).

Nu spreek ik natuurlijk uit de ervaring met mijn vriend, misschien is het compleet anders bij jouw vriendin.
nee, ik herken het wel! Ik probeer vaak wat leuks te gaan doen, het probleem is dat ze daar vaak geen zin heeft. Een aantal psychologen hebben aangegeven dat opname het beste voor haar is, maar daar stond ze toen niet voor open. Nu komt ze daar langszaam op terug. Ze blijft maar in een bepaalde cirkel zitten. Doordat ze 's nachts leeft, heeft ze ook totaal geen ritme en denkt ze na over ( in mijn ogen) vreemde dingen.
Wat vind jij dan bv vreemde dingen?
een hele tijd geleden belde ze me op. ze had al een paar nachten slecht geslpen. We kwamen opeens op het onderwerp dvd's. Zij gaf aan dat ze die eigenlijk niet meer wil kopen omdat de techniek zo snel verandert en je er dan over een paar jaar niets meer aan hebt. Of ze ziet iemand op straat lopen, verzint er vervolgens een heel zielig verhaal bij en daar kan zij om huilen.
Ok.. Das echt die negatieve gedachte stroom.. Heeft ze medicatie?
Lastig hoor..
ja, zeg dat wel. Ze heeft wel medicatie, maar die durft ze eigenlijk niet in te nemen omdat ze inmiddels ook een angst heeft voor het innemen van medicijnen. Maar daarom heb ik er dus soms best moeite :(
Ja als ze niet geholpen wil worden is het wel extra lastig.
Ik heb het idee dat ze wel steeds meer gaat beseffen dat opname misschien wel een betere optie is.Dit speelt al zo lang, ze is nog zo jong en loopt al zolang met deze problemen.Stripes; hoelang heeft jouw vriend het gehad?
quote:xsweetx schreef op 08 januari 2013 @ 11:12:

het is een soort angsstoornis. Ik laat nooit aan haar merken dat ik haar niet serieus neem, maar ik probeer haar zoveel mogelijk op te vrolijken. Ze is over bepaalde zaken heel negatief en dan zeg ik ook; joh, niet zo negatief doen, het komt allemaal wel goed.En ze neemt jou wel serieus?
ja, ik kan slechts naar haar luisteren. Als ik haar zeg dat ze over bepaalde zaken niet zo negatief moet doen, doet ze daar toch niets mee. Maar ik neem haar problemen wel degelijk serieus, daarom vind ik het ook heel moeilijk!
En meen/denk je het ook echt? ("Het komt allemaal wel weer goed.")
quote:xsweetx schreef op 08 januari 2013 @ 14:28:

ja, ik kan slechts naar haar luisteren. Als ik haar zeg dat ze over bepaalde zaken niet zo negatief moet doen, doet ze daar toch niets mee. Maar ik neem haar problemen wel degelijk serieus, daarom vind ik het ook heel moeilijk!

Ik geloof dat je haar probleem serieus neemt, anders zou je er geen topic over openen. Maar ik geloof ook dat je haar probleem onderschat, dat je jouw positieve invloed erop overschat en dat je eigenlijk geen idee hebt wat haar ziekte inhoudt.

Een depressie en obsessief compulsieve stoornis gaan niet over na een goed bedoeld 'doe niet zo negatief, joh, het komt wel weer goed'. Je vriendin bezoekt niet voor niets al jarenlang verschillende psychologen.

Verdiep je eens in de materie, luister naar haar, houd het nuchter, laat je niet meeslepen in het negatieve maar geef ook geen luchtige adviezen waar ze niets mee kan.
Eens met Elynn.
quote:xsweetx schreef op 08 januari 2013 @ 14:01:

Stripes; hoelang heeft jouw vriend het gehad?

Ik denk niet dat je dit kunt vergelijken. Mijn vriend had het op hele specifieke manier. Het is ook iets dat zich opbouwt over een langere tijd. Laten we zeggen dat er ruim een jaar geen land met hem te bezeilen is geweest. Maar zoals ik zeg, je kan dit niet vergelijken. Hij heeft die depressie ook opgebouwd voor die tijd. Het is ook nog niet 'over' voor zover het ooit over gaat.

Hij loopt bij een psycholoog, psychiater, mindfulness coach en hij is druk bezig met het lezen van 'zelfhulpboeken'. Hij wil er echt heel graag vanaf. Slikt 2+ soorten medicijnen. Dit zie ik bij jouw vriendin allemaal niet terug.
Hoi xSweetx,

Je vriendin heeft maar mazzel met zo'n goede vrienden als jij!

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om haar te helpen en meer voor haar te kunnen betekenen dat 'alleen maar' luisteren.

In het verleden heb ik een depressie gehad en ik herken wel wat Elyn zegt; de klachten gaan niet zomaar over, als je aangeeft dat ze niet zo negatief moet doen.

Het is echt moeilijk om uit die vicieuze cirkel te komen.

Heeft ze op dit moment een dagbesteding? En is ze nu 'in beeld' bij hulpverleners? En gebruikt ze medicatie?

Misschien helpt het idd voor jou om je wat meer in de materie te verdiepen en te kijken welke hulp je als vriendin kan bieden. De hulpverlenersrol op je nemen, is niet zo verstandig. (Hoe wel het wel verleidelijk is natuurlijk)
@Elynn en Daydream; Het feit dat ik dingen zeg als "het komt wel goed"en "doe eens niet zo negatief" heeft niets met haar ziekte te maken maar met andere zaken bijv mannen. Sorry, daar was ik niet helemaal duidelijk in. Ik heb me regelmatig verdiept in de materie, maar het enige advies dat ik haar kan geven, is dit aan te geven bij haar psycholoog. @ stripes; klopt, ik zie niet echt vergelijkingen. Ze zoekt altijd wel het één en ander op, maar daar blijft het ook bij. @ vlinderoogje: het probleem is dat ze geen dagbesteding heeft..daardoor is er ook geen ritme. Ze loopt wel bij een psycholoog, maar ze durft haar medicijnen niet in te nemen, omdat ze daar inmiddels ook een angst voor heeft. De hulpverlenersrol zal ik niet zo snel meer op me nemen. Dat heb ik jaren geleden gedaan voordat ze een zelfmoord poging wilde doen en ik ging er toen bijna zelf aan onderdoor omdat ik me geen raad wist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven